insläpp/kväll

Sv: insläpp/kväll

ingen som kan svara på hur många ljusa timmar södra sverige har mitt i vintern?

Har inte häst nu men förut tog vi alltid in dem när vi var klara i stallet :p

Vissa dagar kanske man kommer senare till stallet, andra tidigare. Det beror också på väder. Vi har aldrig haft några fasta tider, vill inte ha det heller, dock blev det väl oftast mellan 19-21.
Aldrig att jag skulle ta in tidigare för att hästarna "vill" (vad är det de vill egentligen? In till maten?) eller för att det är jobbigt att ta in när det är mörkt.

Bor i Stockholmstrakten så vi kanske inte egentligen är södra Sverige men här börjar det mörkna vid 15-16 och ljusna vid 8 när det är som mörkast på året.

Min häst kommer in på em. Varierar mellan kl 13-17 beroende på vilken tid jag kommer ut för att rida.

tar in vid 16 tiden när jag kommer hem. Då är det ridningen som gäller och jag släpper inte ut efter det.

Våra hästar går ute mellan 9-16 om det inte är extrema väderförhållanden. På sommaren kan de gå ute längre och en del hästar går då på bete.

Nu är det ljust mellan 7 och 17 ca (Lund). Mitt i vintern kommer jag inte riktigt ihåg när det ljusnar men det mörknar kring 15.30 till 16.

Våra hästar kommer in mellan 16 och 17 from nu och hela vintern. Vi stå inackorderade och rättar oss efter stallets rutiner. Ibland tycker jag det är skönt att de hunnit komma in och fått eftermiddagsmaten och hunnit vila innan man kommer ut för att rida.

*kl*
Hur löser ni det med fodergivor om hästarna går ute till 20-01?
Hö/ensilage är iofs lätt, men hur gör ni med kraftfoder?

Har två som står på fri tillgång på Lusern under natten och utöver det får de annat kraftfoder morgon och kväll. Den tredje får kraftfoder morgon och kväll, och så lite hö under natten för att ha något att pyssla med.
Fri tillgång på hösilage ute till samtliga hästar.

Lösdriftshästarna får kraftfoder en gång om dagen, binds upp i ligghallen när de fodras, annars fri tillgång på hösilage.

en av mina äter ett kraftfoder mål på morgonen och kväll och dom andra två bara på kvällen.
Den som får mest kraftfoder och uppdelat på två mål äter ca 700 gr samman lagt.
Dom andra äter väl ca hälften.

Jag tror på ett bra analyserat grovfoder som man slipper fodra så mycket med kraftfoder.

Vintertid får mina fritt med hösilage och resternade årstider stora potioner hö (det blir nästan som fri tillgång).

Kraftfoder ges morgon och kväll, vill inhyrda att deras hästar ska ha fler givor så får dom fixa det på egen hand.

Hur gör ni?
Tar ni in hästarna vid skymning,fastän skymningen kommer tidigare och tidigare,eller tar ni in dem viss tid,oavsett om det är mörkt eller inte.
nyfiken.

Tid in på kvällen är när jag går och lägger mig och tid ut när jag går upp. Mina hästar blir otåliga ju längre de behöver vara inne.

Hälsning Maja

Våra kräver inte så mkt kraftfoder så det räcker att de får
på morgonen och när de kommit in på kvällen.
Inka

sommartid får mina hästar frukost vid sju o sedan går de ut. de tas in vid nio på kvällen o får mat.. ute hela dagen o tas in vid nio på kvällen. under juni-aug går avelstona ute dygnet runt.
Vinter tid:
7.00 kraft foder inne o sedan ut i hagen där de får hö
12.00 hö i hagen
17.00 in från hagen, kraft foder o hö i boxen
21.00 betfor och hö.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 544
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 952
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
  • Omröstning Omröstning
Hemmet Ponera du bor i lägenhet, enda tvättmöjlighet är i gemensam tvättstuga med analogt bokningssystem. Inga hänglås eller fancy moderna...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka