Inredningstråden, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är väldigt nöjd hur matplatsen i köket blivit. Speciellt nu när jag fick in matta under bordet (saknas på bilden)
 

Bifogade filer

  • 823F785B-0E10-4C52-B2AB-67D42C8B462C.webp
    823F785B-0E10-4C52-B2AB-67D42C8B462C.webp
    231,2 KB · Visningar: 210
20221208_183321.webp

Min nya soffa på plats! 🤩🥳
Det förändrade rummet mycket! Dynorna var tjockare än vad jag mindes från fotot och den var skön! Kardborrband på tyget under så att dynorna inte flyter fram under en, kände att det fanns en tendens till det när jag satt mig ned :up:
Lite skrapmärken men det är bara längst ned och på baksidan så det är inget som syns 😃 Lädret känns tjockt också, som tåligt läder, mycket positivt :up:
 
Alltså ni kan inte fatta vilken tur jag hade idag! En jag känner hjälper till på en loppis och när jag nämnde att jag ville ha en spegelvägg så sa hon att de hade fått in fyra speglar. Så nu har jag fyra nya speglar i förpackning som jag gav 100kr för :bump: :banana: Har inte mätt dem men uppskattar dem till kanske 50*60cm, eventuellt större. Så det blir ju inte en hel vägg men en bra bit på vägen 😃
 
Nya gardiner till köket 😊
Hade först hellånga, sen en kappa men var inte riktigt nöjd med något. Så hittade jag dessa och tycker det blev så bra, fint material som släpper igenom ljuset och längden fungerar mycket bättre än hellånga.

IMG_20221213_174944.webp
 
Mitt ögonmått suger verkligen 😅 Speglarna är 60*80cm så det kommer nog att bli så gott som perfekt! Nu ska jag bara hitta något bra sätt att montera dem som inte kostar en halv förmögenhet plus köpa ordentliga mollyplugg för jag tvivlar på att jag kommer att kunna pricka reglarna och jag vill inte ha nedrasade speglar och trasig vägg! Men jag är ändå glad att det är denna väggen för betongen här är STENHÅRD och min slagborr är trasig
 
Jag är uppenbart sämst på att googla, så provar att fråga här. Har köpt en dagsljuslampa till arbetsplatsen och jag älskar verkligen det ljuset! Vet inte om det hjälper i långa loppet, men jag skulle vilja ha likadant ljus i tex hall- och sovrumslampan. Men hittar inga glödlampor med sådant ljus. Hjälp! Nån som vet var de finns? Så jag sen kan köpa en plafond eller liknande som glödlampan kan sitta i.
 
En helt annan sak… Jag rullade ut yogamattan för första gången sen flytten och även om det är ett litet utrymme så skulle jag vilja ställa fram nåt, kanske på köksbordet, så det känns mer mysigt och yogalikt. Vet inte riktigt vad, kanske bara flytta på ena monsteran eller tända nåt ljus. Men för att markera att ”nu blev sovrumsgolvet en yogastudio”. Har ni några bilder jag kan bli inspirerad av eller kanske nån länk till en fin lykta eller liknande?
 
Jag är uppenbart sämst på att googla, så provar att fråga här. Har köpt en dagsljuslampa till arbetsplatsen och jag älskar verkligen det ljuset! Vet inte om det hjälper i långa loppet, men jag skulle vilja ha likadant ljus i tex hall- och sovrumslampan. Men hittar inga glödlampor med sådant ljus. Hjälp! Nån som vet var de finns? Så jag sen kan köpa en plafond eller liknande som glödlampan kan sitta i.
Det du ska titta efter är färgtemperatur. Mäts i Kelvin. Dagsljus är kallt blått ljus medans tex glödlampor är varmt gult ljus.

(Lånad bild)
jak_vybrat_spravnou_barvu_svetla_2.webp
Jag har köpt LEDar på Ikea som jag har i lampan över köksbordet.
Är dock bara på 4000K . Tror dom hade "opalvit" som färg.
 
Det du ska titta efter är färgtemperatur. Mäts i Kelvin. Dagsljus är kallt blått ljus medans tex glödlampor är varmt gult ljus.

(Lånad bild) Visa bifogad fil 108203Jag har köpt LEDar på Ikea som jag har i lampan över köksbordet.
Är dock bara på 4000K . Tror dom hade "opalvit" som färg.

Tack! Kollade nu och min lampa (vars led inte går att byta) är på 6500 K. Jag som trodde att den hade ett varmt sken, tänk så man lär sig. :)
 
Tack! Kollade nu och min lampa (vars led inte går att byta) är på 6500 K. Jag som trodde att den hade ett varmt sken, tänk så man lär sig. :)
:D
Då har du en utgångs punkt på vad du letar efter. Förstår att du vill ha det kallare ljuset. Jag älskar tex ljuset som är när snön ligger och det är en 15, 20 minus ute. Allt känns så mycket klarare då.:love:

Kom på att jag även har en likadan ljuskälla i taklampan i vardagsrummet. Känns inte alls lika kall som den i köket. Har dock varmare färger där än i köket så sådant kan också påverka känslan tycker jag.
 
Funderar på kakeldekor till våra tråkiga vita plattor i köket. Hade det i min förra lägenhet och de höll jättebra de fem åren jag bodde där.
Vill ha färg och mönster, kanske Marrakech för att bryta av från det grå och gråblå.
Blir dock inget rosa mönster men kanske blått 😁

IMG_20230101_095911.webp
 
Efter en massa tittande har jag nog fastnat för detta, kul att bryta av med något helt annat 😁
Får se vad sambon tycker. När jag pratade om det i morse var svaret, gör det du men jag kommer INTE hjälpa till 😑
Sen vet jag hur det blir, han kommer visst hjälpa till pga snäll och eftersom jag är en evig tidsoptimist kommer jag inte hunnit klart innan jag måste åka till jobbet så han får göra färdigt själv 😆
Jag kan aldrig vänta med saker utan måste börja på en gång när de kommer 🌪️
IMG_20230101_173447.webp
 
Efter en massa tittande har jag nog fastnat för detta, kul att bryta av med något helt annat 😁
Får se vad sambon tycker. När jag pratade om det i morse var svaret, gör det du men jag kommer INTE hjälpa till 😑
Sen vet jag hur det blir, han kommer visst hjälpa till pga snäll och eftersom jag är en evig tidsoptimist kommer jag inte hunnit klart innan jag måste åka till jobbet så han får göra färdigt själv 😆
Jag kan aldrig vänta med saker utan måste börja på en gång när de kommer 🌪️
Visa bifogad fil 109642
Jag tänkte exakt på något sånt där!! Jag är förtjust i ett liknande mönster med blått och rött i, men tänkte att rött kanske inte riktigt passar med rosa. Tänkte kommentera ändå med något marockanskt mönster ... Men så har du redan kommit med den idén själv! :up: Approved!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
28
· Visningar
2 334
Senast: pepp
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 219
Senast: LinnK
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 424
Senast: Lyan
·
Hemmet Jag håller på och hjälper min mamma med att hitta en ny tvtjänst. Idag har hon Viasat som hon får in via satellit. En dyr tjänst som...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp