Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Det ser verkligen ut som att han lyssnar på dig :)

För Tibbes och min del kommer det nog ännu ett stort hopp i utbildningen :(
Ska ringa om tid till kliniken på måndag för hältundersökning *suck*

Fy va tråkigt! Hoppas att det inte är nåt allvarligt!

Min häst hade en svullen has igår och haltade lite men jag tror och hoppas att det bara var pga det lilla såret på hasen. Ska kolla honom och se om det blivit bättre idag.

Tack, vi är så himla otränade båda två hihi. Hoppas att jag håller igång ridningen nu.

*kl*

Här är en blid på min tjockis utan täcke
28390732.jpg

Han är väl inte tjock,men fin är han allt!

Vad för bett andvänder ni till era?

Jag hade ett billy allen men vet sa att det var för långt (12,5). Det enda bettet jag hade som var kortare var ett rakt 11,5 och han verkar trivas med det. Dock joxar han lite med bettet som alltid men mindre än förut.

Vad för bett andvänder ni till era?

Jag hade ett billy allen men vet sa att det var för långt (12,5). Det enda bettet jag hade som var kortare var ett rakt 11,5 och han verkar trivas med det. Dock joxar han lite med bettet som alltid men mindre än förut.

Ja, 12,5 cm låter stort. Raka bett är inte lika viktigt med längden då dom inte kan vika bettet i munnen. Jag gillar verkligen dom raka betten!
Tycker att det är viktigt att man varierar bett så att inte tryckpunkterna hamnar på samma ställe hela tiden.

Just nu har jag ett rakt plastbett 11,5 cm på honom eftersom han håller på att tappa tänder och tycker att det är lite äckligt när vanliga bett hamnar mot tänderna när man stoppar in bettet. Detta bettet rider jag alltid hästarna på nån gång i veckan så att man varierar både materialet och tryckpunkterna.

Annars så brukar jag ha ett tredelat bett 10,5 cm. Ett smalt bett som jag har både med fasta och lösa ringar. Kanonbra!!

Vad var det för ras på din pålle?

Arabkorsning, åt det grövre hållet. Har platt bred rygg, men även ganska markerad manke, så jag tror inte han kommer bredda sig så mycket sadelmässigt ändå.

Angående bett, köpte jag detta förra helgen. Har provat det på bägge hästarna, och de verkar trivas med det bägge två. Egentligen har mina hästar 10,5 respektive 11,5 i bettstorlek (enligt tandläkaren) men detta är liksom de flesta westernbett 12,5 cm / 5". Efterssom det inte kan vika sig i munnen funkar det ju mer som ett rakt bett, så jag tror inte att det ska vara någon fara att det är lite för långt. Utbudet av bett i mindre storlek är ju inte så stort, eller så letar jag på fel ställen?

Det är ett sådant bett jag haft på Phigalle sista året men som är enligt vet förstort och jag har älskat det bettet men nu när jag testade ett rakt i mindre storlek så gick han mkt bättre.

idag red jag ut 50 min i skogen isällskap av en kompis på min andra arab. En heldel trav, en galoppsträcka och klättrade sedan i en backe. Två gånger i skritt och en gång i trav. Han var trött på hemvägen men annars så skötte han sej exemplariskt.

Arabkorsning, åt det grövre hållet. Har platt bred rygg, men även ganska markerad manke, så jag tror inte han kommer bredda sig så mycket sadelmässigt ändå.

Angående bett, köpte jag detta förra helgen. Har provat det på bägge hästarna, och de verkar trivas med det bägge två. Egentligen har mina hästar 10,5 respektive 11,5 i bettstorlek (enligt tandläkaren) men detta är liksom de flesta westernbett 12,5 cm / 5". Efterssom det inte kan vika sig i munnen funkar det ju mer som ett rakt bett, så jag tror inte att det ska vara någon fara att det är lite för långt. Utbudet av bett i mindre storlek är ju inte så stort, eller så letar jag på fel ställen?

Det var lite svårt att se då bilden var så liten. men utbudet på westernbett är nog rätt dåligt, jag kör med vanliga bett så att jag kan få rätt stl.:laugh:

Vad var det för rakt bett du hittat i mindre storlek? Jag har letat överallt efter kortare bett känns det som, men har svårt att hitta annat än vanliga "engelska" bett.

Tittade lite extra på folks bett på framridningen på HC förra helgen, och väldigt många ser faktiskt ut att rida med för långa bett. Någon cm kan jag tycka är OK om man rider med ordentlig eftergift och eftersträvar lite slack på tygeln, bettet ligger ju då "orört" i munnen, men när man rider med ständig kontakt med bettet är det ju klart att bettet ska ligga optimalt i munnen. Unghästen har i dagsläget 11,5 cm i bettstorlek, så jag ska försöka hitta ett bett som är 1 cm kortare. Vill först prova vad han funkar bra på för typ av bett bara, så får jag väl specialbeställa sen om det inte går att få tag på...

Ja, vanliga bett har jag ju en uppsjö här hemma, men där blir man ju också lite begränsad av modeller, speciellt när det blir dags att rida på stång. Dessutom har de ju ofta lite tjockare mundel, och i mina hästars munnar är många vanliga bett för tjocka. Kanske Myler har bett i den modellen jag länkade till?

Jag tror att det viktigaste med bett är att man provar nya så att det inte blir så att man sitter och rider på ett bett som man tror att hästen gillar för att sedan upptäcka, när man provar ett nytt några år senare, att inte hästen alls gick så bra på det gamla som man trodde. ;)

Jag gillar bettlösa alternativ oxå!! :D

Ang. bett så rider jag fortfarande i bara repgrimma. Ibland tar jag ett bettlöst träns, ibland ett tredelat sweet-iron bett. Det verkar "mjukt", hon joxar inte nämnvärt med det. Men som sagt, repgrimma allt som oftast. Har just sett ett nytt bettlöst som jag bara viiiiiiillllll ha!!:d

Jag hade, för en gångs skull, en människa (!!!!) med mig, nämligen min man. :D Han har triggat grann-karln (vars fru nyligen köpt en frieser) att han minsann kommer rida före honom. (Min man har ridit 5 ggr i sitt liv.) Sagt och gjort - det blev en tur på unghästen. Jätte-duktiga bägge två.:banana:

Sen tog jag en tur själv med båda pållarna. Slänger med lite bilder.

P7050254.jpg

Hon lyssnade iaf
P7050250.jpg

Båda gör så gott de kan:)
P7050248.jpg

P7050257.jpg

Det är ett engelskt bett. Varför måste man ha westernbett för? Finns det inga westernbett i rätt storlek så väljer jag hellre ett engelskt som passar.

Det är ett engelskt bett. Varför måste man ha westernbett för? Finns det inga westernbett i rätt storlek så väljer jag hellre ett engelskt som passar.

Absolut! :laugh:
Konstigt bara att inte westernbett görs i mindre storlekar. Det var ju flera år sedan man kom på att hästarna skall ha kortare bett i munnen. ;)

Nej, det måste absolut inte vara ett "westernbett", men jag upplever att det ofta är skillnad på utformningen av mundelen och i material. Nu letade jag ex. efter ett rakt/ej böjbart bett med tunn mundel, D-ringar och helst i sweet-iron, och det hittade jag inte i vanliga ridsportbutiker, därför blev det ett s.k. western-bett. Sedan är väl utbudet av stångbett ganska smalt inom den vanliga ridsporten, är ju mest kombinationsbett av alla de slag med hävstång hit och dit, så där tror jag defenitivt att det finns en marknad för kortare bett ala western.

Pratade med en säljare på Chappen förra helgen, och det går utmärkt att specialbeställa bett genom dem om man vet vilken modell och utsmyckning man vill ha. Men det kostar ju en slant, så det är ju bra om man har kunnat rida en del på ett liknande bett innan för att försäkra sig om att man inte kastar pengarna i sjön.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka