Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

okej :)
Det är verkligen bra träning för dem att åka iväg på småtävlingar sådär :laugh:
Finns det några bilder därifrån?

Idag provade jag en vanlig sadel på min lilla tös. (Haha, hjälp vad annorlunda det var att rida med bara en liten stärtlapp!:D) Chili var jätteduktig idag. Efter 6 minuters ridning så backade hon så jäkla klockrent på kommando att jag avbröt för dagen :)

DSCF0219.jpg

DSCF0221.jpg

DSCF0225.jpg

Imorgon blir det uteritt igen så jag hoppas på fint väder :)

tyvärr inga bilder...
ska nog rida försöka rida någon helg så sambon kan följa med och fota lite,
han var aldrig med på tävlingen, därav inga bilder.

vad söt hon var i engelsk utrustning...
modigt att våga rida i sån sadel, jag tycker de är läskiga:crazy:
kul att det går så bra för er.

Jaha, okej :)
haha, jag håller med dig. De är jätteläskiga!
Det är ju liksom ingenting att sitta i ;)

Var ute på en lång härlig uteritt igår och det var så roligt!
Red ner till havet och Chili stannade på stranden för att undersöka tångruskor för att sedan plaska rätt i vattnet. Vi skrittade och travade lite i vattnet och Chili tyckte att det var riktigt roligt att gräva i det. På vägen hem så gick vi i en liten damm också för att skölja bort all lera och salt från ben och skydd. Där knallade hon också rakt i (duktiga tjejen!)

Blev några oplanerade skutt över diken och små bäckar också (eller ja, det brukar inte vara bäckar där men vårfloden hade uppenbarligen startat). Chili gick i ibland men hoppade helst över allt ihop. Och jävlar i min lilla låda vad hon kan hoppa! :D

DSCF0283.jpg

DSCF0286.jpg

DSCF0299.jpg

DSCF0343.jpg

DSCF0350.jpg

Gud vad underbara bilder :love::love:

Här kommer en ny bild från oss, var hos en kompis och red på banan i dag.
Wille skötte sig jätte bra, fick till och med upp honom i galopp, höger vara galopperade vi ett halvt varv, men i vänster bockade han bara så där blev det bara ett par steg. Vänster är hans svaga varv så där har han nog inte styrkan än för galoppen.

26934334.jpg

Vi som hade så skönt väder i går, hade skitväder i dag :mad:

Nä nu va det dags för uppdatering, det är alldeles för längesedan.
Lilla Lucas börjar växa till sig och är inte riktigt lika ranglig längre. Vi har hållt på med insittning hela våren, I väldigt långsam takt, har mest bara legat över sadeln när min kompis har lett runt honom och suttit upp några ggr.

I förrgår var vi I ridhuset å tränade lite, då satt jag upp och blev ledd några steg, Lucas va som altid oberörd=)
Å I går så small det, vi var med på vår första clininc / träning för PL =)

Man kan ju säga att det började väldigt dåligt, Lucas tyckte att det var lite väl många hästar som gnägga överallt så han visste inte riktigt var han skulle göra av sig, så han studsa mest runt. Men han lugnade sig snabbt som tur va, jobbade honom i corallen som uppvärmning och han var jätte fin och lyhörd=)

Det träningen började med sedan var att böja honom lite lätt åt höger / vänster, sen lite lätt binda In honom åt båda hållen, å han fattade vinken direkt och gav efter fint för trycket.
Så då var det dags att sitta upp, fick sitta upp på ena sidan av på andra och upp igen fram och tillbaka säkert 10 ggr, e ju själv lite skruttig på å ta mig upp från höger, men det gick fin fint, Luken brydde sig som vanligt inget alls.

Sen böjde jag honom höger och va när lite lätt med höger skänkel + samma åt vänster för att han skulle ge efter för detta även med mig I sadeln.

Efter ca 5 min så skrittade, svängde, stanna och backa vi aldeles själva och lösa =)
Han va jätte lätt att stanna, backa, å sätta I gång I skritt med bara vikten=)

Åå min duktiga lilla pålle!! kommer sväva på moln I flera veckor tror ja, eller tills han inte e lika samarbetsvillig=)

ps; ska försöka få lite bilder nästa gång, fotografen blev för uppe i att kolla så det glömdes bort

Hej igen allihopa!! :)

Vad det har hänt mycket med era hästar och vilka fina bilder!!

Här har det hänt endel oxå!! 1 aprill fick jag en liten dotter så jag är världens lyckligaste!! :love::love:

Silver har fått vila helt dom sista 2 månaderna men nu ska vi dra igång på allvar med inridningen. Jag hade på sadel på honom i helgen och det var inga problem. Så nu ska vi börja longera med sadel och börja hänga på honom när han vant sig vid utrustningen. Han börjar bli så fin nu när han tappar vinterpälsen. Alldeles guldig i pälsen blir han. :)

Jag återkommer när det har hänt lite mera. Ha det bra och lycka till med hästarna!!

Hej igen allihopa!! :)

Vad det har hänt mycket med era hästar och vilka fina bilder!!

Här har det hänt endel oxå!! 1 aprill fick jag en liten dotter så jag är världens lyckligaste!! :love::love:

Silver har fått vila helt dom sista 2 månaderna men nu ska vi dra igång på allvar med inridningen. Jag hade på sadel på honom i helgen och det var inga problem. Så nu ska vi börja longera med sadel och börja hänga på honom när han vant sig vid utrustningen. Han börjar bli så fin nu när han tappar vinterpälsen. Alldeles guldig i pälsen blir han. :)

Jag återkommer när det har hänt lite mera. Ha det bra och lycka till med hästarna!!

ÅÅ grattis till tillökningen!!!! vad kul!!:bump:

Har varit på clinic i helgen för Bob Mayhew. Red 4pass (2 /dag)
Jätte bra tränare är han, förklara så man förstår och krånglar inte till saker och ting.

Gud vilken skillnad det var sista passet i dag mot första i går. I går morse hade jag en häst som sket i vad jag sa till honom och gick med huvudet högt och gjorde lite som han själv ville. Sista passet i dag hade jag en häst som gav efter för tyglen och som till och med gjorde skänkelvikningar utan några större problem.
Synd man inte kunde träna för honom 1 ggr i månaden, då hade jag haft en färdig tävlingshäst till hösten =)

Lite bilder oxå =)

Skänkelvikning
27375808.jpg

27375809.jpg

*kl*

Nu har även jag kommit igång med inridningen av min lille plutt:) Efter att bara låtit honom vara häst hela vintern trodde jag att jag skulle få börja om från början med mycket, men allt flyter på fint.

Vi började "på riktigt" förra helgen med uppsittning barbacka och gick några steg, och bara övade på att vara lugn och avslappnad medans matte rörde sig på ryggen och klappade och kliade lite överallt. Sedan har det blivit en del arbete från marken i min provisoriska rundcorall, och han lyssnar super på allt förutom just galoppfattningar, där måste jag kämpa lite mer för att han ska förstå. Vi har övat lite trailhinder från backen, backa mellan bommar, sidepass över bom, grind m.m. Jag har suttit upp ännu en gång barbacka och skrittat två varv i rundcorallen med ledare, och han har haft sadel på sig under ett pass, i alla gångarter, med stigbyglarna hängandes... Idag gick vi en promenad på ca 45 minuter ensamma, och han var from som ett lamm även om tjejerna stod kvar i hagen och skrek efter honom...

Nu tror jag att jag känner mig redo för att sitta upp med sadel och all utrustning på, har varit lite tveksam tidigare då han visade stora obehag för allt vad sadelgjordar hette under förra året, har känts mycket säkrare barbacka. Men till helgen smäller det:D Ska verkligen försöka få någon att fota nu, vore så kul att ha lite bilder från tämjningen av vilddjuret;)

Nethril: Åh vad jag saknar de ridvägarna, kände igen mig på nästan alla foton:)

hej igen!!
jag red lite både på fredagen och i går, Lucas var jätte duktig och lika positiv som första gången. han var väldigt uppmärksam och gav efter både i sidled för skänklarna och böjde halsen så fort jag bara pillade lite på tygeln:bump:
märker en stor skillnad bara på de tre gångerna jag har ridit honom. första gången gick han med huvudet ganska högt upp så fort det blev en rörelse i bettet, i går gav han efter och sänkte huvudet och höjde ryggen när jag tog lite i honom och nudda lätt med skänkeln.

Då vi inte har någon rund corall hemma än så har jag haft en med hjälpare som har honom i lång rep bara för säkerhets skull, men hon har inte behövt ingripa än.

Som jag skrev i förra inlägget så svävade jag på moln, det gör jag fortfarande och dom har blivit rosa och luddiga nu oxå:rofl:

DSC01478.jpg

DSC01477.jpg

synd att han velar lite med bettet här bara..

Har varit på clinic i helgen för Bob Mayhew. Red 4pass (2 /dag)
Jätte bra tränare är han, förklara så man förstår och krånglar inte till saker och ting.

Gud vilken skillnad det var sista passet i dag mot första i går. I går morse hade jag en häst som sket i vad jag sa till honom och gick med huvudet högt och gjorde lite som han själv ville. Sista passet i dag hade jag en häst som gav efter för tyglen och som till och med gjorde skänkelvikningar utan några större problem.
Synd man inte kunde träna för honom 1 ggr i månaden, då hade jag haft en färdig tävlingshäst till hösten =)

Lite bilder oxå =)

Skänkelvikning
27375808.jpg

27375809.jpg

åå så avis jag blir, det måste vart jätte nyttigt!!
vet du när han kommer hit nästa gång?? Var va clinicen någonstans??
han ser super fin ut på bilderna, va duktiga ni e:bump:

Tack :banana: Det var jätte nyttigt!!

Dom skulle försöka boka in en ny clinic till hösten. var i Billsesholm, Skåne hos Stall Bråvesta.

då får man väl hålla lite koll om det blir av då, hade jätte gärna oxå vart me... det får vara värt att åka en bit helt enkelt:banana:

Va kul att få åka på clinics och träningar!! :laugh:

I förrgår hade jag sadel på Silver för första gången. Jag har lagt den på ryggen 2 gånger innan men aldrig dragit gjorden innan. Han skötte sig jättebra! Det blev lite bockningar i början men sedan så travade han runt i longerlina så snällt. Än så länge slipper han westernsadel eftersom jag inte får lyfta så tungt på ett tag så jag har en gammal syntetsadel som vi brukar använda dom första gångerna på unghästarna. Väldigt bra att ha en sadel som är lite lättare och som man inte är ett dugg rädd om. :)

Tänkte att jag skulle börja tömköra lite i veckan oxå så han han vänjer sig vid bettet.

Hejsan

Jag är inte så aktiv på Bukefalos men jag tänkte bidra lite med min rapport.

Inridningen är påbörjad - han har nu vant sig med full utrustning och vi vinglar runt och tränar halter, vändningar, igångsättningar. Ännu ingen galopp. Vi har varit på tömkörningskurs och det var kul och nyttig social träning.

I helgen hade vi stor genomgång av munnen på honom och tog ut 3 tänder (1 vargtand och 2 mjölkisar). Han hade vassa kanter och redan lite sår i munnen så det känns bra att allt är okej nu! Denna vecka blir det vila eftersom han är lite öm i munnen. Sedan tragglar vi på igen! Den är sååå roligt för han är så villig och juste!

Grabben i fråga heter Quite Nice och är 3 år, korsning vbl/Morgan. En vacker, kraftig kolsvart kille.

Senast ändrad av en moderator:

hej !
jag har ridit in en hel del unghästar genom åren .
jag brukar börja med att dom går undan för trycket från marken . dvs skänkel läget och vid hand läget .
mycke longering med sadel när hästen är van vid sadeln och inte längre tycker den är obehaglig . så sätter jag på dom träns longerar med träns . när bettet är okay så spänner jag in dom med en såkallad gummisnodd , även kallad halsförlängare .
dom är riktigt bra att börja med då , hästen kan ta upp huvudet men de blir mer tryck för hästen så dom lär sig väldigt snabbt att ge för trycket från bettet .
longerar hästen inspänd ca 2 veckor MAX 4 dagar i veckan !
är även jätte bra att sprida ut dagarna så att hästarna får tänka lite på vad dom har gjort . de hjälper utvecklingen framåt snabbare .
lek mycke i stiglädrerna , ju mer du flaxar med dom och dunkar i sadeln med handen , ju tryggare blir din häst.
då va de dags att sitta upp . ha med en kompis som håller hästen sätt i foten i stigbygeln häng dig över sadeln först , men va noga med när du hänger där att du absolut inte har foten i stigbygeln . be din kompis att leda runt hästen lite . sen när du märker att hästen är lugn ,kan du stanna och sedan sätta dig upp i sadeln försiktigt .
klappa hästen ,prata . be din kompis än en gång att leda hästen framåt .
jag brukar nöja mig med några meter i första gången sedan sitta av .
se till att din kompis är på samma sida som du hoppar av på .när du sitter av ta ut foten ur stigbygeln och gild ner försiktigt.
när hästen är trygg med ovanstående , så börjar jag med longering så att du som ryttare iprincip bara åker med medans personen på marken jobbar hästen .
när hästen är trygg med att ha ryttaren på ryggen i alla gångarter är de dags för lite mer ridning ;)
men fortfarande med hjälp av din kompis i longeringslinan , men nu är de du som tar upp hästen i gångarterna med hjälp av dina men och vikthjälper .
när detta funkar så kan du ta bort longeringslinan och rida själv .
ställ gärna frågor , svarar på de mesta .

Hej alla !
Hoppas man är välkommen här? Känns att det vore en tråd för mej.
Har en arabvallack,Phigalle född 2005 som jag ägt sedan december 2006. Satt några gånger på honom sensommaren/hösten 2007 då han var 2. Skrittade max 5 minuter 3 gånger. Inridning med hjälp av westerntränare jan-feb 2008 då han var 3 under 20 lektioner. Reds i galopp dom 3 sista lektionerna. Sedan så har han näst intill stått hela 2008 pga skador och motivationsbrist från mej. Dock riden i skogen 1-2 gånger i månaden. Så kom 2009 och han blev 4 men motivationen var som bortblåst även om han är min gullebebis och han är supersnäll men småbarn tar tid och ork. Han är sutten på fyra gånger i år...
Har nu börjat longera honom sista veckan och har dessutom suttit upp på honom två gånger förra veckan. Det blir att ta allt från början. Just nu är det styra,stanna och backa. Travat på stor volt och tagit ett varv i galopp i varje varv på volten.

Tipps på motivation mottages varmt!

Mina araber har gått ner mkt i vikt pga dåliga hövärden så vi håller på och fodrar upp vilket gör han pigg. Här kommer lite bilder från longeringen i går där han envisades med att galoppera fort och hela tiden pga all överskottsenergi. Han har en tendens att luta under galopp i longering. Är ej helt vän med bettet utan trixar med det lite.

maj069.jpg

maj068.jpg

maj073.jpg

maj082.jpg

Hej Cindylou!

Va söt han var! :)

Små barn tar verkligen mer tid än man tror! =) Samt att man oprioriterar verkligen när man fått barn. Förut kunde man vara i stallet hur många timmar som helst och man behövde knappt äta. =) Det funkar ju inte riktigt så nu. :)

Tips är väl att försöka att inte få så mycket skuldkänslor för att man inte rider. Lättare sagt än gjort. Men det tycker jag tar bort mycket av motivationen. Det blir ju lite motsatt effekt....

dessutom kan man ju försöka hitta nån som hjälper än lite, även om det bara är nån tjej som kanske pysslar lite med hästen. Så kan man själv sitta upp och rida några dagar i veckan plus att man får lite sällskap i stallet om man har hästen hemma. Unghästar behöver ju dessutom inte ridas så ofta så bättre att rida få gånger så det inte tar för mycket tid och kraft, då kommer motivationen tiibaka lättare. :laugh:

Sommaren är ju dessutom världens bästa motivation! :D:idea:

Lycka till!!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 210
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V