Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Nu är jag gift och mitt westernbröllop över!
Phigalle stått i 4 dagar men blev erbjuden att följa med på en vanlig ridlektion på ridskolan igår. Lastningen tog 7 minuter helt ok,dock fick vi andvända linor. I ridhuset gick det bra, nyfiken på speglarna men bokstäverna på väggarna var lite otäcka. Vi fick träna på att trava serpentiner. Skritta skänkelvikning längs långsidorna vilket vi aldrig gjort och sedan träna galoppfattningar på fyrkantspåret. Blev en del bock men när jag gjorde rätt dvs släppte fram händerna och andvände mer säte än ben så gick han super bra. Lastningen gick på 4 minuter.
Phigalle går i hage med vårat arabsto. Hoppas bara det kommer funka efter fölet kommer sedan med så Phigalle inte blir tjurig och avundsjuk som han ibland kan bli.

Grattis!!! :bump::rofl::banana::love:

Kul att du vart på lektion oxå! Det är så himla nyttigt för dom att gå med på ridskolelektioner ibland :laugh:

tack!
ja visst är det nyttigt! Åka transport,nytt ställe,lugna ridskolehästar är bara positivt. Troligtvis kommer vi att fortsätta åka så att det blir lektion varannan vecka dvs 2 gånger i månaden på ridskolan.

Jag har börjat fodra upp mina hästar med Lucern nu då jag misstänker att gräset börjat minska i näring. De ratar fortfarande hö och får i sig tillräcklig mängd med gräs, men mitt sto som är superkänslig och väldigt svårfödd börjat bli lite bukig, så jag vill vara på säkra sidan med proteinintaget, speciellt med unghästen som bygger muskler. Annars är det mineraler samt krafftfoder efter behov.

Mina går alla tre tillsammans. De vet sin plats i flocken, och jag har ytterst få skador på mina hästar. Har svårt att se att de skulle busa och galoppera omkring så mycket som de gör om de gick ensamma. Finns inget bättre än att sitta och blicka ut över hagen när alla tre kommer dundrande i gallopp över ängarna och hoppar över gärdsgårdar och nedfallna träd... Visst finns det en skaderisk, men jag vill i den mån det går uppfylla deras primära behov av att leva i flock. Tror de bli mer harmoniska på så sätt.

Ja, jag känner likadant. Man vill ju ha lyckliga hästar som mår bra i både kropp och själ och jag tror inte att hästar mår bra av att gå ensamma. Visst är det härligt att se dom verkligen vara hästar i stora kuperade hagar med sin lilla flock :D. Mina kommer att få fortsätta gå allihopa :laugh:

Jag läste en artikel som varnade för augustibete och att det just inte finns tillräckligt med näring. Särskilt viktigt just på unghästarna! Lusern är ju perfekt då! Hade tänkt att prova lite lusern hackad stå till Silver. Har du pelleterat eller strå?

Kör med pelleterat, mitt sto gillar inte hackat strå. Hackat strå kan ju vara bra om hästen inte får tillräckligt med stråfoder i övrigt, men så länge de har fri tillgång på hö/gräs funkar pelleterat utmärkt. Blöter det litegrann så att det sväller lite, men inte så att det blir sörjigt, då ratar dem det. Har kräsna små djur jag;)

Men hallå, en hel helg har gått, något måste ni ju kunna uppdatera med;)

Jag och Cuben har varit riktigt aktiva denna helgen. Igår var vi på clinic där vi (eller jag iallafall:angel:) lärde oss massor om ledarskap och vad vi behöver förbättra i vår kommunikation. Cuben fick mycket beröm och kommer bli en "very nice westernhorse", bara jag ser till att bli mer konsekvent i mitt ledarskap och lite tydligare mot honom då han gärna vill vara överallt samtidigt och har lite svårt att koncentrera sig. Så nu är det hårdträning på mitt kroppspråk, mitt användande av rösten (jag är ganska tyst av mig och använder mig av rösten för lite) och att jag ska sätta tydligare gränser. Transport fram- och tillbaka funkade utmärkt, han stod lugnt och fint, blev inte det minsta svettig, och tvekade bara en kort stund innan han gick på när vi skulle lasta:)

Efterssom han bara jobbades från marken igår tog vi en liten ridtur idag, bara en lite runda runt ägorna i skritt på långa tyglar, gick över en träbro över en å och en liten bit på en bilväg, utan några som helst problem. Det var första gången jag red ut ensam, är så stolt över min lille spelevink:love:

DSC_0249.jpg

DSC_0254.jpg

DSC_0258.jpg

Här är det inte så mycket att uppdatera tyvärr :( Silver behandlas med metacam just nu, verkar som att hältan blivit bättre men han är fortfarande svullen i senan.... 5 dagar till nu med medicin och så får vi se vad som händer. Förhoppningsvis kan jag börja skritta nästa veckan men sedan så ska vi ta det väldigt försiktigt! Man vill ju att dom ska hålla läänge!!!! :laugh:

Här kommer 2 bilder! Har ju inga ridbilder men en är från betet hemma och den andra på en mycket nöjd Silver när vi stallade in dom :laugh:

29285476.jpg

29285512.jpg

Vad mysigt han ser ut att ha det! Ska hålla tummarna för att han blir bra snart:)

Du får se det positiva, till vintern har ni finslipat skrittarbetet riktigt ordentligt:idea:

Ja, han gillar att sova inomhus :)
Ja, skritten lär sitta och någon två månaders vintervila blir det inte tal om ;)

tyvärr inte, har hamnat i min vanliga orkeslösa och omotiverade daagar igen så tyvärr ingen tävling nu. Har inte ridit på 1 1/2 vecka.

Vad roligt! Såg riktigt lugnt och trevlig ut :)
Dock blir jag livrädd när jag ser repet släpa i backen efter er. Tänk om det kommer något vilt djur rusande (eller något annat oväntat scenario) och hästen blir skraj, trampar på grimskaftet och får det rycket i en repgrimma? Det kan gå så illa så jag blir alldeles nervös av att bara tänka tanken :(

Det ser riktigt trevligt ut :laugh:

Det var länge sedan jag uppdaterade om Wille.
Allt går bra och han utvecklas mycke. Tyvärr har vi ju fått några bakslag på vägen men dom börjar räta upp sig nu,
Har gjort allergi test på honom efter nässelfebern, Han är allergisk mot Fagus (Bok), Alnus (Al) och Betulus ( Björk) Så som det ser ut nu blir det att vacinera honom mot detta.
Sedan hade jag vet ut och kollade tänderna på honom och tur var väl det för han har vargtänder på båda sidorna var av den ena var knäckt, så vi ska vänta tills i oktober att ta ut dom så den knäckta hinne växa ut lite. Så nu rider jag honom enbart på sidepull. Vilket fungerar hyfsat förutom att han blir svår att få juk i sidorna då han lätt kommer undan att böja sig i nacken. Han är ju en väldigt bestämd herre så om jag vill böja honom till höger och han inte ville sätter han huvudet i vädret och drar i väg åt vänster. Så vi har våra duster :angel: men det blir bättre och bättre.
Nu är det bara 1½ vecka kvar innan jag ska börja träna för Jonna Gullberg vilket jag verkligen ser fram emot. Jag behöver det för att få tips men även för min egen ridning skull.....man lägger till med en hel del olater när man rider unghäst :cool::cool:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 577
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka