Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

och nu kommer det sista. Ska ge mig nu, jag lovar :o
Chili lyssnade så mycket på mitt easy att det blev tvärstopp, vilket matte inte var beredd på :D
chili9.jpg

Vilket kanonjobb du gör med henne!! Ser otroligt harmoniskt ut och ni passar varandra väldugt bra!! Superläcker häst är hon!! :laugh::love:

Först marktränar jag med mina hästar. Seven games ute i skogen,på vägen och andra olika platser.

leker med bollar och plastpåsar o andra grejer.

DET gör jag tills vi har fått ett samarbete och förtroende för varann.

Sen gör jag det med sadeln på, och just nu "rider" jag min häst från marken. med enbart hjälp av mitt kroppspråk har hon lärt sig att stanna,backa öka och sakta in när jag går bredvid henne.

på så sätt tycker jag det är enklare när jag sen ska rida. då har hon redan lärt sig allt.
Den hästen jag utbildar nu är ett sto som är 5år som är en korsning mellan arab/irlänskt fullblod.
Hon har fått gått i hage förut och bara skrotat till jag köpte henne.
riktigt kul, för det är en smart häst :D

Vad fin din Chili är:love: Ni ser väldigt harmoniska ut tillsammans!

lite OT, men vad är det för pad du har (har svårt att hitta enfärgade och korta paddar) och har du flyttat chili? Ser ut som Gustavsberg?

Tack så mycket :laugh:
Det är en vanlig tjock pad ifrån Toklat om jag inte minns fel. Med sån där teddyundersida (som är helt omöjlig att få ren) och cutback för manken. Köpte den begagnad så jag vet tyvärr inte vart de går att få tag på.
Ja vi har flyttat :) Och du ser helt rätt, det är Gustavsberg vi flyttat till :)

*kl*

Har suttit och läst i tråden dagligen:o Men nu får jag väl hoppa in här också eftersom jag också har en liten unghäst:laugh:

Köpte en ny för en dryg månad sedan, 3årig valack efter Poco Sugarnic. Han blev inriden av proffstränare i tidigt i våras och har inte gjort så mkt sedan dess.

Men nu börjar vi komma igång hyggligt. Och han börjar komma ihåg vad han fick lära sej då. Det vi jobbar med nu är galoppfattningar. Va nere i ridhuset igår kväll och tränade. Lille Nick tycker det är skitjobbigt att inte bara få gå i vänster galopp.. Vänsterfattningen tar han direkt men höger, det är jobbigt jobbigt:p Men det kommer :)

Ska åka på vårt första pass för tränare på lördag, antar att jag kommer få massa skit:o Men men, kritik behöver man.
I oktober ska vi på vår första kosse-clinic.

LL

Här händer det inte mycket! Silver är fortfarande halt så idag kommer vet. och kollar på benet. Hoppas vi får någon dundermedicin som fixar allt över en natt! ;)

Tack så mycket :laugh:
Det är en vanlig tjock pad ifrån Toklat om jag inte minns fel. Med sån där teddyundersida (som är helt omöjlig att få ren) och cutback för manken. Köpte den begagnad så jag vet tyvärr inte vart de går att få tag på.
Ja vi har flyttat :) Och du ser helt rätt, det är Gustavsberg vi flyttat till :)

OK, teddyundersida och cutback går bort, annars såg den så stilren ut.

Ja, jag tyckte väl att jag kände igen stället. Har inte varit där så mycket själv, men brukade tävla lite CR-hoppningar där ibland när jag stod i ditt gamla stall. Är så underbara ridvägar däromkring, saknar det:cry:

Vad tråkigt att han fortfarande är halt, ska hålla tummarna för att det inte är något allvarligt!

Cuben har (ta i trä!!!) inte trampad av sig någon sko på två veckor nu, verkar som det hjälper att han går med boots på dygnet runt nu. Jag är fortfarande inte helt frisk, så det blev ingen träning igår heller, men jag pallrade mig iallafall upp i sadeln och red en sväng. Nu laddar vi inför clinic på lördag:bump:

Bilder har jag, men inte på datorn.. Ska fixa det plus lite ridbilder:) Han e en riktig goding. Han såg inte mkt ut för världen när jag fick hem honom, men han tar sej fint. Avmaskning och massor av mat har gjort gott:D Nu börjar musklerna komma med. Han kommer nog vara riktigt fin om ett par månader.

/LL

Ja avmaskning kan göra gott! Jag köpte Silver i jan -09 och har fick avmaska honom 3 gånger på våren. Han hade massor av mask och föll ur väldigt i hull, men nu verkar vi blivit av med det mesta :) Jag har bytt foder på honom oxå och hoppas att det ska hjälpa.

Han får nu kraft groov 90 och nästa gång ska vi öka lite till och köpa groov 125. Hoppas att det blir bra! :) Sen får han så mycket hösilage som han orkar äta!

Vad ger ni andra för foder till era hästar??

Nu har vet. varit ute! En jättebra vet. var det :)

Det var som jag trodde en spark på djupa böjsenan bak och nu har han fått metacam intravenöst och sen ska jag fortsätta ge metacam i fodret 5-10 dagar beroende på hur snabbt han blir ohalt. Sedan blir det 2-3 v igångsättning. Så nån riktig ridning, för att inte tala om träning blir det inte på minst 1 månad. :(

Det är svårt det här med hur man ska ha sina hästar i hagen.... Jag vill absolut inte ha honom själv, tycker att hästar måste få umgås med andra hästar!
Nu går han ihop med min unghingst och 2 andra valackar. Dom har jättekul i hagen men dom busar så det blir ju lite småsår och så. Och en större skada nu då......

Funderar på att dela på dom så att han får gå med en av valackarna men som sagt...dom har väldigt roligt och dom mår nog väldigt bra av att vara en liten flock! Hmmmm.... Eller så får jag slänga på skydd runt om i hagen men dom får så lätt skavsår i leran..

Hur gör ni andra? Har ni dom själva eller med fler hästar?

Tråkigt med skadan.. Hur lång blir konvalecensen på det? Brukar kunna bli segdraget med senskador.

Mina 3går i varsin hage, men hade gärna haft dem i samma om det gått.

Min "gamla" märr går själv då hon dels skadade sej i bakbenet på ett staket i maj (senorna fick stryk) och måste därför ta det lite lugnt och dels för att hon för tillfället är en surkärring. Dräktig och tror att hon är hingst:D

Min Welshponny går själv eftersom hon tror alla dagar är den sista i livet så det är bäst att äta upp all mat, vet ju inte om man får mer?!:cool: Hon blir alltså en vandrande fångbomb som riskerar att brisera. Så för hennes skull går hon själv där jag kan kontrollera hur mkt hon äter.

Nye valacken går alltså inte med någon av dem, han behöver mkt mer mat och äter sakta sakta sakta.

Mina kusar får Hö, lucern (lågt protein i höt) korn, betfor och mineraler. Ska gå över till Hippo Grow & Breed på dem nu hade jag tänkt, enklare om man slipper ha massor av olika byttor och påsar i stallet. (mest för min sambos skull som fodrar när jag inte är hemma)

Hej hopp!

/LL

Hippos grow o breed, är det något liknande kraft groov 125 eller? Mycket protein och fibrer till för unghästar i träning, föl och dräktiga ston....

Jag ger inga mineraler eftersom det är ett fullfoder. Lillhingsten får betfor oxå på vintern men konstigt nog äter inte Silver det.. :grin: Synd för jag tycker att det är perfekt att ge efter ridpass och när man åker iväg och tränar osv.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 579
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka