Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Åh va kul! :D Vi håller oxå på att bygga sadelkammare. Helt nytt stall blir det tom! 9 boxar, sadelkammare, torkrum, spolspilta med varmvatten åh så bra det kommer att bli!! :laugh:

Tack, jag ska säga till honom att ni tycker att han är en snygging:D

Aah, jag vill se foton!!! Håller själv på med en uppfräschning av stallet. Jag ska fräscha upp boxarna och byta lite plank, klä en vägg som sattes upp i vintras med brädor, bara plåt på baksidan än så länge, tvätta och måla om väggarna, måla om ytterdörren och städa ur och sätta in nya hyllor i sadelkammaren. Ev. blir det även omdragning av vattnet om tid finns. Hoppas att hästarna kan gå ute september ut iallafall, så jag har ett par månader på mig.

Idag var jag och grannen ute och red, första gången jag red Cuben en lite längre tur i skogen. Vi skrittade och travade om vartannat, och jag hade tänkt att ta första galoppen om inte min andra häst hade busat så med grannen, hon hade inte full kontroll på henne. På vägen hem mötte vi en lastbil, och det var ca 1 meter brett mellan lastbilen och en brant slänt. Lastbilen stannade inte, trots att jag gav tecken, och min andra häst hoppade ner för slänten, hon är lite skeptisk till lastbilar. Jag hann inte riktigt tänka, eller hoppa av, men Cuben bara fortsatte skritta på längs den lilla vägstumpen mellan lastbilen och slänten utan att bry sig:bump: Snacka om cool häst! Känns så avslappnat att rida honom, så jag kommer på mig själv med att sitta med enhandsfattning på långa tyglar och titta på fåglarna:o kankse inte vad man bör göra på en 3-åring de första uteritterna:angel:

Jag gör likadant med min! Sitter och tänker på annat på lååånga tyglar och han bara lufsar på :D På ett sätt tror jag att det är precis så man ska göra så att min inte överför ens egen nerositet för saker, tex lastbilar. Man bara antar att dom ska bli rädda, jag är likadan, men om man inte visar att det är farligt så brukar unghästarna bara lufsa på. Det ger en ju en liten tankeställare när det är så vanlig att det är unghästen som är lugn och läromästaren som studsar omkring. Snacka om att vi överför rädslorna till våra hästar, även om vi kämpar för att inte göra det! :D

Ur säkerhetssynpunkt dock så kanske man ska ha mer kontakt med munnen på hästen men känns det bra och dom är lugna så vill man ju belöna och berömma med MYCKET eftergift. :laugh::bump:

Tänkte putta upp tråden lite...

...och skryta med att vi idag galopperade för första gången:bump: Totalt okomplicerat var det, han fattade galopp nästan direkt, och föll in i en jättemjuk, rytmisk galopp, det var bara att gunga med och njuta av känslan:love: Världens goaste lilla häst har jag!

*kl*

Red Wille på banan i dag!! Körde ner till svärfar och lånade deras bana. Seg att inte ha någon inom ridavtånd, men men sånt är livet.
Wille var så duktig :love: Fast jag höll på att åka av i en galoppfattning hihi

Lite bilder
28712853.jpg

28712855.jpg

28712856.jpg

28712857.jpg

Longerade och red lite smått hemma i går. Idag red jag i ridhuset samtidigt som sambon red lektion. Han gick jättefint och lyssnade bra vilket var jättekul. Lite galopp på volten på slutet. Funkade bra i vänster varv men ej högervarv då han bara busade och studsade.
juli221.jpg

juli223.jpg

juli226.jpg

Har du gått och blivit blond:eek::D Och jag som tyckte du hade så fin hårfärg:)

Tycker det ser fint ut, gillar speciellt den andra bilden där man ser hur han riktigt bär upp sig...

Jo jag ska ju gifta mej och då var det väl blondt hår på schemat:rofl:
saknar dock min röda kalufs!
tack, man vet ju ej själv helt hur det ser ut eller om man gör rätt.

Har tyvärr inga ridbilder från idag, men tog ett par innan ridpasset. Cuben var jätteduktig idag, vi övade lite igångsättningar och avsaktningar i trav, halter samt gick över lite bommar och lite sidvärtes och vändande hjälper.

SANY0585-1.jpg

SANY0580.jpg

SANY0581.jpg

*kl*
Igår var Tibbe på kliniken. Har tyckt han gått dåligt med högerbak och "tappat" benet under ridning, så hade räknat med långvila igen, men icke, han har låsningar i länden så ska ta ut ET nu ganska regelbundet ett tag, sedan måste han träna upp musklerna runt bakknäna, då han hakar lite, vilket kommer sluta så fort han är i form och musklat sig :) Där emot makerade han v. fram på böjprov men plåtarna va rena och inte blev det någon skillnad efter bedövning så vet. tippade på att det har att göra med att han har pinnar till ben men är av modell broiler så blir "stenhård" träning nu på att han ska arbeta rätt för att avlasta fram och sätta mer muskler bak :) Så nu blir det 3 dagars boxvila sedan ska han skrittas igång och ridas regelbundet tills återbesöket om 6 veckor.

här går det framåt... flyttade hem hästen till mammas i måndagskväll, har inte lastat henne sedan februari men efter en halv minuts tvekan gick hon rakt in och stod som ett ljus! :love:
var sedan ute och ordnade med allt runtomkring igår så då fick hon bara gå i hagen o äta massor av gräs.
idag skulle det ridas, tar in henne ställer henne vid bindbom, vilket hon inte gillat tidigare och hon står som ett ljus där med...
funderade på om jag skulle longera av lite energi då hon bara stått några dagar men orkade :angel: inte... så satt upp och gick ut i skogen på en kort tur i skritt o trav, hon traskade på som om hon aldrig gjort annat... (ca 1½ år sedan hon senast var i dessa omgivningar) dessutom kom det bilar när vi var på väg till skogen hon rörde inte en min :love:
hon har blivit så trevlig senaste tiden... börjar undra om hon verkligen bara är 3år:)
dessutom fick mamma för sig att prova sitta upp:eek: (hon har inte suttit på en häst på mååånga år) och Sweety stod snällt helt stilla, likaså när båda småsystrarna 7 och 14 i tur och ordning ville provsitta... lillasyster på 7år satt även upp utan sadeln senare och Sweety gick bara fram som vanligt :love:

typiskt måste man ju jobba med... längtar tills jag kan åka ut igen och rida nu när hon dessutom flyttat till bete några km därifrån... hon kommer bli rund o go min lilla häst! :rofl:

då han blev sprutad i kotleden så blev vi tillsagda att han ska stå på box och med bandage i 3 dagar, varför vet jag inte då det bara va smärtstillande men kanske tar ett tag för det att gå ur, ingen aning :confused:. :Men jag kommer ha honom i sjukhagen om dagarna då han är mer orolig av att stå inne än gå i hagen.

*kl*
Kan vi inte göra en lista på vilka som håller till i denna underbara tråd?

Phigalle, arab,2005, e. Firitzio S.A -Kozz (CindyLou,Tidaholm)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025