Inridning tips och ideer

Sv: Inridning tips och ideer

Ja idag satt vi upp igen och gick ett varv på ridbanan utan några problem :D
Fortfarande bara hängandes längs halsen, vi har inte satt oss upp enu tänkte ta det nästa gång

det känns så skönt att det har löst sig lite:)

hoppas det går bar för dig med håller tummarna;)

Hej Det viktigaste är att verkligen vänja hästen vid tränset och att lära den ptroo.(Stop).Ta det lugnt.Låt det gå en dag mellan varje träning.De måste hinna smälta allt.Gör nåt varannan dag.Det ska ta minst 2 månader från man börjar lägga på sadeln tills man har ridit ut i skogen.Inte för kroppen utan för deras huvud måste hinna med och tänka efter.Skriv dagbok direkt efter träningen.Lycka till. Kram

okej

ja vi jobbar bara varanan dag.

Nu när vi har börjat skritta lite mer så har det gått bra men så fort vi svänger eller så så stressar ha upp sig och blir lite nervös. om han vänder på huvudet helt och kollar på ryttaren blir han stressad men annars är allt lungt..

Börjat lite smått med de jag rider hos en av deras 3 åringar han är ridern i paddock osv. men jag har inte gjort det ännu.
ska börja öva klicker på honom och det ska väll bli intressant efter som han är så smart så vill jag göra vardagen enkel mitt mål på marken för 07-08 är att han ska flytta för tryck enkelt och kunna lyfta hovarna snabbt.

sedan sluta bita grimsakftet (ruska lite på det så har man en mycket förånad häst :smirk: :D )

men sedan när man kommit upp på ryggen oc gjort allt det där då brukar iallfall jag använda stallets snälla nordis som får hänga med som stöd i paddock och när man skrittar av ute.

rider bara korta stunder i paddocken typ 30 minuters pass där man svänger lite och gör lite halter ch ser så hästen funkar för skänkel.
och i slutet skrittar man av ute.

sedan när jag kommer till galopp träningen att få hästen att fatta skänkeln
för det första ska hästen kunna svänga höger svänga vänster halt och förstå att skänkel är fortare oc handen är samlande/svängande/stannande. i början räker det med att hästen förstår att handenm = stanna elelr svänga.
ja så skulle man galoppera då tar jag med mig kompis på nordisen osså har vi en raksträcka *tyvärr mot stallet men det får gå..* som är inramad på båda sidor. sedan så ligger tjejen med nordisen framför i en kontrolerad galopp och
1. blockerar vägen
2. ger trygghet (nordisen och denna ungis går i samma hage..)

sedan är det bara att fatta galopp (låta kompisen framför fatta galopp innan) och hålla i sig oftast blir det ju galopp.. brukar ha med ett litet spö som jag knapp använder men man kan lägga det på bogen.

tack för alla svar, nu har vi kommit så längt att vi skulle vilja börja trava, tyvär så lyssnar han riktigt inte för framåt så det blir mest bara ökad skritt han vill inte falla över i trav, vad kan vara bäst att göra då?

trava på lina då någon i mitten kan ha en pisk att markera lite med eller att ryttaren själv har pisken?

Enligt ditt inlägg från den 6/8 så blev hästen nervös när den tittade bak på ryttaren så då skulle jag nog rekomendera att vänta lite till med traven. Låt hästen få tid att smälta intrycken det vinner du på i längden. Att hästen ökar skritten är bra, den svarar på framåtdrivande signaler inte som du vill men den svarar och det betyder att den förstår att den ska öka men inte till trav. När jag travar en häst med ryttare första gången så driver jag bara med små signaler mest med sätet och någon står i mitten och driver. När hästen ökar får den trava lite gran och sedan saktar den som står i mitten av hästen och jag slutar driva och plockar bara försiktigt i tygeln och ger efter så fort hästen gör en ansats till att sakta av.

han är verkligen inte nervös längre tror kankse inte riktigt det var som jag trodde nu är han kol lung osv.

ja hade tänkt göra ungefär samma sak.

Har ni några fördelar nakdelar med tömkörning som ni märkt?
samma med longering?

tack för alla svar, nu har vi kommit så längt att vi skulle vilja börja trava, tyvär så lyssnar han riktigt inte för framåt så det blir mest bara ökad skritt han vill inte falla över i trav, vad kan vara bäst att göra då?

trava på lina då någon i mitten kan ha en pisk att markera lite med eller att ryttaren själv har pisken?

Gör precis som du longerar utan ryttare.
Sen säger ryttaren till den att trava iom att det är den som den ska lyssna på.
Använd hellre spö i början o lägg sedan till skänkeln- försiktigt- beröm varenda litet framsteg.

Ojda, då måste min pålle vara helt förstörd. Jag red in barbacka o red ut själv 3:dje gången jag satt på honom.

Ville bara peka på att det finns inga "måsten" vad gäller hästar. Han accepterade mig på ryggen direkt o lyssnade o förstod mig lika bra där. Troligtvis tack vare allt annat arbete. Just att sitta på honom var för honom ingen grej alls, överhuvudtaget. Däremot har han behövt tid med andra saker. Men att "rida in" honom på typ 4-gånger (då travade han volter på fält sista gången o hade gått promenad i skogen) var alldeles okomplicerat o passade kanon på jullovet. Sedan blev det månadslång vila från ryttare o när jag satt upp igen var han helt klockren.

Om jag vart du hade jag själv tagit hästen på lina o lärt den kommando för trav (ord, smackning, spö what ever) o samtidigt lärt den gå rejält framåt för en smackning. Sedan vant den vid spö från ryggen om du aldrig använt det på rumpan. Och sedan gett ditt kommando för trav o lite försiktigt skänkel (bara så hästen ska förknippa lätt skänkelhjälp med travkommandot) och använt spöet om han fort inte förstår. Jag vill INTE ha hjälp från marken. Isf ngn som är helt passiv osm jag kan styra precis hur jag vill. Annars blir det oftast bara dubbla kommandon o hästen vet heller inte vem den ska lyssna på. Jag är helst ensam med min häst i alla lägen då är det fullt koncentrerad på mig o jobbet blir bättre, iaf ibörjan innan de ska lära sig bli lite "störda" o ändå lyssna.

Har ni några fördelar nakdelar med tömkörning som ni märkt?
samma med longering?

Longering gillar jag inte. Min har lärt sig gå på lina i skritt o hålla två varv i trav i jämnt tempo men inte mer. Blev inte många pass o de var mest i skritt. Jag tycker de ska kunna göra halt på spåret, skritta o trava på kommando. Galopp går alltid att jaga fram om man nu måste galoppera dem på en vet besiktning eller dyl men en grön unghäst vill jag inte galoppera oavsett voltstorlek. Jag ser heller ingen poäng alls med att lära dem gå med inspänning. Min hand är tusen gånger bättre att ge dem ett första intryck av hur det är att lyssna på bettet.

Tömkörning gillar jag! Mest för att det ger bra bjudning när man är ute i skogen. Man kan lätt lära dem både att gå fram i alla lägen och att ta det lugnt - det är mycket lättare att hantera både explosioner framåt av drivning som att själv lätta i handen på en häst som taktar hemåt. Tömkörning på bana hade jag gärna utövat om jag var en duktigare "tömkörare" (vad säger man eg??). Som det ser ut nu så får unghästen isf gå i skola med ngn duktigt i tömmarna först o sedan för jag lära mig. För jag är verkligen värdelös på att hantera tömmar :crazy: Måste tömköra bettlöst annars bli bebisen helt utom sig. Det är väl nackdelen då. Att det är så stor skillnad mot att rida, iaf för mig. För jag kan helt ärligt säga att jag har en bra, stadig, mjuk o följsam hand när jag rider - vilket märks på hästen som endast trivs med sitt bett när jag sitter på ryggen. Bakom töm så trivs han inte :crazy:

Fö är det jättebra att köra in dem vintern de blir 2 :)

Jag tänkte på att longering sägs vara skadligt så min får ofta lös trava och galoppera innnan vi ska rida ser ni några nakdelar med det?

Det är nog bättre isf. Fast jag vill eg att de ska vara ridbara från dag ett. Oavsett om de vilat fem år eller gått intensivt en vecka.

Är hon så "överladdad" att det inte räcker med hagvistelse o regelbunden avsutten motion för att rida direkt en dag?

Dock ska man ju alltid ta det säkra före det osäkra, så låt henne hellre springa va sig lite innan då. Men ni kan ju träna även under den stunden, på att styra o bromsa/driva henen med röst o kropp på banan. Eller så gör du ngt annat med henne innan du rider, typ tömkör en sväng eller går ut i skogen o sitter upp där efter en stund.

Det är en han det handlar om i denna tråd:) det är min 3 åring
jo visst är han ridbar på en gång men endå vill man låta han springa lite? vi rider ju inte så länge han är en så länge bara skrittad:)

Sorry :o Tänkte på hon den andra med fart/flykt i :D

Nää det skadar knappast, allt som de tycker är roligt är ju positivt :) Men annars om ni bara skrittar så kan ni ju ta ut honom om ni är två någon gång på en lite längre promenad o rida bitar av den.

Förstod det, denna here är tvärt om han är seg och hon är pigg:)

ja vi ska se till att försöka skritta ut men jusst nu är han skadad så det blir till att börja om lite igen när han är bra:)

Jag brukar försöka göra ungefär såhär med alla hästar men en del har jag tagit emot för att ägaren har blivit rädd och de redan har tusen olater så jag anpassar ju efter hästen också.

Tar min treåring som exempel:
Köpte henne när hon var ett år, var du mycket ute i skogen och promenerade, mycket ledarskapsövningar osv.
Vid drygt två års ålder då allt fungerade från backen (lastning, hon står lös utan att hela tiden testa, hon litar på mig och ser mig som sin ledare) hängde jag någongång sen hoppade jag upp barbacka med tyglarna fästa i grimman och skrittade runt med ledare.
"Red" så med ledare några gånger men sen skrittade jag runt själv, utan några som helst protester från henne. Ibland förstod hon inte åt vilket håll hon skulle gå eller så men hon stod lugnt still tills jag "förklarat".
under denna tid övade vi på att ha bett i munnen men jag red aldrig med träns.

hon fick ju en hel del vila mellan varven och i våras började jag rida med träns "som vanligt".
nu rids hon skritt trav galopp och hoppade för första gången under ryttare i fredags :)

kort beskrivning. försöker göra ungefär såhär med de flesta.
red in en unghingt på fyra år (i stort sett ohanterad) och eftersom han var så pass gammal ville jag ju kunna gå fortare fram men gick ändå efter det viktigaste:
jag måste vara ledaren på backen först, allt ska fungera på backen innan jag sätter mig på honom.

ag tycker oxå alltid att det är viktigt att visa sig som ledare på marken först annars funkar ingenting

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 312
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar