Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Tack för peppningen! Mina söner är 2 och 6 men blir 3 och 7 år, tar så mkt ork och tid men dom ger otroligt med glädje med!

Ååååh jag är så glaaaaaaad!! :D
Idag har jag och lill-pållan varit på vår första lilla tävling. Vår klubb brukar varje år anordna en kombitävling med en travsträcka på ca 10 minuter, tipsrunda till häst och trailbana. Vi har aldrig övat på några trail-hinder så detta blev ju verkligen en lärdomens dag.
Lastningen gick lekande lätt (jag kan numera stå ensam bredvid och lasta henne från sidan, sätta på bommen, grimman etc själv) och hon har uppfört sig exemplariskt hela dagen.:banana:
Vi kom inte ens sist, fastän hon är så ung.:laugh:
Appropå barn, så hade jag mina huliganer MED på tävlingen. (Är gräsis för närvarande) Kanske även därför som jag är så euforisk - de skötte sig nämligen också exemplariskt! :rofl:

Ok, fortfarande glad.:D
Red ut på Rose idag, ca 5 km, tillsammans med en till. Dessutom hade jag vår shettis i rep bredvid. Var lite orolig att hon skulle undra vad tusan jag sysslade med, eftersom man måste meka lite med repet till shettisen då och då, men hon fann sig snabbt i det.
Det blev mest rakt fram idag i både skritt och trav.
I slutet på veckan ska vi prova på lite galopp på en ridbana. Bara för att få känna lite...:) (Hon tog faktiskt några galoppsteg igår i en jobbig uppförsbacke, lugnt och fint.) Och så ska vi öva lite fler trail-moment där.
Ska ju säga att hon, hela april, stått hon en "horsemanship-tränare" som jobbat massor från marken och gett mig nya nycklar till min lilla häst. Nu känner jag mig inte alls orolig tillsammans med henne, vilket jag gjorde hela vintern efter att jag rasade av då. Min spärr har lossnat - underbart!!!
Här ska ni få se hur söt hon är. :love:
http://sodertornswesternryttare.se/kombitavling-9-maj-2009/

Hej allihopa.
Tänkte höra hur ofta och hur länge ni tränar era ungisar för tillfället och ungefär vad ni gör. Hur gamla är de? Brukar ni "ställa av" era ungisar då och då för vila och eftertanke? Hur länge?
Här blir det för tillfället ridning 2-3 ggr per vecka och markträning, lastning, gå som handhäst, följa på promenad etc ca 2 ggr per vecka. Ridningen består av skritt och trav, svänga runt träd och stenar, klättra, hoppa dike och annat skoj. :) En timme ungefär.
Markträning typ 1/2 timme max. Markträningen består mest av att flytta fram-/bakdel, backa, komma och stanna kvaaaaaaar. Hon är jätteduktig på att stå still fastän jag tom går utom synhåll.:banana: Lite knasiga saker gör vi också såsom pressenningar över sig, under sig, gå upp på stenar och stubbar, skickas igenom passager...:D
I morgon kommer min nya kamera. Hoppas jag kan få någon att fota och filma snart.
Ha det gött allihop.:laugh:

Hej!! Jag brukar rida unghästarna 3-4 dagar i veckan nu i början. Inga långa pass på banan utan max 20 min. Rider på banan 1- max-2 dagar i veckan och sedan rider jag ut mycket från början. Vid uteritt brukar jag rida lite längre pass kanske 30-40 min. Jag rider in dom i skogen så dom ar vana vid att gå där, tycker att det är bättre att rida in dom i naturen för då har dom lite att titta på och får lyfta på fötterna så då koncentrerar domsig inte så mycket på ryttaren och får inte så mycket tid för att hitta på bus ;)

Jag jobbar dom från backen nån dag i veckan och då mest med tömkörning. Lastning försöker jag oxå att träna mycket nu i början så att det är klart innan man ska börja åka iväg.

Jag hoppar även in dom efter att jag ridit nån månad. Små fina hinder och bommar på backen. Dom brukar verkligen gilla det och det är bra omväxling och blir naturligt att man galopperar lite mer än vanligt på banan.

Annars brukar jag försöka påminna mig att fatta en galopp åt båda hållen varje pass (även i skogen). Det blir så lätt att man låter bli att galoppera och framförallt öva fattningar annars. Första månaden har det dock ingen betydelse vilken galopp dom tar bara dom förstår att dom ska gallopera och att dom bjuder framåt hela tiden.

Att dom bjuder framåt tycker jag är det viktigaste vid inridningen. :laugh:

Ang vila är det lika viktigt, om inte viktigare än själva ridningen ;) Det är då dom lär sig :idea: Mina unghästar har alltid varit kanonbra efter en viloperiod. Saker som man jobbade med innan vilan sitter som bara den när dom ska sättas igång igen.

1-2 veckor iaf varannan månad tycker jag behövs. Ibland oftare. Sen får dom alltid en lång vintervila upp till 2 månader det första åter dom rids.:) Övriga år får dom alltid 1 månad minst.

Hejsvej!!:laugh:

Låter som skojjiga saker du gör med din häst! :laugh: Jag är lite sämre på att hitta på sånna grejer från backen, och så blir det aldrig av att jag gör sånt. :) Vilket är synd för det är ju jättenyttigt med lite social träning. :)

Nu har vi äntligen kommit igång med inridningen!! :D Nu har han haft sadel på sig ca 8-10 ggr och han longeras med sadel och träns. Han har blivit kanontrevlig att jobba med och är väldigt lättlärd. :laugh: Idag har vi hängt på honom för första gången och det gick jättebra!! :):D

Nästa helg ska vi börja lastträna vilket nog kan bli lite spännande eftersom hans förra ägare aldrig fått in honom i transporten utan att plegga honom. :grin:

*kl*

Jippie, idag har ridit min lille kille igen! Andra gången jag suttit på honom med sadel, innan har jag bara suttit några steg barbacka. Vi skrittade tre varv åt vart håll i rundcorallen. Sitter upp med pall, vill inte lägga tyngd i stigbyglarna ännu då han är klotrund över ryggen och sadeln lätt glider lite, samt att jag vill att han ska hitta sin balans lite bättre först.

Har även börjat jobba honom mycket i galopp i rundcorallen, gärna fullt utrustad med sadel och träns, och han fattar nästan på studs när jag gör "dubbelpuss". Är jättelugn och harmonisk, lyssnar hela tiden, och jag kan flytta honom fram, bak, åt sidan o.s.v. utan att behöva röra vid honom. Jobbar även en del med trav och galoppbommar, och höjer ibland upp till ett litet hinder. Övar trailhinder, presenningar och allt konstigt jag kan hitta.

Jag jobbar honom kanske 2-3 pass i veckan lös i rundcorallen, i alla tre gångarterna, och lite bommar. Under dessa pass kommer jag att börja sitta upp mer och mer. Försöker hinna med ett par promenader, oftast ensamma, ut i skog och mark, och ett par dagar blir det helt vila. Ofta kör det ihop sig någon vecka med jobb och annat, och då blir det vila helt. Helt vila när han är inne i en växtperiod, märks ganska tydligt på honom.

Tänk att man har gått och väntat på detta sen han kom till oss som en liten spinkig raggig åring, hingst och kaxig, och helt plötsligt är han 3, hur fin som helst i kroppen och redo att ridas in:o

Är så nöjd med min lilla fina quarterpojke idag!! Vi har nu hängt på honom 3 ggr och idag var vi ute i skogen och gick med honom. Hängde i sadeln nästan hela tiden! Så nu blir det snart till att sitta upp! :love:

Va kul att det går bra för er, visst är det underbart när allt flyter på:laugh:

Idag svävar jag på små fluffiga rosa moln, jag har nämligen ridit min lille prins helt ensam - barbacka med repgrimma och tyglar - i rundcorallen. Innan har jag haft medhjälpare med mig, men idag kändes det bara så rätt när vi jobbade från marken att jag bestämde mig för att sitta upp. Han står helt stilla när jag ska sitta upp, och jag kan göra nästan vad som helst på ryggen utan att han reagerar. Dock hade han lite svårt att förstå att han skulle gå framåt, i vanliga fall brukar någon gå med och leda honom i grimskaft. Men efter en stund med smackningar och mycket beröm när han tog något steg framåt fattade han vad jag ville och gick sakta men säkert runt ett varv. Gissa vilken häst som fick en massa beröm och kli, samt en massa morötter i mathinken efteråt:love:

På lördag ska jag försöka fixa en fotograf, har ännu inga foton där jag rider ännu...

Vad roligt att det går så bra för er andra!
Jag blir riktigt avundsjuk här!

Chili har haft en rörelsestörning i ett bakben nu i en vecka. Hon är inte halt men hon tar inte ut steget lika mycket på vänster bak som på höger. Hade Equiterapeuten ute igår och hon kunde inte hitta någonting konstigt i benet, dock hade Chili lite puls i bägge bak så eq. trodde att hon kunde vara öm pga att hon går barfota och kanske har trampat på något.
Det kan ju mycket väl stämma så vi ska testa att slå på bakskor och se om det hjälper.
Chili var jätteduktig under behandlingen och surade ingenting (vilket jag var lite orolig över då hon är så himla märrig ibland..)
Men träningen på söndag blir det inget av utan nu ska hon ta det lugnt och bara gå promenader/tömköras på så raka spår som möjligt. Lite halterträning blir det också.
DSCF6278.jpg

DSCF6284.jpg

DSCF6286.jpg

Lägger in ett par andra bilder också. (longeringsbilden är från innan förändringen uppkom ifall någon undrar ;))
DSCF1567.jpg

DSCF6254.jpg

DSCF6264.jpg

DSCF6272.jpg

Senast ändrad:

Hon är så himla fiiin! :love:
Hoppas störningen försvinner fort! Lotta har ju lite krångel hon med...

Ja det hoppas jag också :( Usch, blir så orolig bara!
Är det sviter efter den betäckande valacken hon dras med? *mumlar argt nåt om idiot till valackägare som inte har tankeförmåga för fem öre*

Ja, det är antingen det eller växtvärk av nåt slag. :crazy:

Men hon är bakteriefri i livmodern i a f.

(Så, nu får jag nog sluta OT:a tråden... :D )

western_wannabe: Va kul att hon är så lugn och snäll!! :laugh: Du får ta med dig lite draghjälp i form av annan häst, brukar alltid funka! :D

Nethril: Va tråkigt att hon inte är helt 100 din pålle. Håller tummarna för att hon blir bättre! :)

*kl*

Sådär ja, nu har jag äntligen ett par uppsuttna bilder =)

Hade med draghjälp iform av sambon som ledde min andra häst framför oss, det funkade ibland, ibland ville han ändå bara stå still och nosa på mattes fötter. Han är ganska självständig, har inga problem med att gå på promenad ensam eller gå i ett eget hörn av hagen och beta, vilket i sig är positivt, men det skulle ju vara bra om han ville hänga på den andra hästen lite... En riktig liten segis;)

Var iallafall gudasnäll som vanligt, står helt still vid uppsittning, och lyssnar fint och flyttar undan för tryck:love:

DSC_0279.jpg

DSC_0287.jpg

DSC_0291.jpg

Åh, vad fin han är!! Han verkar ju riktigt cool. Hur gammal är han? Ras?

Själv har jag inte hunnit med hästarna alls, känns det som, pga sjukt mycket jobb och att min man jobbat till sjöss = hus, hem, barn, mat, djur osv till mig. Puh! Men jag ser det så som att de fått en vilo-period :angel: och nu när de flyttats till betet, med nya härliga ridvägar runt omkring, så ska här ridas! :D
Kom just hem från en tur. Nu fattar hon (4:e gången vi provar) galopp när jag ber om det. (Räcker med att jag "skickar enerigi" framåt nu. Förut behövdes skänklar.) Najs najs! :banana:
Vi lufsade omkring i nästan 2 timmar. Mest skritt, lite trav och ännu mindre galopp. Trots att det var helt nya vägar för henne så lufsar hon nöjt på. Inte tittig alls. Om vi är två som rider går hon gärna först.
Ska försöka få någon att fota nästa gång.
:::

Tack!

Han är 3 år, reggad som okänd korsning, men har rätt mycket arab i sig, är dock lite grövre.

Red honom idag igen, först några varv i rundcorallen, då var han lite okoncentrerad efterssom grannen höll på med motorsågen, men det gick bra. Sedan skrittade vi runt i hagen en sväng, ca 10 minuter, med sambon som gick före för att hålla tempot. Sedan skrittade vi runt rundcorallen igen utan draghjälp, och han tvekade en stund men fattade sedan vad jag ville, och vi gick över lite bommar också. Han är fortfarande jätteduktig när jag sitter upp, står helt stilla med långa tyglar.

Nu börjar jag funder på traven... Hur har ni gjort? Har ni en draghäst framför er som börjar trava? Eller försöker ni öka upp skritten tills de faller in i trav? Är oftast ensam, så det är lite svårt att få draghjälp...

Jag försöker ha samma kroppsspråk på marken och sedan i sadeln. Och så lärde jag in ljud-kommandon från marken. Mycket användbart tycker jag. Smack-smack så blir det trav. ett dovt Mmmmmm saktar hon av, whoa - så stannar hon.
I både longering, rundcorall och ute på promenaderna har jag sysslat med detta. Sedan förstod hon direkt från ryggen. :banana:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 210
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur