Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Dom får alltså bara några korn med kraft. Extremt lite, inte ens en halv dl :laugh: Och då är det proteinfattigt kraftfoder...

Kort gräs är det ju mer protein i, men vetirinärer varnar för gräset nu eftersom klövern har kommit i blomning igen. Häromkring är det massor av STORA hästar som fått fång, hästar som aldrig haft det innan.

Våra hästar går nu i små hagar och får hö istället. Både ute och inne. När jag skriver vilar magarna så menar jag från gräs. Det är viktigt att dom får torrt i magen!

Ja det får dom. Det är viktigt att dom får torrt i magen som stabiliserar lite. Men dom har ju inte fri tillgång till hö utan dom får ca 2 kg när dom kommer in och så får dom hö till kvällen oxå. Det är hö med lite protein i oxå.

Nu har jag fått tid för ultraljud. På tors kommer vet och kollar honom igen. Hoppas verligen inte att det blir vila ett år som han pratade om :crazy: Håll tummarna för oss! :)

Håller tummar och tår:)

Igår fick lillskrutten nya skor, idag var jag på clinic med lånad häst, men imorgon ska jag upp i sadeln igen. Förhoppningsvis är sträckningen som bortblåst (han har inte visat någon orenhet vid hand) så imorgon bär det iväg på en liten skogsrunda.

Phigalle har varit superduper pigg i veckan, han bara bockar som bara den i traven. Fick byta till longeirngslinan efter ett tag i dag och han stack i full galopp så fort den kom på. Svettig ngt blev han men trött var han inte,suck.

har oxå hört talas om detta höstgräs. Kanske/kanske inte:confused:

Paintstoet jag brukar rida lektion på...

Idag insåg jag att Cuben (äntligen?) testat mig för första gången. Han har "lurat" mig att tro att han känt av en sträckning eller något (vilket jag trodde då han uppförde sig underligt när jag var iväg till ridhuset förra helgen) medans han i själva verket bara testat mig. Samma sak skedde idag då vi skulle rida ut, men efter lite mod från mig själv att sitta kvar i bockningarna och lite tålamod att vänta ut honom gick han så fint och avslappnat på lång tygel... Fantastiskt hur lätt man kan låta sig luras bara för att de varit så snälla hela tiden, men jag är glad att jag kom på det i tid innan jag lät det bli ett problem.

Stärkt av självförtroende gav jag mig på lastningsträning med mitt sto som inte transporterats på över ett år, och som när jag köpte henne vägrade sätta sin fot på en transport. Vi har alltid varit två att lasta henne, och vet numera hur vi ska gå tillväga, men idag var jag ensam utrustad med en stor portion tålamod. Det tog en liten stund, men sen gick hon på 7-8 gånger på raken utan att tveka:)

Undrar om det bara är tur, eller om jag äntligen fått bättre kontroll över mitt kroppspråk...

Du kan nog ta åt dig äran för det brukar inte vara tur när hästen går in i transporten 8 ggr på raken! :D:bump:

Tur att det inte var någon sträckning. Men det är ju väldigt skönt när man har börjat med att kolla så att dom inte har ont. Bättre det än att man går på dom och så visar det sig senare att dom var skadade....

Men det är utmaningarna när dom testar som gör det kul att rida unghäst!! :idea::banana:

Eller som gör att man börjar fundera på varför man köpte en unghäst och inte en färdigutbildad... Jag har helt tappat stinget, förr satt jag upp på vad som helst, men nu är jag jättefeg:eek: Men nu hoppas jag att det kommer flyta på utan fler protester:)

Ja det här med unghästridning är något man verkligen måste hålla igång. Går det några år mellan inridningarna blir man genast jättmesig :laugh:

En liten update från oss och Tinys utbildning!

Hon har varit med på en clinic, skötte sig jättebra och gick rakt in i transporten (faktum är att hon drog in i transporten och jag fick stanna henne och backa, för att hinna öppna helt :D)

I helgen var vi på uppvisning i grannbyn. Hon fick stå själv i en box medans hon väntade på Lionas ankomst i kanske 30 minuter. Blev lite ängslig i början, men hon sökte snabbt tryggheten hos mig och jag stod med kinden mot hennes hals och smekte henne lugnande, och då slappnade hon snabbt av.

Hon fick vara med på uppvisingarna, 3 stycken under dagen med massor av folk som trängde åt alla håll, hudar, barn, barnvagnar, knallpulverpistoler, lasson, prasslande regnkappor osv osv. Hon var jätteduktig, var minst lika lugn som Liona, som är van vid sånt här.

Vidare med hennes inridning så fattar hon galopp klockrent nu. Bara ett litet "puss" och så är hon igång. Lätt att styra, stanna och vända, smidig och pigg.

29425291.jpg

29425300.jpg

hahaha! Jag var också på clinicen den 5/9. :D (eller det var den 5e va?)
Va kul! Jag hade dock en privatlektion för honom senare på veckan. Och slapp på så vis en massa folk som tittade. :angel:

Hur gammal var din häst? Jag uppfattade det som om den bara var 2? Men det måste jag missuppfattat då. ;)

Jobbar du efter hans metoder? Eller försöker du bara ha det i bakhuvudet och fortsätter på ditt gamla vis?

Ah, vem var du? Nej, hästen är 3 år och under inridning. Jag har aldrig varit på clinic för honom innan, men tyckte att det lät högst intressant, så därför tog jag med mig pållen dit för att få ett "utlåtande" om vad vi behöver träna på och lite miljöträning på köpet. Har inga konkreta problem, men är van att arbeta honom lite annorlunda... Hästen ville ju gärna vända inåt när vi bytte varv, vilket grundar sig i att jag inte har någon egen roundpen, utan jobbat en del i lina. Jag jobbar nu på att vara mer konsekvent och mer bestämd, samt använda min röst och mitt kroppsspråk tydligare...

Jag tycker att hans sätt att förklara hästens beteende och förmåga att läsa vårat kroppspråk på ett väldigt bra och enkelt sätt, och kommer nog fortsätta träna för honom när han kommer till sverige igen, fast privat träning som du, blir lite segt med en heldagsclinic. Jag kommer ha mycket nytta av det han förklarat och hela tiden ha det i bakhuvudet, samtidigt får jag ju mycket influenser av min vanliga tränare som kanske inte alltid överensstämmer till 100%... Man får liksom plocka russinen ur kakan;)

Ah, nu trillade poletten ned! Du skulle ha varit med på clinicen i söndags va? Då har vi ju t.o.m. pratats vid på telefon :idea:

Hoppas att allt ordnar sig med din häst, ska hålla tummarna för att hon blir bättre:)

Aha! Då vet jag ju tom vad du heter. :D
Haha, vad liten världen är!
Jo, jag hade ju med mig den gamla tanten (18 år) till honom på onsdagen och han gav mig en förklaring till hennes beetende och detta har hjälp mig otroligt mycket.
Han sa att hon tänker och förstår som en 2åring och att hon troligtvis är understimulerad.
Jag har hela tiden fått gå sakta, sakta framåt, för hon har så extremt svårt att förstå, och minsta lilla krav gör att hon blockerar, och man måste backa några steg i utbildningen.
I måndags skulle jag börja jobba henne lite från ryggen och så var hon halt. och nu visar hon symtom på fång. Just nu vet jag faktiskt inte hur illa jag hoppas att det är. Visst, jag vill ju hinna med att komma någonstans innan åldern tar henne ifrån mig, men det är många olika sjukdomar från hennes håll som bromsat oss sen i våras och jag vill gärna inte vara den som låter henne gå runt och må dåligt. :crazy:
Det är blandade känslor just nu.

Var du med på clinicen i söndags också? Rider du för henne annars? :)

Japp, jag red i söndags, och har tränat regelbundet för henne sedan i våras (då jag f.ö. började med western)

Hoppas för er skull att det inte är så allvarligt som det låter, herregud, hon är ju bara 18 år ung:)

:cry: Ultraljudet visade en rätt stor senskada. Nu är han behandlad med kortison och ska vila 6 v. Sen blir det en behandling till och ytterligare 6 veckors vila. Så det blir sakta igångsättning TIDIGAST om 3 månader :cry::crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 576
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka