insläpp/kväll

Sv: insläpp/kväll

Våra går ut innan sambon åker på jobbet.. Ca fem eller halv sex på morgonen.
Och kommer in innan vi går o lägger oss. Om de tränas kring sju-åtta på kvällen står de oftast inne efter det men om de tränas tidigare går de ut igen och får röra sig i hagen en stund innan kvällning.

Har två på lösdrift och det är väldigt lugnt på gården nu. Den av stallhästarna som är kvar ute i hagen i mörkret då den andra tränar tex, har ju kompisar som ständigt finns i hagen intill oavsett väder o vind och mörker.

Tidigare fick nr två komma med in under träningspass för att inte vara så orolig i hagen.

De hänger bara vid grinden den tid de oftast brukar få komma in o äta kraftfoder. Om man drar över och väntar tills senare är de puts väck och man får gå skallgång i hagen för att hitta åt dom. -otäckt i beckmörker!

är alltså maten o inte mörkret som drar dem mot grinden!

Hur gör ni?
Tar ni in hästarna vid skymning,fastän skymningen kommer tidigare och tidigare,eller tar ni in dem viss tid,oavsett om det är mörkt eller inte.
nyfiken.

Då min gammelgubbe är rädd för att vara ute i mörkret så försöker jag att alltid ta in innan det blivit svart.

Här i skogen blir det ju ruskigt mörkt och det är förenat med fara för både häst och mig själv att ta in efter att det blivit mörkt.

Jag tror att han ser sämre på gamla dar. Han är snart 25 år.

Neee du, här kommer inga hästar in först 22.00! Har dom riktigt tur och om matte är "snäll" kan dom få komma in tidigare om det är helkasst väder. Men dom har rätt bra hagen också, bakom lagårn, så den fångar upp den mesta av blåsten! Förstår de som bor på slättlandet när det blåser att de tar in sina, men varför bara för att det blir mörkt?

Tar inte in min häst. Hon får gott gå ute i vinter hon.. Hon är så mycket piggare o finare sen jag lät henne vara ute mer.
Vindskydd med spånbädd o fri tillgång till höselage. Perfekt...:D

Vi tar in vid skymmning då får dom kraftfoder och grovfoder, Dom får sedan mera grovfoder och lite kraft runt 21-21.30 tiden.
Det funkar bra hos oss annars står dom bara och busar och trängs vid grindhålet:eek:
En av damerna står oxå och skriker på oss "kom o ta in oss nu det är ju mörkt nu":rofl:
Nej skämt åsido hon gapar en hel del om hon inte får komma in när det mörknar:crazy:

KL

vintertid tas våra in vid skymning, och de anpassar sig till detta och vill GÄRNA in,för de vet att de får mellanmål då.

vår och tidig höst går de ute längre. sommartid dygnet runt oftast beroende på väder och betestillgång (behöver mkt bete), men vilken sommar som helst går de ute minst 12-14 timmar om dygnet och flera veckor går de dygnet runt.

så nu kan alla förfasa sig över att min häst går in mellan 15-16.00 vintertid :angel:
Han får då mellanmål, tillsammans med övriga hästar och de lämnas ifred med detta i lugn och ro - ingen är oftast i stallet under denna tiden. sen droppar folk in runt 17 tiden och inklusive min häst, så rids han runt ca 17-18 tiden 5 dagar i veckan, samt en hel del aktivering runt skötsel osv runt detta. När jag kommer och ska fixa och rida så har han ätit och smält maten och är pigg på lite umgänge och motion. Lämnar oftast stallet ca 19.30-20.00. då är alla övriga också klara och hästarna får natt mat ca 20.30-21.00.

De går ut och in samma tider, oavsett om det är mörkt eller inte. Däremot tas hänsyn till vädret.

Där jag har min häst kommer dom in vid skymningen..Runt 16.30-17 just nu, kan nog bli lite tidigare sedan ju tidigare det blir mörkt.. Nästan samma tider på sommaren också, eller så går dom in nga timmar mellan ca 15-18, och sen ut kanske 2 timmar till.

Jag släpper in/ut så tidigt/sent som möjligt. Vill att de ska stå ute så länge det går. Det brukar bli ut 05:30 och in får de komma kring 22:30.

kl

Jösses vad allas hästar går in tidigt. De hästar jag har på stall (har lösdrift också) står ute tills alldeles innan jag lägger mig, brukar bli att de kommer in 23-01. Vill inte tidsbinda dem så att jag tar in samma tid varje kväll, då står de bara och väntar- det vankas ju kraftfoder inne... Samma med utsläpp, blir olika tid varje dag, mellan 6-9, beroende på när de kom in.

Det fungerar kanonbra såhär, de lufsar omkring i sina stora hagar och bryr sig inte om att det är mörkt.
De kommer oftast i full galopp när det är dags att gå in men jag tror inte att det är för att de VILL gå in utan mest för att de vet att det blir extra mat när de kommer till stallet.

Rider gör jag på eftermiddagen och då går hästen såklart ut igen efter passet men blir det kvällstid någon gång pga träningar så får den ridna hästen stå kvar inne.

De har fri tillgång på hö både ute och inne kan jag ju tillägga innan någon slänger en känga om att det inte är hälsosamt med oregelbundna tider för hästar ska ha rutiner och mat med jämna mellanrum...
Jag gillar inte klockade rutiner till hästarna, det är det enklaste sättet i världen att få stressade hästar som bara står och väntar.

Däremot måste man ju hålla ett vettigt intervall mellan fodringarna om de inte har fri tillgång så att det inte är 3 timmar mellan lunch och middag en dag och 8 timmar nästa dag.

Jag ändrar mig lite... Senaste veckorna har de kommit in närmare 22-23 när jag tänker efter. Står inte och väntar vid grinden utan kommer lunkandes när jag kallar. 8-9 går de ut på morgonen.

Tar in våra hästar vid tidigast kl 21 (sommaren ute dygnet runt). De står aldrig och väntar eftersom de har fri tillgång till hösilage!

knapp**

Än så länge har vi inte tagit in hästarna mer än enstaka gånger på natten.
De trivs helt enkelt bättre ute. Den av hästarna man kan tänka sig är frusen av sig och gärna går in är den man får ropa på i evigheter innan han kommer.

När jag tar in dem får vädret bestämma först och främst. Vid bra väder får de gå in ungefär samma tid jag går och lägger mig vilket varierar mellan 22-01.

Mina kommer in strax innan jag går och lägger mej. Det brukar bli vid 10-12 på kvällarna. Om det inte är skitväder för då tar jag oftast in lite tidigare.
Max 8 timmar/dygn står mina hästar i sina boxar.

Jag tar in mina hästar vid 21-tiden nu på vinterhalvåret, annars går de helst ute dygnet runt.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 544
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 953
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
  • Omröstning Omröstning
Hemmet Ponera du bor i lägenhet, enda tvättmöjlighet är i gemensam tvättstuga med analogt bokningssystem. Inga hänglås eller fancy moderna...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat