Huslån vilken bank?

Lisen82

Trådstartare
Vilken bank har ni ert huslån på? Vad betalar ni ränta? Är de klokt att binda räntan och isåfall hur länge? Är ny på detta då jag ska buda på ett hus i helgen :) Har fått lånelöfte via Nordea men har inte jämfört så många andra för vill inte flera banker ska göra kreditupplysning.
 
Om man ska binda räntan eller inte beror på lite olika saker. Generellt lönar det sig att ha rörlig ränta men om man behöver ha exakt koll på kostnaden så kan det vara smart att binda för att undvika överraskningar.
I nuläget när räntan är på väg ner hade jag valt en rörlig ränta.
 
Jag har SBAB har en ränta på 3,87 (3 månaders bindningstid, även kallad "rörlig"). Jag hade definitivt inte valt att binda räntan nu när den är på väg ner.
 
Jag har sparbanken (Swedbank) och är inte nöjd.
Hade bytt om det inte vore så att jag förmodligen inte blir nöjd vart jag än är.

Lätt bitter idag
 
Jag har sparbanken (Swedbank) och är inte nöjd.
Hade bytt om det inte vore så att jag förmodligen inte blir nöjd vart jag än är.

Lätt bitter idag
Och nej jag skulle inte binda räntan i dagsläget.

Har själv rörlig med ränterabatt, och väntar på att räntan ska gå ner mer framöver.
 
Vilken bank har ni ert huslån på? Vad betalar ni ränta? Är de klokt att binda räntan och isåfall hur länge? Är ny på detta då jag ska buda på ett hus i helgen :) Har fått lånelöfte via Nordea men har inte jämfört så många andra för vill inte flera banker ska göra kreditupplysning.

Handelsbanken. Mesta är rörlig ränta. Ligger runt snittränta, är inte helt nöjd. Men är rejält inlåst i banken på alla möjliga sätt, och de sätten är jag nöjd med hur det fungerar. Trygghetsförsäkringen (Låneskydd med trygghetskapital heter det som jag en gång fick inkluderat) som de har är bra i bolånet också.
 
Jag har mitt huslån i den lokala lilla (förvisso Swedbankanslutna) sparbanken. Tänker att man blir oundvikligen skändad och utsugen vilken bank man än väljer, men min lokala bank återinvesterar trots allt en del i lokalsamhället genom bidrag, sponsring, stöttning av olika medborgarinitiativ m m.
 
Har hört att SBAB har bra räntor. MEn de är väl ingen direkt bank eller så. Har länsförsäkringar idag men extremt missnöjd med den banken.
 
Jag tycker du ska välja den bank du får bäst erbjudande från, dvs. bäst ränta. I dagsläget skulle jag inte binda utan välja 3 månaders ränta eftersom prognosen är att räntan ska gå ner.

Jag har SEB och har en ränta på 1,16 bundet till januari 2025 - har varit ledsen i över ett år att jag inte band på längre tid än 3 år (jag band i januari 2022 när räntan var låg men man såg antydningar till höjning). Så denna ränta är ju tyvärr ingen ränta man får idag. När bindningstiden löper ut i januari kommer jag ha obundet. Jag kommer även be att få amorteringsunderlag från min bank samt kontakta andra storbanker och fråga vilken ränta och ränterabatt jag kan få hos dom. Jag är inte trogen om jag får bättre erbjudande av annan bank.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 341
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 547
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 426
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 702
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp