Inridning tips och ideer

Sv: Inridning tips och ideer

Jag vill sitta i en hoppsadel för då har jag mycket lättare att lämna ryggen ri o sitta lätt i sadeln/stå i lättsits tycket jag. Men jag är inbiten hoppsadelryttare :p Det viktiga förutsatt att sadeln sitter bra är att man kan sitta balanserat men ändå har lätt för att lämna ryggen fri.

Jag har alltid skydd på skodda benpar. Och alltid skydd runt om när jag löshoppar även om han är oskodd. Fast det gäller även vuxna hästar men är viktigare med unghästar tycker jag. De kan lätt ta i lite för mycket o tappa balansen o är oftast mindre stabila o bitvis lätt förvirrade (trillar dit nosen pekar om de får syn på grejer o så :D ) jämför med äldre hästar som har mer koll på det mesta vad gäller riding o ryttare på ryggen.

Jag har inte läst hela tråden nu, så jag vet inte om jag skriver ngt någon annan redan skrivit, men jag delar med mej av mitt iaf ;) Viktigt att man hänger på båda sidorna i stigbyglar så att de känner av tyngden lite.. sen när man hänger över, kan man t.ex vifta lite med händern osv.. En ska jag vet många hästar reagerar på är när man väl ska sätta sig upp så blir de rädda för att man blir "större" än de.. så jag har brukat försöka vifta över mej själv ;) när ja hängt o sen att man mer lr mindre ligger lite framåt när man fått över det andra benet och reser sig upp sakta så att de är med i svängarna.. :D

Okej :)

Vad tycker ni är bäst att rida en unghäst i dressyr eller hoppsadel?
dressyr sadlarna är ju större kan det göra någon skillnad på hästen?

ska unghästen ha skydd runt om eller vad tycker ni?

Jag föredrar en billigare hoppsadel eller allround. Dels för att det inte är hela världen om den går sönder, med tanke på hur bra koll de har på sina kroppar och dels för att jag inte börjar sitta ner förrän de är lite äldre och då är det onekligen lättare att ta sig upp i lättsits i en hoppsadel.

Gällande skydd så inte bara för att de ska skydda sig mer än "vuxna" hästar. Utan tycker det är smidigt om de lär sig så tidigt som möjligt att ha skydd på sig runt om om man ska lasta dem eller ha skydd när de är vuxna. På vintern ska ju även reflexer på alla fyra, så jag kör hårt med skydd från början.m

Såg en bild från i höstas där svansen såg mycket mörkare ut. Skumt för jag har inte klippt en mm på den sedan innan det tillfället... Hmm... Kan svansen blekna utan att byta hår?

Massa mer info, filmer o bilder om hans sommaräventyr i "connemaraavel - en diskussionstråd" om du vill se mer :)

En tanke är ju att det är som med oss människor. Vi bleks ju på sommaren och hästar ser ju olika ut i pälsen på vintern och sommaren. Min egna teori är alltså att den blekts till denna vackra silverblonda drömmen!;)

Kul tråd att följa, har ju "pratat" med dig tidigare om just sadel-rädsla och strul under inridningen med min häst, red in honom till slut i vintras, lät han vila 2 månader och började rida igen, då han ett par gånger blev spänd och rädd(en gång stack han och en gång fr han i luften så jag flög av), efter det började jag helt om och körde bara från marken, klängde och klättrade och svepte in honom i grejer etc, funkade jättebra. Idag kan jag rida ute barbacka i grimma eller träns:bump:, han är helt avslappnad och lyssnar, sadla går utan spänningar och jag har än bara hängt i stigbygel och hängt över sadeln, plus longerat, men det är en helt annan avslappning!! Så kul att det kan gå så bra bara man tar det lugnt och väntar in dem.

Jag har haft skyddd runt om och boots när jag lös hoppar annars har jag bara senskydd fram när vi rider, hästen blir väl inte indre försiktig för benen om han är utan skydd?

dressyr sadeln är ju större en hoppsadeln och oftast tyngre kan det gör någon skillnad?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 312
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar