Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tja, en hyresvärd borde gå med vinst, dvs vinsten kanske blir något lägre i ett sånt läge, jag tvivlar på att kostnaderna ökar med flera hundra procent per uthyrd bostad, om nu inte själva bostaden var så gott som gratis i avgift för hyresvärden.Allt blir dyrare och så även hyrorna.
Men hur skall hyresvärdarna få ihop ekonomin när kostnaderna ökar med flera 100% och hyrorna bara får höjas med 2%?
Varifrån skall pengar till värme, räntor och underhåll komma?
Jag kan bara tala för mitt boende men hyresvärden här har inte fått ökade kostnader. Däremot har hyran höjts med 50%.Allt blir dyrare och så även hyrorna.
Men hur skall hyresvärdarna få ihop ekonomin när kostnaderna ökar med flera 100% och hyrorna bara får höjas med 2%?
Varifrån skall pengar till värme, räntor och underhåll komma?
Från samma ställe som de som betalar hyror, dvs ur tomma intet.
Lönehöjningarna stannar också på runt 2%. Varifrån ska folk få pengar till för höjda hyror, när all levnadskostnad ökar?
varför är det otroligt? hyresvärden har inga utgifter mer eller mindre, denne har haft utgifter på runt 10 000 kr på 6 år. det är typ vad kallhyran kostar per månad för mig.Visst gör hyresvärdar vinst men vinsten ska täcka framtida underhåll. Visst, det finns värdar som inte sköter sig.
Och @Hippocampus , det låter otroligt märkligt med en 50% höjning. Men även märkligt att hyresvärden inte fått ökade kostnader. Det är otroligt om så är fallet.
Otroligt för att det mesta rörande fastighetskostnader blivit avsevärt dyrare. Men om du haft kallhyra så har värden såklart inte drabbats lika hårt.varför är det otroligt? hyresvärden har inga utgifter mer eller mindre, denne har haft utgifter på runt 10 000 kr på 6 år. det är typ vad kallhyran kostar per månad för mig.
Håller med dig helt!Såg någon expert uttala sig på TV här om dagen gällande den höjda räntan, och menade att svenska folket har goda marginaler. ”Man får hålla i pengarna lite. De flesta hushåll kan spara in 25% på minskad konsumtion.” Jag kände bara… really? Alltså, jag vet att väldigt många har goda marginaler och att vi kunnat konsumera mycket tidigare. Men att göra en så grov generalisering när många går på knäna nu kändes unket.
Att driva sin hyresvärd i konkurs är inget bra sätt att få ett bra boende på.Från samma ställe som de som betalar hyror, dvs ur tomma intet.
Lönehöjningarna stannar också på runt 2%. Varifrån ska folk få pengar till för höjda hyror, när all levnadskostnad ökar?
Kostnaderna hamnar visst ofta på 30% i ökning.Tja, en hyresvärd borde gå med vinst, dvs vinsten kanske blir något lägre i ett sånt läge, jag tvivlar på att kostnaderna ökar med flera hundra procent per uthyrd bostad, om nu inte själva bostaden var så gott som gratis i avgift för hyresvärden.
Jag kan bara tala för mitt boende men hyresvärden här har inte fått ökade kostnader. Däremot har hyran höjts med 50%.
Nej med den hyresreglering som är i dag så är det ofta värdeökningen på fastigheterna som betalar för kalaset.Tja, en hyresvärd borde gå med vinst, dvs vinsten kanske blir något lägre i ett sånt läge, jag tvivlar på att kostnaderna ökar med flera hundra procent per uthyrd bostad, om nu inte själva bostaden var så gott som gratis i avgift för hyresvärden.
Hur har det gått till med den hyresreglering som vi har i Sverige?Jag kan bara tala för mitt boende men hyresvärden här har inte fått ökade kostnader. Däremot har hyran höjts med 50%.
Håller också med... att det finns en välbeställd medelklass med marginaler är inte svenska folket. Den medelklass som kunnat unna sig rejält de senaste åren, tack vare låga boräntor, har såklart marginaler.Håller med dig helt!
Som socialarbetare vet jag att många familjer lever på gränsen ekonomiskt, de som inte beviljas lån till bostadsrätter utan får hyra dyrt i andra hand. Där finns det knappast 25% marginal, de måste flytta till mindre bostäder med längre resvägar till sin arbetsplats. Deras barn får bo trängre och får mindre tid med sina föräldrar.
Håller med dig helt!
Som socialarbetare vet jag att många familjer lever på gränsen ekonomiskt, de som inte beviljas lån till bostadsrätter utan får hyra dyrt i andra hand. Där finns det knappast 25% marginal, de måste flytta till mindre bostäder med längre resvägar till sin arbetsplats. Deras barn får bo trängre och får mindre tid med sina föräldrar.
Det har de inte.Knappast någon hyresvärd som hyrt ut lägenheter en längre tid och inte har haft som syfte att gå med vinst så de bör ha lite undanstoppat för sämre tider.
Det bror nog på vad man har för typ av boenden att hyra ut samt hur högt belånad man själv är skulle jag säga.Nej med den hyresreglering som är i dag så är det ofta värdeökningen på fastigheterna som betalar för kalaset.
Ägaren får öka lånen för att betala för driften.