Sv: Inridning tips och ideer
Jag brukar försöka göra ungefär såhär med alla hästar men en del har jag tagit emot för att ägaren har blivit rädd och de redan har tusen olater så jag anpassar ju efter hästen också.
Tar min treåring som exempel:
Köpte henne när hon var ett år, var du mycket ute i skogen och promenerade, mycket ledarskapsövningar osv.
Vid drygt två års ålder då allt fungerade från backen (lastning, hon står lös utan att hela tiden testa, hon litar på mig och ser mig som sin ledare) hängde jag någongång sen hoppade jag upp barbacka med tyglarna fästa i grimman och skrittade runt med ledare.
"Red" så med ledare några gånger men sen skrittade jag runt själv, utan några som helst protester från henne. Ibland förstod hon inte åt vilket håll hon skulle gå eller så men hon stod lugnt still tills jag "förklarat".
under denna tid övade vi på att ha bett i munnen men jag red aldrig med träns.
hon fick ju en hel del vila mellan varven och i våras började jag rida med träns "som vanligt".
nu rids hon skritt trav galopp och hoppade för första gången under ryttare i fredags
kort beskrivning. försöker göra ungefär såhär med de flesta.
red in en unghingt på fyra år (i stort sett ohanterad) och eftersom han var så pass gammal ville jag ju kunna gå fortare fram men gick ändå efter det viktigaste:
jag måste vara ledaren på backen först, allt ska fungera på backen innan jag sätter mig på honom.