Inridning tips och ideer

Sv: Inridning tips och ideer

Du gör precis som jag när du "sitter in", dvs barbacka bettlöst. Jag red så några gånger tills ha travade lugnt på lösa tyglar i skogen o på fält o svängde så man klarade sig. Sedan var det sadel o bett o "riktigt" ridning i form men fort ibland tar vi en lugn barbacka tur bara för att kolla av att han fortf kan gå lugnt i traven. Är mycket framåt nämnligen :)

varför bättre barbacka och bettlöst en med sadel och bett?

Det blir enklare :D Nej men det blir mer avslappnat tycker jag, en mjukare övergång.

Ex så klängde jag på honom i stallgången från pall o låg lite över honom där. Att bara kliva ut göra samma sak blir så avdramatiserat. Man kan mycket enklare glida på/av utan en obekväm sadel ivägen. Och många, spec känsligare individer reagerar med obehag av sadeln/sadelgjorden i vissa moment att sätta igång o svänga tex. Visst får man ju vänja dem innan vid longering o liknande men det blir ändå inte samma som när man lägger tyngd på elelr tramapr i stigbygeln. Dessutom är det enklare att bara glida över med benet när man ska sitta, även om jag gör det "stökigt" o sparkade i rumpan medvetet redan första gången jag la över benet.

Sedan är mitt första mål med ridningen är att hästen ska fatta att jag sitter där, acceptera att jag sitter där och ta hänsyn till mig. Har jag inget att hålla mig fast i får man lite automatiskt "rädda sig själv" beteende o låter inte hästen fara i väg eller få ryck hur som helst. Man ska vara rädd om matte. Det är oxå det poängen går ut på första ridturena, hästen ska röra sig fritt o avslappnat och stabilt. Jag ska kunna sitta där o mjukt skumpa med i en långsam trav på lösa tyglar, hästen ska likväl lyssna på mig. Känns som en bra grund :)

Ang bettlöst så ser jag ingen mening med att dra i munnen mer än nödvändigt när de ändå inte fattar ett jota. Ett bettlöst (jag använder remontgrimma med ludd) drar hela huvudet åt sidan o hästen fattar mer vart den ska. Dessutom stannar ju hästen för tryck på nosryggen sedan tidigare då den är ledd i grimma. Man slipper ju även olyckliga ryck i munnen om hästen skulle hoppa till eller liknande.

Jag vill liksom komma ifrån inställningen "nu måste vi longera så den blir lite trött innan vi hänger på den, sätta grimsakftet i bettringen så vi klarar av att hålla den om den blir rädd, ha sadeln att hålla när vi hänger - dra åt gjorden så den inte glider, stigbyglar att hålla balansen med när vi väl lyckats komma upp, hjälm o säkerhetsväst SJÄLVKLART :eek:" typ. Jag vill ha det mer avslappnat för då tror jag det går bättre ;)

Parallell till ngra rader i en Britta o Silverbok när hon red Silver första gången. Hon hade övat massa i stallet så han skulle vänja sig vid att hon var överallt runt honom så han inte skulle tycka det var konstigare att hon denna gången var ovanpå. Hon gick ut en sväng i skogen, satte fast honom i ett träd o kravlade sig upp o släppte lös linan o red en sväng (så mindes jag det iaf, kanske inte heeelt korrekt).

Hmmm... Undra om budskapet gick fram eller om alla tycker jag är galen o extremt osäkerthetstänkande. Min säkerhet ligger i att jag bara sätter gränser för beteende jag inte önskar. Säger jag stopp säger jag det ordentligt så hästen stannar och den är van vid att det blir så som jag vill, inget snack. Den är lugn med det och därmed lugn med mig. Beter den sig bra händer inget, jag är glad o den blir glad :)

Ne jag förstår hur du menar,

tror ni att det funkar att rida 3 åring på hackmore?

Kul att någon hajjar mitt svammel :D

Jag hade inte gjort det. Det är motsvarigheten till blank stång i bettform, vem rider sin treåring på det?

Ta ett bettlöst med tränseffekt ist o ha ev ett bett som extra säkerthet att gripa tag i om du är osäker på stoppfunktionen :D

jasså =)
jag tycker det är så himla bra att göra så för hästarna blir så känsliga men ändå "coola".
andras hästar bråkar och far och när man då sitter där på sin med sadel och träns kan man känna sig hur lugn som helst, eftersom jag vet att hon skulle lyssnat om jag så satt där barbacka med grimma.

med min är det motsatta "problemet", hon går inte riktigt fram. därför har jag gått tillbaka till grimma flera gånger.
ska se till att hinna ut och galoppera i skogen lite så kanske det blir mer fart på henne.

Men går de inte fram har jag hellre sadel, då kan man jaga liv i dem en gång för alla utan att åka av :rofl:

Fast min lille blir nästan mindre "på" när jag rider bettlöst. Svårt att förklara men i grund o botten tror jag det är för vi är så osäkra på RIDNING på bettlöst, jag kan knappt få honom att bjuda fram till handen alls. Vi förstår liksom inte varandra ännu på den punkten :p Bett är så mycket lättare på honom, kortar man upp tyglarna så är det i form som gäller o hela kroppen hänger med. Bettlöts blir det liksom inget av det och eftersom han inte är befäst med enbart skänkelhjälper o sits som typ "samlande" så fattar han bara inget alls o tycket livet är förvirrat, stackars liten ;)

jo jag har haft sadel men endast grimma när jag försökt "jaga liv" i henne.
hon är så superkänslig i munnen så det är lättare med grimma.... även om hon nu börjar bli "bra i handen" även med bett så smyger hon mer då.

okej ska se om jag kan komma på någon finurlig bettlöst alternativt så kan jag testa med det:)

Mkt enkelt är att ta en remontnosgrimma, gärna en med fodrad lite stadigare del över nosen och sätta tyglarna i ringarna. Har man bett oxå får man dock spänn den så högt det går o ibland blir det inte bra ändå. Då kan man ist testa (om man vill ha bett oxå alltså) en engelsk nosgrimma med pullback och sätta tyglarna i de ringarna på sidorna. Underlättas mer om man har tyglar med hakar. Eller så tar man en vanlig gammal longerkapson med tre ringar över nosen o sätter tyglarna i de yttersta - lite klumpigare dock ;)

Tre tips, vilken idespruta jag känner mig som idag :D

sonntag - känner du oxå att vi typ bor hela dagarna i våra unghästtrådar? :o Dessvärre har jag verkligen tenta imon kl 8 så jag ska försöka slita mig ett tag nu, men jag tittar nog inte lite senare :angel:

ja vi har flyttat in i unghäst trådarna, vi över vakar dom konstant:)
vi det är nyttigt och vi får något att göra;)

hehe du är en riktig ide sprutare synd att jag inte kan göra det samma för dig:):)

har du en bild att visa på din herre?
och vad är det för någon:)

Alltså, jag tänkte uppdatera med lite bilder. Har ett gäng när jag rider o filmer o när vi hopapde o så. Så tillsut lyckadesj ag fatta så jag fick mitt lösenord till två ställen på nätet där jag lagt ut bilder, bla från Tigers fjärde ridtur (som är borttagen härifrån så någon sa väl något dumt :cry: ) men då finns inga bilder på Tiger kvar där? Blev lessen o stängde ner skiten :o

Men jag kan kanske orkar ladda upp ngt för din skull som lyssnar på mitt svammel :rofl: Snyggaste bilden ever har jag dock hemma inramad. Uppställd med fina träd i bakgrunden o så (inte i ngt ridhus alltså) på treårs i maj av ett proffs :love:

Men iaf. Han är en connemaravalack jag haft sedan 2 september 2006 då han kom dirket från unghästbetet. Född 19 april 2004 o jag och mamma köpte honom ihop på hans treårsdag den 19 april i år :D Mättes till 148 i februari (tror jag det var...) o kommer bli för stor, precis som vi ville. e. Lofty Roderic, u. Beezies Bounty, ue. Carrintubber Lad.

han finns förresten här kom jag på! *lat*

LoftyTigerWoods.jpg

Edit, jag lyckades med något idag :D:D:D

Laddar en film nu. Hade typ inga vettiga bilder. Ja vill alltid ha allt på film så jag ser hur jag rider, dvs alla ridbilder var på stallplanen, skritt på lång tygel eller ngt hastigt taget suddigt :D

Tack tack för bilden och infot:)
han har riktigt snygg svans när den är ljusare sådär:)

Såg en bild från i höstas där svansen såg mycket mörkare ut. Skumt för jag har inte klippt en mm på den sedan innan det tillfället... Hmm... Kan svansen blekna utan att byta hår?

Massa mer info, filmer o bilder om hans sommaräventyr i "connemaraavel - en diskussionstråd" om du vill se mer :)

Okej :)

Vad tycker ni är bäst att rida en unghäst i dressyr eller hoppsadel?
dressyr sadlarna är ju större kan det göra någon skillnad på hästen?

ska unghästen ha skydd runt om eller vad tycker ni?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 312
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar