Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Värderade mitt hus förra sommaren. 775' för ett moderniserat gammalt hus med boyta 74kvm i fyra rum och ett nybyggt (1995) gästhus om 32 kvm med riktigt kök, badrum och ett rum (och kamin).
2000 kvm tomt. 1500 m från stor riksväg, buss utanför tomten och fiberanslutet. 10 minuter utanför centralort. 5 km till järnvägsknut. Kommun med växande befolkning.

Ja, det är billigt här. Nybygge kostar väl ett par mille och det är inte säkert eller ens sannolikt att man får igen de pengarna om man inte kostat på en hel del "extra"

Med min ekonomi skulle jag inte kunna köpa i storstad och tackar min lyckliga stjärna för mitt (billiga) paradis.

Ja då förstår jag att det är värt det! Men jag har så svårt att se att folk kan gå plus om de vill sälja i framtiden utifrån hur priserna ser ut nu, men vem vet.. Kanske priserna bara kommer fortsätta uppåt?

Vi var och tittade på ett hus väldigt nära där vi bor idag. Såg himla charmigt ut på bilderna, och utgångspriset var lågt. Väl där kändes det som ett papphus som aldrig kommer bli riktigt bra hur man än gör. Jag tänkte att man max ville betala 1 miljon för att också kunna kosta på renoveringar utan att totalpriset skulle skena, men det gick för över två miljoner :eek:

Det är klart vi kan gå minus men det trillade in ett värderingsmail bara ett par veckor efter köpet som låg på mer än inköpspriset, så lagfarten blev dyrare än vi trott.:( Det finns en hel massa faktorer som spelar in för värdet men jag tror att bra hus kommer alltid att sälja, oavsett marknaden. Däremot tänker vi på ett framtida sälj när vi renoverar och gör i ordning tomten, så stora ytor kräver noggrann planering.

Annars håller jag med dig om bostadspriserna, finns ett par hus i snarlik stil ute närmare stan, med en fjärdedel så stor tomt, som ligger ute för 4 mille.

Jaha och då var vi nog tillbaka till knarka hemnet sjuttiofem gånger om dagen.... Var och tittade på vår favoritgård idag igen, då vi bara sett insidan en gång. Vi gillar det fortfarande mycket men idag var vi verkligen där med kritiska ögon. Det är ju renoverat men det är mycket småsaker som inte gör det tipp-topp. Bubbliga tapeter, billiga vitvaror, olika eluttag i alla rum, lite slarv med färg och lister osv. osv. osv. då börjar en ju fundera på hur bra grundarbetet verkligen är gjort. Nu ligger dessutom bud på 3,5 miljoner, forfarande under utgångspris, men vi vill inte betala så mycket för något som är halvdant gjort.
Det kändes så tydligt är vi var på den fina gården igår, så HÄR vill vi bo! I ett rejält, gediget hus som renoverats/kan renoveras med den lantliga tidstypiska charmen i behåll.
Så nä, vi stannar i budgivningen och fortsätter leta hyresrätter febrilt:nailbiting:
Dvs. håller oss till ursprungsplanen:angel:

Den här känslan vill jag ha i mitt hus!
https://object.highestate.se/1976-horbyvagen_1128-21.html#pictures
Vad hindrar er från huset i länken då? :)

Vad hindrar er från huset i länken då? :)
Det ligger lite långt åt "fel" håll för oss. Sedan lider det också av det vanliga Skånesyndromet gigantiska-ekonomibyggnader-ingen-mark.
Vi sa idag, gud vad skönt om vi kunde nöja oss med en villa! Men vi kommer båda två få klaustrofobi efter ett tag... Så vi väntar och hoppas på att det perfekta stället dyker upp en dag!

Det ligger lite långt åt "fel" håll för oss. Sedan lider det också av det vanliga Skånesyndromet gigantiska-ekonomibyggnader-ingen-mark.
Vi sa idag, gud vad skönt om vi kunde nöja oss med en villa! Men vi kommer båda två få klaustrofobi efter ett tag... Så vi väntar och hoppas på att det perfekta stället dyker upp en dag!
Ok, såg ingen information om tomtarean så tänkte att jag måste fråga :)

Idag var jag och tittade på vår plan b, vilket är en hyresrätt som vi egentligen skulle flyttat in i december. Vi har ju fortfarande kontraktet, så vi kanske flyttar in beroende på hur det går med huset. Sista uppsägningsdag där för att slippa betala hyra är 31/8, så även där har vi tidspress :nailbiting:

Ska bli spännande att se vad byggaren säger imorgon.

Jag och sambon är också ute och letar hus nu. Dessvärre är vi bättre på att fylla på "det där vill vi inte ha"-listan än att hitta hus som känns någorlunda rätt. :p Vi hade gärna haft ett äldre hus, men de som är renoverade är ofta snordyra och att göra all renovering själva känner vi inte att vi har tid eller lust med. Lite får man såklart räkna med att göra, men totalrenovering? Nja... Nackdelen med nyare hus är istället att tomterna ofta är så himla små och det verkar vara mer regel än undantag att fylla så stor del av tomten som möjligt med pool och trädäck. :banghead: Vi vill ha trädgård och kunna odla lite, både blommor och ätbart. Många villaområden har även direktverkande el som uppvärmning och ganska höga uppvärmningskostnader. Men skam den som ger sig, det ska väl finnas något hus för oss också.

Apropå köpa eller bygga nytt. Letar hus men eftersom jag bor i Stockholm och bara har en lön så är det ju rätt kört om man inte vill ha över 1 h pendlingstid enkel väg till jobbet. Sparar pengar för att kunna köpa i framtiden men går på lite visningar ibland för att kolla läget.

I helgen var jag och kollade på ett hus som var byggt 2001. Alltså relativt nytt, men slitna ytskikt då det inte renoverats sedan det byggdes. Huset är på 60 kvm, tomt på ca 750 kvm och ligger i ett sommarstugeområde som precis håller på att få kommunalt vatten och avlopp. Ca 1 km från Östersjön. Det har nu förbränningstoalett, avlopp kommer i nästa år och anslutningsavgiften skulle ligga på ca 150 000 kr, PLUS kostnaden för att gräva, installera på tomten, dra in i huset osv. Det huset såldes för 3 miljoner, för 60 kvm...:crazy: Funderar allvarligt på att bygga nytt om ett par år, när jag sparat ihop tillräckligt.

Klockan 18 idag kommer byggaren och tittar på huset. Ska bli väldigt spännande att se vad han säger :nailbiting: Ena sekunden så känner jag att det är alldeles för mycket trassel, andra sekunden så är jag skitpepp. Är det normalt? :angel::confused:

Nu har byggaren varit där. Mycket trevlig.
Han sa samma som besiktningsmannen: byt tak så är fuktskadan löst. Man måste ändå riva ner isoleringen i vinden för där är ingen luftspalt.
Bad om två offerter: en på takbytet och en på takbyte, takkupa och öppna upp till nock. Får offerterna på tisdag.
Måste säga att det känns mycket bättre nu på något sätt, det var liksom som att: det här går att lösa och det kommer bli bra och det är genomförbart. Säger man fuktskada så blir man ju väldigt rädd, men denna fuktskadan var tydligen inte så farlig. Det har inte börjat mögla eller så.
Det kommer dock ta 3-4 veckor att fixa, vilket jag tyckte var högt räknat, menmen... Då får vi bo två personer och fem katter på nedanvåningen :yuck:

Nu har byggaren varit där. Mycket trevlig.
Han sa samma som besiktningsmannen: byt tak så är fuktskadan löst. Man måste ändå riva ner isoleringen i vinden för där är ingen luftspalt.
Bad om två offerter: en på takbytet och en på takbyte, takkupa och öppna upp till nock. Får offerterna på tisdag.
Måste säga att det känns mycket bättre nu på något sätt, det var liksom som att: det här går att lösa och det kommer bli bra och det är genomförbart. Säger man fuktskada så blir man ju väldigt rädd, men denna fuktskadan var tydligen inte så farlig. Det har inte börjat mögla eller så.
Det kommer dock ta 3-4 veckor att fixa, vilket jag tyckte var högt räknat, menmen... Då får vi bo två personer och fem katter på nedanvåningen :yuck:

Det låter absolut lovande. Vi bor just nu två personer och en hund, i en etta. Så att bo på nedervåningen tror jag ni fixar!
Håller tummarna för ett okej offertpris!

Det låter absolut lovande. Vi bor just nu två personer och en hund, i en etta. Så att bo på nedervåningen tror jag ni fixar!
Håller tummarna för ett okej offertpris!
Dessutom kan det löna sig bra att ta in flera offerter. Det massor på olika offerter. Från 27' om jag köpte allt materialet själv eller 150' om allt ingick. Materialet gick på runt 15'....

Dessutom kan det löna sig bra att ta in flera offerter. Det massor på olika offerter. Från 27' om jag köpte allt materialet själv eller 150' om allt ingick. Materialet gick på runt 15'....
Jag har, rent krasst, inte tid på mig att ta in offerter från andra snickare i nuläget. När det däremot är dags för renoveringen så kan jag, men mitt i ett husköp har jag inte möjlighet att möta upp fem snickare ute i huset för att samla offerter. Jag får utgå från denna offerten.

Vi var och tittade på två hus igår, men inget som direkt föll oss i smaken. Hus nr 1 hade 70-talsinredning, men renoverat badrum. Det fanns ingen dokumentation på badrummet, men mäklaren hade foton som visade att det var "rätt" gjort. Synd bara att min sambo är elektriker och direkt såg att elen var under all kritik. Då börjar man ju undra hur mycket annat som egentligen är korrekt utfört. Hus nr 2 var renoverat betydligt bättre men inte nyligen och allt var ganska slitet, massa repor i golv och nederkanter på väggar och dörrfoder, gissningsvis pga säljarens hundar. Så vi var inte helt överens med säljaren om värdet på huset och dess renoveringar.

Inget napp för oss alltså, bara att leta vidare.

Vart 2 månader av stress över att inte veta om lånet blir 100% beviljat eller ej. Vi har haft endel strul då jag inte är fastanställd och mamma+sambo hade för höga blankolån totalt.
Idag fick vi klart besked, min timanställning fungerar, mamma går in som medlåntagare och på Onsdag skriver vi på alla papper för lånen :love:
Det kändes som om 20kg bara släppte från axlarna.

Vi (jag, sambon är borta 2 av dom) har 4 nätter kvar i lägenheten, sedan blir det 10 nätter hos svärmor och 5 nätter på Öland hon mina föräldrar. den 15/9 flyttar vi in på riktigt! Det närmar sig oordentligt nu! Ser så enormt fram emot det :banana::banana::banana:

Jag har varit på visning, och jag gillade verkligen stället! Det som måste funderas på är avståndet till jobb (blir cirka 35 min med bil) och några mindre grejer. Huset är fint och lagom i storlek och stallet var finare än väntat, även om det måste göras om lite enligt mina önskemål. Alla hagar var stängslade och klara och storleken på marken funkar (3 hektar).

Däremot hittade mitt ex som var med på visningen 2-3 kakelplattor i badrummet som hade små sprickor. Det är ju inte jättekul när det gäller fuktspärr. I övrigt är badrummet jättefint och det finns inga tecken på att det skulle finnas fukt i dagsläget, men hur ställer sig försäkringsbolaget till detta? Besiktningsmannen kommer ju lätt att upptäcka dem och skriva in det i protokollet. Att riva upp ett fräscht badrum känns både trist och dyrt. Någon som vet om det är en katastrof med små sprickor?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21