Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Tack!

Han är 3 år, reggad som okänd korsning, men har rätt mycket arab i sig, är dock lite grövre.

Red honom idag igen, först några varv i rundcorallen, då var han lite okoncentrerad efterssom grannen höll på med motorsågen, men det gick bra. Sedan skrittade vi runt i hagen en sväng, ca 10 minuter, med sambon som gick före för att hålla tempot. Sedan skrittade vi runt rundcorallen igen utan draghjälp, och han tvekade en stund men fattade sedan vad jag ville, och vi gick över lite bommar också. Han är fortfarande jätteduktig när jag sitter upp, står helt stilla med långa tyglar.

Nu börjar jag funder på traven... Hur har ni gjort? Har ni en draghäst framför er som börjar trava? Eller försöker ni öka upp skritten tills de faller in i trav? Är oftast ensam, så det är lite svårt att få draghjälp...

Va fin han är!!

Jag har alltid draghjälp i början och vi rider alltid ut. Man får så mycket mer naturlig framåtbjudning då. :) Inget att rekomendera om man är själv dock.

Nu har vi kommit upp och sitter på Silver!! :) Han är hur cool som helst! Nästa helg ska vi ut och rida med sällskap. Än så länge har vi gått i skogen, en har suttit på och en har lett honom men nu är det dax att släppa honom lös! :laugh: Så i veckan blir det lite tömkörning så att han fattar vad bettet betyder.

Han håller på att tappa tänderna oxå! 4 framtänder har han tappat så jag har inte haft bett i munnen på honom utan bara dullygrimma på honom. Han funkar kanonbra med den men jag vill gärna ha ett bett om jag ska rida honom utan att nån leder honom ifall att han blir rädd. Man har lite mer att säga till om då ifall han drar i väg och börjar busa. :laugh:
Jag ska inhandla ett rakt plastbett i veckan som han ska få ha tills han tappat klart tänderna. Dom betten brukar funka väldigt bra. :)

Åh! vi tog fram alla hinder idag oxå! Är så sugen på att börja hoppa honom :) Ska bara rida in honom först:D Vi har en lite klubb och vi anordnar småtävlingar och vi har som mål att åka på en clearroundhoppning i augusti. Blir lite lagom högt. typ 40 cm :laugh:
Har ni andra tänkt att hoppa nåt med era hästar? :)

Jajamensan, håller som bäst på att leta hoppsadel just nu! Tycker det är så fruktansvärt kul att hoppa, hoppas också kunna starta någon clear-round till hösten. Har löshoppat honom lite, men inga höjder direkt, runt 70-80 cm. Mjukstartar nog med någon 50 & 60cm klass så att han kan kliva över hindrena om det blir tokigt:D

Vad roligt att det går så bra för er! Och vilken härlig bild den sista var! Leendet smittar av sig :)

Isabelle L: Hur går det med tömkörningen och bettet? Hoppas att ni tar med er kameran ut till helgen så vi få se lite bilder från skogsturen :)

här går det jättebra, vi varvar bana och skog.
mycket energi, så det blir en liten stund på lina innan uppsittning, men sen går det bra.
har inte kommit till galoppen än, men det beror mer på mig än på hästen, jag som vill ha draghjälp istället för att driva upp i galopp. men hon är så trevlig.

tyvärr har beslutet tagits om att hon ska säljas (pga ekonomin). så jag rider så mycket jag kan innan hon är borta!

kul att det går så bra för alla er andra.

Vad roligt att det går bra för er också :)
Ja det är alltid bäst att ha draghjälp ute, då kommer det mer naturligt och hästen tänker mest på att hänga på istället för att hitta på bus ;)

Men vad trist att hon ska säljas :( Lider verkligen med dig, det är skit när ekonomin sätter stopp. Har du någon som har varit där och tittat på henne?

jo, det är jättetrisst. men vad gör man...

har en som är intresserad men inte här på ön, så hon har inte kollat men jag har skickat en film. så jag får se vad som händer framöver.

hur går det för dig då?

Usch va tråkigt att du inte kan ha kvar henne:(, det är ju precis som Nethril skriver väldigt tråkigt att man behöver sälja en häst som man verligen gillar pga ekonomin..

Lycka till iaf, och så håller jag tummarna så hårt så dom blir blåa, för att du hittar en bra köpare..

Okej, hoppas verkligen att du hittar någon som det klickar med och att hon inte hamnar allt för långt bort så du kan hälsa på:)

För oss går det faktiskt riktigt bra nu. Efter att rörelsestörningen upptäcktes fick Chili behandling + en månads vila och bakskor och nu har jag satt igång henne igen vilket fungerar super! Hon är dock lite sommarslö nu när jag rider på förmiddagarna hehe ;)

Red ett pass senast igår i skritt och trav och hon är riktigt lydig och trevlig att rida nu. Känner ingen stelhet alls ifrån bakbenen och hon går i en helt okej form också :)

Fotade henne lite också (och paden ligger lite lustigt för att utskärningen inte passar sadeln annars)
DSCF1981.jpg

DSCF1982.jpg

observera den tjocka goa gräsmagen...:cool:
DSCF1990.jpg

DSCF1991.jpg

Ja det kanske är dags för en uppdatering från mitt håll oxå:banana:

Pga lite olika omständigheter så har det inte blivit så jätte mycket ridning på Lukas.. det har väl blivit ca 1 till två ggr i veckan det senaste. Men det börjar gå riktigt bra:laugh: han är nu fullt styrbar och stannar och backar nästan helt utan tygelkontakt:bump:

I går var helt klart bästa gången hittils, trots att det var massor av störningsmoment hela tiden. Vi har bland annat fått nya grannar i form av kalvar som är mycket intressantare än det mesta (lukas har missuppfattat detta med å vara kosse häst, tror inte riktigt att det är tänkt att han ska bli kär i korna) men han lyckades iaf hålla sig koncentrerad dom 15 minutrarna som jag red.. han var jätte lyhörd och hade bättre framåtbjudning än innan, vi började även lite i går med att han skulle gå undan för skänklarna, (han har ju lärt sig att böja sig för skänkeln redan), vilket gick jätte bra så vi fick till två perfekta volter utan att jag behövde röra honom i munnen!!! :bump:

ja va ska jag säga jag e super stolt över min lilla prins, ska ta tag i mig själv å fixa fotograf snart oxå

haha ja, det är en gräsmage på bilden OCH en häst :p
Ja det är en otrolig lättnad faktiskt!
Jadå det tycker jag allt. Hon har mest fått för sig att hon kan vara brunsttjurig mot Janne utan konsekvenser så jag fick vakta gäddan lite haha :D

Och vad roligt att det går framåt för er också! Måste faktiskt komma upp och hälsa på er någon dag (och kanske fota er lite om ni vill?)
Vad kul att han är så lyhörd och vill lära sig, lille Lukegubben :love:
förstår att du är stolt över honom :)

hahaha.. jo jag har en vallack som går hemma i hagen som bara har mage, hästen har liksom gått å gömt sig.. har börjat fundera på om vallacker kan bli dräktiga, nån som vet??

Lukas har iaf hållt sig bra, man ser inte ens på honom att han går på betet så jag stödfodrar honom fortfarande.

Du måste komma snart, å jag hade verkligen uppskattat om du ville ta lite kort på oss, även om ingen av oss e särskilt fotogeniska:rofl:

Har som plan å komma till T-röd å rida nån da i helgen, har dock inte bestämt än om de blir den gravida eller lukas jag tar me.. men då kanske vi ses då..

Sorry för väldigt OT

Hej! Vi har tömkört en gång och han var jätteduktig!! Var inte ett dugg rädd för linorna fast att jag lät dom trilla ner över rumpa och vände honom med tryck från linorna på bakbenen/rumpan.

Bettet ska vi prova imorgon, får återkomma med info :laugh:

Hej alla :)

Jag har följt den här tråden sedan den startades och måste få säga att jag tycker att ni är superduktiga hela bunten :D

Själv har jag en 3-årig hingst efter CL Silent Staint, livmodersimport från tyskland. Sillen som han kallas har jag haft med ute på shower sedan han var 10 månader och vi åkte på clinicar från han blev 1. :p

Jag började rida in Sillen i höstas, då skrittade och travade jag bara och sen fick han stå ända fram till mars i år. Direkt när jag började med honom i mars så var han en helt annan häst och han hade mognat i sig så det var helt enkelt bara att fortsätta där vi slutade under hösten :laugh:

Förra helgen var vi med och tävlade i Pleasure och han skötte sig kanonfint :love:. Jag har fortfarande massor med jobb främst med galoppen då han har en tendens att falla bogarna, men han är så lättlärd och en riktigt kul häst att jobba med. :)

Här en bild från Aprilshowen på mej och min kille :rofl:

27107715.jpg

åå så fina ni e :love:

va kul att det gick bra på tävlingen!!! när är nästa??

Nethril: va söt och duktig hon är när hon bli fotad! :)
Vad är det för sadel du har??

Hur har ni andra gjort när ni köpt sadel? Har ni köpt osedd och chansat eller använt sadelutprovare/ butik??

Jag köpte ju en crates trailsadel som är skitsnygg men ligger inte alls bra tyvärr :( Det finns ju så mycket sadlar för bra priser nu så frågan är om man ska chansa och köpa och så får man byta tills man hittar en som passar.... svårt det där!:)

Min tränare provar ut sadlar men dom är nog inte riktigt i min prisklass tror jag. Det är ju lite surt när man hittar nån som är jättebra men kostar sisådär 5-10 tusen mer än ens smärtgräns!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 594
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur