Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Han går där för uppbyggnad av ryggverksamhet, bärförmåga och balans utan mig påryggen.
Han bygger dessutom muskler och konditon, släpper eventuella spänningar i kroppen.

Åkte till Skara ATG klinik idag. Kollade igenom hela honom och gjorde olika böjprover.Longerades osv. Han var den friskaste hästen som dom hade haft på flera månader:) Det enda jag skulle tänka på var att rida på mer framåt och med mer tempo och hålla igång honom lite mer.
Han hade höger framhov som var ngt mindre men annars inget

Hur kommer det sig? Med böjprov o.s.v? Undrar efterssom du tävlade honom i helgen...

Idag red vi lite i ena hagen, skrittade över bommar, red lite volter, halter, igångsättningar o.s.v. Shit vad seeeg han var, fick smacka ordentligt för att få upp honom i traven. Ute i skogen är han jättekänslig för hjälperna, men hemma är det inte alls lika kul:D Dessutom trampade han av sig ena skon när han snubblade över en bom, skoddes i torsdags:grin:

Hur är era hästar hemma/i paddock/ridhuset/skogen o.s.v? Någon skillnad på framåtbjudning beroende på vart ni rider? Ska åka upp till ridhuset i helgen (om hovslagaren hinner komma ut) och se om han blir lite mer motiverad där:)

Ville bara kolla igenom honom så att allt var ok, bra nu när man höjer tempot på inridningen lite.

Phigalle är precis prerfekt i ridhuset gör det jag säger till honom så gott han kan med bra tempo och framåtanda. I skogen själv är han ngt osäker och med andra hästar är han tjurig och seg när man rider sist och framåt och glad när han är först. I löshoppning så showar han och tycker det är skit kul.

Silver är jättebra både på banan och i skogen nu! Förrut så tyckte han att det var lite tråkigt i paddocken men jag har lite hinder och bommar som vi går över om han är fö loj och då blir han genast piggare. Tycke oxå att det är bra med hästar som inte går fram i paddocken att börja med att rida ut och trava fram dom ordentligt och även ta en galopp för att sedan gå in 5-10 min i paddocken efter ridturen. 5 bra minuter är mycket bättre än 20 minuter då man får smacka och skänkla i ett :laugh:

*kl*

Har ni planerat in någon vila för era hästar framöver? Just nu känns det som om jag har kommit igång ordentligt med Cuben, vi rider uteritter, tränar lite grundläggande på banan och har kommit igång med galoppen ute i skogen. Allt går bara framåt, så självklart blir jag ju lite nojjig och funderar på om det är dags att ge honom lite vila och smälta allt. Bara gå promenader vid hand i ett par veckor och inte tänka på något annat än att han ska lyssna på mig... Men innan dess ska jag provrida en hoppsadel jag har hemma på öppet köp, ser ut att ligga riktigt bra, något för vid, så det finns plats att bygga muskler:) Återkommer med bilder från provridningen!

Phigalle har ju stått så mkt så nu ska det tränas på här hemma. han kommer få en kortare vila till hösten och en längre till vintern. Snart är han ju redan 5 år! Kommer från och med nu tränas 4-5g/v.

Idag red jag ut med sällskap 1t o 5 min. Mest skritt och lite trav på hemvägen. Tränade på att klättra i backar men han blir trött fort så det blev bara fyra vändor i backen. I dag lärde vi oss med hjälp av ponnyn att gå igenom en geggig pöl utan vatten. Det är ju lite lebbigt med gregga och hovar som kanar iväg. I morgon är det vila. Min 3 åriga pojk red Phigalle lite barbacka när vi kommit hem där han gjorde lite balansövningar. Ingen som vill komentera filmen och se vad jag behöver träna med häst och med mej själv?

Jag kommer att köra på hela hösten. Jag rider dock väldigt korta stunder på bana och skrittar ut på lång tygel utan några direkta krav minst 2 dagar i veckan. 2 pass uteritter där vi övar framåtbjudning och galopp och så nått pass i paddocken varje vecka. Jag rider 5-6 dagar i veckan nu men som sagt ofta korta pass. Det är bara när vi skrittar ut det bli lite längre. Han kommer att vila 2 månader i vinter. 1 månad helt och en månad med bara skritt 2-3 dagar i veckan. Det brukar ju dessutom bli lite naturliga vilor emellanåt. :)

Hoppas sadeln passar!! Vad är det för märke/sort??

Har upptäckt att min poolsadel som ligger jättebra är felsydd i stiglädrerna. Det skiljer nästan 2 hål i längd så jag ska skicka tillbaka den och hoppas att dom har en likadan inne. Denna jag har hemma finns inte i katalogen nämligen....

Vissa veckor så har man inte tid,ork osv så då blir det lite små vilor men jag skulle förmoda att den längre vilan kommer med kylan efter nyår.

Just nu har jag en crates som passar perfekt. Sedan en annan crates som passar ok och en Albion k2 som ligger sådär.

tråkigt med att du får skicka tillbaka din sadel,inget kul.

Phigalle visar jättetydligt att han hatar att gå sist, han kan hamna 20 meter bakom de andra hästarna utan att det bekommer honom. Han drar benen efter sej,öronen bakåt och tjurar men så fort man hamnar cm före så länger han på steget och dom andra hamnar långt bakom men skulle dom gå om så är det samma visa igen. Första gången trodde jag han var helt slut men så är inte fallet.

Ok, håll i er för nu kommer bildbombning!! Första gången jag har fått med mig kameran ut :)

Bilderna är från idag och det är kanske 4:e gången han går i paddocken. :laugh:
Innan ridpasset :)
28899335.jpg

28899364.jpg

28899368.jpg

Och så här ser stallet ut som vi håller på att bygga! :)

Som ni ser är det dressyrhästen som fått vara med på bilderna ;)
WesternSilver kommer nästa gång!! :D:p

jättefin "dressyrhäst".
Phigalle var dressyrhäst i skogen igår. Tycker det är lättare med lättridningen i skogen med icke westernsadel. Men när man sedan kom till den otäcka hästätande vattenpölen så hann jag tänka attans jag borde haft westernsadeln på.:rofl:

Finfin:)

Idag var hovslagaren här en snabbis och slog på skon Cuben trampade av sig i tisdags, och senare när värmen lagt sig gick vi en sväng i sommarhagen. Har en riktigt brant lång backe borta i skogen i bortre delen av hagen som vi traskade upp för 3 gånger innan jag var helt slut, den tar ordentligt på benmusklerna, och sedan gick vi omkring och inspekterade staketet längs hela hagen (stooor hagen, mkt. kuperad terräng)

Sedan bestämde jag mig för att ta av grimman och släppa honom lös och se hur mycket han egentligen lyssnade på mig när kompisarna var på andra sidan hagen utom synhåll, när gräset lockade och han var fri att gå när han ville. Utan att tveka följde han mig när jag gick, travade när jag sprang, stoppade när jag stoppade, backade när jag backade, vände när jag vände o.s.v. Provade att fortsätta vända och vända runt utan stop, och hästen nästan utför en perfekt långsam spinn:D Är så härligt när de är så lydiga:bump:

Imorgon blir det lite ridning, och på söndag åker vi till ridhuset, sedan får vi se om det blir lite vila ett par veckor... Ska vara med på en clinic i september, så efter vilan blir det till att ta tag i utbildningen igen:)

Här kommer bilden på stallet! :)

En rad med 5 boxar på denna sidan och sedan mitt emot så kommer det att bli 4 boxar, spolspilta, torkrum, foderutrymme, sadelkammare. Den sidan kommer att vara dubbelt så djup. Byggs förfullt just nu!! :D

28899340.jpg

jättefin "dressyrhäst".
Phigalle var dressyrhäst i skogen igår. Tycker det är lättare med lättridningen i skogen med icke westernsadel. Men när man sedan kom till den otäcka hästätande vattenpölen så hann jag tänka attans jag borde haft westernsadeln på.:rofl:

dessa attans vattenpölar!! ;) Silver hoppar jättestort över dom och helst åt sidan samtidigt. :D Då är verkligen hornet bra att hålla i!! :bump:

Jodå, det går bra med hoppsadeln:) Provred den lite igår, men tankspridda jag glömde ta med stigbyglarna från stallet, så det fick bli skritt utan stigläder/byglar:D Sadeln är faktiskt något för vid:eek: något jag aldrig trodde skulle hända. Syns ej när den ligger löst på ryggen, men när man sitter i den syns det att det finns lite utrymme för honom att bredda sig. Antagligen är den felmärkt i bomvidden för jag har provat exakt samma sadel i samma bomvidd på honom fast i 17 1/2" och den var på tok för smal... Detta är dock en nyare årsmodell och är lite omgjord, men ändå!

Det jag ska kontrollera ytterligare är så att den inte är för liten för mig, är en 16 1/2" och jag har rätt långa ben, men han kan ej ha längre sadlar då han är ganska kort i rocken. Att den är något för vid är inget som gör något, då har han ju utrymme att bredda sig lite, bara att lägga en fårskinnspad emellan så länge:) Sadeln är en Princeville Charlotte CC, sprang på den av en ren händelse då jag var inne på Börjes för att kika på Zaldi och Lemetex, och döm om min förvåning när sadeln nästan var helt platt i bommen frammifrån - den där måste passa Cuben tänkte jag:rofl:

cuben.jpg

SANY0711.jpg

SANY0710.jpg

I jämförelse med denna:

Samma sadel, samma bomvidd, fast 17 1/2"... Att det ska skilja så mycket mellan årsmodeller:eek:

SANY0578.jpg

SANY0577.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 582
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24