Inridning tips och ideer

Sv: Inridning tips och ideer

kul att du hittat hit läste om dig i hur går det med era -04:)

jag använder inga inspänningar överhuvudtaget för vad jag en spänner in min emd så slutar det med att han går mer bak en fram:crazy:

Jag vill inte börja med att spänna in honom för hårt när jag väl ska longera honom, men vill ju inte att han ska riskera att få in benen i inspänningen. Oroar jag mig i onödan? Jag kommer i all fall inte vara ensam när det sker första gången, bara lite skönt med tips från andra innan man börjar. Jag hoppas ni kommer ge fler tips på inridning för jag följer också denna tråden! :bow:

Varför ska du spänna in honom? Låt honom hitta sin egen balans istället och longera inte för mycket. Tömkör mycket så att han lär sej grundkommandona så kan du börja med longering inspänd när han kan bära sej och förstår vad du vill. Inspänningar är (enligt mej) inte till för att lära hästen att gå i form, utan att jobba den i form utan ryttare när den väl är inriden och går i form självmant. My way med unghästar är att bara tänka på att rida framåt. Så att du verkligen får baken med. Huvudet får vara lite där det vill, men när hästen musklat sej lite så kommer den (om du arbetar med att rida framåt) automatiskt att söka sej neråt. Klättring och arbete med bommar är jättebra för att få "automatisk" ryggverksamhet.

:)Det är inte för att han ska gå i form, utan det är för att när jag väl sitter ovanpå så vill jag att han ska förstå att man inte drar ner huvudet, han är såpass stor och stark så jag kan inte ha honom nerdragandes med huvudet och det känns säkermässigt viktigt för mig. Det finns alltid hundra bud om hur man ska göra i longering med inspänningar osv. Tänkte tömköra, men då vill jag ha med mig en annan i stallet som är otroligt kompetent när det gäller tömkörning. Hon har en oerhörd erfarenhet, men hon ska på semester idag. Idag är Ida hemma och hon kan hjälpa mig longera. Vi ska bara göra det i skritt inte bygga muskler. Han är linad innan, men har enorma konsentrationssvårigheter så det är inget nytt för honom. I dag ska jag försöka få honom att lyssna, och ja, jag går mycket med honom, stannar, svänger, bromsar, går fram, backar osv. Vi har övat mycket på halt. Nu åker jag till stallet. Tack för svaret :)

Och nej, jag ska inte longera mycket! Vill ju inte att han får någon kondis när jag ska sitta upp :devil: Hehe, nej jag vill inte slita på honom plus att det spelar ingen roll hur jag går i cirkeln fram och tillbaks på banan, jag blir lätt yr. När jag haft äldre hästar så har jag max longerat en gång i veckan och det kommer absolut inte bli oftare med Snutten. Men ibland och då vill man ju att det ska bli rätt :crazy:

Precis min fråga. Det var ju därför jag frågade. Har nämligen fått tipset att jag ska ha honom inspänd direkt av den anledning att han inte ska dra ner huvudet när jag väl sitter på. Jag vill ju inte spänna honom för hårt så han sitter limmad och blir spänd, då åker jag ju hellre i backen i framtiden.

Jo jag longerade inte idag, blinningarna var framme. Min häst har jätteont av dem så jag stod över, det hade bara blivit fel. Onödigt att hålla på när han är irriterad

Senast ändrad av en moderator:

Men varför skulle han dra ner huvet när du sitter på? Gör han det redan eller? Och skulle han göra det fast du håller emot? För det gör man ju i början i alla fall, ifall de skulle få för sej att bocka.

Den enda inspänning jag vet för att inte dra ner huvet är från nackremmen till sadeln, som man har på busiga ponnyer.

Normala inspänningar har man för att hästen ska ta stöd, men den kan ändå röra huvet både upp och ner.

Om du är rädd att han ska bocka när du sitter på, knyt en knut på tyglarna. Ha halsrem och sitt i stolsits och var beredd på det mesta.

Bra idé att inte ha honom i för bra kondis när du väl ska börja rida, det är ingen hit ;)

Men varför skulle han dra ner huvet när du sitter på? Gör han det redan eller? Och skulle han göra det fast du håller emot? För det gör man ju i början i alla fall, ifall de skulle få för sej att bocka.

Normala inspänningar har man för att hästen ska ta stöd, men den kan ändå röra huvet både upp och ner.

Jo, när jag har honom med sadel så drar han ner huvudet full patte om man säger så. Jag vill att han ska respektera det stöd han får av inspänningen och inte vilja dra ifrån huvudet som reaktion. Jag är nämligen i femtiokilo klassen och han är väldigt stor. Vi får se. Det har börjat blåsa här nu så blinningarna har gömt sig igen. Släppte ut honom med en ny häst idag så han får vara ifred, ska muta någon och se om de vill hjälpa mig i morgon. Då börjar jag utan inspänning så får vi se reaktionen! Bra med forum så man får tänka lite extra!!! Och speciellt denna tråd med tips och ideér. :banana:

Går han och nosar i marken lixom? Eller protesterar han?

Jag tror inte han kommer att göra det när du sitter upp. Han har väl inte dragit ner huvet när du tömkört? För det mesta hjälper det att hålla igång framåt och vara mjuk på handen. De har så mycket att tänka på med balans och så i början i alla fall. Lycka till.

I ren protest. Har inte tömkört honom för jag vill ha med mig en specifik person och hon har inte hunnit och nu passar jag hennes hund. Hon skulle nog finna tid för oss nästa vecka! Hoppas :bump:

Okej tack, när man nu sen sätter sig ordentligt upp på hästen första gången vad ska man tänka på?

Min filosofi är att hästen aldrig ska komma på idèn att vilja kasta av ryttaren så helre ofta och små steg framåt än att riskera att gå förlångt och hästen protersterar. Först jobbar jag med hästen från marken tills jag ser att den är lugn och avslappnad i min närvaro och följer mig dit jag vill, enkla ledarskaps övningar. När det är dags för uppsittning så står jag först på en pall och hänger över ryggen och kliar få andra sidan och lite grovt över korset så hästen inte går i taket om en fot skulle råka snudda. Om hästen är spänd så kliar jag försiktigt och om den gört en ansats till att backa så glider jag av och låter hästen backa om den vill. Vid nästa tillfälle så sitter jag försiktigt upp från en pall om hästen är helt avslappnad när jag kliat och hängt, sedan glider jag av efter en kort stund. Vill hästen backa får den göra det den som håller följer bara med lugnt, ibland får den gå några steg för att hitta balansen och sedan sitter jag av. Det gör sig om någon enstaka minut. Ju fler positiva upplevelser destu bättre och bara korta korta pass. Fördelen med att börja barbacka är att man hänner när hästen spänner sig och vill protestera väldigt bra och kan glida av innan den protesterar nackdelen är om hästen är väldigt stor. Jag sitter upp i sadeln från en pall så trycket inte blir så stort och någon håller emot sadeln från andra sidan. Detta har fungerat för mig hitills i alla fall ingen häst har viljat få av mig med denna metoden.

Senast ändrad:

Okej, om hästen blir väldigt stressad ska man sitta av klappa den lungna ner den sen försöka igen?

Okej, om hästen blir väldigt stressad ska man sitta av klappa den lungna ner den sen försöka igen?

Har aldrig varit i den situationen´föruton med en häst som var "inriden" hon stressade men den som ledde lät henne gå runt henne, hon lugnade sig efter bara några steg så vi ledde henne tre fyra meter till sedan satt jag av.

Jag hadde suttit av och gjort en övning som hästen kan sedan hadde jag kliat hästen på ryggen tills den var lugn och bekväm med mig igen och av slutat där. Nästa gång hadde jag börjat om med att hänga och gått försiktigare fram. Jag sitter inte upp förän hästen är helt avslappnad och om den visar tecken på att bli stressad sitter jag av eller avbryter uppsittnings försöket. Med hästar som lätt stressar upp sig föredrar jag att hålla själv och stå på en pall och klia så långt ner på andra sidan jag når lägger lite tyngd och står och hänger med armbågarna mot ryggen. Om de står still och avslappnat utan att någon står framför och håller så ber jag om hjälp nästa gång och försöker sitta upp om hästen är lika lugn då.
Jag har ingen stor erfarenhet av inridning men det har fungerat med alla jag hitills jobbat med även de som lätt stressar upp sig.

Senast ändrad:

Ingen som vill delge några tips?:crazy:

hej.. vi håller just nu på att "rida in" två stycken 2½ åringar (nordisar)
Stoet satte vi oss på i stallet med hjälp av en pall.. Aldrig sutten på, men doch körd 2 gånger i par och tömkörd ca 8-9 ggr..
Brydde sig inte ett dugg.
Sen så stod jag och rycktade henne och då tyckte ägaren att han skulle hoppa upp lite..
(jag gör inte det pga. en gammal skada i ryggen)
Så hämtade pallen och upp på ryggen..
Utan sadel och träns, jag ledde i grimma och grimskaft...
gick kanon.. satt väl på henne i ca 2½minut...
Nu är nästa steg med henne i sadel.. Sen ska vi nu under höstel jobba med att hon ska kunna stpp, höger/vänster och frammåtdrivande hjälper.. Hon ska kunna klara en lättare runda i skritt och trav i skogen till hösten ca..
Sen blir det vintervila och smälta intrycken... Sen till våren så är det RIKTIG inridning...
Hingsten har vi inte suttit på än, men blir på samma sätt.. han är dock körd ca 6-7 gånger och tömkörd 4-5 gånger.. Han är inte heften så nojjig som stoet..
Men gör man det bara med ett intreyck av "att såhär har det ju alltid vatt och det är väl självklart man ska göra så", så brukar det bli bättre än om man "mesar"..

Lycka till

Idag satt vi gränsle igen och gick några steg gick super han spände sig inte enns och verkade inte bry sig:)

Vi hade ett treåringt ardennersto hemma som sällskap under några veckor i somras, hon var ganska mycket körd.
Jag hängde på henne en liten stund och satte mig sedan och blev ledd (i grimma) en liten bit. Andra gången satt jag på hästen och blev ledd (i grimma) ca 200m när vi bytte hage på hästarna.

Jag tror vi red med träns mellan hagarna några gånger utan att någon gick jämte, och sen red vi ut i skogen.

Allt var väldigt odramatiskt och väldigt lugnt.
Men det är ingen häst som kommer bli regelbundet riden utan hon arbetar mest i skogen.

Jag vet inte om det här är fel, men jag har fått för mig att många gör det svårare än vad det är, liksom dramatiserar det hela.
Men det kanske bara är någor jag fått för mig...

jag vet inte, vissa gör det jätte simpelt, men deta är min fösrta häst jag rider in helt själv och vill att allt ska bli så bra som möjligt,sen hade vi tyvär en liten olycka där i början och det fick oss att bli lite mer långsamma och försiktiga. Men nu har vi börjat komma någon vart igen och det känns jätte skönt tror vi krånglar till det lite mycket igentligen men nästan hellre det, på visa ställen hoppar dom bara upp på hästarna och gasra rakt ut i skogen men sen får det gå som det går men vio kör på den säkra banan:)

idag ska vi upp och sitta gränsle och skritta igen förhoppningsvis går det lika bra som förra gången :)

My

Hoppas det går bra!! :bump:

Jag ska rida idag igen oxå, har inte ridit sen vårt senaste bakslag så jag hoppas det går bra! :p

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 739
Senast: fejko
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 317
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter