Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Visst lägger man sig till medd lite ovanor ;) Såg på mina kort att jag verkligen studerar backen hela tiden :laugh: Så fort lastningen sitter så blir det ett pass för någon tränare som finslipar min sits lite. Man har tappat endel nu när man inte tränat i paddocken på snart ett år :o

Tycker det är perfekt att träna för någon dressyrtränare då och då för dom är ofta lite noggrannare med sitsen. ( det gäller dock att man hittar rätt tränare för endel kollar ju bara på hästen ).

Galoppen på bana funkar bra i fattningarna för oss men det är svårare att svänga!! Ska nog åka till ridskolan bredvid och rida snart för dom har en mycket större ridbana så att man kan hålla igång galoppen lättare :D

Tackar :love::love::love:

Jag har precit börjat med galoppfattningar i skogen, på banan rullar han mest in i galoppen. Jag använder Puss ljud och galoppskänkel (inner fram och ytter bak)
Han har greppat det snabbt, men fattar fortfarande blandat höger och vänster, men det kommer....

*kl*

Än så länge har jag inte börjat träna galoppfattningar, utan han har fått falla in i galopp från traven. På unghästar brukar jag försöka utnyttja att ridspåret svänger och ytter bak naturligt kommer längre inunder hästen. Sitter till, lägger om ytter skänkel, öppnar upp för inner bog och driver framåt med röst och sits. Efter ett par gånger brukar det klarna för dem:)

Jag måste bara berätta för er!! :laugh: Jag svängde förbi ett ridhus som bara ligger några kilometer från mig för att kolla om man kan rida där lite i vinter... stannade och pratade med två jättetrevliga människor på gården och det visade sig att han precis flyttat dit från USA där han vart och jobbat några år.. och han var westerntränare!!! :laugh::D Han hade inridningar och tillridningar på gården och han själv tävlade reinging och cowhorsegrenar. Jag blev så exalterad att jag nästan stod och hoppade!!! Så nu ska jag dit och testa att träna för honom.

Hade ju tänkt att åka till Peter i höst men det blir så bökigt, måste packa in hela familjen i bilen eftersom jag fortfarande ammar och så är man borta ca 3,5 timme för att rida max 30 min om Silver ens orkar det.

Så håll tummarna för mig att detta blir lika bra som jag hoppas på!! :D:bump::banana::rofl:

Va kul! Är inte ofta man hittar en westerntränare nästgårds, ska verkligen hålla tummarna för att er träning går bra:laugh:

Kom precis in från att ha övat lite trailhinder vid hand med Cuben, vi övade bland annat på en ny "bro" (skivan till ett gammalt soffbord:D) och det gick super. Även ryggningarna börjar ta sig, han backar mycket rakare och har bättre koll på benen... Ska rida ut en sväng i morgon, grannen har äntligen skördat, så nu tar det 10 minuter att skritta till travbanan istället för 45 minuter som det tar om jag ska rida på vägen:bump: Perfekt att öva galoppfattningar och jobba upp lite kondis på!

Vad kul!!!
Själv har jag nästan 10 tränare vid ganska behagligt avstånd men den bäste bara 25 min skrittavstånd till nu när de går i slöskritt:D

Silver sköter sig verkligen utmärkt! :laugh: Vi har tränat några gånger i paddocken nu och han utvecklas så enormt mycket varje gång!! Helt otroligt vad han snappar upp! :D Så nu ska han få en veckas vila som belöning innan det är dax att rida för nya tränaren i slutet på nästa vecka. Vill att han ska fått vila huvudet lite innan och även kroppen. :)
Han är rätt trött oxå, hästarna går fortfarande ute på natten (han har dock täcke på natten nu) och det har både blivit kallare och mörkare så det tar på krafterna när man är liten ;).

Hur har ni gjort med era hästar i sommar??

Våra hästar har gått ute på bete men när det har varit väldigt varmt och mycket djur så har dom varit inne och vilat på dagarna några timmar och när det varit regnigt så har dom varit inne på natten mellan 22-05.

Det har ju inte direkt varit någon underbar och lång sommar i år... känns verkligen höstigt i vinden redan :grin:

Tycker iof att det är lite mysigt när hösten kommer och man har dom inne och täckar dom :)

Mina har gått ute dygnet runt sen april. Kommer gå ut ett par månader till, kommer fylla på höbingen såsmåningom när gräset börjar tryta. Mina går i en stooor kuperad sommarhage som de får samsas i med grannens kvigor, och har tillgång till tät skog om vädret blir sämre. Har inga större problem med insekter, men vill de komma undan går de in i skogen. De har gräs/grovfoder, tillgång till lä och torra liggplatser, vad mer kan de önska:)

*kl*
Lite bilder från gårdagen med 4 åriga Phigalle med en liten 11 årig tjej på ryggen. Han har fått sej en dressyrsadel:eek::D
5.jpg

4.jpg

3-1.jpg

2.jpg

1.jpg

Cindylou: såg att det var både KM och en E-tävling i fristad (om jag inte såg fel) Ska du dit och tävla?? :)

idag har vi ridit vår första lektion... jättekul!:love:
och bra gick det, självklart har JAG fått lite att tänka på, men det känns bra.
har galopperat ordentligt på bana för första gången och det gick bra, när jag väl vågar driva lite så:crazy:
har gjort en massa kul saker, det är så kul att komma igång igen, var länge sedan jag red lektioner sist!
lilla hästen skötte sig exemplariskt:love:
trots att jag var lite stressad då det blev bestämt i sista stund att jag skulle vara med, inga problem med lastning eller de nya hästarna eller så.
och ösregnet som hällde ner när jag kom till stallet slutade lagom till lektionen började :D

Jag var ju på deras senaste E tävling och har nog planerat både KM i D klass och E tävlingen längre fram. Dock så har vi ju ej börjat jobba med galoppen än och han är inte så mkt riden efter senaste tävlingen. Har fullt upp med bröllopsplanering, 13 dagar kvar nu.

Klippte min hemmaridbana med åkgräsklipparen nu i kväll så det blir väl till att börja träna lite igen.

tanken var att ha med båda våra araber men man vet ju aldrig hur vädret är så det blir kyrkbröllop istället.

Det är inte så att denna westerntränare har ett namn som börjar på R eller? ;)
Om det är fallet har jag och syrran tränat för honom 2 ggr nu, och tycker det är kanonbra! Liona går sjukt mycket bättre nu, och Tiny gör framsteg.

Och eftersom detta är en inridningstråd för väl Liona kliva åt sidan och ge plats för Tiny då! :D
Nu har jag varit borta i en vecka (:cry:) men innan dess höll vi just på att träna galoppvolter. Jag kan guida henne lätt på stora volter på ridbanan, rakrikta och volta igen. Hon galopperar tills jag saktar av henne (innan stannade hon gärna på eget bevåg), ryggar nästan helt rakt, travar stadigt och fint i serpentiner, volter (små och stora) och saktar av fint. Hon springer lite in i galoppen, men det är mest lathet!

För övrigt sa syrran att hon har sidepassat henne 2 meter åt båda hållen, gått över bommar och tränat fram och bakdelsvändningar.

Jag tror att hon är riden ungefär.... 5 veckor nu kanske. De två första veckorna red vi dock ganska sporadiskt pga flytt osv. Det är så svårt att veta hur långt man bör ha kommit tycker jag. Pratade dock med tränaren och han sa att hon ligger väldigt "bra till". I slutet av augusti tyckte han att hon skulle kunna galoppera tills jag säger stopp (check) rygga rakt (check) och trampa över med framdelen ett varv, spinn alltså. Det är väl det enda hon inte kan än. Men det sitter snart!

Nu ska hon bara få skor också, så vi kan börja rida ut!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka