Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

*KL*

Här kommer en uppdatering från oss...det var ett tag sedan sist.

Wille har vilat sedan början av maj på bete och blivit tjock :cry: Fick två veckor extra pga Bärrandsröta och nässelfeber.
Var ute och skrittade honom i skogen i dag och det har blivit krut i min lilla ponny :grin: han steppade, bockade och kastade sig över hela vägen...:crazy: Men det var ändå roligt att rida igen.
Har inga nya ridbilder men här kommer två från betet på min köttbulle :crazy:
27742147.jpg

28287339.jpg

sicken söt liten mage han samlat på sig :p

Idag märkte jag hur lite Tibbe lyssnar på en när man sitter på ryggen på honom. Hoppade upp på honom barbacka i hagen med bara ett grimskaft runt halsen. Kan säga det va inte många steg som jag fick honom gå dit jag ville :rofl: Han stannade och backade iaf när jag bad om det men det va även allt. Fast han stod iaf som ett ljus medans jag kravlade mig upp på honom och han skulle nog inte bry sig om jag skulle ha ställt sig upp eller hittat på något annat galet :D Imorgon blir det "riktig" ridning igen och hoppas ridkompisen vill rida till banan igen.

Så här knubbig har Tibbe blivit :o Han är så ofotogenisk man bara kan bli :p
28301560.jpg

Härligt med sommar!!
Hästarna fick ny saltsten härom dagen - Rose tyckte den var smarrig som tusan och ville gärna bära på den. Såg ut som hon hade en isglass att suga på.:rofl:

http://i560.photobucket.com/albums/ss50/Pialialej/P6220196.jpg
http://i560.photobucket.com/albums/ss50/Pialialej/P6220202.jpg
http://i560.photobucket.com/albums/ss50/Pialialej/P6220203.jpg

Rose har fått sympati-stå i hagen, i två veckor, med sin halta hag-kompis. Men i förrgår ville jag testa om inte den andra hästen var så pass bra att den kunde gå med, så jag sadlade på Rose och tog den andre i grimskaft - och oj så bra det gick!! Första gången jag RED på ungisen och hade handhäst (har ju varit tvärtom förut) bredvid. Det bekom henne inte alls att jag satt där och mekade med repet, vände mig om i sadeln etc. Vi tog trekvarts skogs-tur i gångarterna tre. Hon tar nu galoppen på signal ifrån skritt. :love: Sååå nöjd matte efteråt. Duktig 3-åring + ohalt hästkompis!:banana:

Mitt arabsto född 05 har ridits in nu under våren och har gått mycket som handhäst o följt med ut på ridturer. Hon rids utan problem o lyssnar bra på skänklar o ledande tygeltag. Hon lyssnar bra på röstkommandon vilket underlättar när man har med henne som handhäst. Har planerat att lämna bort henne till en tränare för tillridning nu till hösten.

//Elisabeth

th_DSC00007.jpg

http://i678.photobucket.com/albums/vv142/Elisabeth_Nassen/DSC00007.jpg?t=1246525746

En liten uppdatering från oss...

nu har hästen fått vila nästan 3veckor, mest pga dålig motivation från min sida...
hade ute henne igår o longerade en längre stund och skulle inte rida men hon var så lugn så jag satt upp lite ändå:angel:

idag såg jag att det var massa folk på ridbanorna så det kändes inge kul så jag bestämde mig för en tur i skogen:idea:... utan föregående longering, vilket jag alltid brukar göra (hon har ju sån energi)
var lite spänt precis vid uppsittningen men sen var hon så duktig... skrittade och travade helt avslappnat. sååå duktig!:love:

o så börjar hon ju få en redig gräsmage nu med:D

Nu har jag skickat iväg min sadel så idag ska vi rida i dressyrsadel då jag inte har nån ny westernsadel ännu. Ska bli spännande att se hur det går! :D

Vad har ni för sadlar till era unghästar????

Jag hade ju en crates som jag precis sålt men jag var inte riktigt nöjd med den. Passade varken mig eller hästen men framförallt så tycker jag inte att den var så skön som alla säger att crates ska vara. Men det kanske är olika på olika cratesmodeller. Eller så var det bara så att den inte passade min rumpa. :)

Skulle dessutom vilja ha en sadel som inte väger närmare 15 kg. Jag tycker inte dom rundskurna sadlarna är så snygga men det börjar luta mot en sån ändå eftersom dom inte riktigt är så klumpiga.

Kollade på poolsadeln som b*rjes är återförsäljare av och blev lite förtjust i den. Nån som sett en sån live?? :)
Det var så bra för det kostar bara 110 kr att skicka tillbaka den om den inte passar så man blir ju inte ruinerad av att prova den. :laugh:

Här kommer lite nya bilder! Jag har ingen ridbild ännu men slänger med en dä han har sadel på iaf. :D

Den andra hästen är våran lilla 1-åring. En hingst som är korsning welsh-quarter som vi nog ska få bli kvar som hingst om han blir fin. Hans farfar är Bad Like I Wanna Be. ( han är stubbad för han hade löss när han kom :))

28375196.jpg

28375195.jpg

28375194.jpg

Hej Isabelle!

Vilken fin häst du har :) Jag tog mig friheten att kolla upp honom lite och fann att han har Skipper W linje bakom sig (precis som min häst har)

Det är med andra ord en liten Wiescampare du har på mödernets sida :love: Han är linjeavlad med Skips Retreat som är efter Skipper´s King som är direkt son till Skipper W. Med en Wiescampare kan du göra vad du vill i stort :D Vill du rida reining så kommer det att bli en kanonreiner, vill du göra något annat så kommer det att bli bra det med - jag är övertygad!!!

Lycka till med din fina pålle :laugh:

MVH Sorrel/Nettan

Vad har ni för sadlar till era unghästar????

Kollade på poolsadeln som b*rjes är återförsäljare av och blev lite förtjust i den. Nån som sett en sån live?? :)

Min sadel är tyvärr inte märkt, men ska vara en TexTan importerad till sverige på 90-talet enligt butik. Den är iallafall jätteskön att rida i, och passar faktiskt unghästen riktigt bra än så länge. Full Quarter-bom, och roundskirted, är nästan ett måste då min unge herre har en kort rygg. Jag har kallt räknat med att få byta ut den såsmåningom, men vi får se hur mycket mer han breddar sig. Finns på bild i mitt senaste bildinlägg i denna tråden.

Kikade på sadlar när jag var på Börjes för ett par månader sen, och provsatt t.o.m. Pool's-sadeln. Den ser helt OK ut i kvalitet och hantverk, bättre än Simco-sadlarna. Och med tanke på att ett flertal w-butiker säljer detta märke borde det vara ett OK märke? Har hittat dem på bl.a. Bonanza, Bråvesta och Western Horsemen...

Min sadel är tyvärr inte märkt, men ska vara en TexTan importerad till sverige på 90-talet enligt butik. Den är iallafall jätteskön att rida i, och passar faktiskt unghästen riktigt bra än så länge. Full Quarter-bom, och roundskirted, är nästan ett måste då min unge herre har en kort rygg. Jag har kallt räknat med att få byta ut den såsmåningom, men vi får se hur mycket mer han breddar sig. Finns på bild i mitt senaste bildinlägg i denna tråden.

Kikade på sadlar när jag var på Börjes för ett par månader sen, och provsatt t.o.m. Pool's-sadeln. Den ser helt OK ut i kvalitet och hantverk, bättre än Simco-sadlarna. Och med tanke på att ett flertal w-butiker säljer detta märke borde det vara ett OK märke? Har hittat dem på bl.a. Bonanza, Bråvesta och Western Horsemen...

Javisst ser det ut att vara en lite bättre sadel! :) Var den mjuk att sitta i??

Hej Isabelle!

Vilken fin häst du har :) Jag tog mig friheten att kolla upp honom lite och fann att han har Skipper W linje bakom sig (precis som min häst har)

Det är med andra ord en liten Wiescampare du har på mödernets sida :love: Han är linjeavlad med Skips Retreat som är efter Skipper´s King som är direkt son till Skipper W. Med en Wiescampare kan du göra vad du vill i stort :D Vill du rida reining så kommer det att bli en kanonreiner, vill du göra något annat så kommer det att bli bra det med - jag är övertygad!!!

Lycka till med din fina pålle :laugh:

MVH Sorrel/Nettan

Hej!!

Va roligt att du kan lite om stammen på min häst! :) Jag kan inte så mycket om quarterstammar, har precis köpt min första quarter. :D Låter ju som en kanonlinje! Du får gärna pimma mig och berätta mer och även berätta vad du gör med din häst. :D

Nu har jag lyckats ta mej upp i sadeln två dagar i rad. Skrittat lite på gårdsplanen och i skogen. För första gången tränade jag lite samling istället för att gå med huvuvdet rakt upp på långa tyglar. Han var jätteduktig och fattade dirket vad jag bad honom om. En av dagarna red jag i spöregn,åska och blixtar men det bekom honom inte,gick bättre än någonsin men när jag kom in i huset hade det tagit sej sönder modemet. Den andra dagen fick han även agera ponnyridning åt fyra barn vilket han tog helt med ro.

Rider i en äldre Crates sadel som är urskön och passar mej och hästarna bra.

Ha lite översende över min klädsel men jag höll på och städa när jag fick för mej att nu skulle jag bannemej rida så jag drog bara på boots och hjälm och kravlade mej upp.

hemma003.jpg

hemma005.jpg

hemma009.jpg

hemma010.jpg

Det ser verkligen ut som att han lyssnar på dig :)

För Tibbes och min del kommer det nog ännu ett stort hopp i utbildningen :(
Ska ringa om tid till kliniken på måndag för hältundersökning *suck*

Javisst ser det ut att vara en lite bättre sadel! :) Var den mjuk att sitta i??

Svårt att säga då man inte ridit i den utan bara provsuttit. Men jag reagerade inte på att den skulle vara obekväm, utan jag satt ganska bra. Är dock rejält bred, skulle bli på tok för bred för min pålle oavsett hur mycket han breddar sig.

Svårt att säga då man inte ridit i den utan bara provsuttit. Men jag reagerade inte på att den skulle vara obekväm, utan jag satt ganska bra. Är dock rejält bred, skulle bli på tok för bred för min pålle oavsett hur mycket han breddar sig.

Ja, den verkar ju lite bred men jag tänkte att man kan ju alltid prova när det bara går på 110 kr att skicka tillbaka. Vad var det för ras på din pålle? Jag tror att min quarter kan bredda sig väldigt mycket så jag vill ha en ganska bred sadel att växa i så kan man padda upp under tiden. :) Den får ju inte vara för bred dock och så får man ju se om bommen passar i formen. Cratessadeln jag hade nu följde inte ryggen alls så den skulle nog inte passa även om när han fick lite mer ryggmuskler.

Tänkte att jag skulle ta ut min tränare men han tar 500 kr+ milersättning så bara det skulle gå på ca 900 kr och sen är det ju inte ens säkert att han har en sadel som passar eller i min prisklass. Vill helst inte lägga mer än 10 000 kr (vilket ju är rätt mycket pengar bara det!!)

Man får ju ändå räkna med att byta sadel då man har unghäst. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka