Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Men nej! Fy fasen vad tråkigt :(
Vet inte vad jag ska säga riktigt, men jag lider med er och hoppas verkligen att det läker ihop!
Usch vad ledsamt :(

Nej, vad tråkigt:(

Sa veterinären något om framtidsutsikterna? Senskador brukar ju ta lång tid att läka, men många hästar kommer ju tillbaka och kan ridas fullt ut bara man ger dem tillräckligt med tid.

Vet inte heller vad jag ska säga annat än att jag tänker på er...

Va söta ni är :)

Vet tyckte ju att det var jättebra att det inte var gaffelbenet för det går inte behandla utan bara vila 1 år som gäller. Enligt han så brukar det inte räcka med 1 kortisonbehandling utan 2-3 st iaf. varje spruta = 6 veckors vila till :crazy: Men han sa att han är ju ung så då brukar det gå över :) Så jag hoppas verkligen han är frisk till början på nästa år.

Fasen va långt det låter när man skriver det så här.... Har ni några bra tips hur man håller modet uppe?:)

Tja, du kan ju glädja dig åt att det är under den kalla, blöta tråkiga vintern han kommer få stå istället för mitt på sommaren.

Passa på att vidareutbilda dig själv under tiden, träna på redan rutinerade hästar, så är du i toppform när du väl kan sitta upp och börja rida honom igen:idea:

Ja, det hade inte varit kul om det var på sommaren. Hade ju ändå tänkt att han skulle vila 2 månader i vinter så dom kan man ju räkna bort ;)

Har faktiskt tänkt att passa på att utbilda mig själv lite så att han får lite bättre förutsättningar för att bli en bra westernhäst! Underlättar ju om ryttaren kan rida western ;):D

usch vad tråkigt,lät inte roligt alls.

Själv så trotsar Phigalle mej som bara den. Så fort jag försöker trava hemma på min gräsridbana så bockar han bara. Vart jag än ska galoppera så bockar han alltid de första två sprången. Hemma travar han på fort,framåt och vill inte lyssna dock så försökte jag tuffa till mej idag och tillslut så gick han avslappnat i traven i båda varv.
Vi rider ju på en vanlig engelsk ridskola nu och har ridit tre lektioner, våran fjärde i morgon och det är kul med lite variation bra med lastträning med. Mätte honom idga och han var 151 fram och 148 bak.

Här går det ganska bra, svårt att hålla motivationen upp eftersom hon ska säljas och att det är en bra stund till stallet nu.
men stallägaren hjälper till att motionera henne i skritt och trav vilket går väldigt bra!

däremot har hon börjat krångla med lastningen, bara totalvägrar flera gånger o sen efter en stund går hon på som om inget hänt, jag blir galen :cool:

hon går väldigt bra i både skritt och trav nu, galoppen orkar hon inte hålla längre stunder och tycker är jobbig på banan, jag brukar få jobba som en tok för att hon ska ta galoppen... i skogen däremot tycker hon det är jättekul att galoppera och gärna med några bocksprång med :eek:

Slänger med en bild efter förra ridturen, har haft sadeln nu i en dryg månad och den är bara såååå skön, och passar hästen super :love:
Bild0050.jpg

för att jag har slut på pengar... jag är arbetslös och snart min sambo med. alla sparade pengar har sinat och det känns inte tryggt ifall något skulle hända! just nu står hästen hos en bekant som står för foder och stallplats mot att hon får rida lite... det enda jag tar mig råd till är att träna, för utan det blir det ännu svårare att sälja... så någon som vet någon som letar paint?
inte är det kul, men vad gör man?

Usch vet precis vilken sitts du sitter i, hade Tibbe med ute på annons då jag inte har pengar. Men har super turen som hittat en fodervärd som skall ha honom, hur länge är inte bestämt. Men hon hämtade honom idag. Bäst av allt är att hon är western instruktör så han kommer utbildas riktigt och även tävlas :)

Fy va tråkigt när inte pengarna räcker! Men det är starkt att ta beslutet att sälja innan man är helt utan pengar och inte har råd att ta hand om sin häst. :bow: Hoppas verkligen att du hittar en bra köpare åt din pålle!

Urkella: va skönt att du hittat en så bra fodervärd! :)

jo, det hoppas jag med, tyvärr är det inte riktigt rätt tid att sälja känns det som...

Urkella - vilken tur, skönt att du hittat någon så bra, själv är jag annars lite rädd för just det här men fodervärdar.

Eftersom jag inte kan rida Silver så roar jag mig på annat sätt så igår mätte jag honom :laugh: 152 cm fram (153 med skor) och 151 cm bak. Han har växt 5 cm sen jag köpte honom i jan -09.

Hur höga är era unghästar nu?? :laugh:

Eftersom jag inte kan rida Silver så roar jag mig på annat sätt så igår mätte jag honom :laugh: 152 cm fram (153 med skor) och 151 cm bak. Han har växt 5 cm sen jag köpte honom i jan -09.

Hur höga är era unghästar nu?? :laugh:

I söndags var Phigalle 151cm med skor fram och bak 148cm utan skor. Alldeles lagom för mina 155cm men nu får han inte bli högre! Han har alltid varit jämnhög och växt sakta,aldrig skjutit i höjden så att säga.

Glömde skriva att måttet bak är utan skor ;)

Du får väl ge halm hela vintern så han inte växer mer ;):D

Idag när jag skulle morgonfodra klockan 8 möttes jag bara Adele för längst bort i hagen låg phigalle och när han inte kom när jag ropade så gick jag direkt och hämtade grimman. Sedan fick jag med våld dra upp honom,ramlade men stod sedan på vingliga ben. Som tur hade jag min sons mobil på mej så jag ringde min man på jobbet som i sin tur ringde våran tränare. Misstänkte direkt kolik och på ngt sätt fick jag honom till grinden som jag bara öppnade för att få honom till gårdsplanen. Då jag inte vill släppa honom så sprang numera min galda adele omkring med sin stora fölmage full avglädje omkring på min gård och åt lite varstans av gräset. Phigalle var kall på halsen och huvudet efter att ha legat men varm under täcket. Jag hade varit på hoppträning kvällen innan och hade lagt på ett tjockare täcke som tack vare det höll honom lite varmare dock var han lågtempad nu. Han lagde sej några gånger menfick upp honom gång på gång. Han andades snabbt varje gång som han fick extremt ont och sekundrarna efter så svajade hela bakdelen och höll på att säcka ihop gång på gång. Efter 20 minuter kom min tränare och sekunden min man. Adele infångades och placerades åter i sin hage. Tyckte det var viktigare att hålla Phigalle på benen än att ta och fånga henne när jag var själv. Min tränare ringde vetrinären och en timme senare kom dom. Phigalle fick kramplösande,lugnande,undersöktes rektalt,slangades och sattes sedan på dropp då han var lite uttorkad och vi inte visste hur länge han hade legat i hagen. Det var någon blandning av gas och förstoppningskolik och vi fick mitt i all stallrenovering spåna upp en box som han står nu i. han har börjat äta hö men har fortfarande inte bajsat ännu. Jag går ut och går med honom en gång i timmen i 10 minutrar. Om han fortfarande inte bajsat på ett par timmar så tänkte jag ringa vetrinären igen.

hoppas jag med, han är lugn och fått lite glimt i ögat nu. Ska gå promenader på honom i veckan så får jag se hur det blir på nästa måndags ridlektion. Om en och en halv vecka så ska vi ju vara med på en två dagars clinic med.

Fy va otäckt! Hoppas verkligen han blir frisk! Vet inte vad din vet säger men vi brukar ge dom betfor som är riktigt blöt och med massor av olja för att få igång magen efter att vet har varit där och slangat. Om han inte bajjar så är det ju bättre att ringa till vet en gång för mycket. Hoppas verkligen att han blir bra!!

Nu har han äntligen bajsat!!!!:)
Ringa vetrinären som gav rådet att longera honom och det gav verkan så nu släppte jag ut honom i hagen så han rör sej lite mer förhoppningsvis. Sambon är och köper betfor för betforsoppa,lånade lite av grannen för att kunna ge honom snabbare men han är inte så värst intresserad. Nu ska han få vara ute ikväll och så får han stå inne i natt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 575
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka