Sv: Inridningar 2009!! =)
*kl*
Igår tog vi ännu ett steg i rätt riktning. Var ensam hemma, så jag bestämde mig för att rida i rundcorallen utifall nåt skulle hända. Sadling och tränsning går nu som en dans, man behöver inte längre tänka på att det är en 3-åring och ta det extra försiktigt, jag behandlar honom som vilken häst som helst. Står helt lös utan att röra sig en tum. Arbetade honom lös i skritt och trav över lite bommar inna jag satt upp. Även vid uppsittningen står han helt blickstilla, behöver inte heller där vara mer försiktig än jag är med färdiga hästar.
Så till vårt problem vi haft, det där med att gå framåt när matte vill... Började som vanligt, ville helst stå still, och när jag böjer halsen för att tvinga honom till en vändning och därigenom också rörelse - så böjer han bara på halsen och ger efter helt för trycket. Superbra, men inte riktigt det jag ville
Så nu har jag börjat lägga till skänkeln lite mer, och det funkar faktiskt. I slutet av passet lyssnade han på andra "dutten" med skänkeln och gick framåt, och stannade direkt på 'whooa'. Från marken lyssnar han fint på rösten, men från ryggen behöver jag vara lite tydligare. Är detta ok, eller borde han lyssna bättre på rösten?
Sedan var det första gången jag red med endast bett och inga tyglar i repgrimman, egentligen ingen skillnad efterssom jag aldrig behöver ta i honom, men han lyssnar fint för ledande tygeltag och ger efter direkt i halsen. T.o.m. när han råkade backa in i staketet och blev rädd behövde jag aldrig ta i honom, han skuttade till, men stannade direkt på 'whooa'.
Idag blir det lastträning i min nya transport, han har aldrig åkt med step-up eller fronturlastning innan, så det ska bli spännande