insläpp/kväll

Sv: insläpp/kväll

När går du o lägger dig egentligen?? Skulle aldrig orka gå ut kl 01 på natten o ta in hästar..:crazy:

En sak undrar jag till alla som tar in så väldigt sent, kollar ni inte hästarna på kvällen om de har sår eller skador efter dagens utevistelse?? Det vill alltid jag göra iallafall. Tar man då in kl 22 tex, när är man då klar i stallet??

En annan sak jag undar över, hur gör ni i mörkret, jag menar det är ju kolsvart ute nu! Man ser ju ingenting när man tar in hästarna på em.. Tycker det är obehagligt när man inte ser vart man sätter fötterna. Är det någon som har ngt käckt knep?

Vi kollar givetvis våra hästar och det tar inte så lång tid, måste ändå vara kvar lite och se till så att inte fölisen tar mammas mat
utan äter sin egen.
Hos oss sitter det lite lampor här och där så mörkret är inget större
problem.
Inka

Mina kommer ut vid runt 06.00 och kommer in vid 17.00

tar in vid halv 5 - 5 varje dag, dom brukar oftast gå o beta lite ca 20m från öppningen o när dom ser att man kommer så kommer dom fram :D

En sak undrar jag till alla som tar in så väldigt sent, kollar ni inte hästarna på kvällen om de har sår eller skador efter dagens utevistelse?? Det vill alltid jag göra iallafall. Tar man då in kl 22 tex, när är man då klar i stallet??

En annan sak jag undar över, hur gör ni i mörkret, jag menar det är ju kolsvart ute nu! Man ser ju ingenting när man tar in hästarna på em.. Tycker det är obehagligt när man inte ser vart man sätter fötterna. Är det någon som har ngt käckt knep?

Jag kollar min häst varje dag, iof så tar jag inte in så sent, men som nu när jag ofta rider på dagarna o mockar o gör allt färdigt skulle de va enkelt att bara byta täcke, men borstar alltid av henne o kollar igenom samtidigt.

Mörkret ? just nu har jag lyse på väg till hagen , o vid hagen, men i stallet vid skolan är det mörkt , pannlampa som någon sa, annars så får man gå i mörkret.

Nja, skulle man ta in dem så fort det blir mörkt skulle det ju inte bli mycket utevistelse på vinterhalvåret:crazy:

Mina brukar få komma in vid 20-tiden, är det spöregn och blåsigt kan de få komma in lite tidigare. Har fri tillgång på hö, det är oftast hunger som lockar hästarna till grinden snarare än att de "vill in i värmen", så mina håller sig borta från grinden, kommer när jag ropar istället.

Det tar inte många sekunder att upptäcka om något skulle vara fel med pållarna, det märker jag isf på väg in från hagen (orenhet i gång m.m.) eller i boxen när jag tar av grimman och ev. täcken. Jag är klar i stallet ca 10 minuter efter att pållarna kommit in, maten ligger redan i boxarna, det enda jag gör är att ta av grimmor, byta ev. täcken och släcker. Och pussar gonatt såklart:)

Mitt knep beträffande mörker är lampa:idea: Har du hagen långt ifrån stallet kan du ha en pannlampa om du vill se vart du sätter fötterna.

Senast ändrad av en moderator:

Olika, beror helt på träning och väder osv, mina 2 går in när jag kan ta in dom.. Ibland blir det kl 2 om det är träning, nästa dag blir det inte förens 8.. Så helt olika och dom är vana så dom brys sig inge vidare om det..

Mina får komma in mellan 18-22, beroende på hur jag har tid... Ska man rida medan det är ljust nu måste man ju rida typ 16-16.30, för efter 18 är det så gott som svart! Då brukar jag rida först och mocka sen medan damen står och sover i stallgången. Rider jag mitt på dan eller tidig eftermiddag får hon gå ut igen, då åker jag och tar jag in dom senare. Är det usligt väder brukar svärfar ta in dom tidigare ller så åker jag via stallet efter jobbet och släpper in dom.

Jag har utökat deras hage lite nu när korna står inne, så dom har massor med gräs. Första dagarna fick jag jaga in dom, sen räckte det med att jag visslade så kom dom och nu (en vecka senare) kommer dom traskande när jag tänder lampan i stallet och börjar greja. Passar mej utmärkt att slippa jaga kusar i kolsvarta mörkret i en lerig hage... :p

Ut går dom 6-8.30-tiden, beror på hur mjölkningen går för svärfar...

Jag kollar hästarna, tar ett par mintuer per häst som alla är fräscha. Är det någon häst som fått ett sår så tar det lite längre, eftersom man då måste rengöra. Brukar ta ca 15 min att natta tre hästar, så nattar jag dom 22 så är jag klar 22.15.

Har aldrig sett mörker som ett problem, men då är jag även van vid 28 dagars polarvinter varje år...
Det första man gör är att sätta upp utelampor, själv har jag två stycken; en vid grinden som lyser upp övre delen av hagen och den andra är riktad mot skogshagen.

Har man stora hagar och ingen möjlighet att sätta upp lampor så drar man på sig en pannlampa.

Knapplånar

Men hur i allsin dar kan hästarna gå ute så sent för en del av er?

Jag vill i alla fall att mina ska hinna in och kissa och äta lite innan jag rider..........

Eller menar ni att de går ute så sent när ni inte rider?För man måste ju ta in hästen för att kunna rida?:rofl:

Om man inte rider på morgonen förståss......

Mina går ute tills jag går och lägger mej.
Jag var just ute och gav dom mer hö i hagen och skulle tippa på att dom går ute 2-4 timmar till.
Jag har 5 meter mellan hagen och stallet och bra belysning. Och 10 meter till stallet. Så mina hästar släpps ut så snart jag vaknar och kommer in så sent som möjligt.

Tiderna varierar dock mycke för jag jobbar olika tider.

Mina kommer oftast in vid 21 det kan givetvis variera beronde på väder eller om det helt enkelt inte är möjligt att ta in dom den tiden.

Skulle jag släppa in när dom står vid grinden skulle det nog inte vara någon idé att släppa ut dom.
Den ena är matvrak och in = mat! så han vill jämt in och äta.
Tar jag in han mitt på dagen och ska rida så ska han in i boxen och äta :p

Dom andra två är världens mest sociala och är man i närheten av stallet står dom vi grinden och tittar på en och tycker man ska komma och hälsa.
Samma fenomen hände om någon går förbi på vägen, då står dom och hänger över tråden, jag har försökt förklara att man inte ska prata med färmlingar men dom lyssnar inte på mig.

Och om jag skulle göra det vid skymning skulle dom inte vara ute många timmar per dag på vintern..

tillägger:
Angånde rida så betyder inte tt ta in i stallet att nu ska du inte ut något mer idag..
Utan jag rider och så får dom gå tillbaka i hagen.
Och vad ska dom hinna äta? Mina har fri tillgång på hö i hagen. Och jag hoppas verkligen att dom kissar i hagen också..

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill i alla fall att mina ska hinna in och kissa och äta lite innan jag rider..........

Eller menar ni att de går ute så sent när ni inte rider?För man måste ju ta in hästen för att kunna rida?:rofl:

Tja, äter och kissar gör mina i hagen, fattar inte varför det är nåt som måste ske inne före ridning? :confused:
Mina rids under dagen, oftast på eftermiddagen. De tas direkt från hagen, borstas och ses om, görs iordning för ridtur och sedan ut. När de kommer in borstas och pysslas det lite, de får en av dagens kraftfodergivor och sedan ut igen. Den som blivit svettig hinner oftast torka på den tiden (klippta) annars får de stå en stund och torka.

Sedan är de ute till läggdags, nemas problemas.

de går ute till runt 19 - 20 på vintrarna, nu går de forfarande ute om nätterna.

Knapplånar

In för å kissa????
Det kan dom väl göra ute???

Mina går ute från 8 - 19.00, mina tas inte in för lite mörker...finns lampor över allt och pannlampor.

Rider gör jag antingen på förmiddagen eller eftermiddagen och dom åker ut i hagen igen efter ridningen, ja inte om ja skulle rida ut runt 18-tiden (och JA det i becksvart mörker med pannlampa) då får dom stå inne efter det.

Äter, skiter, pissar gör mina hästar ute lika mycket som inne. Vid ridning tar man in hästen tillfälligt och släpper ut den igen.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 544
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 952
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
  • Omröstning Omröstning
Hemmet Ponera du bor i lägenhet, enda tvättmöjlighet är i gemensam tvättstuga med analogt bokningssystem. Inga hänglås eller fancy moderna...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka