Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varit på visning, och jag gillade verkligen stället! Det som måste funderas på är avståndet till jobb (blir cirka 35 min med bil) och några mindre grejer. Huset är fint och lagom i storlek och stallet var finare än väntat, även om det måste göras om lite enligt mina önskemål. Alla hagar var stängslade och klara och storleken på marken funkar (3 hektar).

Däremot hittade mitt ex som var med på visningen 2-3 kakelplattor i badrummet som hade små sprickor. Det är ju inte jättekul när det gäller fuktspärr. I övrigt är badrummet jättefint och det finns inga tecken på att det skulle finnas fukt i dagsläget, men hur ställer sig försäkringsbolaget till detta? Besiktningsmannen kommer ju lätt att upptäcka dem och skriva in det i protokollet. Att riva upp ett fräscht badrum känns både trist och dyrt. Någon som vet om det är en katastrof med små sprickor?
Kan inte svara på din fråga gällande kaklet, vill bara skriva att det var kul att du hittat något som kan passa dig :) 35 min till jobb är inte mycket ;)

Tisdag idag och ännu ingen offert... Skulle kommit idag.

Känner mig trött faktiskt. All mäklarkontakt (vi ska ju sälja också), samtal till banken, besiktning, byggare, papper som ska skickas fram och tillbaka - jag är helt slut. Har till 31/8 på oss att backa ur, men vill ju ha det där satans huset. Börjar bli nervös för att vi inte ska få sålt vår lägenhet också, men vet samtidigt om att oddsen för det är ganska små.

Får jaga byggaren imorgon då...

Får besked imorgon.
Säljaren är inte positiv och ville veta vad det är "som kostar 90.000" (jag har inte prutat med 90.000, utan hälften). Förklarade ännu en gång för mäklaren (duktigt less på honom nu), samma sak som när jag la budet. Säljaren menade på att en läcka kan man laga bara på det stället liksom, man behöver inte byta hela taket, varpå jag sa: där är ingen takpapp under pannorna. Där är ingen takpapp alls, det är helt naket! Så jo, man behöver lägga takpapp och det kostar. Och man måste ta ut isoleringen - och där är ingen luftspalt så ALLT måste tas ner, inte bara fuktskadan. Och eftersom hans hyresgäst inte hade tömt hela vinden så kunde allt inte besiktigas = vi har en ofullständig besiktning. Delvis obesiktigad vind + ingen luftspalt = stor risk för oss.

Är en hårsmån från att ringa och säga att vi skiter i det, så kan han försöka sälja sitt fuktskadade hus :up: Sa tom till mäklaren att han kan få köpa besiktningspapperna av oss så kan han sälja det besiktigat :devil:

Jag har varit på visning, och jag gillade verkligen stället! Det som måste funderas på är avståndet till jobb (blir cirka 35 min med bil) och några mindre grejer. Huset är fint och lagom i storlek och stallet var finare än väntat, även om det måste göras om lite enligt mina önskemål. Alla hagar var stängslade och klara och storleken på marken funkar (3 hektar).

Däremot hittade mitt ex som var med på visningen 2-3 kakelplattor i badrummet som hade små sprickor. Det är ju inte jättekul när det gäller fuktspärr. I övrigt är badrummet jättefint och det finns inga tecken på att det skulle finnas fukt i dagsläget, men hur ställer sig försäkringsbolaget till detta? Besiktningsmannen kommer ju lätt att upptäcka dem och skriva in det i protokollet. Att riva upp ett fräscht badrum känns både trist och dyrt. Någon som vet om det är en katastrof med små sprickor?

Var det huset som vi pratade om?

Är en hårsmån från att ringa och säga att vi skiter i det, så kan han försöka sälja sitt fuktskadade hus :up: Sa tom till mäklaren att han kan få köpa besiktningspapperna av oss så kan han sälja det besiktigat :devil:

Så sa jag till mäklaren som sålde det hus vi till slut köpte. Jag hade lagt ett bud och hon ringde och tjatade på att jag skulle höja med 50.000 och jag sa att hon kunde glömma att jag bjöd mot mig själv. Hon gav sig inte utan ringde och ringde, fredag kväll som söndag morgon tills jag bad henne dra.
När säljaren hörde att jag backat ur blev de jätteoroliga och ringde tillbaka (via mäklaren) och erbjöd mig att köpa huset till ganska reducerat pris.

Så sa jag till mäklaren som sålde det hus vi till slut köpte. Jag hade lagt ett bud och hon ringde och tjatade på att jag skulle höja med 50.000 och jag sa att hon kunde glömma att jag bjöd mot mig själv. Hon gav sig inte utan ringde och ringde, fredag kväll som söndag morgon tills jag bad henne dra.
När säljaren hörde att jag backat ur blev de jätteoroliga och ringde tillbaka (via mäklaren) och erbjöd mig att köpa huset till ganska reducerat pris.
Som sagt, det ligger i luften att jag ringer imorgon och tackar för oss.

På söndag ska vi kika på ett hus. Ju fler gånger jag kikar på det, desto mer känner jag att jag verkligen vill ha det. En härlig brun 70-talspärla :D Men det är några saker som får mig att tveka. Först och främst att det inte gjorts någon radonmätning. Enligt SGU:s markkartor är det stor risk för markradon och huset är ett suterränghus. Dessutom delvis byggt av lättbetong. Är det någon som har erfarenhet av radonsanering och vet hur svårt/dyrt det är?

Sen är det vissa saker med våtutrymmena (relativt nyrenoverade) som får mig att tro att de kanske inte är fackmannamässigt gjorda. Vem står med ansvaret om det blir fuktskador pga fel i konstruktionen, köparen eller säljaren som utfört/beställt arbetet?

Till sist har jag ingen aning om vad priset kommer hamna på. Det är en massa saker som försvårar värderingen. Men vi har utan problem råd med utgångspriset plus kanske 10-15%. Lånelöfte är inget problem, det är vad vi själva kan tänka oss att ha i bolån som begränsar.

@hvala: Jag är absolut ingen expert men jag jobbar med uranprospektering. Ett sutteränghus med radonvarning skulle jag springa och skrika ifrån. Området jag jobbar i har på flera ställen problem med radon där en del husägare är rekommenderade att inte tillbringa för mycket tid i källaren och absolut inte låta någon sova där under en längre tid. Det är dessutom vanligt med märkliga cancerformer i en del av byarna runtomkring. Hade huset haft torpargrund hade jag inte brytt mig. Mitt hus står på mark med förhöjda radonvärden men har torpargrund så jag har inga problem alls.

Ett sutteränghus har dessutom ofta problem med fukt, huset där jag var dagbarn (förmodligen byggt på sent 60-tal/tidigt 70-tal) fick renovera hela nedervåningen pga fukt.

@hvala: Jag är absolut ingen expert men jag jobbar med uranprospektering. Ett sutteränghus med radonvarning skulle jag springa och skrika ifrån. Området jag jobbar i har på flera ställen problem med radon där en del husägare är rekommenderade att inte tillbringa för mycket tid i källaren och absolut inte låta någon sova där under en längre tid. Det är dessutom vanligt med märkliga cancerformer i en del av byarna runtomkring. Hade huset haft torpargrund hade jag inte brytt mig. Mitt hus står på mark med förhöjda radonvärden men har torpargrund så jag har inga problem alls.

Ett sutteränghus har dessutom ofta problem med fukt, huset där jag var dagbarn (förmodligen byggt på sent 60-tal/tidigt 70-tal) fick renovera hela nedervåningen pga fukt.
Tack för svaret :) Nu vet jag inte om jag tolkat markkartan rätt för jag hittade nyss ett planförslag kommunen gjort för ett nytt bostadsområde som ska byggas intill huset och där stod att det inte var några problem med markradon i området. På SGU:s karta ser det ut att vara ännu mer uran i marken där det ska byggas. I vilket fall, OM vi skulle vinna budgivningen kommer jag vilja ha i kontraktet att vi får dra oss ur eller omförhandla priset om en korttidsmätning visar på höga radonvärden.

Huset är för övrigt besiktat så vi har rätt bra koll på vad som behöver göras :)

Känslan när bankmanen säger att vi är det näst svåraste uppdrag han haft, att hans chef flera gånger har sagt till honom att lägga ned. Men att han ville dra det i land. Mycket för sin egna prestige samt att det var vår sista möjlighet. Alltså han har slitit häcken av sig för att dra vårt lån i land. Den känslan :love:

Det blir inget hus.
De vägrade inse omfattningen av fuktskadan och hur det skulle lagas, så de ville bara gå ner 20.000:-. Så vi tackade för oss. Fokuserar på lägenhetsförsäljningen och flytten till hyresrätt ett tag framöver :)

Det blir inget hus.
De vägrade inse omfattningen av fuktskadan och hur det skulle lagas, så de ville bara gå ner 20.000:-. Så vi tackade för oss. Fokuserar på lägenhetsförsäljningen och flytten till hyresrätt ett tag framöver :)

Jag förstår att det är jobbigt men jag tror det var ett mycket vettigt beslut. Tänk om ni hade hittat mer problem pga fukten när ni börjat riva i det?!

Lycka till med försäljningen (Buke ställer SÄKERT upp med kreativa homestylingtips! ;) :D).

Jag förstår att det är jobbigt men jag tror det var ett mycket vettigt beslut. Tänk om ni hade hittat mer problem pga fukten när ni börjat riva i det?!

Lycka till med försäljningen (Buke ställer SÄKERT upp med kreativa homestylingtips! ;) :D).
Det känns trist, men jag är inte beredd att köpa mig på problem. Hade jag vetat alla problemen när vi tittade på det första gången så hade jag aldrig lagt ett bud överhuvudtaget. Men det kommer andra hus! :)

Tack för svaret :) Nu vet jag inte om jag tolkat markkartan rätt för jag hittade nyss ett planförslag kommunen gjort för ett nytt bostadsområde som ska byggas intill huset och där stod att det inte var några problem med markradon i området. På SGU:s karta ser det ut att vara ännu mer uran i marken där det ska byggas. I vilket fall, OM vi skulle vinna budgivningen kommer jag vilja ha i kontraktet att vi får dra oss ur eller omförhandla priset om en korttidsmätning visar på höga radonvärden.

Huset är för övrigt besiktat så vi har rätt bra koll på vad som behöver göras :)

Vill du säga i vilken del av landet det är?

Att huset är byggt på 70-talet av lättbetong är inte positivt heller, på den tiden användes ofta alunskiffer som innehåller uran för att tillverka betongen. Ett annat problem om huset står på uranhaltig berggrund är radon/uran i vattnet om det är en egen brunn. Vatten som kommer från alunskiffer smakar och luktar INTE gott, plus då hälsorisken.

Det blir inget hus.

Fy vad trist, men ni gör rätt! Och det är som du säger, det kommer fler hus! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat