Importerade "ungrare" - sjukdomar?

Sv: Importerade "ungrare" - sjukdomar?

En liten sidonotis ang buketräffar: På den träffen vi hade i dragspåret nu så träffades hundarna öht inte. Bortsett från en liten incident (som löste sig snabbt och smärtfritt tack vare alert matte!) så var hundarna aldrig nära varandra, och absolut inte lösa ihop.

Risken att mina hundar skadar sig är betydligt större under vinthundsaktiviteter än under de här träffarna. Och det har jag väl nämnt ett par ggr hittills att vi tar gemensamma promenader innan och tränar ihop på olika sätt och att vi INTE bara "släpper ihop för varann helt okända hundar och hoppas på det bästa"...där kom fördomarna igen :crazy:Sen kan jag tillägga att det hittills aldrig hänt minsta lilla gruff på just de här träffarna (med oftast samma hundar) medan under vinthundsträffen så blev min ena rejält biten i halsen av en annan hund.

Men hur som helst...det är som sagt inte ämnet i tråden. Det var inte oro över att hundarna ska skada sig utan över att smittas av eventuell/-a sjukdomar. Sen har jag inte den minsta aning om hur liten eller stor den risken är att dom smittas och det är ju därför som jag startade tråden.

Du som bor i Lund (?) känner väl till hundfältet vid ribban i Malmö? Där är risken betydligt större för hundgruff än under våra hundträffar.. Och känner flera "rasentusiaster", bl.a uppfödare som besöker hundstranden så det är inte bara på rasträffar dessa "seriösa" ägare går på..

Nä men nu talar du om EN träff...jag har själv varit på buketräff innan så vet vad jag talar om oxå!

Ja, men eftersom du gjorde ett generellt uttalande så lade jag in ett svar, din generalisering gäller inte alla.

Precis som att generaliseringen tidigare i tråden om vilka raser det är som träffas på liknande hundträffar inte alltid stämmer.

Jag åkte på ett sånt där hundmöte en gång. Trodde i min enfald att det var som vilken träning som helst (där hundarna självklart inte får röja runt, leka och "hälsa på alla"). Tji fick jag när det visade sig att alla var ute efter nån slags romantisk bild av hur 56429569 främmande hundar skulle släppas/hälsa i koppel och sen leka som de bästa av vänner. Jag vände och åkte ganska fort.

Enda tillfället mina umgås fritt med stora grupper främmande hundar är på banbyggen inför vallningsträning. Då är det friska hundar och folk som har stenkoll på sina djur. Hundarna tenderar ändå att hålla sig i sina vanliga familjegrupper, trots 10-25 främmande hundar att sniffa på.

Senast ändrad:

Jag har varit en snabb sväng på Ribban men tvingades vända eftersom folk hade noll pli på sina hundar och de flesta var som hundar är mest, dvs inte alls intresserade av att leka med främlingar. Vi var där för att min hund skulle få bada men jag har fått välja andra ställen där folk har mer koll.

Känner som sagt inte till så många människor som släpper sina hundar bland andra okända, så jag har ingen aning om hur seriösa de är.

Om det är träning som är det huvudsakliga syftet så kan du ju vara med på träningen men skippa släppen?

Ang smittor så är ju kennelhosta och rävskabb vanligt bland svenska hundar. Kennelhosta är väl oftast ganska ofarligt, men jobbigt för hunden att få. Rävskabb är mkt plågsamt för hunden och min egen fick en allmän kvalsterallergi som bieffekt av smittan. Var och varannan hund har dessutom noskvalster, vilket en vanlig Svenssonhundägare ofta missar. Så det finns svenska smittor som man också klarar sig bra utan.

Tack för att du återgår till ämnet.

Ang smittor bland våra svenska hundar känner jag till. Mina har smittats av noskvalster ett par gånger och även av nån kräksjuka. Så vet ju så klart om att de kan smittas av skit ändå och det är något jag ständigt tänker på. De svenska smittorna som hundarna kan få det kan jag "leva med", för kan ju inte låsa in hundarna hemma bara så de inte smittas. Men eftersom det stod tydligt i artikeln att de importerade hundarna kan bära på sjukdomar som inte upptäckts innan så tog jag för givet att det kunde vara "ovanligare" sjukdomar och då blev jag rädd och tänkte att de kanske kan ha sjukdomar som våra hundar inte skulle ha lika lätt att tillfriskna från, eller kanske obotliga sjukdomar eller rent av dödliga. Ja jag vet inte...men det är så jag tänker och drf blir så nojig.

Ang att bara träffas med dom under träning och koppelpromenader utan att hundarna kommer hälsa är i princip en omöjlighet om jag inte skulle förklara situationen, och det vill jag verkligen inte göra. Då skippar jag hellre träffarna helt.

Jag skulle inte vara speciellt orolig för smittor, man kan som sagt var smittas av vad som helst från vilken hund som helst i princip... Jag har t.o.m. hört flera olika uppfödare som beskrivit att deras hundar "låter roligt" ibland, och då beskrivit ljud som låter precis som de där noskvalstertypiska ljuden. Kollas det hos veterinär eller behandlas? Nej. "Alla mina hundar har alltid låtit så då och då i perioder, men de mår inte dåligt av det, det är fullt normalt att hundar låter så ibland" :crazy:

Däremot går jag ytterst sällan på hundträffar, om det inte är rena träningsträffar då. Även om Wahidah inte bråkat med någon och anpassar sig fint efter alla hundar hon möter, så vet jag att hon egentligen inte får ut något alls av de allra flesta hundmötena. Det är bara bästisarna som är något värda, egentligen. Men ja, det är ju en helt annan diskussion :)

Däremot går jag ytterst sällan på hundträffar, om det inte är rena träningsträffar då. Även om Wahidah inte bråkat med någon och anpassar sig fint efter alla hundar hon möter, så vet jag att hon egentligen inte får ut något alls av de allra flesta hundmötena. Det är bara bästisarna som är något värda, egentligen. Men ja, det är ju en helt annan diskussion :)

Jo, men det är ju så individuellt det där. Hade jag bara haft Caspian (IGn), så hade jag nog ytterst sällan gått på hundträffar då han verkligen inte får något utav det alls utan lunkar på i sin egna lilla värld.
Men om ni hade träffat Cashmir, så hade ni förstått vad jag menar med att han verkligen "lever för att leka med andra hundar". Och han är ju en vinthund, men ändå väljer han klart bort lösspring framför att busa med andra hundar, så därför vill jag verkligen inte ta ifrån honom det han älskar mest. Hade han varit sån som racear så fort han har möjlighet på ett stort fält (om vi är själva) och inte gått max 20-30meter ifrån mig så hade jag såklart nöjt mig med att åka iväg med hundarna själv någonstans. Men han är en helt annan hund, med helt annan livsgnista när han får busa med andra hundar :)

En organisation som tar in hundar o placerar dem i jourhem utan att det finns en väntande mottagare är inte seriös någonstans.

Dessutom är det, som påpekats, stor skillnad på gatuhundar o valpar födda på kennel.

Det handlar om parvo. Så trots att man följer allmänna vaccinationsrekommendationer så bör man ha i åtanke att man aldrig är helt safe ändå. Smittar genom avföring, så i praktiken räcker det att din hund vistas på samma gräsplan och nosar på en hög bajs för att kunna bli smittad. För att inte tala om parasiter!

Många säger att smittor finns omkring oss hela tiden, och visst är det så. Men man behöver knappast leka med elden och utmana ödet. Varför utsätta det käraste man har för något som potentiellt livsfarligt?

KL

Jag hade inte tagit risken, och jag är ändå inte den som lindar in mina hundar i bomull och bubbelplast. Jag tycker att det känns som en onödig risk.

På tal om buketräff, så vet inte jag vilket "typ" av träff du var på TS, men dom få jag har varit på har varit väldigt välorganiserade träningar. Inte bara ihopsläpp av X antal hundar. Det hade jag aldrig gått med på.

På tal om buketräff, så vet inte jag vilket "typ" av träff du var på TS, men dom få jag har varit på har varit väldigt välorganiserade träningar. Inte bara ihopsläpp av X antal hundar. Det hade jag aldrig gått med på.

Men alltså ge er nu va....ni har inte ett dugg med att göra vad jag gör med mina hundar,
jag har inte bett om eran åsikt, och är inte heller ett dugg intresserad av att veta hur ni gör med era hundar! :mad:

Senast ändrad:

men haöllåå!! varför skirva en sån här tråd om man int e vill ha andras erfarenheter och råd ?!

håller för övrigt med vallhunds kommentar *En organisation som tar in hundar o placerar dem i jourhem utan att det finns en väntande mottagare är inte seriös någonstans.

Dessutom är det, som påpekats, stor skillnad på gatuhundar o valpar födda på kennel. *

litar inte ett endaste dugg på de sm tar in hundar frn utlandet. har en hel del egna erfarenheter där de bara lurats och ljugit för en.

de rumäsnka hundarna har sämst rykte av alla gatuhundar och även de föreningar som säger sig vara seriösa... det är de som tatt in flest sjukdomar till sverige.

Vad menar du med "en sån här tråd"?? Jag har väl inte skrivit tråden för att få folks synpunkter och ifrågasättande om mitt hundägarskap, för jo..det är precis så jag tolkat deras inlägg! Att hundträffar ska va dåliga och ansvarslösa har inget med sjukdomar hos importerade hundar att göra... Vill de få fram sina synpunkter om hur illa det är med att gå på hundträffar (utöver buketräffar:grin:) så tycker jag de kan starta en egen tråd om det, och istället hålla sig till ämnet.

Jag har väl inte skrivit tråden för att få folks synpunkter och ifrågasättande om mitt hundägarskap, för jo..det är precis så jag tolkat deras inlägg!

Jag misstänkte att det var där skon klämde. Med tanke på hur mån du jämt är om dina hundar så är det nog ingen som har läst dina tidigare trådar som på något sätt ser dig som en dålig hundägare. Jag känner dig som en väldigt ödmjuk användare sedan innan och blev väldigt förvånad när du plötsligt exploderar i dina inlägg.

Jag tolkar inte någons inlägg som så att dom (+ jag) var ute efter att trycka ner dig. Det var i varje fall inte vad jag menade.

Jag tog varken illa upp eller reagerade negativt på dina arga smilies, min första tanke var faktiskt "undrar om det har hänt något tråkigt IRL?".

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 219
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 759
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård