Inkörningspeppning!

Welsh

Trådstartare
Det är säkert fler än jag som håller på att köra in hästar. En liten pepptråd kanske?
Här håller vi på med ett 2 årigt cobsto som idag gick i vagn för första gången. Hon satt inte fast utan vi var en på varje sida som höll i skackelremmen så att hon drog vagnen utan att vara fast.
Sen håller vi på att köra in 8 årig welsh hingst. Han är lite fjollig med tyngder men går snällt med linor och skrammelsaker. Nästa vecka ska vi dra lite stockar med honom.
Hur går det för er andra?

Sv: Inkörningspeppning!

Ska köra in en shettis kille på 7 (tror jag). Han är världens goaste :) Han har aldrig haft bett förns nu. Nån som har nåra inkörnings tips.
Lycka till med dina hästar :D

Jag ska köra in ett tvåårigt halvblod. Än så länge har vi inte kommit så långt, tränat tömkörning fyra gånger för tränare, och det har gått superbra! Hon verkar stabil, så det bådar gott!

lycka till ni andra!

Jag håller på med en shettis kille på ett år och jag har bara tömkört, longerat och släpat däck än så länge. Han är såklart väldigt pigg och sprallig :D

/L

Jag ska köra in min tvååriga shiredam med hjälp av Vågstedts(nån som känner igen namnet)?. Känns kul, hoppas att de vill hjälpa mig, inte bestämt ännu. Jag har precis fått hem min lokseke som ska putsas, för att sen vänja hästen. Har blivit lite tömkörd med bröstsele. En dum fråga, hur lär man dem o svänga? Vill ju inte bara dra så hårt att hon till slut svänger..? För det gör hon, om jag tar i o drar, men så vill jag inte lära henne, vill ju ha en mjuk häst..

På mina shettisar jag har altid börjat tömköra i grimman tills dom vant sig mer och det har inte varit några problem med svängningen..
Påbörjade för några år sen en inkörning på en ardenner (ej min) men där var att börja med bett fast hästen var 6 mån pga att han inte lyssnade ett skvatt annars :crazy:
Men han funkade bra med det!
Men du har kanske bett redan??
Prova med grimman?

/L

Jag har börjat köra in min nordsvenska valack på två år nu. Började lite lätt med tömkörningen redan förra sommaren men sedan har det legat på is. Men nu har vi börjat på allvar! Vi har varit ute i skogen några gånger med häst framför och även gått först. Och så har vi även övat på min lilla bana ;) med koner(slalom) och en presenning som vi går över. Det går toppen och han tycker det är superkul. Lite övning på att ställa sig i skacklar har vi också gjort. Han har fått lära sig att kliva i dem rätt och sen har jag lyft och dragit och skramlat med dem. Får se när det är dags att hänga nåt efter honom.

Jag kan vara med på ett litet hörn :D
Har ju en liten åring som jag små pysslar med,
men jag har som ingen brådska.
Han är van vid att det matte utsätter honom för är lugnt,
matte är knäpp men helt ofarlig. :angel:

Van vid bett och förstår höger och vänster.
Bettet togs in bara för att han ska visas på utställning/premiering och eftersom kulorna är kvar ännu så länge så krävs bett.

Hur ser era ut då?
Vore kul med en bild för att se era fina inkörningsobjekt. :)
Min lille:
http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Aslan/lillen-1.jpg

Jag ska förmodligen köra in en shettis, med hjälp av ägaren. Hon är ej arbetad alls innan, så vi ska börja från grunden med att bära sele. Så satt framför vagn blir hon inte på lääääänge.

Jag ska köra in min shettis på två år. Jag har börjat att tömköra honom och han har haft vagn bakom en gång( inte fastspänd). Tror jag ska skicka iväg honom på inkörning, men känner jag mig rätt kommer jag säkert spänna för honom själv en dag:crazy:

Här kommer en bild på min lill-kille. Han är 2år och vi håller på och tömkör för fullt nu. Målet är att han ska kunna dra skacklar eller nåt efter sommaren.
3142967.jpg

Jag har en två åring jag precis börjat tömköra, hoppas att han blir inkörd under hösten :)

Bara ramlade in här, och fick syn på din goding! Han är ju så himla fin :love: :love: :love: :love: Lycka till med inkörningen med honom!

Jag är en gammal elev till K-O och han är bland dom skickligaste i landet på körning/ tömmkörning. Vänta du med körandet tills han är med så du och hästen lär er rätt ifrån början.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 911
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 539
Senast: Madalitso
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?