Inriden vid 5,5 års ålder

Sv: Inriden vid 5,5 års ålder

Med risk för att jag har fel...........så rätta mig gärna.

En gammal tränare sa att man ska ska utsätta kroppen för gradvis belastning under en längre tid för att senor/ligament/leder/muskler ska anpassa sig.Risken är att det går för fort med en sent tagen häst.

En annat argument brukar vara att man alltid kan träna upp sig (jmför med människor nu....kanske fel) men att man aldrig kan passera den max fysik man har haft tills 25 års ålder.(Sen går det utför)(Hörsägen från gammal militär.....kanske också skrönor.Haha)

Eller så kan det vara så enkelt att vi rider in tidigt för att kunna vara med på treårs osv och därigenom få en snabbare avelsstatistik.Plus att det kostar mer att som uppfödare ha sin hästar oridna=osålda längre.

Varför skulle det behöva gå för fort fram bara för att man rider in vi 5,5 års ålder?
Bara för att vi rider in hästen sent innebär det inte att vi går fortare fram när vi väl påbörjar inridningen.

AR har enligt mig, och min personliga erfarenhet, en bra utbildningstrappa som tar hänsyn till hästen och dess kropp.
Långtsamt och stabilt.

Finns ju många "vanlig-ridning-ryttare" som kommenterar att "Det är ju klart att AR hästar håller längre, ni masar ju bara runt i låg takt och gör inget med dom...

Vilket är felaktigt på en punkt... vi gör något med våra hästar.

Det där med 25-ärsgränsen på människor har jag med hört, men att det är lungkapaciteten som inte kan bli större. Ger dock inte så mycket för det, för vad jag märkt ändras sånt även när man är under 25 om man inte håller igång. Så antagligen handlar det mest om just det, att hålla igång. Jag tror att man alltid kan bli bättre, oavsett ålder, med rätt sorts träning.

Angående inlägget om travhästar; de fungerar som avelshingstar ja, men vad mer? Kan de göra annat än äta, skita, sova, lämna sperma till insemination? Kan de vara hästar?
Vi hade ett fullblod (kanske ingen elithäst, men med en liten karriär bakom sig), som staratde tidigt (minns inte exakt hur gammal hon var) Hon lämnade banan någorlunda hel efter sex år, och startade 1.10-hoppning ett par gånger. Hon var också avelssto några år. När hon sedan såldes vidare och hamnade hos oss, då 16 år gammal, var hon halt på alla fyra. Inte mycket, men förslitningar i båda knäna. Fortfarande ridbar, sa veterinären. Ägaren var mycket rädd om henne, hoppade inte speciellt mycket, busred inte, ja var försiktig med sin lilla häst helt enkelt. Hon blev 19 år, sen var benen helt sönder. Om det beror på avel eller tidig träning lämnar jag åt andra att avgöra, men jag vet vad jag tror.

Läs mitt svar igenom om du fortfarande funderar.
Det var den utbildade hästen jag skulle köpt, och inte tvärtom.

Och om man själv tycker bättre om den andra hästen ;)
Det är nog ett val man ska göra vad magen och hjärtat säger .

Mia

Det är dessutom inte ovanligt att se treåringar på exempelvis hopptävlingar

Det är väl snarare så att det inte finns en enda 3-åring på tävlingsbanorna eftersom man inte får starta varken i dressyr eller hoppning med dom. Det är reglerat i TR vilka klasser unga hästar får starta i. Klubbar som är anslutna till Ridsportförbundet måste följa TR när de anordnar tävlingar.

Ja precis så är det........så det var visst någon som inte vistte va h*n pratade om....

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
845
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 330
Senast: Bee
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar