Sv: insläpp/kväll
kl
Jösses vad allas hästar går in tidigt. De hästar jag har på stall (har lösdrift också) står ute tills alldeles innan jag lägger mig, brukar bli att de kommer in 23-01. Vill inte tidsbinda dem så att jag tar in samma tid varje kväll, då står de bara och väntar- det vankas ju kraftfoder inne... Samma med utsläpp, blir olika tid varje dag, mellan 6-9, beroende på när de kom in.
Det fungerar kanonbra såhär, de lufsar omkring i sina stora hagar och bryr sig inte om att det är mörkt.
De kommer oftast i full galopp när det är dags att gå in men jag tror inte att det är för att de VILL gå in utan mest för att de vet att det blir extra mat när de kommer till stallet.
Rider gör jag på eftermiddagen och då går hästen såklart ut igen efter passet men blir det kvällstid någon gång pga träningar så får den ridna hästen stå kvar inne.
De har fri tillgång på hö både ute och inne kan jag ju tillägga innan någon slänger en känga om att det inte är hälsosamt med oregelbundna tider för hästar ska ha rutiner och mat med jämna mellanrum...
Jag gillar inte klockade rutiner till hästarna, det är det enklaste sättet i världen att få stressade hästar som bara står och väntar.
Däremot måste man ju hålla ett vettigt intervall mellan fodringarna om de inte har fri tillgång så att det inte är 3 timmar mellan lunch och middag en dag och 8 timmar nästa dag.