Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Förresten, glömde uppdatera...

Red Cuben en sväng igår, uppförde sig exemplariskt som vanligt (när sjutton ska han börja testa eller bli bångstyrig?) och nu sitter kommandona start, stop, trava, sakta ned som de ska. Skrittade över bommar och gjorde några volter i skritt, och han söker sig framåt nedåt så fort man har kontakt med tygeln. När vi skulle trava den sista biten kändes det som om han haltade något, så jag satt genast av. Sprang med honom och såg att han avlastade höger fram. Ingen värme, ingen svullnad, inga sår. Ingenting i hoven. Dock gick han omkull i hagen i förrgår när hästarna busade (hade regnat och var halt i gräset) så jag hoppas att det bara är en känning av detta, någon liten sträckning eller liknande. Får bli vila i några veckor framöver för honom, vill inte riskera att han snedbelastar något. Syns ingen hälta idag när de busar runt i hagen och jagar kor, så det är nog inget farligt, men man blir ju så pjoskig om de små "oförstörda" pållarna:angel:

Hmm, dyrt?

Jag värdesätter en välutbildad hovslagare som passar tider (min har aldrig varit sen!), tar sig den tid han behöver med hästarna, och brinner för sitt jobb och vidareutbildar sig kontinuerligt. Sådana hovslagare växer inte på träd, och de måste således även ta ut en skälig lön. Utbildning och utrustning kostar.

Min hovslagare tar 900:- för halvskoning, 1200:- för helskoning. I mina ögon inte dyrt för det jobb han utför. Dock hade jag ju inte betalt samma summa för någon som aldrig dyker upp eller inte har samma utbildning, jag är rädd om mina hästars hovar:)

Jag tycker självklart oxå att det är jätteviktigt med en bra hovslagare och är rädd om min hästs hovar men man måste ju kunna få tycka att det är lite dyrt. Sen är det nog väldigt olika vad dom tar ut beroende på vart man bor. Bara för nåt år sedan så kostade det 450 kr för halvskoning hos samma är hovslagare så jag blev lite paff! sen känns det ju dyrare när skon åker av dagen efter! :grin:

Jag skulle aldrig använda mig av en dålig hovslagare, veterinär eller liknande bara för att man tycker att det är dyrt men visst kan man gräma sig lite ;) :)

*kl*
Red Tibbe idag, han skulle skos och det är en bra bit till "lånestallet" från betet och tänkte be hovis kolla sadlen samtidigt.
Han kändes inte alls så knackig som han gjort tidigare, tor det är pga att det regnat mycke nu så marken va mjuk, sedan va han sjukt pigg :D 2 ggr drog han iväg i galopp :o Fast va lätt att stanna honom iaf. Han stod även som ell ljus under skoningen fast vi va i helt nytt stall, och han som annars brukar bråka vid skoninarna, han visade inte heller några som helst problem med bakbenen när han fick skor bak vilket han tidigare gjort, så blir fundersam. Hovis sa att han va lite spänd i musklerna i bakbenen, men sa även att det kan ha att göra med att han växt, men blir klinik iaf, vill vara på den säkra sidan. Men hoppas på att det är något som kiropraktorn kan fixa tillrätta bara :) Sadlen blir jag lite fundersam över, hovis tyckte den såg ut och kändes som att den låg bra, men han va bara svettig baktill under sadlen dock över stor yta, nu va ju dock han väldigt pigg så fick rida med korta tyglar så han gick mestadels med sänkt rygg >_<" Blir testa den på bana sedan för att se hur trycket blir efter han arbetat rätt... men detta efter klinikbesöket.

Hoppas att det inte är något allvarligt, håller tummarna för att det bara är lite växtvärk! :)

Idag red vi ut med sällskap i 50 min. Mest skritt och lite trav. Idag var han mkt pigg och framåt efter vila en dag. Nu känns det verkligen som att d e på g. Har en tjej som ska rida mitt arabsto ett tag nu och då har jag mer tid över till Phigalle och även ridsällskap. Känner att motivationen ökar för varje dag. Längtar redan efter morgondagen. Nu har även sambon semester och då tar han barnen vilket underlättar.

Idag hade vi även en kamp om vattenpölar vilket det finns gått av från de sista dagarna. Skam den som ger sej det blev både stegringar och bakut och bockelibock men till slut med hjälp av sambo så kom vi över den första sedan blev det bara små duster efter. I slutet kunde vi även trava genom dom minsta pölarna. Krävde lite mer form bitvis i skritt och trav. Dock var han mkt busig haha. Han gör ju inga stora grejer det är mest för han vill gå i full fart eller att han små testar mej tror jag. Som tex när vi travar och Adele börjar galoppera framför så fattar han galopp självmant men när jag höll in så han inte fick galoppera så kasta han med huvudet och bockade och travade sedan lugnt efter. Provade att rida med spö för första gången då jag red med engelsktyglar idag, man kan verkligen sitta och dunka i sidorna med benen men han skiter fullständigt utan står där och tjurar vid vattenpölen och efter ett tag blir man trött i bena. Vet ej om det hjälpte eller ej,han blev tjurig iaf men i slutändan så kom vi ju ändå över....svammel...

Idag tränade jag för första gången att rida på volt i trav och i lätt form. Tiislut fick vi till ganska runda volter. Tränade även några galoppfattningar, fick dunka på ganska mkt för fattning men sedan höll han galoppen fint på längre tygel. Från galoppen vill han gärna sakta av till skritt märkte jag.

hur går det för er andra? Hur ofta rider ni dom nu?

här har vi nu fått på skor, så nu blir det mera skogsridning... har varit mycket bana hittills.
hade en jättemysig tur i skogen idag, dock några vattenpölar att ta sig över men det gick bättre än vanligt idag. skrittade även på några småstigar där andra byggt "hinder" (grenar/stockar ca 30-50cm) vilket inte var några som helst problem, däremot 5cm rotben! dessa äter små paintar :)
hon är såå trevlig i skogen går fram utan problem och tycker det är riktigt kul, nu ska vi bara komma igång med galoppen med...
jag rider ca 3-5ggr/vecka. ibland några dagar irad ibland typ varannan. har inget speciellt, tar dagarna som de kommer.

Ja då förstår jag, om hovis plötsligt höjt kostnaden känns det ju så klart dyrt. Jag bara blundar och öppnar plånboken, och tänker att nu är det ju hela 6-7 veckor till nästa gång:eek::D

Kan även uppdatera att Cubens lilla hälta inte synts till något mer, så det var nog bara den klantiga vurpan i hagen. Ingen ridning denna veckan dock, men ska tömköra honom för att kolla läget på böjt spår.

Silver har varit halt lite till och från i två veckor men nu verkar det vara helt borta :laugh: Idag har vi varit ute på en jättehärlig skogspromenad i nästan en timme, bara skritt och lite trav men väldigt mycket social träning och han är så himla duktig! Dock har han oxå haft lite problem med vattenpölar men idag gick han igenom. Han har en förmåga att luras lite, hans förra ägare kunde inte ta honom i öronen för han var så rädd men här har det aldrig varit någon. Dom kunde heller inte lasta honom men det har vi inte provat här än men är rätt säker på att han bara hittat på ett knep för att komma undan. :laugh: Och så idag till vattenpölarna.... det har ju varit så torrt så det har bara varit sista veckan det har funnits vattenpölar och dom har han inte velat gå igenom (det är lite större vattenpölar jag menar). Han har backat och lättat fram för att sedan hoppa runt pölarna även om det stått ett träd ivägen. Men idag gick jag på honom lite mer med benen och helt plötsligt så bara han gick igenom, inget hopp åt sidan eller nåt.. hmm..... han var nog aldrig speciellt rädd... :D;)

Han var helt sjukt duktig på promenaden annars, när den lugna läromästaren for omkring så stog han bara och kollade! :love::laugh:

Igår red jag min första lektion på Phigalle. Jättekul och det gick riktigt bra tycker jag. Idag får han vila.

igår var vi i skogen igen... en stund fick hon för sig att allt var farligt :angel:
sedan gick det hur bra som helst igen, vi red en bit på rakbanan som var helt tom, travade och så ramlade hon in i galopp, jag vart inte riktigt beredd så det blev lite fel :o men sen travade vi på igen och hon föll in i galoppen igen i en 4-5 steg sedan saktade hon av till trav igen, sååå duktig :love:
hon har en galopp jag inte riktigt är van med, men det blir nog bra om vi övar lite mera :idea:

tyvärr verkar det nu som om sadeln börjar bli för trång... SUCK!
inte riktigt vad man behövde just nu, men men vad gör man inte för att lilla hästen ska ha det bra :)

Senast ändrad:

Ja det där med sadeln är inte kul! Jag håller tummarna för att den jag precis beställt passar :)

Blev det en Pool´s? Håller tummarna för att den passar!

Låter ju som om din Silver bara testar dig, och har han väl en gång kommit undan med det hos förra ägaren så kan dem ju stå emot litegrann innan de ger efter. Bara man hittar rätt "knappar" och har koll på ledarskapet brukar det lösa sig ganska snabbt.

Idag har hästarna farit runt som tokiga i hagen, och Cuben har inte visat något tecken på någon hälta. Vi ska ta med oss Husse ut på en promenad ikväll, får se om jag hoppar upp en liten bit eller bara går bredvid. På Cuben alltså:D.

Har planerat att ta med mig Cuben till min tränare i nästa vecka, jag rider ju än så länge lektion på hennes hästar, men känner att det är dags att checka av det jag än så länge lärt Cuben, så att jag får bekräftat att vi är på rätt spår. Om jag får med mig maken kanske dte t.o.m. kan bli lite kort:)

Blev det en Pool´s? Håller tummarna för att den passar!

Låter ju som om din Silver bara testar dig, och har han väl en gång kommit undan med det hos förra ägaren så kan dem ju stå emot litegrann innan de ger efter. Bara man hittar rätt "knappar" och har koll på ledarskapet brukar det lösa sig ganska snabbt.

Idag har hästarna farit runt som tokiga i hagen, och Cuben har inte visat något tecken på någon hälta. Vi ska ta med oss Husse ut på en promenad ikväll, får se om jag hoppar upp en liten bit eller bara går bredvid. På Cuben alltså:D.

Har planerat att ta med mig Cuben till min tränare i nästa vecka, jag rider ju än så länge lektion på hennes hästar, men känner att det är dags att checka av det jag än så länge lärt Cuben, så att jag får bekräftat att vi är på rätt spår. Om jag får med mig maken kanske dte t.o.m. kan bli lite kort:)

Det blev en pool´s, den kommer nästa vecka:laugh:
Ja, Silver tester absolut! Han har fått göra precis vad han vill hos sina förra ägare. Men nu är det inge problem med vattnet länge :laugh: Han ger sig rätt fort när man bestämmer sig för att ta kampen :)

Åh, då får du gärna lägga upp lite bilder från provningen, är nyfiken på hur den är. Var i en butik i Kungälv häromdan som säljer lite westernutrustning, de hade ett par andra modeller av Pool´s-sadlar hemma som jag kikade lite på. Såg helt OK ut de oxå.

När jag sadlade Cuben igår såg jag för första gången tecken på att sadeln kanske börjar bli lite trång:cry: Nu hade jag iofs weaverpadden som är lite tjockare framtill, men han har absolut breddat sig lite. Ska sadla med ullpadden imorgon istället och se om det ser bättre ut. Är ju positivt att han breddar sig, men trist att behöva ge sig ut i sadeldjungeln igen...

Blev iallafall en ridtur igår, med bilar och motorcyklar och stojande barn. Gissa vem som inte brydde sig alls? Min lille pålle:love:

Visst är våran små så himlans underbara?!! Man kan bli så förvånande ibland och samtidigt så stolt att sin egna älskling bara är så där perfekt som ingen annan häst är. Men vissa dagar så kokar man inombords då inget fungerar.

*kl*
Köpte en billiagre builtup pad på chappen då jag trodde Phigalle behövde det. Nu är den ljus på undersidan till skillnad mot min diamond wool pad och idag såg jag att sadeln hade stora fläckar där inte sadeln låg an. det var vid bogarna och ca 20 cm längs ryggen. Ska testa ett vitt shabrak under ullpaden och se om det blir märken av den. Eller funkar det med vitt lakan under?

Funkar nog med vilket som, bara det inte är för tjockt.

Igår blev det lite tömkörning, var länge sedan sist, så det blev mest repetition. Visst är han fin i sina nya röda skydd:D

DSC_0090.jpg

DSC_0087.jpg

Vad fin han var i rött!:love:

Måste bekänna en sak...Phigalle har stått sedan lektionen i tisdags:(. Haft fullt upp med att bygga sadelkammare.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 204
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 586
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Utbilda själv