Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

man hej! :laugh:
Ja visst gör det! Ibland känns det lite overkligt att hon blivit stora damen nu :D
Tack!:)

*kl*

Igår var jag och Wille ute i skogen med en kompis och hennes häst som draghjälp. Det var första gången jag skrittade ut i skogen(mer än 50m) utan ledare, men Wille knatade på och tyckte det var jätte roligt att gå och naffsa Mojje i svansen (vilket inte var uppskattat :grin:) När han inte gick i rumpan på Mojje var han på väg ut i skogen på äventyr, ni vet att gå på stigen är ju inget äventyr nej här ska vi ut bland stubbar och träd :rofl::rofl:
Men Wille skötte sig jätte bra och lussnade hyfsat på mina hjälper. Vi travade en lite bit och sen rullade vi upp i galopp för första gången :banana::banana:
ohhh gud vilken galopp han hade, riktigt gungshäst galopp med höga knälyft (har ju steg som en körhäst = höga knän)

Är så stolt över honom!!! Vi var ute i 40 min men han hade nog kunnat vara ute lika länge till för han ville bara springa på vägen hem :idea: även fast det räckte för hans lilla hjärna......:angel:

Aah, vad kul! :bump:
Jag har ridit en sväng in i skogen en gång - när grenarna skrapade mot min hjälm så lät det visst as-läbbigt för då blev hon helnojjig och studsig.:crazy:
Har du tränat på att sakta av från galopp / stanna från marken? Eller var det hästen framför som hjälpte till?
Bara nyfiken i och med att jag själv for av i galoppen...:angel:

Själv har jag tömkört min tjej (Rose) själv för första gången. Tog med mig shettisen på släptåg, som moraliskt stöd. Trots att den gick efter oss så lufsade Rose snällt på. Vi stötte på hundar och bilar som vi tråcklade oss förbi. Lyckades svänga samt vända håll när jag gick bakom. Stanna, trava gick också bra. Hon skötte sig kanon.:)
Har varit lite isigt i veckan, så jag har inte velat sitta upp på henne.

Som sagt, roligt att gick så bra för er. Montera en kamera i ändan på hästen framför nästa gång, så vi kan få se lite bilder.:rofl:

Tack :love:

Jag har inte tränat stopp från marken utan, har tömkört och även tränat stopp från ryggen. Han är så känslig och lyhörd så han lyssnar jätte bra för mina hjälper. Dock hade vi god hjälp av Mojjes rumpa. Men jag tror det gjorde mycke att Mojje saktade av då saktade Wille oxå av :angel:
Men i skritt och trav stannar han för säte och röst. Väldigt sällan jag behöver ta i tyglarna och då behöver jag oftast bara krama 1 gång så saktar han av.

Ska be sambon ta kort på oss nästa gång vi rider på ängen. Men ni går nöja er med en film från i dag när Wille fick dra däck för första gången.

OK, då är jag med.
Kul med film - han såg ut som han föddes med ett däck bakom sig! ;)
Jag ska såklart tömköra Rose en hel del, men sen vill jag ju oxå prova att haka på något. Är det bäst med remmar/kedjor att släpa med? (Alltså inga skaklar till att börja med...?) Är ju helt grön på det området.:o
Några fler inkörnings-tips?
(Ska även testa med min andra häst, hon lär vara inkörd för 100 år sedan...)

Nu är Wille den första härten jag kör in, men jag kör med dragläder och svängel till att börja med, ska lägga till skaklarna senare.

Gå gärna in på körforumet för där kan du hitta rätt mycke info och även få vettiga svar om du frågar.

Isen har smält här. Bara sorbet kvar (fast nu snöar det utav bara h.....e)..
Igår funderade jag på om jag skulle rida lite eller ej. Satte på all utrustning och tog en långpromenad. Tänkte att jag hopppar väl upp om det känns bra då och då.
Sagt och gjort. Utövade diverse "god terror" :devil: mot henne i form av fladdra med stigbyglarna, kliva upp på olika sidor, av på olika sidor, traska fem steg, kliva av igen, trava bredvid, stanna, böja halsen, kliva upp, svänga runt några träd, gå av igen, rucka på sadeln, stå och hoppa med ena foten i stigbygeln, gå en bit, rida lite osv.
Vet inte om hon var vaken alls under tiden jag larvade mig...:rofl: för hon var stencool.
..men jag kände att det var en bra och rolig övning ändå. :D
En typ av desensibilisering...

Störda hälsningar // Pia:angel:

här har leran kommit tillbaka vilket innebär att hästen är svart varje gång man häntar i hagen... kul!!!

vi hade en ganska slö vecka förra veckan utan ridning bara lite markarbete i slutet på veckan och det märktes igår när det var dags att rida lite igen, hon var helt ok vid markarbetet och vid uppsittningen stod hon helt still men när vi skulle framåt då ville hon bocka och hoppa men hon stannar bra på one-rein stop, och tillslut gick hon framåt utan att bråka och när hon slappnat av slutatde vi.

idag var det dags igen, gjorde ett lite längre markarbete och det gav resultat, inget bråk vid uppsittning idag, och hon gick fint och lugnt på volten. det kändes skönt.

skulle gärna vilja ha lite tips på vad ni gör när ni rider och hur mycket/vad man kan kräva?
detta är ju min första unghäst så det är lite svårt o veta.

hoppas det går bra för er andra

*kl*

Så nu är första clinicen inbokad. det blir det 1-3 maj för Bob Mayhew :banana::banana: Längtar redan!! :rofl::rofl:

Så nu ska jag och Wille försöka komma igång så han rids 2-3 dagar i veckan fram till dess.

Vad roligt! :laugh:

Väldigt nerkortat och sammanfattat men ändå långt..
usch, här har vi stött på bekymmer..
Åkte ju till klinik den 11/2 och drog vargtänderna. Då hittades också en foderinpackning som vi nu bråkar med. Då fick hon stå på finadyne i 5 dagar och återbesök den 4/2.
Fortsatte med igångsättningen mellan besöken och chili var trevlig och verkade inte ha ont.

Vid återbesöket konstaterades det att fickan verkligen är djup (ca 2 cm) och hon fick den rengjord och vi bestämde oss också för att göra en skallröntgen för att se så inte de permenenta tändernas rötter som kommer under har blivit påverkade. Dock syntes det en minskad bentäthet i käkbenet vilket innebär att det är en abcess (böld) på roten.
Så det blev finadyne i tre dagar och penicillin i sex. (Positivt är dock att jag lärt mig spruta intramuskulärt och att Chili trots medicinerna är bra i magen:))
Vet plockade också ut en mjölkframtand som suttit lite knepigt.

Chilis diagnos är "Foderficka mellan p3-p4 i vänster underkäke. Drygt 2 cm djup ficka ner mot tandrot med minskad bentäthet och infektion mot tandrot"

Min stackars lilla tjej har varit så duktig och snällt åkt i transport (ca 14 mil t&r) vid varje besök. Hon har gått på transporten utan större krusiduller trots att hon nog vet vart hon ska.
Dessutom har hon stått snällt när jag skulle lära mig att spruta också ;)

Dock syns det på röntgen att det verkar bli bättre. De nya tänderna växer upp som de ska och när de väl är framme kommer de förhoppningsvis att trycka ihop fickan.
Nu blir det återbesök den 23 igen och förhoppningsvis är hon lite bättre då.

Nu har alltså Chili vilat i en och en halv vecka och det märks verkligen att hon tycker det är pyton och vill jobba. Hon kommer springande i hagen när man kommer ;) Får se om det blir ännu mer vila eller om jag ska börja sätta igång henne. Känns inte bra att göra det om jag inte vet att hon till 100% inte har ont.
Det enda som är bra (förutom all miljöträning och Chilis goda humör) i allt det här är väl att det verkligen är en abcess, för då gick försäkringen in åtminstone ;)

Ååååh, vad najs!!!:banana:
Satt och sneglade på clinic-datum för honom idag, faktiskt. Får se om vi kommer iväg i juli.
Jag ska låta en duktig NH-tjej ha min Rose på "inridning" hela april. Kommer själv åka dit och vara med så mycket jag hinner och bli coachad av henne. Kanske kan hon ge mig lite "nycklar" till just MIN häst. I maj, juni sedan är årets värsta arbets-månader för mig (trädgårdsmästare/design/anläggning) så då kan det nog bli läge för lite sparsammare träning - rentav vila. Å andra sidan är det ljust lääääääänge då. Längtar!

wiiiee...
idag har vi travat för första gången och det gick hur bra som helst:love:
är så glad, hon har ju tidigare haft lite tendenser till att vilja bocka vid starten så nu blir det lite längre arbete från marken innan, och nu har hon varit jätte trevlig att rida.
så nu känns det toppen!:D

nu ser vi fram emot vår klubbtävling i slutet på månaden där vi tänker ställa upp i trail at hand och ev showmanship at halter(jag måste läsa på lite om det bara)

hoppas det går bra för alla er andra.

Lite uppdatering från oss :rofl:

I lördags var jag och Wille i väg på riddarträning. Jag tog med Wille för miljöträning. Han tyckte fanorna var skitläskiga och han tyckte de andra hästarna var dumma i huvudet som sprang runt med fanorna fladdrade runt dom i galopp, men kunde dom så kunde han......eller han accepterade iaf fanan så länge den inte rörde honom. Han brydde sig inte jätte mycke om att som galopperade runt honom utan han ville mest springa med :rofl: Är så stolt :D över honom han fick jätte mycke beröm från de andra :D

I dag var vi ute i skogen jag och Wille, tänkte att jag skulle skritta en bit i skogen men han var så framåt att vi red vidare. Skritta det tyckte han var onödigt nej här skulle springas :angel:. Vi travade med bra framåt bjudning och fick till och med galopp utan problem :banana:
Han till och med busade i dag, huvudet mellan benen och började stutsa :rofl: det var ju skit skoj att vara ute i skogen..... har aldrig varit med om en unghäst med en sådan framtår bjudning så tidigt i utbildningen :banana:

*kl*
Vid senaste återbesöket hos vet. kom hon med det glädjande beskedet att det ser mycket bättre ut och att vi inte behöver komma tillbaka förrän i början på juni inför betet :banana: Det hade inte packats något mer foder i fickan då den börjat läka ihop och var mycket grundare nu. :)

Igår var vi ute på en lite längre tur med sällskap av en annan häst och det gick så himla bra :) Fick en underbar galopp på den långa rakan längs tågspåret. Haha, det var en sån härlig känsla så jag kunde bara inte sluta skratta. Kände mig superfånig :p
Chili tyckte verkligen att det var kul och var jätteredig med bilar, hus och människor osv. Det enda som var lite läskigt var en cykel som kom i hög fart bakifrån så då ville hon gärna vara nära sin polare Bellman ;)
DSCF0171.jpg

DSCF0175.jpg

Hur går det för er andra? :)

Jodå här går det bra

Jag har nu ridit Wille ca 10-12 gånger och de flesta gångerna själv på ängen eller ute i skogen.
I går provade vi på en ny runda som vi aldrig har ridit innan, men vi har tömkört. Han knallar på som om han alltid gått där. Vi går förbi springande hästar, en man som står och klyver ved och mötte även en människa med hund utan några större bekymmer. Han stannar till och tittar, sen traskar han igen
Det ända han reagerade på var en fladdrande plastpåse, men då tog han ett skutt till sidan och ställde sig och tittade på den en lite stund, sen smög han förbi . Är så stolt över min lillkille

Har ingen ny ridbild så ni får nöja er med denna från i går med nya sadlen
26882494.jpg

vi var i måndags ute på vår första tur i skogen för vi har fått världens härligaste sol här hela veckan.
vi var själv så vi började med promenad men hon var så lugn så jag satt upp och det gick bra... så red vi hela vägen hem igen.
i tisdags var vi ute på en längre skritt tur me hagkompisen som sällskap, då skötte hon sig super, gick fram utan problem även när kompisen såg något stort svart läskigt bland buskarna (skrot typ) sweety bara traskade vidare och ledde vägen en bit, så duktig.
även idag var vi ut i skogen själva men först ville hon inte gå fram hon ville bara hem igen, så vi kämpade en stund, men när vi väl var ute i skogen kom hon på att det var jättekul och ville helst trava hela tiden :)
så här går det framåt, härligt att kunna rida ut i den varma vårsolen.

Åh vad han är duktig! :love:
Det låter som att han verkligen litar på sin matte :)

Gudars vad söt han är på bilden. Riktigt pojksöt! :love:

Senast ändrad:

Och där är en duktig ungis till!
Ja det har varit så härligt väder, man kan liksom inte hålla sig från att rida ut då!
Det är ju så roligt när de bara traskar på (ibland undrar jag om de ens fattar att det är nåt i buskarna;))

Ni skulle vara med på en tävling också väl? Hur gick det? :)

ja han är jätte duktig!!!:banana:
Och litar nog till hundra % på mig för det är inte mycke som jag inte får han till att göra, om än vissa grejor med lite övertalning :rofl::rofl:

Visste han han söt :love::love: men din Donna är inte fel hon heller :rofl::love:

klubben hade en träningstävling förra helgen där vi var med på trail at hand och showmanship at halter för att vänja vid tävlingsplatsen och så.
trailen gick ganska bra, och showmanshipen blev en liten lektion då jag inte har så bra koll på det...
(domaren var uppfödare till min lilla tös) så det blev massor av träning med andra hästar runtomkring, men hon skötte sig bra.
tycker det är tråkigt att stå på spilta, men i transporten står hon som ett ljus, då duktig.
dom e så härliga dom små liven!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur