Imp från usa.

Sv: Imp från usa.

Vet ni vad de värsta var?
Jag har hört att många hästar sprutas med nått bedövningsmedel i svansroten för att dom inte ska slå och vifta med den. Många reininghästar gör dom tydligen de med men även med andra. De är ju Hemskt då vet man ju inte om dom gör de innan man kommer och tittar på dom oxå. De är ju inte så kul att köpa en häst på elitnivå så visar det sig att den är dopad när man kommer hem.

I stort sett alla reininghästar (på elitnivå) som är under sin tävlingskarriär har tyvärr en bedövad svans, ja. Dock håller den bara i cirka sex månader...och du som köpare kan inte bli anklagad för doping...
Det finns inget bra sätt att "bevisa" en svansbedövning om den är skickligt gjord, med det menar jag att du kan lätt se om hästen har sin "tail done"...men ingen kan bevisa det.
Dåliga svansbedövningar påvisas med krokiga svansar, ofta kraftigt böjd åt ena hållet...:cool:

Usch och fy! :mad:

Vanligt på Halterhästar också tror jag, men glädjande nog såg man en hel del viftande svansar på World Show....

Man kan komma så lågt som 25000kr har jag förstått. Är de rätt ? med rätt företag då.

Kanske en sanning med modifikation...
Karantänvistelse inkl. alla tester samt pappersarbete+flyg till Amsterdam kostar idag ca.25.000:-.
Vad man måste ha med i beräkningen är även transporten till karantänstallet, införselavgiften i Amsterdam som kostar allt mellan 6500:- till 15.000:-..beroende på häst osv.
Sedan är det ju transporten från Amsterdam till Sverige, där gör man ju som man vill om man använder ett transportföretag eller hämtar hästen själv. Vi hämtar numera alltid hästarna själva.
Sedan kan det också vra så att införselagenten anser att hästen måste vila innan avresa från Amsterdam, dom stallas då upp på ett hästhotell, det kostar drygt 700:- per natt...

Jo men de e väl så jag har förstått det oxå.
Men jag har alltid hört att de kostar 50 000kr att hyra en container men de går alltså att komma undan de.

Införsel avg blir den beroende på vad hästen kostar? Är de procent?
Ja jag skulle helt klart hämta hästen själv. Jag vill ju vara med överallt helst.:D

Införsel avg blir den beroende på vad hästen kostar? Är de procent?
Ja jag skulle helt klart hämta hästen själv. Jag vill ju vara med överallt helst.:D

Avgiften baseras på inköpspriset på hästen....våra "brukar" kosta max $2000:angel::angel:

Man får se upp med transportsjuka dock, det är vanligt att hästarna klarar flygresan mycket bra...men sedan en landsvägstransport efter kan bli jobbigt för hästarna...vi ger mycket elektrolyter innan pålastning samt under transporten.

jag hade det så bra att han jag köpte hästen av körde henne till nedpoint, så betalade jag va soppan gick på. han såg också till att hon gick igenom en grundlig undersökning, vilket gick på ca 3000:- tror jag det var. veterinären skickade sedan över röntgenbilder till mitt fösräkringsbolags veterinärer som godkände henne så att hon gick att försäkra. att transportera med nedpoint kostade mig ca 27 000:-. då stod hon i karantän där en månad, ytterliggare veterinär besiktningar med tester osv. det ingick i priset. transporten över samt införseln i Amsterdam ingick också. Kostnaden i holland gick på ca 6000:- krnor, då stannade hon en natt efter ankomsten för vila. Sedan tog jag en lastbilstransport upp som kostade 5000:-
Allt gick jättesmidigt och man slipper mycket krångel genom att anlita proffs.

Lycka till!

Köpt 2 som har kommit hem och har en tredje på g (förhoppningsvis)genom tränare i USA som jag känner väl och har varit hos flera ggr. Första hästen var jag med när vi åkte till vetbes eftersom jag ändå var där andra var jag inte med och tredje köpte jag som 9 mån så där gjordes ingen bes. Tränaren och hans fru fixar allt med papper osv samt transporten till nedpoint så enda jag behövt göra är åka ner och hämta vilket vi gjort själva bägge ggr.

Malin

Ja men vad kul att ni berättar så man får reda på saker ordentligt och hur olika ni gjort. Jätte bra. jag funderar men måste sälja 4 st först.

Glömde... Första gången vi importerade hade vi en "egen" karantän och flög hästarna från LAX till Luxemburg men tyckte det var mycket smidigare att anlita en transportör som vet allt om hur det går till

Malin

Vi tar hem ev 2 st , En kommer över iallafall.
Kostar tills den e på plats hemma ca 47.000.../st Har alla siffror färska. Då sköter nedpoint transport till amsterdam o karantänen,sen tar ett annat bolag över därifrån o skjutsar till en plats i sverige .

Senast ändrad:

1540 euro kostar d från att hästen får gå av i amasterdam (alla avg där vetrinär mm)tills den e hemma i sverige på plats.. o får den stå nån natt där beror på när den kommer kostar d 100euro/natt.

Vi har ju transporten till nedbpoint som e inräknad i 47000./häst. Dom bor en bit därifrån...

Jag vill Absolut importera en appaloosa hit till mig, men ja jag är inte flickan med guldbyxorna så än så länge en önskan, men jag har kollat lite på det och så låg som dollarn är nu så är det ju inte helt omöjligt.
men jag är verkerligen grön på området :confused:
jätte kul att höra om era erfarenheter, det är guld värt :bow:

Oj du hade det välplanerat.
tänkte fråga dig vad var det som kostade 6000kr i Holland?
vilken transportfirma anlitade du från amsterdam till sverige?
mvh

Oj du hade det välplanerat.
tänkte fråga dig vad var det som kostade 6000kr i Holland?
vilken transportfirma anlitade du från amsterdam till sverige?
mvh

jag vet inte vad det var exakt som kostade men det var väl tull, moms och en veterinärbesiktning. plus stall då över en natt. stationen i Holland har samarbete med en svensk transportfirma från bollebygd, det går att hitta numret på den holländska sidan. han hade jättefin lastbil och det var lugna trevliga hästkarlar som överlämnade hästen till mig. Jag tror den hette typ Ari´s transport eller nått.:d

1540 euro kostar d från att hästen får gå av i amasterdam (alla avg där vetrinär mm)tills den e hemma i sverige på plats.. o får den stå nån natt där beror på när den kommer kostar d 100euro/natt.

gäller det priset 1540 euro alla hästar eller beror det på?
vilket företag hjälper er när den kommer till Amsterdam, och hit till sverige?
vad är det som ska göras i Amsterdam?

jag vet inte vad det var exakt som kostade men det var väl tull, moms och en veterinärbesiktning. plus stall då över en natt. stationen i Holland har samarbete med en svensk transportfirma från bollebygd, det går att hitta numret på den holländska sidan. han hade jättefin lastbil och det var lugna trevliga hästkarlar som överlämnade hästen till mig. Jag tror den hette typ Ari´s transport eller nått.:d
Jaja, Ari har jag pratat med dom satt fast i amsterdam när dom skulle hämta en häst åt mig en gång. han är finne och har andra killar anställda åt sig. mkt trevlig men man får ring och ringa och ringa för att få tag i honom. Vad sjutton hette hans firma nu igen men du kan söka på Aris transporter.Horseline nått var de.:idea:

jag vet inte vad det hette bolaget har d på mejlen. D eväl lite saket som måste betalas för att dom ska få kliva av o vetrinät o vat o allt vad d heter.:D . Hoppas dom slipper vara kvar över natt för d var e dyrt hotell:angel:
D e pris för våra vet inte om d e olika ...

jag vet inte vad det hette bolaget har d på mejlen. D eväl lite saket som måste betalas för att dom ska få kliva av o vetrinät o vat o allt vad d heter.:D . Hoppas dom slipper vara kvar över natt för d var e dyrt hotell:angel:
D e pris för våra vet inte om d e olika ...

Ja de håller jag med om men de finns väl ingen annan så då går de att ta de priset.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 847
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb