Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag har Phigalle,arab 4år som jag köpte när han var ett år. Sedan köpte jag i april förra året arabstoet Adele som nu är 9 år. Hon är en otroligt känslig häst och då jag inte har motivation så betäckte jag henne med en quarterhingst i våras för föl 2010. Adele är en dressyrhäst från början som går LA men älskar att hoppa men som nu även rids western.

Idag har jag ridit!!

Granntösen på 10 år ringde och frågade om hon fick rida Adele barbacka, visst sa jag. Kom på att då är sadeln fri... så jag tog in Phigalle med. Vi skrittade ut en sväng i skogen ca 30 minuter. Det gick jättebra förutom att Phigalle skulle busa lite då och då. När vi var hemma blev han först rädd för eltråd som låg ihopsnurrad i gräset och sedan vid stallet så var tunnorna jätteotäcka och då blev så klart Adele superstressad då hon är så känslig. Nu fick jag reda på att Phigalle backar när han är rädd för något. Han backar lååångt och fort,svår att få stopp på. Sedan var tunnorna bara otäcka från ena hållet men inte det andra hållet så vi tränade fram och tillbaka tills det inte var några problem. Valde att sitta kvar hela tiden för jag ville inte att han skulle få vanan att man hoppar av så fort det är något som inte passar. Nu är hästarna grejade/motionerade med i 5 dagar i rad:bump:

ååå såå kul, dels att du kom ut på honom och dels att det gick så bra!!:bump:

Nu har vi vart på vår andra "uteritt".
Hade med mig kompisen i går oxå så eftersom vi hade vart ute å ridit hennes hästar dagen innan gaska långt så tog hon med sig ena sin häst i grimma å gick brevid..

Lucas va lite små busig å ville gärna stanna å bråka med andra hästen, men lyssnade faktiskt väldigt bra när jag bad honom att gå framåt i stället.. Vet inte riktigt hur jag ska ta tag i det att han bara ville leka med dom andra hela tiden, det fugerar ju när nån går på marken för då kan man ju få lite hjälp därifrån om det skulle behövas, men det är ju lite svårt å ha nån me på marken jämt. Han är ju alltid väldigt snäll när man är ute med honom själv och går, men känns inte jätte spännande å rida ut helt själv på en så grön häst.. Så på nåt sätt måste jag ju få bort detta.. Nån som har ett bra tips..

Förövrigt är han jätte duktig väldigt lyhörd och lyssnar riktigt bra på de hjälper jag har introducerat..
Så jag får säga att över lag är jag riktigt nöjd med turen..

Sen har vi oxå stött på sadelproblemet. Har en crates ladies reiner med full qh bom som är extra kort och utsvängd fram i bommen, som jag lånar av en kompis tills jag har hittat en bra till Lucas..

det som oroar mig är att han är så pass hög bak fortfarande så att till och med denna sadeln som är extra kort ger punkt tryck fram och bak och inget på mitten.. har kollat sjukt mycket på sadlar det senaste och hittar inget som verkar passa.. känns ju lite onödigt att behöva måttbeställa en sadel till en häst som växer för jag kommer ändå få byta om ett tag..
nån som har bra tips om vad som skulle kunna passa en häst med breda bogar, normal manke kort rygg och hög rumpa.. hade vart väldigt glad för tips..

Senast ändrad:

Phigalle hatar att gå bakom någon häst då segar han och går och grinar. Men så fort han får gå först så länger han på steget och öronen fram.

*kl*

Igår tog vi ännu ett steg i rätt riktning. Var ensam hemma, så jag bestämde mig för att rida i rundcorallen utifall nåt skulle hända. Sadling och tränsning går nu som en dans, man behöver inte längre tänka på att det är en 3-åring och ta det extra försiktigt, jag behandlar honom som vilken häst som helst. Står helt lös utan att röra sig en tum. Arbetade honom lös i skritt och trav över lite bommar inna jag satt upp. Även vid uppsittningen står han helt blickstilla, behöver inte heller där vara mer försiktig än jag är med färdiga hästar.

Så till vårt problem vi haft, det där med att gå framåt när matte vill... Började som vanligt, ville helst stå still, och när jag böjer halsen för att tvinga honom till en vändning och därigenom också rörelse - så böjer han bara på halsen och ger efter helt för trycket. Superbra, men inte riktigt det jag ville:D

Så nu har jag börjat lägga till skänkeln lite mer, och det funkar faktiskt. I slutet av passet lyssnade han på andra "dutten" med skänkeln och gick framåt, och stannade direkt på 'whooa'. Från marken lyssnar han fint på rösten, men från ryggen behöver jag vara lite tydligare. Är detta ok, eller borde han lyssna bättre på rösten?

Sedan var det första gången jag red med endast bett och inga tyglar i repgrimman, egentligen ingen skillnad efterssom jag aldrig behöver ta i honom, men han lyssnar fint för ledande tygeltag och ger efter direkt i halsen. T.o.m. när han råkade backa in i staketet och blev rädd behövde jag aldrig ta i honom, han skuttade till, men stannade direkt på 'whooa'.

Idag blir det lastträning i min nya transport, han har aldrig åkt med step-up eller fronturlastning innan, så det ska bli spännande:D

Va kul att det går bra! :) Skänkeln brukar ju vara en bra grej att lägga till om dom inte vill gå framåt. ;) Jag tycker inte att du behöver ha högre krav att han ska lyssna på rösten när du rider. Det är alltid lättare från backen för man lägger ju automatiskt till kroppsspråket samtidigt vilket man inte kan göra på samma sätt från ryggen.

Tycker att det verkat som att din häst lyssnar kanonbra på dig redan!! :D

Idag var det 3:e gången jag red och 1:a gången jag red i paddocken! Jag kör lite omvänd ordning ;)

Han var jätteduktig svängde för neckreining och skänkel och stannade för tygeltag och whoa.
Han börjar gå så fort man lägger till benen och en gång lyckades vi till och med stanna bara för sits och röst. Jag är supernöjd med tanke på att det var första gången vi tränade på detta!! :D

Glad midsommar allihopa!!:rofl::bump::banana:

*kl*

Idag tog jag och Cuben en premiärtur i den nya transporten. Han gick direkt på utan att tveka, och stog lugnt och stilla hela tiden. Väl framme vid ridhuset sadlade jag och tränsade honom, och checkade av honom från marken innan jag satt upp. Det var första gången jag red honom på bortaplan, dessutom i ett för honom helt nytt ridhus där han aldrig varit innan. Han lyssnade mycket bättre än hemma, behövdes bara en smackning och ett lätt tryck med skänkeln för att sätta igång honom, och ett 'whooa' för att stanna. Övade lite ledande tygeltag och neckreining, samt travade en liten bit utan några som helst problem, kunde rida lätt utan att han brydde sig det minsta om vad som hände.

DSC_0034.jpg

DSC_0037.jpg

DSC_0039.jpg

DSC_0047.jpg

DSC_0059.jpg

DSC_0064.jpg

DSC_0050.jpg

Bonusbild på min nya transport som jag :love:

DSC_0066.jpg

Han känner sig fortfarande inte helt bekväm med bett i munnen, joxar lite med det. Idag red jag på ett tredelat fullcheck för att prova med parerstänger, och det känndes ganska bra, men jag ska försöka hitta ett bett med något böjd mundel, lite smalare och D-ringar. ska se om jag hittar något på HC nästa helg.

Ni andra som håller på och rider in era 06-or, hur långt har ni kommit, och hur mycket planerar ni att ni ska hinna med i år? Har ni inplanerat några viloperioder? När har ni planerat att komma ut på första tävlingen?

Gud vilken fin transport!!:)
Duktig och fin häst oxå!!
Jag har inte planerat in någon viloperiod än eftersom jag precis börjat rida och med tanke på att jag har en liten bebis hemma så blir det inte att jag rider mer än 3 ggr i veckan på honom ännu. Så jag kommer nog rida lite lätt hela sommaren. Han ska få ett par framskor nu oxå eftersom jag har börjat trava. Första gången igår när vi var ute och red!! Bara att smacka lite så kom han upp i trav. Jag red lätt med en gång och han var helt obekymrad och pigg och glad!! :laugh:

Han kommer nog få 2 v vila i höst och sedan blir den lång vila 2 månader i vinter typ jan-feb när det är som kallast. Hel vila 1 månad av dom och enbart skritt nån dag i veckan 2:a månaden.

Han skall hoppas in i sommar så en lite hoppclearround kommer det att bli i aug-sep nån gång och kanske att vi åker på en e-tävling i höst om det finns nån nära.

Jag har dock aldrig tävlat western innan så vi kanske väntar tills nästa år med det. :grin::D

Vilken fining!!

*kl*
Phigalle 4 år reds för första gången av granntösen på 10 år idag
kort051.jpg

kort069.jpg

kort091.jpg

kort073.jpg

I slutet när man rider så börjar Phigalle backa och inte vill gå. Är det för han är trött eller för att han testar?

Ja det är 4-åringen. Det är inte i skogen och inte heller dom gångerna man rider hemma i början utan det är slutet av ridpasset hemma på gårdsplanen.

Ja det är 4-åringen. Det är inte i skogen och inte heller dom gångerna man rider hemma i början utan det är slutet av ridpasset hemma på gårdsplanen.

Ja, det låter som att han är trött och då antagligen i huvudet. Och då blir dom ibland lite istadiga.
Tips (om du vill ha :laugh:)
Prova att gå en jättekort tur så att du är säker på att det inte är trötthet och träna sedan på att rida ca 5 min på gårdsplanen efter varje KORT pass. Om han inte vill gå så ta hjälp av någon på backen som leder i början så att det inte blir för mycket bråk.

tack för tippset. Det har inte hänt med mej ännu utan en annan ungdom.

*kl*

Kan nog me skriva här :p Pålle reds igentligen in i höstas men skadade sig efter att vi bara lullat i skogen, så har nu börjat komma igång igen, riden i 1 månad efter 6 månaders vila :D Igår red vi våran andra gång i galopp iår och första gången vi tränade på höger och vänster fattningar 5 av 7 gånger tog han rätt så va så stolt över honom då det endå va ute i skogen så kunde inte ta hjälp av att rida på volter. Tibbe är som Phigalle, blir han rädd eller inte vill något så backar han.. och i en j*vla fart går det i oxå :p Men har han någon före så bråkar han inte.

Nu har vi galopperat oxå!! :D Vi var ute på en lite längre tur häromdagen och tog en galopp på en lång raksträcka, jätteduktig var han!! :D

Nu har jag sålt min sadel oxå så nu är det bara att börja leta efter en ny igen! Denna gången kommer jag inte att skicka efter någon och chansa utan prova, prova, prova!! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka