Inriden vid 5,5 års ålder

Sv: Inriden vid 5,5 års ålder

Ju äldre hästen är desto mindre anpassningsbar blir hästens kropp. Men 5,5 års ålder gör nog ingen skillnad. En häst ska ju eg ridas in vid 4,5 års ålder tidigast om man frågar mig. Med tanke på att deras skelett inte växt ihop ordentligt förrän då - sägs det. Och om så är fallet skulle jag hellre ta en häst som ridits in vid 5 års ålder än en som ridits vid 3 års ålder.

Det spelar stor roll för mig!
Om jag har två femåringar som jag är spekulanter på , priset är lika högt för båda, så tar jag ju knappast den som inte har utvecklas lika mkt, utan då tar jag ju den 5-åringen som går i en stadig grundform i alla tre gångarter och som är ordentligt grundjobbad i markarbetet och har hoppad flera sorters hinder osv.
Jag tar ju inte den 5-åringen som inte ens slappnar av och jobbar lösgjort vid ridning!

HEj! En fråga? Varför köpa den mindre utbildade hästen om båda kostar samma? JAg personligen hade inte köpt en outbildad häst för samma pengar som en grundutbildad av flera orsaker OM det inte hade varit för att den outbildade har enormt mycket mer kapacitet, då hade jag övervägt köpet. Tänk att en ohanterad häst har många faser att gå igenom och det är blod, svett och tårar många gånger. Jag har just erfarit det än en gång som valde att köpa en alltför grön 5-åring förra året, och har gjort detta även tidigare ... man får hantera dem som 3,5 åringar istället för 5-åringar ... Anledningen till att jag gjorde de valen? Att de hade enorm hoppkapacitet så det vägde över att de var gröna. Ingen av dem har hållt sämre för att de är sent tagna och den förra går 1,50 idag och är en kanonpigg 13-åring som hållt hela tiden sedan 5-års ålder då jag tog henne från noll till 1,20 på 8 månader.... så att de skall hålla sämre för att de är sent tagna tror jag inte ett dugg på. Hade jag däremot sett 2 liknande hästar mot samma pris hade jag direkt tagit den mer ridna för att slippa mycket frustration själv, framförallt trotset och testandet som kommer när de skall "skolas in i formen" :-) Men det är du som måste välja ... lycka till!

jag tror absolut på att låta "hästen mogna" innan inridning. när "jag va liten" kördes dom flesta hästarna in vid 2 års åldern och satts inte in förens tidigast 3 år fyllda, en del hann bli både 4 och 5 år innan dom satts in, då dom inte vart mogna varken i kropp eller huvud. hoppad in under ryttare tidigast vid 4 1/2 år. samt så stora kuperade hagar som möjligt med så stora "flockar" som möjligt

mitt halvblod har varit sent klar både i kropp och huvud, han satts in när han fyllt 4. därefter fick han några mån. vila innan utbildningen började. vi visade hans syster på kvaliten förra hösten som 4 åring. då va hon insutten som drygt 3 åring(hon är liten och välutvecklad både psykiskt och fysiskt) och grundutbildad med reg. vilor i drygt ett halvår. vi tyckte hon gick kanon, men med tanke på att dom flesta andra deltagarna ridit sina hästar från 2- 21/2 års ålder och redan va igång och tävlade för fullt så blev ju "våra" resultat inte jämförbara :(

Det är ju det som är så synd med testerna.
Its all about the money.

Ju förr dessto bättre, ju tidigare resultat, ju snabbare pengar.

Vi människor borde inte få ha hästar, vi förtjänar dom inte om vi inte ens kan ge dom tiden...

*kl*
Självklart satsar alla seriösa blivande toppidrottsmän på att vänta till vuxen ålder innan de börjar träna och röra på sig, så de inte är barn varesig till kropp eller knopp? :angel: Jag slår ett slag för alla soffpotatisar, varför börja träna som barn? Therese Ahlshammar m fl har säkert inte tagit ett simtag innan de var 25 år då hjärnan mognat. :smirk: Det finns ju som sagt inga studer som visar att man varesig orkar mer eller blir duktigare av att börja träna försiktigt i yngre ålder, om en häst är ett barn vid 3 år så kan man väl knappast anses som vuxen och myndig vid 18? :rofl:

"Sent tagen" är i mina ögon inget försäljningsargument, det visar bara på dålig uppfödning.

För människors egoism finns det tydligen inga gränser.

Människan bär inte omkring på en extravikt (ryttaren), och de usätter därmed inte heller sina leder, senor och muskler för en onaturlig slitage/belastning.

Din jämförelse passar bättre ihop med hästar som går på lösdrift i naturliga flockar än med att rida in hästar.

Likna istället en unghäst med en barnarebetare (som förvisso dock inte får nog med mat).
Det är inte hällsosamt oavsett om de får bra lön, mat och vettiga arbetstider.

Varför tror du att ex. inte barn ska bära tungt?

Jag skulle kalla sent tagen för vettig hästuppfödare som har modet att vänta och ge hästen den tid den bör få, och förtjänar att få.
All heder åt dom.

*kl*
Självklart satsar alla seriösa blivande toppidrottsmän på att vänta till vuxen ålder innan de börjar träna och röra på sig, så de inte är barn varesig till kropp eller knopp? :angel: Jag slår ett slag för alla soffpotatisar, varför börja träna som barn? Therese Ahlshammar m fl har säkert inte tagit ett simtag innan de var 25 år då hjärnan mognat. :smirk: Det finns ju som sagt inga studer som visar att man varesig orkar mer eller blir duktigare av att börja träna försiktigt i yngre ålder, om en häst är ett barn vid 3 år så kan man väl knappast anses som vuxen och myndig vid 18? :rofl:

"Sent tagen" är i mina ögon inget försäljningsargument, det visar bara på dålig uppfödning.

Senast ändrad:

Din häst har inga nackdelar. Min häst blev inriden när han var 9. Det är bara fördelar! Hästen håller längre. Min häst är nu 20 år och är i tävlingskondition fortfarande dock tävlar jag inte med honom. men jag skulle kunna!

då tror jag vi är helt överens :D

jag tror unghästen stärker sig absolut bäst genom att gå i flock med andra hästar i stora kuperade hagar. det är ju "naturlig" rörelse/träning. att unghästar ska tas sent samtidigt som dom står själva i platt pyttehage tror jag iofs. inte är någon höjdare, men jag tror det blir sämre hållbarhet på en häst som växt upp så oavsett om den rids in vid 2:angel: men det är min "tro" :angel:

läste inte precis allt nu men jag har hört att om man inte tidigt vänjer hästen vi belastning (såklart inom gränser) så håller d inte för det senare, därför bör man rida in dem vid 3-4 års ålder.

Har också hört att de håller längre om de är färdigväxta vid inridningen (dvs minst 6 eller 7) och även det sas av "vettiga" hästmänniskor. Jag tycker att båda tankesätt verkar logiska men man får väl göra upp med sig själv om vilket man tror på och vilket som passar vilken häst..

Stämmer det att westernhästar blir inridna tidigare? har noll koll på western, men läst några annonser med "färdig" ridna 3åringar :eek:

har ju fått hem ett 2årigt sto som är körd en massa, den föredetta ägaren har redan ridit henne 2 gånger och hon är tanig, långa ben men hur smäcker som helst.

Nu hade jag tänkt att hon skulle få vara ifred tills hon ör tre förutom lite körning då, men man kanske skulle kunna rida iaf? Mitt förnuftiga hästhuvud säger absolut nej, men om fullblod rids in så himla tidigt (ja iofs så går de sönder ofta och tidig eller hur), de är inte så värst grova heller ju? :confused:

många tankar men min unghäst ska nog få leka av sig innan allvaret börjar..

jag anser fortfarande att den bästa "belastningen" för unghästar är att låta dom gå i stora kuperade hagar med så mkt. andra hästar som möjligt. det tränar deras kroppar på ett fenomenalt sätt, alldeles naturligt.

när sedan inridningen ska ske är i mitt tycke högst individuellt, dock inte innan 3 år. därimot att köra in hästen vid 2 tycker jag är förträffligt. det är "nyttigt" förberedande för vad som komma ska. sedan när man suttit in hästen tycker jag det är viktigt att låta hästen få en ordentlig vila, för att "smälta" alla intryck. även när själva utbildningen börjat så vill iallafall jag att mina hästar ska ha regelbundna vilor för att "huvudet" ska hänga med.

jag har inte jättekoll på western, men jag har några bekanta i min omgivning som sysslar med det. jag tror inte det skiljer sig så jättemkt. på sättet att se på detta med belastning och när hästen ska ridas in mellan western och klassiskt. jag vet dom som alltid tar sina western hästar vid 2 och även dom som rider klassiskt som även där börjar vid 2 år. men jag har många bekanta som väntar både tills 3-4 och 5 år i båda grenarna, beroende på hur hästen utvecklas. oavsett ras.

håller med dig, förutom körning eller tömkörning så behöver de ju inte göra något förutom vara häst, de mognar så mkt under det där året mellan 2 och 3. finns ju massa annat man kan göra, promenad, nh, visa nya saker, löshoppa ( med undantag ;))

javisst ska de få vara ute och leka av sig, kan tänka mig att man får problem senare om de inte fått leka ordentligt...

Om man ska tävla är ju hästen såklart efter i utbildningen som du säger.. men man kan också säga att hästen känner sin kropp bättre eftersom den vuxit i sin kropp.
Sen tror jag personligen det är bättre att rida in hästen lite senare för då är hästen mera färdig i sin kropp.
Dessutom håller jag med Tabitha om hagarna ocks så.
För hållbarheten tror jag inte man ska rida in hästarna som 2.5-3 åringar.. jag tror inte det blir bra... man ser ju hästarnas livslängd och tävlingkarriär:smirk: Inte så långa direkt.

Jag tror att det är en fördel att rida in senare förutsatt då att man har kuperade hagar där hästen kan leva så naturligt som möjligt men det tycker jag alla hästar ska ha:)

Fundering...bara..och i ett annat avseende.

Hur kommer det sig då, att dom allra bästa travarna med lång tävlingskarriär och flera miljoner på kontot, är startade som två/treåringar???
Många som sedan fortsätter verka som avelshingstar?

Kan det vara så att det också handlar om hos VEM hästen står??
Att hästtränaren har full kontroll på tillväxtperioder?
Att löpande blodprov tas?? Röntgen av tillväxtzoner? Osv?

Elithästar i andra grenar..hur är det med dom?
Har dom bara stått och inte gjort nåt till 5 års åldern?

Bara undrar.....

AM

Det är dessutom inte ovanligt att se treåringar på exempelvis hopptävlingar, hårt ihophållna "på tygeln" och ha alla möjliga och orimliga krav på sig.. Okej att man kan börja sitta på dem när de är tre, men vänta för fasen med tävlandet tills hästarna växt till sig!

Måste bara fråga, var sjutton ser du treåringar som rids på hopptävlingar?

Välkommen till unghästhoppningen på ridskolan här. Inget ovanligt alls. Sorligt, men sant.

Men det beror på om det är en ponny elr häst, ponny brukar man ta senare eftersom det kan skada lederna om man tar förtidigt. Men jag tror att det bara är bra att bli inriden sent, för ledernas skull. :)

Läs mitt svar igenom om du fortfarande funderar.
Det var den utbildade hästen jag skulle köpt, och inte tvärtom.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
845
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 330
Senast: Bee
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar