Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det värstaed att köpa hus är alla pengar alla ska ha runt omkring. Lagfarter, skatter, ev. Nedgrävning av fiber, besiktning..

Mäklaren lovade oss en kostnadsfri genomgång av besiktningsprotokollet. Antingen på telefon eller på plats. Självklart väljer vi på plats för att få bättre överblick.
Blir fakturerade 3800:- för det. Wtf! Plötsligt var det bara genomgång över telefon som var gratis, med samma besiktningsman som gjorde besiktningen. Synd bara att hon slutat på företaget..

De vill ha 20' för att gräva ned fiber. Fiber är grävt till alla hushåll utom vårt. De som bor i huset idag har fått ett kostnadsförslag på 8000:- vi gick ett på 20'. Wtf!
Blir mobilt bredband till en början. Då ingen kan leverera internet till vår adress. Det roliga är dock att Telia kan leverera IP-telefoni. Men de kan inte leverera internet...
Just fibern kan ha att göra med bidragen.

När vi i våra byar grävde fick vi bidrag från länsstyrelsen och PTS (tror jag?) När någon vill ansluta senare finns inga bidrag och då blir kostnaden betydeligt högre. Man betalar alltså vad det i själva verket kostar. 20' låter som ett helt ok pris om det är en ekonomisk förening.Hos oss kostar det närmare 38' tror jag.
Är det ett kommersiellt bolag känns det lite mer icke-ok.

Blir lite nyfiken på hur ni skulle gjort.
Huset är värderat till 650.
Vi vann budgivningen på 620 (budgivning = säljaren kom med motbud).
Pantbrev på 533.
Nu när det upptäckts en fuktskada i taket pga en dålig takpanna alternativt en dålig skorsten: hur mycket hade ni velat gå ner i pris? Vi visste redan om att taket måste läggas om för det såg man ju redan på visningen att det behöver bytas pga ålder, men nu blev det lite merjobb iom fuktskadan, samt att det blev betydligt mer akut (måste bytas senast sommaren 2016).
Vi kommer ta ut en byggare för att titta på det samt komma med offert. Hade ni prutat på hela arbetet eller bara den delen som rör fuktskadan?
Varför vi ens överväger att fortfarande köpa är för att i övrigt är det ett väldigt bra hus, men jag tänker inte betala för mycket för detta besväret.

Pantbrev på 533.
Nu när det upptäckts en fuktskada i taket pga en dålig takpanna alternativt en dålig skorsten: hur mycket hade ni velat gå ner i pris? Vi visste redan om att taket måste läggas om för det såg man ju redan på visningen att det behöver bytas pga ålder, men nu blev det lite merjobb iom fuktskadan, samt att det blev betydligt mer akut (måste bytas senast sommaren 2016).
Vi kommer ta ut en byggare för att titta på det samt komma med offert. Hade ni prutat på hela arbetet eller bara den delen som rör fuktskadan?
Varför vi ens överväger att fortfarande köpa är för att i övrigt är det ett väldigt bra hus, men jag tänker inte betala för mycket för detta besväret.
Jag hade nog försökt pruta på hela kostnaden, är det inte ok för säljaren får de väl komma med en summa de tycker är ok? Så kan ni förhoppningsvis komma överens någonstans halvvägs:)

Pantbrev på 533.

Om det var tydligt att taket behöver bytas hade jag inte prutat med den delen. Ett nytt tak hade troligen (i normalfall utan att veta marknaden där du bor) höjt priset, alltså hade det varit dyrare att köpa i grund. Pruta med den delen som rör fuktskadan och det merarbete som det ger.

Vi köpte för länge sen ett hus där det vid besiktningen upptäcktes fukt i torpargrunden pga. felaktig dränering. Då tog säljaren ut en firma som lämnade en offert och hela det drogs sedan av på priset på huset. Men då var det ju ingen misstanke eller uppenbart att felet fanns eller att nåt överhuvudtaget skulle behöva göras med grunden. (Att sen min dåvarande sambo jobbade på en grävfirma så vi fick jobbet gjort gratis med endast en materialkostnad på typ 10 % av den summa som drogs av var ju en trevlig bonus för oss :p.)

Jag fortsätter leta lite men det dyker inte upp något riktigt intressant alls här.. Egentligen lutar det nog åt att vi inte ska köpa, men jag fortsätter kolla för att hålla olika alternativ öppna.
Men hur tänker ni kring det här med priserna just nu? Jag känner att det fullständigt skenar där vi letar. Jag vet inte om det är vi som inte hängt med i prisutvecklingen men folk budar som galningar och priserna stiger en rejäl bit över vad det känns värt..
Återgår till tanken på att det kanske är mer värt att bygga hus just nu? Vad tror ni? Mer hus för pengarna vid nybygge mot köp?

Jag fortsätter leta lite men det dyker inte upp något riktigt intressant alls här.. Egentligen lutar det nog åt att vi inte ska köpa, men jag fortsätter kolla för att hålla olika alternativ öppna.
Men hur tänker ni kring det här med priserna just nu? Jag känner att det fullständigt skenar där vi letar. Jag vet inte om det är vi som inte hängt med i prisutvecklingen men folk budar som galningar och priserna stiger en rejäl bit över vad det känns värt..
Återgår till tanken på att det kanske är mer värt att bygga hus just nu? Vad tror ni? Mer hus för pengarna vid nybygge mot köp?

Generellt skulle jag påstå att man inte får mer hus för pengarna om man bygger nytt än köper befintligt. Men det beror väldigt på i vilket område och vad man har för specifika behov.
Jag tycker att även nyckelhus får en hög prislapp i slutändan.

Generellt skulle jag påstå att man inte får mer hus för pengarna om man bygger nytt än köper befintligt. Men det beror väldigt på i vilket område och vad man har för specifika behov.
Jag tycker att även nyckelhus får en hög prislapp i slutändan.
Fast alltså i mina trakter får du betala kring 4 miljoner för en helt vanlig villa som inte är något speciellt alls. Även väldigt små hus eller hus med stora renoveringsbehov osv kostar kring 2-3 miljoner.
Det känns som om jag får mycket mer om jag lägger 4 miljoner på att bygga nytt.. Större, lyxigare och splitternytt.

Fast alltså i mina trakter får du betala kring 4 miljoner för en helt vanlig villa som inte är något speciellt alls. Även väldigt små hus eller hus med stora renoveringsbehov osv kostar kring 2-3 miljoner.
Det känns som om jag får mycket mer om jag lägger 4 miljoner på att bygga nytt.. Större, lyxigare och splitternytt.
Det som kan vara värt att tänka på är ju att även tomten kostar, inkoppling av kommunalt vatten /borra, göra trädgården mm mm. I ett hus som säljs är allt sådant redan klart. Men jag tror ändå på att bygga själv, särskilt i och runt de stora städerna. Man kan bygga energismart från början och få ett hus precis såsom man vill ha det.

Det som kan vara värt att tänka på är ju att även tomten kostar, inkoppling av kommunalt vatten /borra, göra trädgården mm mm. I ett hus som säljs är allt sådant redan klart. Men jag tror ändå på att bygga själv, särskilt i och runt de stora städerna. Man kan bygga energismart från början och få ett hus precis såsom man vill ha det.
Ja så är det ju! Och det är väl just att allt är färdigt som är smidigt med att köpa, ska man bygga tar det ju väldigt lång tid innan man kan flytta in.
Men ändå..

Ja så är det ju! Och det är väl just att allt är färdigt som är smidigt med att köpa, ska man bygga tar det ju väldigt lång tid innan man kan flytta in.
Men ändå..
Nästa hus bygger jag och mannen. Efter ett år i renoveringssvängen, i ett hus byggt av en hobbysnickare med många egna (godkända enligt besiktningsman) lösningar så har vi bestämt att nästa hus bygger vi själva. Där vet vi att allt blir rätt från början och snyggt! Som det inte är ju. Vet inte hur många meter elsladdar vi rensat och fixat till!

Bor man i ett sånt område förstår jag absolut att man funderar på att bygga nytt! Tyvärr har väl tomtpriserna en tendens att skena iväg då också.

Men kolla upp möjligheter, absolut! Och räkna lite högre än vad som anges av byggfirmorna, är mitt råd.

Shit, så dyrt! Jag bor i en villa på ca 120 kvm med nyrenoverat badrum + kök, utebyggnader (i sämre ytskickt på vissa ställen men ändå) och 1,3 hektar mark - som jag och sambon köpte förra hösten för 900.000. På landet mitt i Skåne, 15 min från motorväg och med en busshållplats precis utanför dörren i princip.

Shit, så dyrt! Jag bor i en villa på ca 120 kvm med nyrenoverat badrum + kök, utebyggnader (i sämre ytskickt på vissa ställen men ändå) och 1,3 hektar mark - som jag och sambon köpte förra hösten för 900.000. På landet mitt i Skåne, 15 min från motorväg och med en busshållplats precis utanför dörren i princip.
Och vårt renoveringsobjekt i en ort precis utanför en mindre stad i Skåne är nu värderat till 1,9mkr. 89kvm+ 87kvm källare samt 970 kom tomt men då har det iofs ökat en del med de renoveringar vi gjort (även om mycket är kvar) +600 000 på tre år :)

Vi la 2,7 mille för vårt renoveringsobjekt :D Det finns flera faktorer till det höga priset
1. Kalmar stad är snordyrt att köpa hus i och vi ligger preciiis på gränsen, vi har stadsskylten typ 100 meter bort och staden växer hela tiden norrut.
2. Området är ett av de mer exklusiva och det kommer sällan ut något objekt alls här
3. Tomten är den äldsta och den största (egentligen är det 2 tomter á 1850 kvm vardera)
4. Mycket var redan gjort så som dränering, vatten/avlopp (kommunalt), bergvärme, kök, badrum, toalett, källare, osv osv.
5. Huset är stort med 3 våningar inkl inredd källare med kaklat golv o tvättstuga. Det är väldigt fint invändigt, originalparkett nere och originalgolv uppe och mycket originaldetaljer sparade från det att huset byggdes.
6. Huset är välkänt, "alla" vet vilket det är när man berättar om det.

Summa summarum räknar jag med att gå plus om några år när allt är klart, även om inköpspriset var högt :)

Vi la 2,7 mille för vårt renoveringsobjekt :D Det finns flera faktorer till det höga priset
1. Kalmar stad är snordyrt att köpa hus i och vi ligger preciiis på gränsen, vi har stadsskylten typ 100 meter bort och staden växer hela tiden norrut.
2. Området är ett av de mer exklusiva och det kommer sällan ut något objekt alls här
3. Tomten är den äldsta och den största (egentligen är det 2 tomter á 1850 kvm vardera)
4. Mycket var redan gjort så som dränering, vatten/avlopp (kommunalt), bergvärme, kök, badrum, toalett, källare, osv osv.
5. Huset är stort med 3 våningar inkl inredd källare med kaklat golv o tvättstuga. Det är väldigt fint invändigt, originalparkett nere och originalgolv uppe och mycket originaldetaljer sparade från det att huset byggdes.
6. Huset är välkänt, "alla" vet vilket det är när man berättar om det.

Summa summarum räknar jag med att gå plus om några år när allt är klart, även om inköpspriset var högt :)
Ja då förstår jag att det är värt det! Men jag har så svårt att se att folk kan gå plus om de vill sälja i framtiden utifrån hur priserna ser ut nu, men vem vet.. Kanske priserna bara kommer fortsätta uppåt?

Vi var och tittade på ett hus väldigt nära där vi bor idag. Såg himla charmigt ut på bilderna, och utgångspriset var lågt. Väl där kändes det som ett papphus som aldrig kommer bli riktigt bra hur man än gör. Jag tänkte att man max ville betala 1 miljon för att också kunna kosta på renoveringar utan att totalpriset skulle skena, men det gick för över två miljoner :eek:

Jaha och då var vi nog tillbaka till knarka hemnet sjuttiofem gånger om dagen.... Var och tittade på vår favoritgård idag igen, då vi bara sett insidan en gång. Vi gillar det fortfarande mycket men idag var vi verkligen där med kritiska ögon. Det är ju renoverat men det är mycket småsaker som inte gör det tipp-topp. Bubbliga tapeter, billiga vitvaror, olika eluttag i alla rum, lite slarv med färg och lister osv. osv. osv. då börjar en ju fundera på hur bra grundarbetet verkligen är gjort. Nu ligger dessutom bud på 3,5 miljoner, forfarande under utgångspris, men vi vill inte betala så mycket för något som är halvdant gjort.
Det kändes så tydligt är vi var på den fina gården igår, så HÄR vill vi bo! I ett rejält, gediget hus som renoverats/kan renoveras med den lantliga tidstypiska charmen i behåll.
Så nä, vi stannar i budgivningen och fortsätter leta hyresrätter febrilt:nailbiting:
Dvs. håller oss till ursprungsplanen:angel:

Den här känslan vill jag ha i mitt hus!
https://object.highestate.se/1976-horbyvagen_1128-21.html#pictures

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII