Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Hur gammal är hästen?
4 år
Hur länge är den riden?
Insutten som 2 1/2 åring och riden 2-3 gånger i skritt hösten 2007.
Inriden våren 2008 som 3 åring men inte mkt riden under det året. Någon gång i månaden i lite skritt och trav, någon gång galopp kanske.
Under 2009 som 4 åring inte mkt riden men har nu i sensommar försökt komma igång lite. Dock håller vi oss till skritt och trav mest då jag själv är osäker i galoppen och jag är en fegis. Tävlad i E klass en gång i augusti w&t westernhorsemanship 3 av 6 och pleasure 1 av 6 utan att ha tränat. Rider i ridhus en gång varannan månad typ fast det är skritt avstånd.. Rids nu mellan 0-4gånger i veckan.

Och så lite sammanfattat vad hästen kan!
Lite riden i skogen,lite hemma på gårdsplan/hage och lite i ridhus. Kan galopp men jag är feg, fattar nästan alltid rätt galopp på volt i ridhus de få gånger jag är där. Riden mest med sällskap i skogen sista tiden pga feghet från mej igen och motivationsbrist,lathet! Dock är han jättetjurig och seg om han får gå sist. Och han har börjat kicka efter hästen bakom om dne kommer för nära. Rädd för vattenpölar och traktorer,lastbilar men börjar bli riktigt säker vid bilar. Börjar vänja sej vid kor.
Flyttar framdelen bra i skritt mkt sämre med bakdelen.
Rids med lätthet över trailbron hemma men otäckt på andra nya. Lätt att stanna i skritt och ganska lätt i trav. Superlyhörd i longering. tvärstannar på komando. Krånglar lite med bettet, tappar tänder??

Min (första häst), haft i tre år,nybörjare inom western,första hästen jag skolat från början och fått därefter en häst precis om är som jag vill ha den:love: Är otroligt social och nyfiken dock envis som en åsna och man kan sitta och bunka i magen med skänklarna utan han bryr sej när han sätter den sidan till så jag funderar på att börja andvända sporrar. Jätteslarvig med bommar,slår i dom hela tiden.

Själv är jag 28 år och har äntligen tagit mej i kragen och börjat gå hos naprapat de sista två veckorna vilket har gjort att min kropp är rakare och helare så nu hoppas jag att ridningen ska funka bättre.

Igår hade phigalle stått 1-2veckor? Granntöserna skulle rida till sin ridlektion 45min skrittväg bort och jag blev medbjuden som sällskap. Han skötte sej jättebra. Brydde sej inte om kor men hösilagebalar var otäcka och traktorerna lite men inte så farliga som dom brukar vara. Som tur var det två lugna erfarna ponnys med så jag ska nog börja följa med dom till sin lektion oftare då det är mer otcka saker åt det hållet att rida. satt sedan på phigalle med lösa tyglar under deras lektion och fotade och han stod som ljuset fast han höll på och smågnägga efter dom fast de bara var några meter från honom.
Bild från hemkosten och en hagbild ihop med vårat sto.
aug249.jpg

aug210.jpg

Idag trottsade jag min feghet och red ut själv! Klockan var 8 på morgonen och solen skeb´n och jag visste att min kille skulle på sin svensexa idag så skulle de bli ridning så fick d bli på morgonen. Sadlade och red ut en liten skogsrunda. De otroligt otäcka korna gick han förbi försiktigt utan att stanna men hela huvudet tittade åt deras håll hela tiden. Sedan så travade vi en runda och travade på ganska bra fast han var lite osäker för stubbar och dyl såg allt lite otäckt ut. Vågade på en galoppfattning och saktade av efter ca 20 meter då jag ville behålla det positiva istället för att han skulle skygga för den otäcka skogen. Kom hem igen efter 30min och skrittade lite hemma på gårdsplan. Vi om inte överens. Jag ville skritta på volt och träna på att flytta bakdelen han blev så tjurig att han sparkade bakut, stannade och tjurade och små stegrade sej. Idag hade jag även vanliga sporrar på mej för att testa om det hjälpte ngt. I skogen så vid minsta osäkerhet så hjälpte det enormt då han inte stannade utan fortsatte skritta. Men nu på gårdsplanen blev han tjurig då han kände att jag krävde ngt som han kanske inte förstod?
Iaf så provade jag istället lite framdelsvändingar och helt plötsligt förstod han vad det gick ut på lite mer. Red i dressyrsadel idag men hans mage puttade fram den.
och så lite bilder på tjurputten idag. Provade tre delat 11,5 + remont men inte hjälpte det ang min bettfråga (se min betttråd). Han fortsätter gå och gapa.
aug298.jpg

aug323.jpg

aug297.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Ja du.. dom testar oss allt ibland våra unghästar :D

Rider oxå med små vanliga sporrar med kula ibland. Hade du provat bettlöst?? :) Ser verkligen inte ut som han gillar bettet ... Svårt när man inte hittar nåt som passar :grin:

jag har verkligen letat efter perfekta bettet men hittar inte, har några att låna som jag ska försöka hinna. ska prova mitt sidepull och kolla. Kanske som åke säger att han håller på och byter 4 1/2 års tänderna.

Måste vara något med gårdagen :)
min lilla tjej ville inte alls igår, ville inte ens lämna gårdsplanen och studsade och backade och när jag gick på mera så sparkade hon, samma i skogen när jag ville att hon skulle flytta till mitten av vägen då sparkade hon när jag la på skänkeln... Hmmm, dålig dag!
och inte ville hon slappna av o skritta på som hon brukar så det blev en lugn tur, och sedan en liten extratur innan vi gick hem på vägen och nya intryck inna vi gick hem och då som först slappnade hon av och trampade på mer avslappnat, då var jag nöjd så då gick vi hem :)

hoppas hon är på bättre humör idag för idag är det träning!

Va kul med träning! Hoppas att det går bra! :D

Min pålle byter tänder för fullt och han trivs bara med rakt gummibett men när han blivit frisk i benet så ska jag få prova en bosal som min tränare ska ta med sig. Vill väldigt gärna ha något bettlöst :D

Hur kommer det sig att ni väljer att rida med "vanliga" sporrar? :)

CinyLou: Har du provat bosal?

Det är dom sporrarna jag har :D Får väl införskaffa mig westernsporrar lite senare :-)

Senast ändrad:

nej det har jag inte gjort. Ekonomin för att köpa en ligger inte i rätt läge just nu då bröllopet har plockat kopiösa mängder.

Jag har vanliga westernsporrar som jag andvänder på mitt sto, har dock bara provat en gång på Phigalle men dom ska börja andvändas nu lite smått då han börjat stanna så fort ngt ät otäckt. Men om jag har sporre så fortsätter han att gå,samma detta med att flytta bakdelen vilket han inte förstår/blir skittjurig av. När jag rider i dressyrsadeln har jag vanliga sporrar eller har precis börjat med det med så en gång med dom på;)

Träningen gick bra, både jag och hästen var helt slut efter :)
fick bakläxa på att få henne i form vilket jag haft svårt för då jag inte riktigt vetat hur jag skulle göra men nu ska här tränas...
tyvärr har jag dragit på mig en ordentlig förkylning igen, och känner att jag inte ska rida förrän i slutet på veckan, blir lite för mycket med både jobb och häst när man är sjuk, som tur är så vill stallägaren där lilla hästen står rida lite, så de har idag varit ute på en lång skrittur i skogen som jag fick rapport om att det gått jättebra :) såå stolt över min lilla häst!
och jag slipper känna pressen att hon behöver ridas, nu får hon lite motion i skritt och trav några gånger ändå, känns så bra. allrahelst att hon får lite variation av ryttare med, det är bara nyttigt för henne.

Idag red jag Phigalle hemma på min gräsridbana. Han var inte glad över vanligt tränsbett. Gick och bet på det. Vi tränade mkt trav och volter. Antingen böjer han sej inte alls annars så överböjer han sej men han lär sej väl tids nog. Tvingade mej själv att tänka galopp, då jag är super mesig och jag tycker inte om att galoppera. Men vi tog faktiskt några fattningar i varje varv med en hel del bockningar i varje fattning. Dock är han extremt lätt att sitta kvar på. Han blev även förbannad att jag hade sporrar på hehe men han lär sej nog snart. Efter tog vi en galopp i skogen och han galopperade lugnt genom hela skogen och jag stod upp och bara njöt!! Efteråt var vi båda anfådda och jag svettig haha värsta gympa passet:)

har tyvärr inte hunnit då jag gifter mej på lördag;)

Då får vi hålla tummarna att vädergudarna är på bra humör :D Hoppas att ni får en helt underbar dag :)

Här har inte mycket hänt den senaste veckan då jag fortfarande inte har återhämtat mig helt från influensan. Men idag trotsade jag skitvädret (regnigt och blåsigt) och tränade lite hantering med hästarna, bl.a. provade vi på att gå över en pressenning, vilket inte var några konstigheter alls. Cuben verkade mer tycka "Jaha, vad ska vi hitta på mer då?" där han stod mitt på presenningen lugnt och stilla trots att det blåste och prasslade. När jag sedan släppte lös honom för att hämta den andra hästen och öva med henne gick han iväg med pressenningen i munnen:rofl:

På söndag ska vi eventuellt iväg och träna:bump:

*kl*
Här jobbar vi på så sakteliga. Chili har vilat en hel del under sommaren och nu börjar vi komma igång igen. Har tränat korta men intensiva pass och ridit ut, plaskat lite i vattnet och annat kul.
Hade turen att få med mig sambon som tog mängder med bilder på oss häromdagen så jag måste dela med mig av några :)
Sorry för bildbomb! :o
DSCF7078.jpg

chili6.jpg

chili3.jpg

chili17.jpg

chili7.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 578
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka