Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

skulle det vara så att hon blev rädd för något så hoppar jag av, och har då repet i handen ;)

Fast om hästen skuttar till och samtidigt trampar på repet och sen fortsätter att röra på sig, så är det inte så säkert att du för det första kommer ner på ett tryggt eller skadefritt sätt, eller för det andra kan hålla kvar repet i handen (skadefritt).

Du gör ju som du vill, men jag hade i det läget valt ett mycket kortare rep alternativt att nån annan höll i det.

Aha, det hade jag faktiskt inte gissat, men jag får skylla på att filmen inte var i HD;) Jättefin är hon iallafall.

Min lille har ju också en del arab i sig, jättetrevlig att jobba med och smart som attan, men kan ibland vara lite väl uppe i det blå:angel:

Hej!

Jag vill oxå varna för att hantera repet på det sättet. Det är så lätt att du trampar i en ögla av repet när du hoppar av, särskilt om du hoppar av för att det händer något. Eller att du får det långa repet runt fingrarna. Jag jobbar inom vården och har kommit i kontakt med folk som fått sina fingrar avslitna när dom hållit på med hästar. Inte kul :crazy:

Det är ju oxå väldigt lätt att hästen trampar på repet och får ett ryck i repgrimman som både kan skrämma och göra inridningen otrevligare för både hästen och dig.

Det gäller att vara riktigt försiktig och ta bort alla onödigt riskabla moment när man rider in hästar.

Säger det bara för att vara snäll inte för att kritisera. Det är så lätt att man inte tänker sig för :)

Silver är fortfarande halt. :( Dessutom kände jag att han har fått en vargtand. Så jag får ringa tandläkaren och boka en tid. Det blir några dyra månader men det är ju lika bra att ta det nu när jag inte kan rida och jag kommer ju ändå inte att kunna ha bett i innan tanden är ute.

Då kommer problemet...LASTNING :crazy:

Hans tidigare ägare har ju som sagt aldrig fått in honom i transporten utan att plegga. Dom har övat men inte velat pressa honom så när han har stegrat och sparkat så har dom slutat. Jag har aldrig provat att last honom för jag ville lära känna honom riktigt innan och se till att han lyssnar på mig på backen innan, men nu har vi bestämt att ta tag i det i veckan. Så ni får hålla tummarna! :D

Han är en riktigt tuff häst så det kommer nog bli nåt att bita i! I 3 år har han ju ändå vunnit den kampen..... :grin:

Känner dock att jag måste ta tag i det för om hältan inte går över kommer jag antagligen få operera honom. Ett litet ingrepp bara där man gör ett snitt i benet för att vätskan skall kunna rinna neråt men jag får nog ändå åka till klinik.... och det går ju inte utan att ta sig in i transporten :p ;)

Western_wannabe: Och ni andra som vill se ;)
Här kommer en bild på Pool'ssadeln som jag köpte :) Här har jag bara provat den på tillridningshästen och den är lite för vid så den tippar fram lite. På Silver ligger den mycket bättre men det har jag ingen bil på ;)

29347506.jpg

Åh Gud... mina lår i närbild! Tur att man gått ner allt nu efter att man fick barn ;)

Senast ändrad:

Tack! :laugh: Ja jag är väldigt nöjd med den! En mycket prisvärd sadel som är både skön och snygg tycker jag. Det är en pool's reiningsadel. :laugh:

Förvånad efter gårdagens lilla tur på lill-pållan... Tar det från början.
Hon fick en släng av undernäring i slutet av sommaren, då jag var bortrest en vecka,samtidigt som ohyran var som mest plågsam, samtidigt som betet blev magert, samtidigt som hon fick en växt-period....osv. Inget "allvarligt" men det tar lite tid att få upp henne i hull.
Dessutom har hon haft lite krångel med hovarna plus att hennes båda bakben toksvullnade härom veckan. Kort sagt så har hon inte gått så regelbundet på sista tiden. Små promenader bara, ett par gånger i veckan. Skrittat lite barbacka också.
I förrgår började jag ge henne lite luzern, på inrådan, för att "hulla upp" henne lite mer. Detta plus att hon inte rört på sig så mkt kanske inte var en så lyckad kombination...:devil:
Vi skrittade lugnt, hade en handhäst bredvid, hade min hund med. Så mötte vi en gubbe med lös hund... den skulle naturligtvis skälla och rusa efter oss. Det gick bra, men en halv minut senare skulle vi trava en bit och PANG - hästen börjar "gallopp-bocka"! Man hinner tänka många saker flygandes i luften:rofl: Släppa eller inte släppa den andra hästen? Kommer jag sitta kvar? Vad håller hon på med? Var f*n är hunden? Tappade jag tygeln nu? Har jag snurrat in handen i den andra hästen? Hur kommer det sig att jag flaxar i sidled när hon bockar upp.-och-ned?:rofl:
När jag så slutligen glider av på ena sidan (får fasen inte ut foten..) så står hon nästan still och bockar. Duns ner på marken rakt framför hennes hovar - då stannar hon. Duktig flicka som inte fortsatte ÖVER mig.;)
Men då var jag smått sur! :devil::D Knöt den andra hästen i ett träd och sen fick det allt bli lite springa för lill-tösen. Tog fram alla nh-övningar vi kan och såg till att genomföra dem MVG. Till sist stod hon där och gäspade och slickade.
Sen hoppade jag upp och såg till att verkligen "rida" henne hela vägen hem. Det gick hur bra som helst.

Undra vad som fick henne att bocka.. Luzern-fnatt i kombination med överskottsenergi i kombination med att hon trodde att hunden satt på ryggen?:D
Idag gör det lite ont i en knät och andra smalbenet, som visst fick sig en törn.:angel:
Hon får stå idag och i morgon kör vi igen.

Tur att det gick bra och att du inte skadade dig! :laugh: Du kanske ska lämna hunden och handhästen hemma ett tag ;) :laugh:

Svullen i benen är vanligt att dom blir när man börjar ge dom mer mat på hösten. Det är ofta att det blir för mycket ökning av protein på för kort tid.

*kl*

Har varit ivär på vår 2:a träning idag, måste bara säga att jag aldrig har haft en häst där kemin stämmer så bra:love: Han sköter sej exemplariskt hela tiden, ger allt han har och slår nästan knut på sej för att göra rätt i ridningen.

Nu sitter formen bättre, galoppen fungerar fint både på rakt spår och volt. Och idag har vi påbörjat spinnen lite lätt.
Så jävla nöjd!! Och fy va bra det är att ha någon som är på en lite, kan behövas:o

Tur att det gick bra och att du inte skadade dig! :laugh: Du kanske ska lämna hunden och handhästen hemma ett tag ;) :laugh:

Svullen i benen är vanligt att dom blir när man börjar ge dom mer mat på hösten. Det är ofta att det blir för mycket ökning av protein på för kort tid.

Jag misstänkte det. Tyckte ändå att jag var duktig som gav dem hösilage på betet de sista två veckorna innan hemkomst. Det gick iaf ned av sig själv.

Jo, jag borde lämna de andra hemma, men denna höst är jag ensam hemma med barnen, huset, tomten, hästarna och andra djur PLUS att jag ska jobba med mitt företag på heltid. Lite svårt att få ihop det tidsmässigt nu, så det brukar bli taikon-ridning nuförtiden för att alla ska få komma ut och röra på sig.:D (Maken jobbar plötsligt MASSOR långt borta!:mad:)

Isabelle L: Tack för bilden på sadeln, tjatar man tillräckligt får man resultat;)

Jag kan ju uppdatera med...ingenting. Lillpållen har fått vila sedan i söndags, då han med största sannorlikhet åkt på en liten sträckning i hagen och inte känndes helt hundra. I går skulle jag tömköra lite lätt för att stämma av litegrann och se om jag kunde se någon orenhet i gången, men självklart hade den lille förbaskade klanten trampat av sig en sko (igen!!!) 4:e tappskon under denna skoningsperiod:grin: Med lite tur kommer hovis ut innan helgen och skor om honom, så att vi kan komma igång igen... Han har gått bananas i hagen de senaste dagarna, tror knappast att han har ont någonstans iallafall:D

Vi har ju tidigare i tråden pratat om hagvistelse och lekkamrater, och jag har förespråkat att ha hästarna i flock i den mån det går, och behovet för framförallt yngre hästar att kunna röra på sig och bygga upp kropp och muskulatur. Nu kommer en av mina hästar flytta inom kort, och lilleman (som närmar sig 4 år med stormsteg) kommer få dras med ponnyn som trots sina 19 år är ganska pigg och busig. Han älskar att leka med henne och jaga henne, men de håller ju inte jämna steg, så det blir mest bus, nafs och fäktas med frambenen snarare än långa utsträckta galopper som han haft med den andra. Jag tror inte att han kommer tveka att dra några repor själv, men mitt samvete gnager lite, att han inte får ha en hagkamrat som håller jämna steg... Vad har era unghästar för hagkompisar? Hur tänker ni?

Ok angående detta med pigga hästar och svillna ben:

Våra hästar har blivit helt tokiga dom sista dagarn!! 5 av 6 är svullna i benen runt om och helt plötsligt har alla gått upp i vikt! Vi har inte ändrat något på fodret inne dom sista två veckorna och dom har inte fått någon kraft alls det sista. Jag har dessutom kommit i kontakt med flera som åkt av sina hästar sista veckan för att dom blivit tokpigga!!

Så igår ringde jag min kompis som pluggar till foderanalytiker (tror jag det heter) och foderexpert. Med största sannolikhet så är det gräset som fått sig en ny växtperiod pga av det varma vädret och att det inte varit så varm sommar innan. Här hemma blommar smultronen och massor av små vårväxter har kommit upp :laugh:

Torr mat och inte så mycket utevistelse sa hon. Så nu har vi minskat ner hagarna så hästarna hinner äta fortare än vad gräset växer och from idag har dom fått morgonhö och få stå inne nån timme på morgonen. Dom kommer oxå (tråkigt nog) få komma in vid 17-18 några dagar och vila magarna tills kvällshöt. Bara en näve kraft var på kvällen så får vi se om det hjälper.

Man får nog vara lite försiktig iaf med ponnyna så att dom inte får fång.

Så ta det försiktigt med era hästar så att ni inte åker av. :laugh:

Ja, jag är inte jättesnabb på att lägga upp bilder ;):bump:
Har du fått hem din sadel eller? Ser min sadel ut som den du kollat på eller?

Hagar: Vi har en pojk- och en flickhage :) Våra damer, ett 11 årigt halvblod och vårt 1-åriga cobsto går ihop. Funkar kanonbra för åringen är inte speciellt lekfull av sig utan vill helst bara äta och stå och bli kliad vilken är precis vad halvblodet vill :laugh: Båda är oxå extremt lättfödda och lite för tjocka ;)

Pojkarna består av Silver, min 1-åriga welsh/quarterhingst våran shetlandsponny som är 5 år och vår connemara 9 år gammal. Det funkar oxå jättebra! Connemaran leker inte utan fostrar 1-åringen lite. Shettisen är jättekul att klättra på om man är unghingst ;) och Silver är lite storebror till unghingsten (det är väl så han har blivit skadat antar jag :grin:).

Men som sagt hur tråkigt det än är med skador vill jag hellre ha glada hästar som kanske blir skadade ibland än olyckliga och stressade hästar som står själva i en liten fyrkant.

Jag tror att det är otroligt viktigt att vi låter hästarna få gå med andra och få vara just hästar :laugh:

Att låta hästar gå i ordentliga stora och kuperade hagar tror jag snarare stärker dom och förebygger de mer problematiska skadorna, dvs de som beror på tex överansträngning och träning. Visst kan man få en och annan sårskada och kanske vrickning eller liknande men det tar jag hellre isåfall.

Mina hästar går alla i stora kuperade hagar med sällskap. Jag har aldrig haft en vrickning, senskada, träningsrelaterad eller förslitnings skada på mina hästar i mitt liv!
Undantaget vad gäller sällskap har varit en av 3-åringarna precis innan och efter han blev kastrerad för han var så elak mot dom andra men nu går han med sällskap igen och så har jag alltid haft även mina hingstar.

Får jag hem en äldre hingst som inte är van vid att gå med andra hästar skulle det dock vara idioti att släppa ihop den med en annan häst men det är den enda anledningen jag kan tänka mig att ha en häst ensam och den får fortfarande ha en stor hage att röra sig i.
Det finns importhästar som blir enormt stressade av att bli släppta i en stor hage och då måste man ta hänsyn till det. I vissa fall kan det vara bättre för en sådan häst att gå i en mindre hage men oftast går det att lära dom, oftast gäller det då äldre hingstar eller tävlingshästar som helt enkelt inte fått lära sig något annat.
Jag har lyckats lära alla mina fisförnäma importhästar hitills att gå i hage och flock.:D

Angående svullna ben och pigga hästar är detta inget jag märkt av, trots att gräset tagit ny fart. Dock har jag idag flyttat hästarna från sommarhagen till vinterhagen, och jösses vad det hade växt (sådde in nytt gräs förra sommaren i vinterhagen) så jag ska hålla koll på hur de reagerar, var fullt med klöver och annat mumsigt, speciellt är det väl ponnyn man oroar sig lite för. Kommer låta dem gå ute ett par veckor till och ev. täcka på natten om det ser ut att bli regn, annars är det ju kanonfint väder just nu:)

Isabelle L; nej, ingen sadel ännu. Ska hämta den om en vecka är det tänkt. Tror att det kan vara samma modell, men är inte säker. Har du kikat på den på Bråvesta? Det är den jag ska köpa...

Så nu har vi minskat ner hagarna så hästarna hinner äta fortare än vad gräset växer och from idag har dom fått morgonhö och få stå inne nån timme på morgonen. Dom kommer oxå (tråkigt nog) få komma in vid 17-18 några dagar och vila magarna tills kvällshöt. Bara en näve kraft var på kvällen så får vi se om det hjälper.

Men alltså..."vila magarna"? Får de hö då, när de kommer in?
Kan du inte ta bort kraften helt?

Sen undrar jag vad din kompis sa om det här med att gräset ju är näringsrikare ju kortare det är...?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 577
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka