Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Tack alla :p Ja han är fin min lilla Sill :love:

gerd: Vet inte riktigt när det blir nästa gång men det lutar väl åt Hjo-ko även om jag absolut skulle vilja vara med på Cornshowen i Sandviken den 17-19 Juli, men som det ser ut nu så har vi inte råd med allt :( Min man är anmäld till AQHAs Ridecamp oxå......och den är veckan efter Cornshowen och då blir det lite svårt med trailers på söndagen om jag ska hem och han ska bort samma dag :laugh: *svammel,svammel*

Äsch Hjo-ko blir det i vilket fall :rofl::rofl:

vad duktiga ni är alla med era hästar!
själv tappade jag sugen helt denna veckan, så nu går dom RIKTIGt på sommarbete o blir tjocka o fina:o:o
Det får bli nya tag nästa vecka....måste vara vädret:mad:

haha, ja hon är van stackaren :D
Det är en crates reiningsadel =)

Svar på frågan om att köpa sadel:
Jag provade alla sadlar jag kunde, bekantas och andras och tog mått på alla och jämförde dem sedan med de angivna storlekarna enligt tillverkarna. Fick då ut ett ungefärligt schema på vad som liknar vad och vad en quarterbom i ett märke motsvarar i ett annat osv. :)

Då visste jag ju på ett ungefär vilka sadlar som var lönt att testa och vilka som inte var det.

Sedan hittade jag min crates och då måtten stämde (om än liite vid) och jag själv älskar den sadeln så köpte jag den. Provade hemma och den sitter kanon, finns lite utrymme kvar i den också :) Tänkte att passar den inte så får jag väl sälja den. Cratessadlarna är ju oftast väldigt lätta att få sålda.
(Och jag kanske bör tillägga att det inte bara var jag som tyckte att den passade, flera andra inklusive min tränare har gett grönt ljus)

haha så kan det bli ibland!
(och det är helt OKEJ att det blir så ibland:))

Brukar också skylla på vädret :angel:

Hmm ja det här med sadel är ju skitsvårt när det gäller den växande unghästen :crazy: man kan komma att behöva byta ut den både en och två gånger innan hästen har stabiliserat sig i sin form och muskelmassa.....:)

Jag har dock fördelen att ha lite olika sadlar att välja mellan och just nu så är det makens reiningsadel som ligger bäst så det får bli den tills jag köper mej min egen alldeles egna PLEASURESADEL med BLINGBLING :love:

Ja, när jag köpte min crates så var det lite chansning men eftersom det är ett vältjänt märke så får man ju tillbaka pengarna när man säljer. Tyvärr är den fel på alla sätt till min häst. För trång i fram, ruggar mig i pälsen mitt under sadeln och lyfter som bara den i bak om man inte sitter i den vill säga. Så det blir till att leta efter en ny......
Jag hittade en crates reiningsadel men jag är rädd att bommen på dom sadlarn inte passar honom även om den blir snäppet bredare. Har en premier på g.. får se om den passar.

Det där med att prova andras sadlar är ju bra men jag känner tyvärr ingen annan som rider western.... :grin:

Idag har jag ridit på Silver helt själv!!!! :D Vi har varit ute och ridit i skogen med mamma och hennes häst. Första gången jag satt på honom oxå för innan har mamma varit på ryggen och bara suttit där utan att ta i honom och jag har varit på backen eftersom han lyssnar mer på mig. Men idag hoppade jag upp ut i skogen och mamma ledde en liten bit för att sedan sitta upp på sin häst. Han var jätteduktig och vi skrittade väl en halvtimme i skogen ungefär. Sen red vi förbi skällande hundar och hagen med unghingstarna och han skötte sig utmärkt!! Så jag är så stolt över honom idag!! :love:

*kl*

Idag har vi tagit de första travstegen med mig på ryggen :bump:

Passet började bra, han stod helt stilla vid uppsittning! Sedan gick det lite sisådär, han förstår fortfarande inte riktigt att det är framåt som gäller, utan står helt enkelt still. Svarar ej för röst eller skänkel, men det går att böja halsen finfint åt bägge håll, svarar på bettet jättefint. Men som sagt, framåt förstår han inte. Kallade ut min man som fick hjälpa till att driva honom från marken, vilket gick mycket bättre. I slutet av passet lyssnade han för rösten utan att min man behövde ingripa, och vi tog tillochmed några travsteg:banana:

Han var hur lugn som helst, bara att sätta sig djupt och säga sssssssss så saktade han av igen till skritt.

Tror att det hela kommer gå mycket lättare med lite draghjälp, synd att man till 99% alltid är ensam och inte har någon annan som kan rida med...

Isabelle L:
Vad roligt att höra att det gick så bra! Han verkar vara en riktig klippa! :laugh:

western_wannabe: Här går det ju framåt med stormsteg :) Att han inte riktigt förstår vad du menar kommer nog att lossna väldigt snart. När chili inte riktigt ville gå på framåt ordentligt så blev jag lite extra "hurtig" på ryggen, lite tjo och tjim kan man kalla det. Pratade helt sonika lite med henne, typ "och så går vi! Åh så bra vi går!" osv. Känns svinlöjligt men det fungerade väldigt bra för oss och chili knallade snällt iväg. (och tyckte hon var jätteduktig) :D

Western_Ivy: Visade bilden där din sambo sitter på din pålla och sa lite trevande till sambon att Chili ju är såpass trygg nu så att han kan rida på henne...
Och fick till svar att han gärna ville testa :)
Så idag blev det av! (Observera att detta är andra gången han sitter på en häst någonsin)
*bildbomb*
DSCF2107.jpg

DSCF2108.jpg

DSCF2109.jpg

DSCF2115.jpg

DSCF2114.jpg

DSCF2120.jpg

Och min lilla kicka var så jävla duktig! Lydig och mjuk och fin och lydde husses minsta vink *superstolt* (över båda två)

Fortsätter bildbombningen med ett par bilder till (men ignorera klumpen på ryggen... :o)
DSCF2066.jpg

DSCF2092.jpg

DSCF2098.jpg

DSCF2026.jpg

Och så en ryggning :)
beskuren2.jpg

o gud vad kul...
ser ju jätte bra ut!
jo, min sambo är ju normalt sett rädd för hästar men sweety har han ju känt sedan hon var 1år så där funkar det ganska bra, hon är bland de få hästar över b-ponny storlek han vågar gå fram till överhuvudtaget.
så, jag är jätte stolt över honom nu, och henne som var så snäll.
han tillochmed visar upp bilderna lite stolt för jobbarkompisar o så, trots att han länge försökt intala både mig (och sig själv) att han absolut inte tycker om hästar alls :)

Nethril: Gud vilken snäll häst du har!! :D Och en modig sambo :D Min kille börjar oxå bli väldigt sugen på att prova. Jag får nog rida Silver ett tag till innan ;) Så min kille ska få rida mammas halvblod i sommar. :laugh:

*kl*

Idag har vi tagit de första travstegen med mig på ryggen :bump:

Passet började bra, han stod helt stilla vid uppsittning! Sedan gick det lite sisådär, han förstår fortfarande inte riktigt att det är framåt som gäller, utan står helt enkelt still. Svarar ej för röst eller skänkel, men det går att böja halsen finfint åt bägge håll, svarar på bettet jättefint. Men som sagt, framåt förstår han inte. Kallade ut min man som fick hjälpa till att driva honom från marken, vilket gick mycket bättre. I slutet av passet lyssnade han för rösten utan att min man behövde ingripa, och vi tog tillochmed några travsteg:banana:

Han var hur lugn som helst, bara att sätta sig djupt och säga sssssssss så saktade han av igen till skritt.

Tror att det hela kommer gå mycket lättare med lite draghjälp, synd att man till 99% alltid är ensam och inte har någon annan som kan rida med...

Ja, det är inte så lätt att vara själv med unghästarna alltid. ;) Ibland kan det funka att istället för att gå framåt gå åt sidan. Böj halsen och lägg mycket vikt åt sidan och ta med ytter skänkel. När dom sen börjar gå kan man räta ut och gå framåt efter några steg. Funkar för det mesta, särkilt på hästar som är lite känsliga för vikterna. Lycka till!! :laugh:

Åå så fin chili ser ut:love: å så duktiga ni e alla tre!!!

För mig och Lucas börjar det gå riktigt bra. I går var det premiär turen ute, eller ute e vi ju alltid, men jag brukar rida på gårdsplanen, och i går va premiär på att rida ut!!

En kompis gick med me sin häst å gick brevid i början, så vi red på en mjuk å fin grusväg ca 500 m å vände och skrittade tillbaka igen. Sen red vi samma svägn igen fast då red min kompis på sin häst istället. Lucas tyckte det var jätte spännande när det inte va nån på marken och blev lite busig å flängde upp huvet några gånger och försökte börja busa med den andra hästen, men lyssnade till min förvåning jätt bra å slutade så fort jag bara harklade mig lite..

Sen tyckte han att det var bäst att gå först så det gjorde han med bestämda steg, och det blev till och med 4 trav steg innan jag bad honom att sakta av :)

Han var super mjuk å jätte lyhörd under hlea turen och stannade, backade å svände bättre än någonsin. Han börjar förstå mer och mer vad det är jag kräver av honom, och börjar till och med gå i form bitvis:bump:

Herregud jag är i ett lyckorus!!:rofl:

*kl*

Har fortfarande ingen motivation alls. Hur kul är dte när man har en 4 åring som bara vill jobba? Ibland händer det faktiskt att jag jobbar från marken men upp i sadeln kommer jag aldrig.

Nu så blev han iaf duschad och longerad i lördags och löshoppad igår. Han har enbart blivit löshoppad här hemma tre gånger och då max 60cm.Nu testade vi 80 vilket han stannade på, tittade och hoppade stort över från stillastående sedan var 80 inga problem heller. Sitter nu och funderar hur jag hittar motivation till att göra något med honom idag.

Bilder från gårdagen på min omusklade älskling.
klnning080.jpg

klnning079.jpg

Det blev så att vetrinären kom ut och vaccinerade Phigalle mot influensa och stelkramp. Passade även på att göra en munhåleundersökning som var utan anmärkning förutom liten påbitning i underkäken båda sidor bak,troligen pga att käken inte hunnit växa ut helt. Han var jätte duktig.

Vad skönt att han va så duktig och att allt såg bra ut..

Med tanke på det med motivationen så tror jag att det lättaste är att bara bestämma sig, tex. denna veckan SKA jag rida Mån, Tis, Tors och Lör. å se till att man håller det, sen brukar det bara rulla på av bara farten när man väl är inne i det, det är ju först när man har kommit i gång som man märker hur roligt det är.. Det är iaf så jag har tänkt tidigare när det har kännts tugnt..

Lycka till å ha kul bara:bump:

Ps: va fin han e :love:

Andra gången jag red på riktigt igår!! :D Vi tog ut hästarna jag med Silver och mamma hade sitt halvblod och så hoppade jag upp på honom med en gång och mamma hoppade upp på sin och så red vi ut en sväng i skogen ca 30 min i luuugn skritt. :laugh: Han skötte sig kanon och han känns så himla stadig. Det kan ingen tror att det bara var 2:a gången jag red honom!! :D

Han har blivit precis en sån häst som jag hoppades på!! :love:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 594
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur