Sv: Inridningar 2009!! =)
hej !
jag har ridit in en hel del unghästar genom åren .
jag brukar börja med att dom går undan för trycket från marken . dvs skänkel läget och vid hand läget .
mycke longering med sadel när hästen är van vid sadeln och inte längre tycker den är obehaglig . så sätter jag på dom träns longerar med träns . när bettet är okay så spänner jag in dom med en såkallad gummisnodd , även kallad halsförlängare .
dom är riktigt bra att börja med då , hästen kan ta upp huvudet men de blir mer tryck för hästen så dom lär sig väldigt snabbt att ge för trycket från bettet .
longerar hästen inspänd ca 2 veckor MAX 4 dagar i veckan !
är även jätte bra att sprida ut dagarna så att hästarna får tänka lite på vad dom har gjort . de hjälper utvecklingen framåt snabbare .
lek mycke i stiglädrerna , ju mer du flaxar med dom och dunkar i sadeln med handen , ju tryggare blir din häst.
då va de dags att sitta upp . ha med en kompis som håller hästen sätt i foten i stigbygeln häng dig över sadeln först , men va noga med när du hänger där att du absolut inte har foten i stigbygeln . be din kompis att leda runt hästen lite . sen när du märker att hästen är lugn ,kan du stanna och sedan sätta dig upp i sadeln försiktigt .
klappa hästen ,prata . be din kompis än en gång att leda hästen framåt .
jag brukar nöja mig med några meter i första gången sedan sitta av .
se till att din kompis är på samma sida som du hoppar av på .när du sitter av ta ut foten ur stigbygeln och gild ner försiktigt.
när hästen är trygg med ovanstående , så börjar jag med longering så att du som ryttare iprincip bara åker med medans personen på marken jobbar hästen .
när hästen är trygg med att ha ryttaren på ryggen i alla gångarter är de dags för lite mer ridning
men fortfarande med hjälp av din kompis i longeringslinan , men nu är de du som tar upp hästen i gångarterna med hjälp av dina men och vikthjälper .
när detta funkar så kan du ta bort longeringslinan och rida själv .
ställ gärna frågor , svarar på de mesta .