insläpp/kväll

Sv: insläpp/kväll

Några hästar går in vid 16.30. Min häst och hennes kompis är alltid ute till 21.00. Om det är -30 och snöstorm får de kanske gå in till 16.30 :smirk:

När går du o lägger dig egentligen?? Skulle aldrig orka gå ut kl 01 på natten o ta in hästar..:crazy:

En sak undrar jag till alla som tar in så väldigt sent, kollar ni inte hästarna på kvällen om de har sår eller skador efter dagens utevistelse?? Det vill alltid jag göra iallafall. Tar man då in kl 22 tex, när är man då klar i stallet??

En annan sak jag undar över, hur gör ni i mörkret, jag menar det är ju kolsvart ute nu! Man ser ju ingenting när man tar in hästarna på em.. Tycker det är obehagligt när man inte ser vart man sätter fötterna. Är det någon som har ngt käckt knep?

Vet att detta inte var riktat till enbart mig, men jag svarar ändå!

1) Jag kan hålla med om att det är jobbigare för den som släpper in hästarna. Men jag anser att man får "offra" sig för att hästarna ska ha ett drägligt liv!

2) Självklart. Personligen så kollar jag över mina hästar ca 3 ggr/dag, utsläpp, ridning, insläpp!

3) Det är inget konstigt för en häst att vara i sin hage när det är mörkt! Sen att en annan är lite mörkrädd...:angel:

Vet att detta inte var riktat till enbart mig, men jag svarar ändå!

1) Jag kan hålla med om att det är jobbigare för den som släpper in hästarna. Men jag anser att man får "offra" sig för att hästarna ska ha ett drägligt liv!

2) Självklart. Personligen så kollar jag över mina hästar ca 3 ggr/dag, utsläpp, ridning, insläpp!

3) Det är inget konstigt för en häst att vara i sin hage när det är mörkt! Sen att en annan är lite mörkrädd...:angel:

1) Men skall inte vi hästägare också ha ett drägligt liv? När skall man få sova om de skall in kl 01 på natten och ut kl 06 igen.

1) Men skall inte vi hästägare också ha ett drägligt liv? När skall man få sova om de skall in kl 01 på natten och ut kl 06 igen.

Ja, mina går iaf inte ut klockan 6 om de gått in klockan 1. De brukar isåfall komma ut vid 8-9, har de gått in tidigare på kvällen så blir det tidigare utssläpp. Brukar bli att de står inne lika många timmar (7-8) oavsett om de går in tidigt eller sent.
Vill jag ha sovmorgon tex på helgen så kliver jag upp tidigt och släpper ut hästarna och så går jag och lägger mig igen, en sådan dag kan det bli kortare innetid för hästarna men det är inte speciellt ofta det händer.

*kl*

Hur många ljusa timmar har ni i södrasverige mitt i vintern egentligen?

skulle jag gå efter det skulle mina gå ut vid 11 och komma in vid 13...
så ne tack.
Och då vi har korta dagar här i norr så har vi faktiskt lampor så att vi ska se ;)

Hästen brukar gnägga när han vill in...när han står i hagen som är
uppe vid huset om kvällarna...hihi.
Men när han går i den andra hagen
där man inte hör när han gnäggar
så brukar han få komma in mellan kl 7 och 8.30 på
kvällen . =)

Mina kommer in vid 20-21 oavsett mörker eller ljus.Skulle jag gå efter ljus skulle de behöva komma in kl 16.

*kl*

Hur många ljusa timmar har ni i södrasverige mitt i vintern egentligen?

skulle jag gå efter det skulle mina gå ut vid 11 och komma in vid 13...
så ne tack.
Och då vi har korta dagar här i norr så har vi faktiskt lampor så att vi ska se ;)

Vintertid har vi fler soltimmar än du men, då snön är en bristvara upplevs det som mörkare här ändå...:cool:

Tja, äter och kissar gör mina i hagen, fattar inte varför det är nåt som måste ske inne före ridning? :confused:
Mina rids under dagen, oftast på eftermiddagen. De tas direkt från hagen, borstas och ses om, görs iordning för ridtur och sedan ut. När de kommer in borstas och pysslas det lite, de får en av dagens kraftfodergivor och sedan ut igen. Den som blivit svettig hinner oftast torka på den tiden (klippta) annars får de stå en stund och torka.

Sedan är de ute till läggdags, nemas problemas.

Ok.Kanske bara jag som har problem med att hästen vill kissa inne i boxen.....haha.(Eller ute i skogen i ljungen,det går åxå bra)

KL

Nu som man ställt klockan tar jag in vid 17-tiden. Annars är det så kolsvart att det är farligt att gå och hämta dom, varken jag eller hästarna ser vart vi går och hagarna ligger en bit från stallet. Dom får mat när dom kommer in. Sen kvällsmat vid 19-20 tiden.

Har hagar direkt vid stallet också och går dom där så spelar det inte så stor roll med mörkret, då blir det oftast runt 19 som dom kommer in. Men det är så vått där nu så jag vill inte ha dom där.

Fattar inte hur folk tänker när dom tar in hästarna vid midnatt, då sover båda jag och mina hästar!! :crazy:

jo jag vet att ni har det, därav min fråga hur många ni har?

Våra går ut mellan 7-8 vid dåligt väder får det hö i boxen och går ut senare. De flesta hästarna kommer in vi 18-20, vid regn/snö kommer de in på eftermiddan. De hästarna som rids efter kl. 16 får oftast stå kvar inne.

Mina hästar kastas ut vid 6 på morgonene, innan jag går till jobbet.
De kommer in vid 19 tiden på kvällen.
Utom om vi ska rida, då tar vi in vid 16.30, rider och släpper ut hästarna igen medan vi mockar. Finns ingen mening med att de ska stå i stallet och glo medan vi mockar. Så egentligen kommer de inte in förrän 19.00 iallafall.:p

Och det där med mörker, det finns faktiskt lampor....
Hästar ser i mörker, så bekymra dig inte.
Sambon har satt upp två rejäla ytterlampor vid stallet, så det är ingen risk att jag slår ihjäl mig!

Ok.Kanske bara jag som har problem med att hästen vill kissa inne i boxen.....haha.(Eller ute i skogen i ljungen,det går åxå bra)

Min kompis har en häst som kissar så fort man tar in henne i boxen.
Kompisen tyckte detta var jobbigt, och provade att ställa pållen i stallgången utan att låta henne gå in i boxen och kissa.
Resultatet blev att hästen, efter en del ormande i stallgången, helt enkelt kissade där hon stod!!
Hela stallgången flöt, och kompisen gav upp. Hästen får helt enkelt gå in i boxen och kissa innan:p

Mina hästar kommer in vid 16,00 sedan ska dom ridas och fixas. På helgerna tävlar vi oftast så om man kommer hem i tid så kanske dom får gå ut enn liten stund. Försöker att fodra 4 ggrdag.

Tycker personligen att det är att överdriva att hästarna går ute till 23-01 på natten! Dom har nog ett drägligt liv ändå utan att man som hästägare måste "offra" sig. Håller med Lindsen om att man måste ju själv åxå ha ett drägligt liv, har man jobb, barn och ett liv i övrigt så är det rätt oförenligt. Är väl bättre då att satsa på lösdrift om man nu vill att hästarna ska vara ute så mycket!? Det behöver ju inte vara att "dit det bär dit bär det"!

Kicki :)

Hur gör ni?
Tar ni in hästarna vid skymning,fastän skymningen kommer tidigare och tidigare,eller tar ni in dem viss tid,oavsett om det är mörkt eller inte.
nyfiken.
Tar in runt 20-21-tiden hela vintern trots mörker och kyla. Hästarna går ju täckta så de lider inte av vädret och vad beträffar mörkret så är det ju faktiskt lika mörkt i stallet när man "nattat in" dem. :crazy:
Däremot kan de få gå betydligt längre på kvällen när det börjar våras igen och så snart det är torrt i hagarna igen så går de ute dygnet runt även innan betet. Hästar ska gå ute. De är inte gjorda för att stå inbommade i en box stora delar av dygnet, de lider mer av det än av dåligt väder och mörker. :D

har hästen i ett kollektivt stall så det beror lite på, men vi går inte efter skymingen lr liknande, det skulle inte funka.
Den som är sist i stallet tar in o kvällsfodrar hästarna.
Men detta får INTE ske innan 18;00 på kvällen o inte senare än 21:00. hästarna kommer ut runt 05;00-08:00 dock tycker jag själv att klockan 5 på morgonen är för tidigt om man jämför med våra tider för mat o så för hästarna. har fodringar 3g/dag, kraft i boxen på morgonen, hö i hagen. lunch i hagen o sen hö o kraft efter insläppet.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 544
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 952
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
  • Omröstning Omröstning
Hemmet Ponera du bor i lägenhet, enda tvättmöjlighet är i gemensam tvättstuga med analogt bokningssystem. Inga hänglås eller fancy moderna...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka