Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Phigalle, arab,2005, e. Firitzio S.A -Kozz (CindyLou,Tidaholm)

Sweety (Frekles Sweet Baby) Paint, 2006 e. Frekles Flit bar(QH) - Sure a Babyface (Western_Ivy, Gotland)

Dustys Mr Silver, quarter 2006 (Isabelle, Vårgårda)
e. Lone Bright Star - u.Skips dusty Dude ue. Chester Skip

William, Welsh cob/tinker/fullbod 2006 (ishmanda)
e. Sydenham Asquite

TR Tbone,appaloosa,2005, e: QAR Mystery Bo u: Elderberry MayDay ue: Elderberry Ace (QH) (urkella, Jämjö)

Ice Cube, 2006, okänd härstamning (Western_Wannabe, Halland)

Chili (Luisa Little Princess) paint 2006, e. JJ Bar King u. Hints Sugar Luisa (QH) (Nethril, Uddevalla)

Lucas (Fellas Brown Sugar) Quarter val 2006, e. Colonels Fella u. Doc Pocos Roxette (Gerd, Uddevalla)

Rose (Mec Malones Red Rose) Appaloosa sto 2006, e. Muscles Malone, u. Swift Acquisition (Pialialej, Nynäshamn)

PA Obsesed to be Cool, paint, 2006, e. Impressive Oliver - Hints Impression (Lewellyn, Avesta)

Tiny Color by Frost Paint, 2006, e David Frost. (Elanor, Alingsås)

Jajemän! Det är samma tränare! Blev så överlycklig att det fanns en reiningtränare så nära! :laugh: Dom verkar verkligen supertrevliga han och hans tjej. När ska du träna igen? Vill gärna komma och kolla! :)

Shit va långt ni har kommit med pållen :) Jag ligger i lä känner jag ;) Får lägga på ett kol... Silver ska oxå få skor i veckan, blir bara fram denna gången. Va kul att det går så bra med båda hästarna :laugh:

Jag hade ju lite löst planerat en ev. första uppsittning till slutet av helgen som var men den jäkla influensan är seg som bara den så jag har inte gjort så mycket med honom... i dag fick han i alla fall komma ut med sadel och longerlina och skötte sig kanonbra så det är inte långt bort i alla fall :)

Lena ska ringa honom typ idag och kolla! Men då ska jag se till att rida lektion på Liona, jag känner mig som nybörjare på nytt när jag rider henne :crazy::D

Håller på att lägga in bilder från dagens ridtur på Tiny, återkommer snart med dem! :D

Här kommer lite nya bilder på Tiny!
Sadeln och jag kommer inte riktigt överrens, så jag hamnar bak i bakvalvet i traven. Är medveten om detta! ;)

29063748.jpg

29063779.jpg

29063759.jpg

29063761.jpg

Ps. Jag orkade inte redigera bilderna, ursäkt för det!:p:D

Fining! :) Hur hög är hon?
Vill oxå ha en bosal till Silver, vad har ni för sort och tjocklek? mecate i hästhår?:)

Jag vet väldigt lite om bosaler tyvärr, så jag kan inte hjälpa dig så mkt :(
Det är hästhår i mecaten i alla fall, tycker det är bäst :)

Jag vet inte om vi ska sko runt om, det blir nog för mycket för henne första gången, så det blir nog bara bak tror jag,. R tyckte vi skulle sätta på väldigt tunna slides, för hon vill och försöker sätta sig ner men eftersom hon inte är skodd kan hon inte glida nåt. Vi får se vad hovis säger!

*kl*

Igår skulle jag och Cuben tränat för första gången för min tränare, men då influensan slog till i förrgår fick det ställas in :cry: Hade verkligen sett fram emot det.

Cuben börjar dock blir riktigt rutinerad på detta med skoning nu, han har haft 3 tappskor på 2 veckors tid:eek: Jag fattar inte vad han sysslar med i hagen, men det börjar bli lite dyrt för mammas plånbok:cool:

Nu år pållen skodd igen så att man kan rida :) Denna gången kostade det 100 kr mindre! :) Trevlig överraskning :D

Nu har jag bokat träning! På torsdag kl 18! Så håll tummarna:laugh::p

Oh det är ju snart! Förväntar mig en uppdatering snart då! :D

kl
Tiny hade vaknat på fel sida idag och var sur som en citron hela ridpasset. Hon reste sig en gång, rätt högt, men jag vann fajten och red vidare. Ston. *suck*
Men i övrigt gick det bra. Hon tar galoppen med en gång nu, ingen slängtrav emellan.
Såå... ja det var det!

Okej jag har en liten fråga som ni gärna får svara på! Är intresserad av att veta hur "långt" alla har kommit!

Hur gammal är hästen?
Hur länge är den riden?
Och så lite sammanfattat vad hästen kan!

Vore väldigt intressant att veta! :D
Har inte tränat mycket unghästar innan och har inte så bra koll på hur fort saker och ting bör gå så att säga.
Sen beror det givetvis på vilka mål man har, men det struntar vi i nu!

Jag får väl börja!

Hur gammal är hästen? 3 år, född 06
Hur länge är den riden? ca 5 veckor (hon var insutten innan vi tog hem henne)

Hon kan skritt, trav och galopp, tar galoppen väldigt bra nu. Volter, rakriktning, går att guida vart man vill ha henne. Rygga några meter, sidepass, flyttar rumpan bra, lite sämre med framdelen. Eftersom hon inte har nån direkt kondition har jag inte provat hur länge hon håller galoppen, men 3 varv på volten och ett runt ridbanan har hon gått utan att försöka sakta av.
Lyssnar bra på Whoow också, men eftersom hon inte är skodd kan vi inte be henne stoppa än.

Vi har inte haft henne ute i skogen än eftersom hon är väldigt ömfotad och inte skodd.
Så! Fyll på!! :bump::bump:

Så tråkigt, hästen var halt när det var dax för träning :( Hoppas att det går över fort så att vi kanske kan få till det nästa vecka istället...

Okej jag har en liten fråga som ni gärna får svara på! Är intresserad av att veta hur "långt" alla har kommit!

Hur gammal är hästen?
3 år
Hur länge är den riden?
snart 3 månader
Han är riden mycket i skogen men inte så mycket i paddocken. I skogen funkar galoppen jättebra men i paddocken så orkar han inte hålla igång riktigt ännu. Har pga tappsko gått barfota fram sista månaden så vi har inte kunnat träna galoppen så mycket.
Han tar fattningarna rätt bra på banan.
I skritt och trav så flyttar han undan för skänkeln bra. Fina sidvärtsrörelser i skritten och går även sidapass någon meter åt båda hållen. Vänder jättebra på bakdelen och framdelen har vi precis börjat öva på. Ryggar några steg, men där tar vi det väldigt försiktigt så man inte behöver rygga med tyglarna utan bara med säte. Han funkar rätt bra på whao, och stannar bra för säte både i trav och skritt. Jättebra i galopp eftersom han mest av allt vill bryta av!! :rofl:

Vore väldigt intressant att veta! :D
Har inte tränat mycket unghästar innan och har inte så bra koll på hur fort saker och ting bör gå så att säga.
Sen beror det givetvis på vilka mål man har, men det struntar vi i nu!

Jag har ridit mycket unghästar men det är min första westernhäst som jag utbildar (och sitter på för den delen ;)).

Vi rider korta stunder och vi rider ut i skogen mycket :) Sidvärtsrörelserna brukar jag lära dom tidigt, tycker det är bra om man kan flytta både bak och framdel rätt så snart :)

Där är vi! :laugh::bump:

QUOTE]

Hur gammal är hästen? 3 år, född 06
Hur länge är den riden? insutten i februari och riden sedan dess
Vad kan den? kan skritt, trav o galopp, stannar oftast för sits + wooha(ibland behövs lite tygel) ;) fattar galopp snabbt o bra, dessutom "rätt" galopp, behöver inte trava in i galoppen utan fattar från lugn trav.
ryggar bra, dock inte alltid så rakt, flyttar bakdelen ganska bra och har börjat mer med framdelen nu med, har börjat förstå det här med att "trampa över" med frambenen.
rids mest i skogen just nu, men de första månaderna nästan bara ridhus/ridbana
är nästan helt trafiksäker dessutom :love:
har även börjat rida för tränare regelbundet nu, med start i söndags:idea: jättekul!

Detta är min första unghäst och dessutom är jag ganska ny på western så vi har tagit det väldigt lugnt, vilket varit bra för hästen har mognat något enormt under juni/juli och mycket har släppt och blivit enklare efter det.

Det ska vi väl kunna svara på =)

Hur gammal är hästen?
3 år.

Hur länge är den riden?
Insutten förra hösten, sparsamt riden i ca 2 1/2 månad nu under sommaren(?) Då han utveckas lite långsammare tar jag det hellre lugnt och försiktigt. Många korta pass utan större prestationskrav

Han kan skritt, trav, och galopp, dock inga klockrena fattningar ännu.
Har börjat böja honom på volt och flytta undan lite för skänkeln. Stannar för röst och säte. Ryggar några steg. Övar på trailhinder, bommar, bro m.m. Inte rädd för nåt verkar det som, har mött det mesta på vägarna :)

Skulle ha tränat första träningen i förrgår, men blev inställd då jag är sjuk, men förhoppningsvis bir det nästa vecka. Sedan har vi två inbokade clinics i höst, båda med mycket arbete från marken och även lite uppsuttet

Ja, vi får hoppas att det går över fort. Idag var det inte svullet alls, ahn har gått ute och leat på benet i natt och det gjorde nog gott. Däremot vilar han lite på det fortfarande. Ska leda honom lite idag och kolla och så får han nog vila i helgen.

Glömde ju skriva att vi har börjat hoppa lite :laugh:

Små 40 cm hinder i trav och så går vi över bommar när vi rider i paddocken :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka