Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

ja sadelgjorden hade jag borta i stallet :p med den ser ut att ligga bra iaf :D
hovslagaren skickade ett mess idag om att han va krasslig så om vi kunde ta skoningen imorgon istället XD

Varför inte testa boots? Då slipper hästen trampa av sig skorna i hagen, sparkarna blir ngt mjukare och hoven tillåts ... fungera. Skyddar mot det vassa gruset samt för hård nötning vid träning. Perfekt tycker jag. :)

Jag tror att det räcker att lägga dom lite kortare bak. Vill helst inte ha skydd och boots i hagen om det inte behövs, blir så lätt skav. Annars är jag ett fan av boots vid träning (särskilt på unghästar som inte har så stor koll på benen när man börjar flytta dom) och självklart hela vintern då man har brodd. :D

Tack!!

vi har varit ute på ridtur idag igen i skogen med sällskap. Han var lite loj i början så vi tog det väldigt lugnt men helt plötsligt piggnade han till och travade på mkt positivt. Klättrade lite i backar med.

Kräver ni någon form i skogen i skritt och trav? Jag rider än så länge på långa eller iaf glappande tyglar.

Form kräver jag på banan i början bara. Tycker det är viktigast att dom kan gå avslappnat på helt långa tyglar i skogen så vi övar på det i skritt och trav, samt övar på att kontrollera tempo med bara sits och ben i skogen. Det kan så lätt bli att man sitter och håller lite för mycket i skogen. :D

*kl*

Här har det hänt en del.

Jag har flyttat Wille till en lösdrift hos min vännina, Wille har blivit skodd runt om pga av bärrandsrötan och nässelfebern har nästan gått tillbaka helt. Men han har börjat hosta nu i stället, troligtvis en reaktion på nässelfebern.

Jag har ridit Wille kanske 3 gånger sedan han vilade. Har blivit i skogen och han är pigg och framåt, nästan lite för pigg. Blir en "hetponny" i början och bara trippar. Men lugnar ner sig efter man travat.
Annars sköter han sig jätte bra.

Är anmäld till träning för Jonna Gullberg och är även anmäld till en ny clinic med Bob Mayhew i oktober.

Va kul att åka på clinic för Jonna! Hon verkar vara väldigt duktig! :laugh:

Western_wannabe: Ska kolla upp den där skon, den verkar bra! :laugh:

Har ni andra hovslagare som har vana av att sko wetsernhäster eller??

ja sadelgjorden hade jag borta i stallet :p med den ser ut att ligga bra iaf :D
hovslagaren skickade ett mess idag om att han va krasslig så om vi kunde ta skoningen imorgon istället XD

Den ser jättefin ut! Har du köpt den i butik eller på internet? Får man fråga vad du gett för den?? ;) ( du behöver inte svara om du inte vill :))

köpt den via internet, gav 7500 :- för den och fick då även 3 paddar till :D

Har ni andra hovslagare som har vana av att sko wetsernhäster eller??

Har turen att ha en hovslagare som oxå han håller på med western :)

japp min hovis har även uppfödning på quarter och appaloosa. han är hels underbar och jag har haft samma i snart tre år och kommer aldrig att byta. tom olika westerntränare runt omkring har bytt till honom.

Ja jag har bara hört bra om Jonna.

Vad tycker ni har Wille förändrats något?? Ja förutom att björnpälsen är bort...:D:D
Mars 20009
28490039.jpg

Taget i dag
28489998.jpg

Juni 2008
21659303.jpg

Aug 2008
22778273.jpg

I dag
28489997.jpg

Vi kanske inte menar samma sak - jag menar boots för barfotahästar. De har man naturligtvis inte i hagen.:D Bara vid ridning/träning. (Jag broddade mina boots i vintras, till en annan häst, med 12 små MC-brodd i varje - suuuuuveränt! :banana: Bara att skruva ur till sommaren!) Skyddar ömma sulor och strålar utmärkt. Inga läskiga söm-stick, tappskor eller annat elände. Me love!

Vi kanske inte menar samma sak - jag menar boots för barfotahästar. De har man naturligtvis inte i hagen.:D Bara vid ridning/träning. (Jag broddade mina boots i vintras, till en annan häst, med 12 små MC-brodd i varje - suuuuuveränt! :banana: Bara att skruva ur till sommaren!) Skyddar ömma sulor och strålar utmärkt. Inga läskiga söm-stick, tappskor eller annat elände. Me love!

Haha :D Ja, då missuppfattade jag dig rejält :rofl: Sånna har jag aldrig testat. hur funkar dom att träna i? Trodde att dom var lite klumpiga.....?

Ishmanda: Han har ju växt till sig och blivit jättefin!! :laugh: Han ser smäckrare ut nu oxå, fin bakdel!! :laugh:

Cindylou: Vart bor din hovis, tänkte att han kanske bor nära mig om jag har tur! :D;)

Vad tar era hovslagare för halv- resp helskoning??

Senast ändrad:

Min tar 900 för helskoning och om jag inte minns fel 500-550 för halv.

Min tar 800 för hel och 500 för halv. Ibland mindre om han inte behöver verka så mycket. :)

*kl*
Gaah blir galen på min hovslagare för stunden. Det tog mig över 2 veckor att få tag på honom, så i tisdags så fick man tag på honom, sa att hon hör av sig, men kommer antingen onsdag eller torsdag. Får inte tag på honom under onsdagen men han messar torsdag morgon om att han mår dåligt och om det går bra att flytta skoningen tills idag, det är ok men vill veta typ när han kommer.. inget svar, messade honom 2 ggr igår men inget svar och idag har jag försökt ringa honom 2 gången men inget svar :mad: Angående kostnader så tar han 800 för helskoning och 490 för halv.

Då kostar min hovslagare lite mer. 1000 kr för hel och 600 kr för halvskoning. Tyckte att det var dyrt för en halvskoning....

CindyLou: Vart bodde din hovslagare? :)

Urkella: har du en www-adress till stället du köpte din sadel på? Den ser så himla fin ut! Lagom pris oxå! :) Ska beställa pool sadeln från börjes idag men chansen att den ska passa är väl minimal :grin:

köpte min av privatperson men hittade sadlen via h*stnet.

Testade den med padd och sadelgjord, tycker den såg ut att ligga bra, lättade lite bak när han gick dock, sedan när han böjde ner huvudet, fast vid sistnämnda har jag inte sett en enda sadel som ligger an riktigt :p Testade lite snabbt att sitta i den så hoppade upp i gympaskor och utan hjälm i bara grimma :D Men så bra som Tibbe lyssnade då har han aldrig gjort :o så dom 3-4 min va helt underbara :love: sadlen låg väldigt stilla när man satt på, men gud vad hård den va XD har ridit i 1½ månad i en soffkudde sadel tills nu :p

Hmm, dyrt?

Jag värdesätter en välutbildad hovslagare som passar tider (min har aldrig varit sen!), tar sig den tid han behöver med hästarna, och brinner för sitt jobb och vidareutbildar sig kontinuerligt. Sådana hovslagare växer inte på träd, och de måste således även ta ut en skälig lön. Utbildning och utrustning kostar.

Min hovslagare tar 900:- för halvskoning, 1200:- för helskoning. I mina ögon inte dyrt för det jobb han utför. Dock hade jag ju inte betalt samma summa för någon som aldrig dyker upp eller inte har samma utbildning, jag är rädd om mina hästars hovar:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 203
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 586
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka