Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just besiktning förstår jag inte hur det kan vara så jäkla dyrt! Vårt hus besiktigas idag, kostar 8000:- i grundpris, sedan tillkommer mer beroende på vad som hittas, om man måste titta närmre på något osv.

Trist att ni blir lite "lurade". Vad säger fiberföretaget om prisskillnaden?

Det bästa av allt är att killen som idag bor i huset har fått det kostnadsförslaget av ordf. i fiberföreningen (han bor snett bakom, han själv betalade 6000:- för sitt). Men även vi har fått vårt kostnadsförslag genom honom, och då är kabeln dragen precis utanför vår gård och skulle vi själva gräva där kabeln ska ned så skulle vi hamna på desamma. Då det är så han gjort.

Vi får se om vi orkar dra i det mer just nu, eller om vi väntar ett tag och lär känna honom som person först :devil::angel:

@YaHilweh och @Shetlandskusk Vår besiktning kostade 10.000. Dock hittades mindre "fel" än vi hade räknat med så vi var nöjda trots allt :p Vi trodde t.ex. att taket behövdes läggas om ganska omgående, men det sa besiktningsmannen att det inte alls behövdes så det var ju skönt :)

Vi hade bara en genomgång på en redan utförd besiktning. Så vi gjorde inte ens en besiktning då husägaren gjorde en precis innan försäljning. Problemen som stod i den var sådan vi redan sett, ventilationen ska fixas i vår sedan. Lättare att göra det när värmen kommer än till vintern :p
En vindskiva ska bytas, men det är inget akut. Annars var det inte så mycket större fel.

Det värstaed att köpa hus är alla pengar alla ska ha runt omkring. Lagfarter, skatter, ev. Nedgrävning av fiber, besiktning..

Mäklaren lovade oss en kostnadsfri genomgång av besiktningsprotokollet. Antingen på telefon eller på plats. Självklart väljer vi på plats för att få bättre överblick.
Blir fakturerade 3800:- för det. Wtf! Plötsligt var det bara genomgång över telefon som var gratis, med samma besiktningsman som gjorde besiktningen. Synd bara att hon slutat på företaget..

De vill ha 20' för att gräva ned fiber. Fiber är grävt till alla hushåll utom vårt. De som bor i huset idag har fått ett kostnadsförslag på 8000:- vi gick ett på 20'. Wtf!
Blir mobilt bredband till en början. Då ingen kan leverera internet till vår adress. Det roliga är dock att Telia kan leverera IP-telefoni. Men de kan inte leverera internet...
Alltså, fy fan för alla dessa giriga och oärliga människor. En får verkligen kolla allt sjuttioelva gånger för att försöka undvika att bli lurad:rage:

Alltså, fy fan för alla dessa giriga och oärliga människor. En får verkligen kolla allt sjuttioelva gånger för att försöka undvika att bli lurad:rage:

Han som bor där nu ska titta lite på det, om han kan börja lite lätt med grävningen nu och vi betalar honom för att på så sätt bara behöva betala installation och materialkostnader. typ. Men vi får se.

Huset besiktigat. Känner mig lite "mja". Huset är ett bra hus, det sa han rakt ut. Det är ett bra pris för huset. Men - där är en fuktskada :down: Det har läckt in genom taket på ett ställe. Takpannorna är helt slut, taket måste bytas nästa år. Vi hittade en söndrig takpanna, förmodligen den som orsakat fuktskadan, så den får man ju byta. Nu känner man bara: kunde det inte varit något annat fel istället?! Varför måste det just vara fukt? :cry: Och det kommer inte bli billigt... :turd:

Huset besiktigat. Känner mig lite "mja". Huset är ett bra hus, det sa han rakt ut. Det är ett bra pris för huset. Men - där är en fuktskada :down: Det har läckt in genom taket på ett ställe. Takpannorna är helt slut, taket måste bytas nästa år. Vi hittade en söndrig takpanna, förmodligen den som orsakat fuktskadan, så den får man ju byta. Nu känner man bara: kunde det inte varit något annat fel istället?! Varför måste det just vara fukt? :cry: Och det kommer inte bli billigt... :turd:
Ah nää, vad trist :(

För min del är det en tråkig dag :(
Trots att jag budade en aning högre än jag borde, så blev jag överbudad. Jag kommer inte lägga några fler bud, och därmed kommer jag inte köpa gården. Tråkigt som fan, men så är livet. Det är bara att leta vidare! Nästa objekt ska ha mer mark dessutom.

Eftersom jag är ute ur leken kan jag lägga in länk till det jag ville ha:
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1399493

Haha, den har jag också kollat på. (Men jag var inte med och bjöd.)

Samtidigt kan det vara sådant som får andra att dra sig ur, och gör att ni får det om ni verkligen gillar det. Eller hade ni redan vunnit budgivningen? Isåfall tycker jag ni kan begära prisnedsättning.

Samtidigt kan det vara sådant som får andra att dra sig ur, och gör att ni får det om ni verkligen gillar det. Eller hade ni redan vunnit budgivningen? Isåfall tycker jag ni kan begära prisnedsättning.
Vi har vunnit budgivningen, inga andra intressenter. Kommer be om prisnedsättning, men måste ändå ha ut en byggare innan köpet går igenom, för att få en uppfattning om skadan samt offert.

Vi har vunnit budgivningen, inga andra intressenter. Kommer be om prisnedsättning, men måste ändå ha ut en byggare innan köpet går igenom, för att få en uppfattning om skadan samt offert.
Ja om det är en "ny" skada (som inte ngn visste om innan) så är det ju inget de tagit hänsyn till i prissättningen. Då vore det väl lämpligt med prisavdrag motsvarande vad det skulle kosta för er att laga skadorna.

Nää trist! Hoppas ni kan få ett passande prisavdrag så det ändå känns värt att köpa! Då behöver ni ju inte oroa er för taket på många år sedan iaf:up:

Vi har varit och tittat på ett helt fantastiskt hus idag! Egentligen precis vad vi vill ha, men (det är alltid ett men tycker ja;)) det ligger långt bort, det är gigantiska ekonomibyggnader och ett rejält hus också för den delen samt bara 2,5 hektar mark. Så underhållet är ju omfattande på ett sånt ställe. Sedan behöver det dräneras vilket väl är det största, taket är väl kanske på gång att behöva bytas med enligt besiktningen som är gjord.... Men åååhhhhhh vad vi hade kunnat tänka oss att bo här: http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1376463 (så behöver du inte ens fråga @McFlurry :p:D)
Så det får stanna vid en dröm och vi fortsätter hålla tummarna för vår lilla gård istället!

Precis. Det pris ni kommit överens om är ju ett pris för ett hus utan fuktskada.
Vi har pratat med mäklaren ikväll och gjort klart för dem att vi vill ha ut en byggare som kan ge en offert och sedan kommer vi isåfall att begära en förändring i priset. Säljaren är informerad och är enligt mäklaren "inte omöjlig/öppen för förslag". Så det kommer förhoppningsvis fortfarande bli ett köp :) Mäklaren var mycket förstående och vi kommer ändra vår "sista-beslutsdag" :) Funderar även på att ändra inflyttningen till 18/9 så att banken har möjlighet att fixa det nya priset (vi har SBAB så det är lite bökigt med papper som ska skickas in osv) i skuldebrevet osv.

Vi har varit och tittat på ett helt fantastiskt hus idag! Egentligen precis vad vi vill ha, men (det är alltid ett men tycker ja;)) det ligger långt bort, det är gigantiska ekonomibyggnader och ett rejält hus också för den delen samt bara 2,5 hektar mark. Så underhållet är ju omfattande på ett sånt ställe. Sedan behöver det dräneras vilket väl är det största, taket är väl kanske på gång att behöva bytas med enligt besiktningen som är gjord.... Men åååhhhhhh vad vi hade kunnat tänka oss att bo här: http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1376463 (så behöver du inte ens fråga @McFlurry :p:D)
Så det får stanna vid en dröm och vi fortsätter hålla tummarna för vår lilla gård istället!
Det var jättefint! Men som du säger, mycket att underhålla.

Åh så fint! :love:

Haha, den har jag också kollat på. (Men jag var inte med och bjöd.)

Var du på visningen? Det var ju ett par, så jag kan ha missat dig.

Mitt letande fortsätter. Igår var jag på en liten gård som säljs som dödsbo med utgångspris på 295'. Skicket därefter, även om huset ändå var i ok skick, men väldigt gammal standard. Jag kände direkt är det inte är mitt ställe men folk har budat som galningar. 470' ligger budet på nu! Med 0,5 ha mark...
På tisdag har jag en visning bokad på ett fint rött hus med lada och 3 hektar mark. Ett riktigt Jonaz-hus och man ser till och med järnvägen från ägorna. Jag hoppas att det är lika fint som på bilderna. Som vanligt får man inte se uthusen, men det ska finnas tre boxar så det ska bli spännande! Det har legat ute en månad drygt utan bud. Önska mig lycka till!

Var du på visningen? Det var ju ett par, så jag kan ha missat dig.

Mitt letande fortsätter. Igår var jag på en liten gård som säljs som dödsbo med utgångspris på 295'. Skicket därefter, även om huset ändå var i ok skick, men väldigt gammal standard. Jag kände direkt är det inte är mitt ställe men folk har budat som galningar. 470' ligger budet på nu! Med 0,5 ha mark...
På tisdag har jag en visning bokad på ett fint rött hus med lada och 3 hektar mark. Ett riktigt Jonaz-hus och man ser till och med järnvägen från ägorna. Jag hoppas att det är lika fint som på bilderna. Som vanligt får man inte se uthusen, men det ska finnas tre boxar så det ska bli spännande! Det har legat ute en månad drygt utan bud. Önska mig lycka till!
Lycka till! :banana:

Jag kan flytta in med er :D
I utbyte kan jag pyssla lite med något av de små ekonomibyggnaderna O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare