Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Om man vill ha sötmalm och andra material som inte "englska" bett görs i så är det ju svårare. Det finns dock endel sånna islandsbett i mindre storlekar. :)

Idag red jag ut 50 min med sällskap. Kan inte beskriva i ord vad jag känner för denna häst:love:
Aldrig någonsin har jag kännt mej så trygg och lycklig på någon häst.
Travade några sträckor, en gång i början hann han inte med och la in en lugn galopp men jag korrigera honom inte utan njöt. Sedan galopperade vi på en skogsväg som lutade lite uppåt då körde jag om:eek::devil: i full fart, galet kul. Phigalle bryr sej heller inte om någon galopperar från honom utan han skrittar/travar vidare i sin egen takt. Dock så tycker han det är roligast att gå först.

Vi mötte bil med transport,bilar. Otäcka kossor men den andra hästen brydde sej inte och då gick det ganska bra. Dvs det enda han gjorde var att stanna och spärra upp ögonen lite. Mötte sedan för första gången två motorcycklar direkt efter varann och sedan en bil efter medans vi skrittade på långa tyglar utan en blinkning!

Visst är det kul när allt bara går bra :D

Fick hem en "ny" sadel idag, tror den passar, lite vid kanske men få se vad hovis säger imorgon eller på torsdag :p
Tibbe ska även få på sig skor bak, är kanske lite onödigt då han kanske kommer så på vila ett tag, men vill se om det blir någon skillnad på steget på honom då jag vet att han är hovöm så det tjoar om det. Men på fredag blir det endå ringa klinik, vill vara på den säkra sidan.

Hoppas att sadeln passar,vet exakt hur det är...

Phigalle har haft framskor sedan i början av året då det inte gick längre pga av halkan att vara barfota. Han stöp i backen hela tiden bara man ledde honom. Och han ömmade för första gången lite då med.

Cindylou: va kul att det går så bra! :laugh:

Jag skodde min häst fram för första gången för en vecka sedan, men jag ångrar mig nästan..:grin:

För det första var det dyrt tycker jag för en 1/2-skoning.

För det andra så blev jag lite besviken då jag bad hovslagaren lägga skorna lite tajt baktill så att han inte skulle trampa av sig skorna. Men hovslagaren trodde inte att han skulle trampa av dom så han skodde som vanligt istället. Det tog en dag sen var ena skon av!

För det tredje så har han fått en spark i hagen så han har varit svullen i hasen och halt i en vecka. :(

Nu har svullnaden börjat vandra neråt och han är inte lika halt som tur är :) Så jag ska slå på skon om nån dag, men visst känns det lite surt när det blir så här. Kan inte låta bli att gräma mig lite... ;)

Idag får syster och jag hem en ny liten häst som vi ska ha på prov ett tag, för att sedan (nästan garanterat) köpa. Hon är nyss fyllda 3, insutten och riden på i skritt och trav men behöver tränas från grunden i princip. Vi ska ha henne hos våran tränare, tillsammans med de 2 andra hästarna, i en vecka för att kunna träna henne i rundcorallen varje dag, innan vi nästa vecka flyttar till egen gård, där vi tyvärr inte har någon corall än, bara ridbana.

Så idag ska hon släppas med Liona, och imorgon ska vi kolla hur Lionas sadel passar på henne. Passar den kanon blir det Liona som får en ny sadel, annars är det dags att ge sig in i den djungeln igen...

Känns sjukt kul att få hem en unghäst att rida in! Vi har ju iofs Ajax, som också är 06'a, men en shettis är svårare att rida in för oss giganter :rofl:

Så jag återkommer med uppdatering! :bump:

Min lille fick problem med hovbölder i vintras, så då åkte det på skor fram. Märkte att han tog ut steget bättre och inte ömmade på grus. Nu i sommar får han gå barfota då han i princip bara går på gräs, samt ridhusunderlag då och då, men till hösten åker det på skor runtom. Var skodd med Natural Balance-skor, vilket vi kommer fortsätta med...

Cindy Lou: Vad roligt att höra att det gått så bra! Härligt! :)
Urkella: Oh! Ny sadel! Vad är det för nåt? *nyfiken* Bilder?

Elanor: Åh så kul!!!! BILDER! :banana:

Idag får syster och jag hem en ny liten häst som vi ska ha på prov ett tag, för att sedan (nästan garanterat) köpa. Hon är nyss fyllda 3, insutten och riden på i skritt och trav men behöver tränas från grunden i princip. Vi ska ha henne hos våran tränare, tillsammans med de 2 andra hästarna, i en vecka för att kunna träna henne i rundcorallen varje dag, innan vi nästa vecka flyttar till egen gård, där vi tyvärr inte har någon corall än, bara ridbana.

Så idag ska hon släppas med Liona, och imorgon ska vi kolla hur Lionas sadel passar på henne. Passar den kanon blir det Liona som får en ny sadel, annars är det dags att ge sig in i den djungeln igen...

Känns sjukt kul att få hem en unghäst att rida in! Vi har ju iofs Ajax, som också är 06'a, men en shettis är svårare att rida in för oss giganter :rofl:

Så jag återkommer med uppdatering! :bump:

Åh va kul!! Ras, bilder mer info :laugh::bump:

Min lille fick problem med hovbölder i vintras, så då åkte det på skor fram. Märkte att han tog ut steget bättre och inte ömmade på grus. Nu i sommar får han gå barfota då han i princip bara går på gräs, samt ridhusunderlag då och då, men till hösten åker det på skor runtom. Var skodd med Natural Balance-skor, vilket vi kommer fortsätta med...

Vad är det för skor?? :)

Urkella: Oh! Ny sadel! Vad är det för nåt? *nyfiken* Bilder?

Det är en western import - Salinas Supreme, hoppas bara den passar, men vad jag kan se tycker jag den ser ut att ligga bra, lite vid bara kanske :D

28457462.jpg

Igår fick jag äntligen tag på hovslagaren och han skulle komma antingen idag eller imorgon, och idag får man inte tag på honom *suck* Gissar på att han varit och tittat på kosse clinic då dom haft någon amerikanare nere som ska tävla nu i EM nu till helgen.

Tack!!

vi har varit ute på ridtur idag igen i skogen med sällskap. Han var lite loj i början så vi tog det väldigt lugnt men helt plötsligt piggnade han till och travade på mkt positivt. Klättrade lite i backar med.

Kräver ni någon form i skogen i skritt och trav? Jag rider än så länge på långa eller iaf glappande tyglar.

Vad är det för skor?? :)

Som denna:
stlnbs.JPG

Främjar överrullningen och har en mer naturlig form. Sök på "natural balance" här på buke så hittar du nog ett par trådar.

Min hovslagare har varit på flera utbildningar och är positiv till denna typen av skor, på rätt häst, tror man får ta hänsyn till hästens naturliga hovform också. Min häst har ju aldrig varit skodd innan han skoddes med dessa fram, så jag kan ju inte säga om de gjort någon skillnad. Men min andra häst har hovis fått slipa framkanten på skorna för att få till bättre överrullning innan han började sko med dessa, och på henne märktes det skillnad i steget...

här väntas det på hovslagare med... sist vi redi skogen var hon så positiv, MEN hon hade problem med de relativt hårda grusvägarna som är såhärårs... men hovis kommer imorgon så sen hoppas vi det blir bättre.

usch för det där med sadlar!
min passar än så länge, har paddat upp lite hittills men har nu fått minska efterhand och nu passar den utan extra padding... suck!
hade hoppats det skulle dröja lite längre, så nu måste man ju vara extra uppmärksam om hon breddar sig mera.

sen ska hästen snart få flytta igen, men denna gången "hem"
till min mamma så det blir lite billigare för mig, så jag slipper sälj och lan börja rida för tränare till hösten förhoppningsvis. där har hon gått förut och trivdes då bra, det är bara jag som blir av med såna lyxiga saker som dubblaridhus och trippla ridbanor, hästklinik och massor med fina skogsvägar precis runt hörnet... menmen det mesta finns, bara inte så nära!

Varför inte testa boots? Då slipper hästen trampa av sig skorna i hagen, sparkarna blir ngt mjukare och hoven tillåts ... fungera. Skyddar mot det vassa gruset samt för hård nötning vid träning. Perfekt tycker jag. :)

*kl*

Här har det hänt en del.

Jag har flyttat Wille till en lösdrift hos min vännina, Wille har blivit skodd runt om pga av bärrandsrötan och nässelfebern har nästan gått tillbaka helt. Men han har börjat hosta nu i stället, troligtvis en reaktion på nässelfebern.

Jag har ridit Wille kanske 3 gånger sedan han vilade. Har blivit i skogen och han är pigg och framåt, nästan lite för pigg. Blir en "hetponny" i början och bara trippar. Men lugnar ner sig efter man travat.
Annars sköter han sig jätte bra.

Är anmäld till träning för Jonna Gullberg och är även anmäld till en ny clinic med Bob Mayhew i oktober.

Vilken snygg sadel! :) det är ju såklart jättesvårt att se hur den ligger (speciellt när sadelgjorden inte är spänd ;)) men på bilden ser det ju trevligt ut iaf :) Lagom längd också!

hmm.. Han kanske har drabbats av "hovslagarsjukan"? :angel:

Perfekt med klättringen där också :) det ger ju så mycket!

Jag kräver lite mer av chili i intervaller. En liten bit i form, med lite sidoförflyttningar, halvhalter osv och sedan en bit utan. Sedan en bit i form igen och sedan utan osv. Men bara i skritt och trav :)
Vissa dagar blir det bara ren "slappisridning" också utan krav på något annat än riktning och gångart ;)

Vad kul att höra att du ska ta hem henne till mor din (och att du då kan ha kvar henne! :banana:)
du ska se att det blir hur bra som helst. Om ett par månader har du nog vant dig av med lyxen :)

Mysigt med lösdrift! Det hade jag också gärna haft min dam på.

Vet inte hur ni har haft det, men här har det varit otroligt jobbigt och omväxlande väder med mycket regn. då brukar hostan komma. och om han då har varit lite nedsatt pga nässelfebern så beror det säkert på det. Tråkigt i vilket fall. Hoppas han kryar på sig!

Vad roligt med träningen och clinicen! :laugh: När var Jonna-träningen?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 207
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka