Sv: Inridning tips och ideer
Det blir enklare
Nej men det blir mer avslappnat tycker jag, en mjukare övergång.
Ex så klängde jag på honom i stallgången från pall o låg lite över honom där. Att bara kliva ut göra samma sak blir så avdramatiserat. Man kan mycket enklare glida på/av utan en obekväm sadel ivägen. Och många, spec känsligare individer reagerar med obehag av sadeln/sadelgjorden i vissa moment att sätta igång o svänga tex. Visst får man ju vänja dem innan vid longering o liknande men det blir ändå inte samma som när man lägger tyngd på elelr tramapr i stigbygeln. Dessutom är det enklare att bara glida över med benet när man ska sitta, även om jag gör det "stökigt" o sparkade i rumpan medvetet redan första gången jag la över benet.
Sedan är mitt första mål med ridningen är att hästen ska fatta att jag sitter där, acceptera att jag sitter där och ta hänsyn till mig. Har jag inget att hålla mig fast i får man lite automatiskt "rädda sig själv" beteende o låter inte hästen fara i väg eller få ryck hur som helst. Man ska vara rädd om matte. Det är oxå det poängen går ut på första ridturena, hästen ska röra sig fritt o avslappnat och stabilt. Jag ska kunna sitta där o mjukt skumpa med i en långsam trav på lösa tyglar, hästen ska likväl lyssna på mig. Känns som en bra grund
Ang bettlöst så ser jag ingen mening med att dra i munnen mer än nödvändigt när de ändå inte fattar ett jota. Ett bettlöst (jag använder remontgrimma med ludd) drar hela huvudet åt sidan o hästen fattar mer vart den ska. Dessutom stannar ju hästen för tryck på nosryggen sedan tidigare då den är ledd i grimma. Man slipper ju även olyckliga ryck i munnen om hästen skulle hoppa till eller liknande.
Jag vill liksom komma ifrån inställningen "nu måste vi longera så den blir lite trött innan vi hänger på den, sätta grimsakftet i bettringen så vi klarar av att hålla den om den blir rädd, ha sadeln att hålla när vi hänger - dra åt gjorden så den inte glider, stigbyglar att hålla balansen med när vi väl lyckats komma upp, hjälm o säkerhetsväst SJÄLVKLART
" typ. Jag vill ha det mer avslappnat för då tror jag det går bättre
Parallell till ngra rader i en Britta o Silverbok när hon red Silver första gången. Hon hade övat massa i stallet så han skulle vänja sig vid att hon var överallt runt honom så han inte skulle tycka det var konstigare att hon denna gången var ovanpå. Hon gick ut en sväng i skogen, satte fast honom i ett träd o kravlade sig upp o släppte lös linan o red en sväng (så mindes jag det iaf, kanske inte heeelt korrekt).
Hmmm... Undra om budskapet gick fram eller om alla tycker jag är galen o extremt osäkerthetstänkande. Min säkerhet ligger i att jag bara sätter gränser för beteende jag inte önskar. Säger jag stopp säger jag det ordentligt så hästen stannar och den är van vid att det blir så som jag vill, inget snack. Den är lugn med det och därmed lugn med mig. Beter den sig bra händer inget, jag är glad o den blir glad