Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Här går det framåt... idag har vi tagit premiärturen i ridhuset helt själva.
det gick jätte bra. hon är så snäll.:love:

har i måndags och igårkväll varit vid en kille som är van att rida in unghästar som har suttit upp dessa dagar och hon har skött sig jättebra hela tiden. igårkväll satt även jag upp och skrittade lite med ledare.

så nu är jag så glad, äntligen har jag suttit på min lilla Sweety.:D

Va roligt!! :laugh:

26189756.jpg

Jag tog preimärturen på Wille i går!!! Jag red ut med min sambossystrar Sandra och Terese. Sandra red sin häst och Terese gick somledare till Wille. Han skötte sig jätte bra! Hoppade bara till 1 gångoch då gick han nära en stor gren som drogs läng hans mage och dettyckte han var lite läskigt. Men annras lyssnade han bra på mig och togtill och med halvhalterna =) Så nån gång till med ledare sen vägar jagnog rida ut sjävl med Sandra.

Åh vad kul!
Vad fina ni är ihop :)
Är sugen på att rida ut på min skrutta med men det är ju så jäkla halt!:(
Går ju inte att undvika backar heller då det kryllar av dem här. ;)
Är wille skodd?

Tack =)

det är så skönt att ha kommit igång. Hoppas på en ny tur till helgen igen, går ju inte att rida på kvällarna för det är för mörkt.

Nej Wille är inte skodd och vi har en fin stig precis in till stallet som bara rids på så där var mycke snö på marken. Sandra som red mig hade sin häst broddad och han hade inga problem att ta sig fram.

Vårsolen lyser på mig just som jag skriver och man blir ju bara såååå sugen på att ta tag i träningen på riktigt.
Min pålla har mest.. hrm.. skrotat i hagen ett tag. Har tagit ut henne och lekt lite över & mellan bommar, lasttränat (åkte till tandläkaren härom veckan = vargtänder väck). Hon har gått med som handhäst när jag rider min andra. Här kan vi snacka överskottsenergi! Vi red i skogen på smala stigar, så fort det kom en glänta eller grusväg fick hon fnatt och studsade som värsta rodeohästen.:D Hade hon fått bestämma skulle det blivit is-race!!
Jag är väldigt nyfiken på hur alla ni andra börjat med era ynglingar. Från början till där ni är nu. Vad har ni för planer? Hur varierar ni er träning? Vill ha inspiratiooooon nu. Kom igen, kom igen. :bump:

Jag köpte min kille i början av sommaren förra året och då var han inte jätte mycke hanterad, så det blev mycke grunder i början. Sen i slutet av sommaren började vi ge oss ut på promenader med och utan sadel, gick bla ner till sjön och vande honom vid vattnet. i början av hösten började jag hänga på honom barbacka och vande honom vid pallen och att jag stod på den, och senare hoppade jag upp och skrittade typ 100m med honom. Vi åkte även i väg på lite olika äventyr bla miljöträning med min Westernklubb och även kosseträning då jag tänkt använda honom som cowhorse :banana:
Från oktober fram till jul hade han vila. Efter vilan började jag tömköra och har påbörjat inkörning och i söndags red jag honom i skogen för första gången. Nu kommer jag variera inkörning och inridning på helgerna, en dag till var och mitt i veckorna kommer han få vila tills det är tillräckligt ljust för att göra något efter 18.
Planen är väl att rida honom över sommaren med någon veckas vila lite här och där närjag märker att det behövs.

Nu är jag på gång! Har hittat sadel som kommer om ca 2 veckor!

Tills dess hoppas jag på att isen försvinner så jag verkligen kan sitta upp utomhus. Min lille Morgankorsning är väl hanterad och sutten på. Tror kanske inte det blir några större problem, men det lär vi ju märka snart.

Hoppas på fint väder då åt er till helgen! :)

Blev så sugen på att skritta ut lite i snön jag också så jag och Chili tog en liten tur längs grusvägen vid stallet idag efter passet i ridhuset. Chili hade jätteroligt och var verkligen med på noterna! :)

En liten fråga till er med ungisar:
Vad har ni använt/använder ni för bett? Och vad för storlekar drar era pållar?
Ska ju börja med bett igen på Chili i mitten på mars och funderar på om jag kanske behöver skaffa några fler :angel:

Jag använder knappt bett på Wille än.
Men när jag har bett har jag ett vällvt tränsbett med fast ringar typ Mylerbett, som är 11,5cm.

liten uppdatering...
här går det framåt, är uppe o rider regelbundet nu och det går bra.
hon skrittar lugnt och avslappnat och jag börjar slappna av lite bättre jag med:angel:
så nu har vi bokat in oss på en clinic i månadsskiftet för att få lite tips och sånt...
så vad gör ni andra med era unghästar när ni rider och hur länge rider ni?

ignorera händerna, hon var lite busig denna dagen.:o
P2160027.jpg

vilken rolig tråd :)

jag har börjat att rida på min 3åring som heter Jolene och hon är ett Morgan sto. vi har äget henne sen hon var 6mån och jag har jobbat mycket med henne från marken och tömkört henne. så vi ska även köra in henne och det går bara bra! Började rida henne i November någon gång och jag behövde då bara hoppa upp och rida iväg på henne och hon var då hur cool och fin som hälst ;)

26174605.jpg

26174101.jpg

Hoppas på fint väder då åt er till helgen! :)

Blev så sugen på att skritta ut lite i snön jag också så jag och Chili tog en liten tur längs grusvägen vid stallet idag efter passet i ridhuset. Chili hade jätteroligt och var verkligen med på noterna! :)

En liten fråga till er med ungisar:
Vad har ni använt/använder ni för bett? Och vad för storlekar drar era pållar?
Ska ju börja med bett igen på Chili i mitten på mars och funderar på om jag kanske behöver skaffa några fler :angel:

Jag anväder tredelat bett på unghästarna. Min quartervalack har 10,5cm. Jag rider alltid in hästarna med bett för jag tycker att det ska ingå i grundutbildningen samt att det är en säkerhetsåtgärd om det skulle hända nåt. När dom vant sig vid bettet provar vi annat som sidepull tex. :)

Jag gillar inte dom tvådelade betten. Tycker att tryckpunkten inte blir bra och så är dom inte lika följsamma i munnen. Har alltid smala bett. :)

Är det nån unghäst som inte gillar tredelat så brukar jag prova ett rakt gummibett. Det går dom flesta bra på och det finns ingen risk att det nyps i munnen. =)

Va långt ni andra har kommit!!! :):D

Själv har jag haft sadel och träns på min pålle och det var inga problem.
Har en gammal syntetdressyrsadel som jag alltid lägger på de första gångerna. Den kan dom hantera hur som helt utan att det skulle göra nåt. Väntar lite innan dom dyra sadlarna åker på. ;)

Jag längtar verkligen till våren så att man kan börja gå ut och gå med dom. Här är det fortfarande is överallt. :grin:

Lite uppdatering från oss :angel:

I lördags tolkade jag efter Wille alldeles själv. Drog först pulkan efter honom när jag tömkörde för han tyckte den var jätte läskig, när han acepterat att den var där bar spände jag för med draglinor och svängen som jag fäste pulkan i och tömkörde lite till så han vande sig vid linorna och att dra. Sen efter en stund satte jag mig i pulkan och skrittade runt ängen ett par gånger. Han var så duktig!! :love::love:

Sen i går red jag honom för andra gången. Då jag inte hade någon draghjälp till skogen höll vi oss på gårdsplanen och tränade stopp och start. han är så himla lyhörd så efter ett par stopp/halter så stannade han för sätet och rösten, lika så startade för sätet och rösten. Bådar gott inför framtiden :banana::banana:

Lite uppdatering från oss :angel:

I lördags tolkade jag efter Wille alldeles själv. Drog först pulkan efter honom när jag tömkörde för han tyckte den var jätte läskig, när han acepterat att den var där bar spände jag för med draglinor och svängen som jag fäste pulkan i och tömkörde lite till så han vande sig vid linorna och att dra. Sen efter en stund satte jag mig i pulkan och skrittade runt ängen ett par gånger. Han var så duktig!! :love::love:

Sen i går red jag honom för andra gången. Då jag inte hade någon draghjälp till skogen höll vi oss på gårdsplanen och tränade stopp och start. han är så himla lyhörd så efter ett par stopp/halter så stannade han för sätet och rösten, lika så startade för sätet och rösten. Bådar gott inför framtiden :banana::banana:

Va kul att det går så bra!!

Själv är vi ju som sagt inomhus än så länge i stallet. Silver var inte hanterad alls nästan när jag köpte honom så det är mycket som skall övas på innan inridningen kan påbörjas. Har haft sadel och träns på och igår var det dax för benskydd runt om. Jätteläskigt på bakbenen!!! :laugh: Men han vande sig efter några minuter. :)

Vi har ju oxå lastningen som skall tas tag i till våren. Hans tidigare ägare har aldrig fått in honom i transporten innan utan att plegga honom så det blir en utmaning! Men först skall allt sitta från backen...

Glad som en :banana:

Jag har under vintern byggt upp en mental spärr, tyvärr, mot min unghäst. Efter en avåkning i galopp före lucia har jag känt mig nervösare och nervösare. Har ridit henne ett fåtal gånger efter det, men hon känner såklart min nojja. I övrigt har det blivit promenader och markarbete.

NU har jag kommit igång igen. "Red" henne i några minuter igår, med ledare, och idag tömkörde jag henne själv för första gången. Det gick kanoooooon!! :) Passade på när jag hade draghjälp framåt, en familj var här och lånade mina andra två pållar.
Behöver daska upp mitt självförtroende igen och nu känns det mkt bättre. I morgon ska jag rida, bli ledd, en lite längre tur. Tjihoooo! :bump:
http://s560.photobucket.com/albums/ss50/Pialialej/?action=view&current=100_3611.jpg
Min trio i fuxar.
http://s560.photobucket.com/albums/ss50/Pialialej/?action=view&current=100_3613.jpg

Grattis!!! :banana::banana:

Vad roligt att du tagit tag i det igen!! Aldrig roligt att ramla av och bli rädd. Hon kastade säkert inte av dig med meningen men ändå.

Håller tummarna för att det går bra i morgon :banana::banana:

Va roligt att du tagit tag i det igen!! :rofl::bump:
Det är inte roligt att sluta på det sättet. Då är det bara att hålla igång med ridningen så ska du se att rädslan släpper!! :D:banana:

Idag har vi verkligen gjort framsteg med hanteringen från backen. Tog igenom lite trotsighet på ett lungt och bra sätt och han gav med sig helt. För en månad sedan hade samma procedur knappt lett någonstans. :D
Åh, va kul det är när saker och ting bara trillar på plats!!! :D:love:

Här kommer en ny bild på honom i vintersolen!!

26347176.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025