Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

26347176.jpg
[/QUOTE]

ÖGONGODIS!!!:love:

Ok, nu när jag ändå är i farten..
Idag hade gårdagens slask såklart frusit till nå´t knöligt och halt. Dessutom blev jag själv idag = ingen som leder.
Tog i alla fall på hästen all utrustning och begav mig ut på promenad. Hon var på helcoolt humör, vi gick lite i trafiken, passerade mystiska saker, med inget bekom henne.
Sista 100 metrarna klev jag upp i sadeln och red hem till stallet.:)
Stannade henne några gånger utan minsta protest. Så jag är ändå nöjd för idag.
Vad jag har lagt märke till sista tiden är att hennes skinn är mycket mindre känsligt nu. (Eller hur jag ska uttrycka det). Förut ryckte det till i hela hästen så fort jag la ett finger på henne. Nu är hon sååå cool med all sorts beröring, dinglande stigbyglar, svanskappa, gjordar, övverraskade matte etc. Ser det som att någon krona kanske har trillat ner ändå..:D
Få se vad vi hittar på i morgon, om jag har någon assistent eller ej.
Mors kors!

Uppdatering från oss :laugh:
Jag och Chili var ute på våran första riktiga uteritt i torsdags. Vi hade sällskap av ett annat ekipage och tog en liten sväng i skog/på grusväg. Hon var kanonsnäll och tyckte att det var jätteroligt :)
Hon var verkligen säker på foten och det kändes som om jag satt på en pansarvagn eller nåt :p

Vi skulle hålla oss till skritt och lite trav men Chili ramlade in i galopp vid ett tillfälle i traven så jag lät henne galoppera några språng innan jag saktade av. (härlig känsla! :love:)

På väg hem så blev den andra hästen som var med rädd för något och kastade av sin ryttare. Chili verkade inte riktigt fatta vad som hände så hon stod helt blick still för att sedan snällt springa med mig fram (när jag suttit av) till tjejen som ramlat av för att se hur det hade gått. Som tur är gick det bra, så det var nyttig miljöträning för både matte och häst ;)

Och vi har ju börjat med bettet nu. Chili gillar sitt tredelade sötmalmsbett så vi använder det. Hon har nu haft bett 4 gånger sedan tandläkarbesöket. Red för tränaren igen igår efter vinteruppehållet och Chili var bara så himla redig!

Jobbade henne i rundcorallen. Först med tyglarna knutna i hornet så hon fick joxa lite med bettet och känna tyglarnas tyngd och få lite tid på sig att slappna av. Sedan fäste vi ena tygeln lite kortare än den andra i sadeln så hon fick gå runt och själv komma underfund med hur hon blir av med trycket. Det var inga som helst problem utan hon fixade det på nolltid i bägge varven.
Vi fick beröm (:banana:) för att vi har en fin relation och har gjort ett jättebra grundarbete.
Sedan sa tränaren åt mig att sitta upp och rida.
haha, blev jättenervös och tänkte "inte kan jag väl rida på bettet redan?":p
Men det gick galant och som sagt, Chili var så himla duktig!

Ni är så fina :love::love:

Uppdatering från oss.

Har både lördag och söndag ridit Wille själv på ängen
I lördags tränade vi grund kommandona start, stopp, flytta fram och bakdel, sen travade vi några steg utan problem. Han tycker det är väldigt roligt och är väldigt lyhörd för hjälperna. Red ca 10min.
I söndags skrittade vi först ut 10 min i skogen själva:banana:, gick bra men han stannar i mellan åt när han blir osäker på vad han ska göra, låter då honom stå stilla tills han själv börjar bjuda framåt igen. Sen red vi 10 min på ängen med 15m trav i båda varven, tränade även grund kommandona dag och la även till backa. Stannar göra han nästan bara för vikter och röst, lika så starta. Travade gjorde han glatt med öronen framåt, men lyssnade direkt när jag bad honom sakta av
Är så stolt över min lille kille:love::love::bow::bow:

Nethril

Va, duktig din pålle är!! :banana: Man blir så stolt när unghästen är så cool om det händer något! :D

Ok, nu när jag ändå är i farten..
Idag hade gårdagens slask såklart frusit till nå´t knöligt och halt. Dessutom blev jag själv idag = ingen som leder.
Tog i alla fall på hästen all utrustning och begav mig ut på promenad. Hon var på helcoolt humör, vi gick lite i trafiken, passerade mystiska saker, med inget bekom henne.
Sista 100 metrarna klev jag upp i sadeln och red hem till stallet.:)
Stannade henne några gånger utan minsta protest. Så jag är ändå nöjd för idag.
Vad jag har lagt märke till sista tiden är att hennes skinn är mycket mindre känsligt nu. (Eller hur jag ska uttrycka det). Förut ryckte det till i hela hästen så fort jag la ett finger på henne. Nu är hon sååå cool med all sorts beröring, dinglande stigbyglar, svanskappa, gjordar, övverraskade matte etc. Ser det som att någon krona kanske har trillat ner ändå..:D
Få se vad vi hittar på i morgon, om jag har någon assistent eller ej.
Mors kors!

Modigt att du hoppade upp själv!! :laugh: Nu när du kommit igång kommer det nog gå som på räls! ;)

Det blev barmark här några dagar så då passade vi på att gå ut och gå.:) Han var hur cool som helst och gick fram överallt. Nu är det dock is och snö igen så vi håller oss inomhus. Han skulle säkert fixa att gå på vägarna men jag själv är så klumpig nu så vi håller oss på fasta underlag. :laugh: Nu är det bara en månad kvar tills bebisen kommer och sen behöver man inte vara riktigt så rädd om magen. Tills dess tar vi det lungt och försiktigt och pysslar i stallet. :D

Jajamen det var till dig! :laugh:
ja precis, man blir ju så stolt så man nästan spricker :D
Men igår var jag faktiskt inte stolt över henne.. Hon skulle nämligen visa den nya lilla åringen hur man på bästa sätt smiter genom grinden i hagen och vart de godaste sakerna i stallägarens trädgård finns ;):cool:

Ja man får passa på när det töar undan :)
Det låter som en bra idé att ta det försiktigt när du har knodden i magen ;)
Tyckerdet är riktigt mysigt de dagar man bara vet att man inte kan göra någonting avancerat i stallet. Det är riktigt avslappnande! Då kan man bara gå där och pyssla, borsta och putsa läder :)

hihi vad söt han är! :love:
Och vad ni är duktiga! Det har verkligen hänt grejer för er nu det sista :)

Ja det går fort :banana: men ändå skyndar jag långsamt :rofl::rofl:

Har sålt min sadel och håller på att leta ny... kanske har hittat en Garland jag ska prova.....hoppas den passar :angel::angel: Hatar leta sadel.........

Nethril:
Då tackar jag igen! =)
Ja visst är det skönt när man bara kan stå och pyssla med dom i stallet. =)

Lite busiga ska unghästarna vara! Det är det som gör det så roligt, när man ändå får dom att göra som man vill. =)=)

uppdatering...

var på clinic i helgen, fick hjälp med longeringsproblemen jag haft och blev även lite ridning första dagen.
andra dagen blev det bara longering för det var mycket som hände runt och hon var helt ofokuserad.
vi passade på och lasttränade i fredags när jag ändå hade transporten en dag tidigare, det tog en stund men sedan gick hon på helt själv några gånger så då slöt vi.
hon har varit superduktig på att gå på transporten hela helgen.
däremot så att stå på spilta under clinicen var inget hon ville, hade sönder grimskaft och försökte riva hela stället... suck!
så hon stod mycket på transporten men där var hon hur lugn som helst... skumt!
men än så länge håller vi oss i ridhus och endast skritt, men det går bra, kan vara lite busig vid uppsittning ibland men sen går hon lugnt och avslappnat och stannar oftast för säte ibland behövs lite tyglar.

Va skönt att longeringen funkar nu! :laugh: Det där med att stå i spilta är inte lätt om man inte gjort det förut.:grin: Det var ju tur att hon var så lugn i transporten, det är ju hur bra som helst om dom kan vara trygga där!! :laugh:

Hej! Va´kul att se dig uppsutten! :) känns som igår när hon kom som föl lite förvirrad till stallet! Lycka till.
// Thure o matte!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur