Mer troligt var det nog så att din bank inte ändrade sin ränta under den perioden och därför fick du samma ränta vid tillträdet som de hade uppgett tidigare. Innan höjningarna som kommit nu under våren har räntorna legat hyfsat stilla länge. När vi köpte vårt hus och kontaktade banken fick vi veta vad de hade för ränta just då men att räntan bestämdes på tillträdesdagen. En vecka innan tillträdet höjdes räntorna med 0,1%
Jag tycker att det är ett konstigt system att man ska förhandla räntor och skriva på lånepapper flera veckor/månader innan tillträdet men får inte veta räntan förrän vid tillträdet. Detta eftersom inte alla banker ändrar räntan samtidigt. Om jag har gjort research för att hitta banken med bäst erbjudande, skriver papper med dem, och sen går de och höjer sina räntor veckan efter men övriga banker höjer inte. Då är ju jobbet jag gjort förgäves, det blir mer ett lotteri. Vi brukar binda räntan på 1-2 år så det är inte bara att flytta lånet. Nu har vi haft tur att det blivit hyfsat bra ändå.