Huslån vilken bank?

Lisen82

Trådstartare
Vilken bank har ni ert huslån på? Vad betalar ni ränta? Är de klokt att binda räntan och isåfall hur länge? Är ny på detta då jag ska buda på ett hus i helgen :) Har fått lånelöfte via Nordea men har inte jämfört så många andra för vill inte flera banker ska göra kreditupplysning.

Om man ska binda räntan eller inte beror på lite olika saker. Generellt lönar det sig att ha rörlig ränta men om man behöver ha exakt koll på kostnaden så kan det vara smart att binda för att undvika överraskningar.
I nuläget när räntan är på väg ner hade jag valt en rörlig ränta.

Jag har SBAB har en ränta på 3,87 (3 månaders bindningstid, även kallad "rörlig"). Jag hade definitivt inte valt att binda räntan nu när den är på väg ner.

Vilken bank har ni ert huslån på? Vad betalar ni ränta? Är de klokt att binda räntan och isåfall hur länge? Är ny på detta då jag ska buda på ett hus i helgen :) Har fått lånelöfte via Nordea men har inte jämfört så många andra för vill inte flera banker ska göra kreditupplysning.

Handelsbanken. Mesta är rörlig ränta. Ligger runt snittränta, är inte helt nöjd. Men är rejält inlåst i banken på alla möjliga sätt, och de sätten är jag nöjd med hur det fungerar. Trygghetsförsäkringen (Låneskydd med trygghetskapital heter det som jag en gång fick inkluderat) som de har är bra i bolånet också.

Jag har mitt huslån i den lokala lilla (förvisso Swedbankanslutna) sparbanken. Tänker att man blir oundvikligen skändad och utsugen vilken bank man än väljer, men min lokala bank återinvesterar trots allt en del i lokalsamhället genom bidrag, sponsring, stöttning av olika medborgarinitiativ m m.

Har hört att SBAB har bra räntor. MEn de är väl ingen direkt bank eller så. Har länsförsäkringar idag men extremt missnöjd med den banken.

Jag tycker du ska välja den bank du får bäst erbjudande från, dvs. bäst ränta. I dagsläget skulle jag inte binda utan välja 3 månaders ränta eftersom prognosen är att räntan ska gå ner.

Jag har SEB och har en ränta på 1,16 bundet till januari 2025 - har varit ledsen i över ett år att jag inte band på längre tid än 3 år (jag band i januari 2022 när räntan var låg men man såg antydningar till höjning). Så denna ränta är ju tyvärr ingen ränta man får idag. När bindningstiden löper ut i januari kommer jag ha obundet. Jag kommer även be att få amorteringsunderlag från min bank samt kontakta andra storbanker och fråga vilken ränta och ränterabatt jag kan få hos dom. Jag är inte trogen om jag får bättre erbjudande av annan bank.

Jag har Swedbank och har flera lån där de flesta större har bunden ränta och några av de små rörlig. Köpte juni -23 och då var räntorna skyhöga med hot om att bli ännu högre så vi fick till ett avtal med ändå hyfsat okej ränta på de vi band. Jag hade dock inte bundit räntan nu när den är på väg ner.

Jag har SBAB har en ränta på 3,87 (3 månaders bindningstid, även kallad "rörlig"). Jag hade definitivt inte valt att binda räntan nu när den är på väg ner.
Får man fråga när den räntan sattes? :) vårt kommer läggas om i november så jag försöker spana lite på vad jag borde kunna förvänta mig (alt förhandla, beroende på).

Vi gjorde tvärtemot många andra och band vårt nu när det gick ut nyss. Men det var för att vi bara band på ett år och då fick vi ändå lägre än vad vår rörliga var på nu och vi kände att ett år är kort.
Mellanskillnaden sätter vi sen in på ett eget konto och har om räntan går upp igen.

Vi gjorde så för att vi hade ett år kvar på en tredjedel av vårt lån, så vi kunde inte byta bank nu. Men nästa år ska vi förhandla och se vilken som ger oss bäst ränta.
Vi har lånen i Swedbank idag.

Vi gjorde tvärtemot många andra och band vårt nu när det gick ut nyss. Men det var för att vi bara band på ett år och då fick vi ändå lägre än vad vår rörliga var på nu och vi kände att ett år är kort.
Mellanskillnaden sätter vi sen in på ett eget konto och har om räntan går upp igen.

Vi gjorde så för att vi hade ett år kvar på en tredjedel av vårt lån, så vi kunde inte byta bank nu. Men nästa år ska vi förhandla och se vilken som ger oss bäst ränta.
Vi har lånen i Swedbank idag.

Gjorde liknande med en femtedel av lånen, band på 2 år och får se hur det blir finansiellt. Fick ju rabatt direkt mot nuvarande ränta så frågan är hur lång tid det tar innan räntan faller under 2,90% för rörligt, hur kurvan under grafen ser ut när man kan summera de 2 åren.

Att byta bank har jag insett är en smärre omöjlighet (för mycket tid, kraft och risk) så jag hoppas de fortsätter att vara rimliga.

Får man fråga när den räntan sattes? :) vårt kommer läggas om i november så jag försöker spana lite på vad jag borde kunna förvänta mig (alt förhandla, beroende på).
Jag vet inte exakt tyvärr. Men för sbab del och säkert de flesta andras så tror jag inte de kommer sänka innan riksbanken sänker nästa gång (allt tyder på att det blir 7 november).

Jag har Länsförsäkringar och är oerhört nöjd.
Det är ju på Lantbruk så jag har fått mycket stöd och hjälp på vägen.

Alla mina lån är bundna, jag band ett lån senast i månadsskiftet och fick 3,19% på 2 år.
Eftersom att min ekonomi blir behaglig på allt under 3,5% så är jag nöjd med det.
Mina andra lån ligger betydligt lägre och löper ut i mars 2025 respektive mars 2026.

Jag brukar numera ha en långsiktig plan där jag sätter en ränta som fungerar bra och binder när den räntan inträffar.
För litet över 20 år sedan så gjorde jag avsteg från den planen och det blev inte så bra.
Jag hade några jobbiga år där innan det redde ut sig.

Jag vet inte exakt tyvärr. Men för sbab del och säkert de flesta andras så tror jag inte de kommer sänka innan riksbanken sänker nästa gång (allt tyder på att det blir 7 november).
De har ju sänkts ett par gånger sedan förra villkorsändringen så det borde ju vara märkbart så att säga.

Liknande trådar

Hemmet Hej! Vi har köpt hus och kommer att låna 1 445 000 kr av banken. Just nu så har vi kollat med Nordea, handelsbanken och SBAB. Första...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 419
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 404
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 328
Senast: Thaliaste
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 057
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21