Jösses!Jag småletare efter ett eget ställe där jag kan ha djuren hemma.
Tittade på ett igår som det i annonsen syntes på bilderna att det fanns mycket att åtgärda bla behöver taket bytas. Det hänvisades till att det fanns besiktningsprotokoll men något sådan hittade jag inte i annonsen så förväntade mig att den fanns utskriven på visningen. Åkte dit, som sagt medveten om att det fanns renoveringsbehov, och blev ändå förvånad.
Efter visningen så konstaterade jag att (det hänvisades även på visningen till hemsidan för besiktningsprotokoll men de hade glömt lägga ut det så lyckades tigga till mig en papperskopia)
1. Taket behöver bytas
2. Det går inte att elda i kaminerna eftersom sotaren vägrar gå upp på det usla taket för att sota. Mäklaren kunde inte säga om eldstäderna var för ved eller koks.
3. Alla våtutrymmen är utdömda och jag som lekman kan se att de inte håller måttet alls.
4. Alla fönster är i kritiskt behov av renovering
5. Elen är utdömd trots att elbesiktning inte gjorts, rätt illa med andra ord, bla trasiga vägguttag, ogjordade ledningar till jordade kontakter, en öppen glödlampa inne i duschutrymmet som var i storlek med en garderob m.m.
6. Taket till utbyggnaden utdömt.
7. Grunden kunde inte undersökas men man misstänker fukt.
8. (stod inte med i protokollet) utbyggnaden ser ut att vara hemproducerad, utan kunskap om byggnation. Den har bla sjunkit ca 1 dm jämfört med huset och golvet svajar. Planlösningen är...orginell (nu var jag snäll) och med tanke på hur väggar ser ut både in och utifrån så bör den rivas. (Det är även i utbyggnaden som den originella elen i duschen finns representerad).
9. Det luktar rök och någon söt parfym i hela huset, extremt kväljande.
10. De 5 boxarna är inte godkända att ha häst i då de var byggda av ca 2 cm plankor. Håller alltså inte för en hästspark.
11. Ett av uthusen var så uselt så det troligen måste rivas. Timmerhus där bakväggen mer eller mindre lossnat från resten och taket hade sett mycket bättre dagar.
Alltså jag förväntade mig ett dåligt tak och att man skulle få måla om kåken inte att det skulle vara ett helårsprojekt att få det beboligt.
Utgångspriset är satt med tanke på just renoveringsbehov enligt mäklaren. Någon stackare har bjudit utgångspris men inga fler bud har kommit så verkar som om fler än jag ser det hela som ett rejält överpris. Vissa sällskap var på platsen i ca 10 min innan de åkte igen. Skulle gissa på att det var 15 till 20 intressenter på visningen, säger väl en del om skicket kontra hur annonsen var gjord
Så superbesviken. Älskade marken men skulle max betala hälften av utgångspriset.
Edit kraken som bjudit på huset kan inte sett besiktningen iom att den inte fanns på hemsidan och budet kom innan visning eller precis då visningen började. Mänskan kan alltså inte veta vad den bjudit på
Det där lät inte ens som ett renoveringsobjekt. Snarare ett "riv och bygg nytt"-ställe. Det borde vara prissatt efter marknadsvärdet på marken bara.
Som vi var inne på tidigare i tråden - mäklare...