Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske är vanligt, jag har ingen koll. Har märkt att en hel del ryker innan första visningen vilket jag förstår men här kändes det som en "done deal". Jag fick inte känslan av att det var öppet för budgivning utan hon beklagade att vi kom på visningen ungefär. Dåligt mäkleri kanske :)
Ah, säkert dåligt formulerat, eller ni som i er besvikelse tolkade det så? ;)

Jag upplevde det som sagt som ga vanligt att det låg ett bud som togs med in, så att budgivningen liksom startade på det budet och inte på acceptpris. Guldläge för säljaren minst sagt (och eftersom vi gjorde typ samma sak som säljare så kan jag ju inte uttala mig om det "sjyssta" i ett sådant förfarande :D :o ).

det är jag fine med. Men hon sa "ja tyvärr är kontraktet redan redo så jag borde ställt in visningen men hann inte". Kändes inte som det fanns en öppning. Vår tanke om typ 2 mille var dock långt ifrån verkligheten :p

@Bexzor Jaa, vi bor "inne i stan" sas. Men jag är ändå inte säker på att jag vill bo i Korsberga ;)

@Pontevecchio Jo, 100 000:- är väl nästan vad marken är värd, byggnaderna räknas nog som skit rakt igenom. Men jag vill bo i ett äldre hus, så för oss är det inte aktuellt om det inte går att rädda alls. Så vi får se helt enkelt :)

det är jag fine med. Men hon sa "ja tyvärr är kontraktet redan redo så jag borde ställt in visningen men hann inte". Kändes inte som det fanns en öppning. Vår tanke om typ 2 mille var dock långt ifrån verkligheten :p
Haha, klassikern vid renoveringsobjekt. Har en kollega som letar och ständigt blir besviken över hur dyra de blir tillsist - tror måååånga underskattar vad en renovering kommer kosta (eller är helt fine med att bo i ett renoveringsobjekt i tio år eller så). :( Trist iaf, underbart hus!

Jag tror på nån av alla hantverkare som var på plats, frågan är om de kan få upp priset så pass att renoveringen lönar sig? ska bli spännande att se.

Dom är skyldiga att lämna budet (om ni hade lagt ett högre) till säljaren. Rent krasst kan det komma ett högre bud när man sitter hos mäklaren för att skriva kontrakt.

Nu för tiden tycker jag det känns mer vanligt att de säljs innan visning. Tycker jag see det överallt på hemnet "borttagen innan visning" vilket också är sjukt störande för då får man inte ens en chans att matcha!

När det är så tycker jag att det är jättesvårt. Det går ju säkert att höra av sig till mäklaren och fråga om en visning ändå. Men jag vet ju inte om jag är intresserad alls innan jag sett objektet, så då känns det mest onödigt. Men kanske missar jag ett jättebra hus på det sättet. Isf är det tråkigt.

När det är så tycker jag att det är jättesvårt. Det går ju säkert att höra av sig till mäklaren och fråga om en visning ändå. Men jag vet ju inte om jag är intresserad alls innan jag sett objektet, så då känns det mest onödigt. Men kanske missar jag ett jättebra hus på det sättet. Isf är det tråkigt.

Ja precis tycker det är riktigt tråkigt om man ställt in sig på att titta, inväntar visning och sedan får man beskedet sålt innan vinsing.. Troligen så har det ju då vart förhandvisning och de lagt ett bra bud redan så det känns ju sådär att ge sig in i det...

Ja precis tycker det är riktigt tråkigt om man ställt in sig på att titta, inväntar visning och sedan får man beskedet sålt innan vinsing.. Troligen så har det ju då vart förhandvisning och de lagt ett bra bud redan så det känns ju sådär att ge sig in i det...

Man får helt enkelt vara mer på och hävda sina intressen. Berätta för de olika mäklarna vad man vill ha och var, nu i somras hände det att mäklarna ringde oss och tipsade och släppte in oss precis när fotografen varit där och tagit bilderna till nätet, dvs långt innan någon annan ens kunnat se att huset var på väg att komma ut. jag har nog varit på tjugo visningar minst där tiden endast varit avsatt för mig, (inte väntat på att det ska bli dags för visning enligt hemnet.)

Hände mig för nån månad sen. Men det visade sig att det såldes för bara 100' över utgångspris. Vilket jag också hade kunnat betala om det hade varit rätt objekt, som jag ju inte vet innan jag har sett det. Jag hoppas att säljarna sålde till någon de kände eller fick väldigt bra villkor från i övrigt, för annars hade de nog fått ut mer med en visning.

Man får helt enkelt vara mer på och hävda sina intressen. Berätta för de olika mäklarna vad man vill ha och var, nu i somras hände det att mäklarna ringde oss och tipsade och släppte in oss precis när fotografen varit där och tagit bilderna till nätet, dvs långt innan någon annan ens kunnat se att huset var på väg att komma ut. jag har nog varit på tjugo visningar minst där tiden endast varit avsatt för mig, (inte väntat på att det ska bli dags för visning enligt hemnet.)

Ja det är väl så det fungerar nu för tiden, tur att vi köpt nu och inte behöver tänka på detta mer för egen del :)

Hände mig för nån månad sen. Men det visade sig att det såldes för bara 100' över utgångspris. Vilket jag också hade kunnat betala om det hade varit rätt objekt, som jag ju inte vet innan jag har sett det. Jag hoppas att säljarna sålde till någon de kände eller fick väldigt bra villkor från i övrigt, för annars hade de nog fått ut mer med en visning.

Ja precis, de är ju en risk säljaren tar att det fnns fler intresserade som egentligenm hade junnat tänka sig bjuda över vid en eventuell budgivning!

För en del är signaturen på pappret väldigt viktig. Att veta att det nu är sålt och att de kan flytta in i sitt nya eller köpa jordenruntsegelbåten eller vad de har tänkt sig. Kanske struntade köparen i att besiktiga, och det kändes skönt för säljaren, kanske kunde köparen flytta in precis när det passade säljaren. Summan är bara ett av alla kort man kan spela, som du själv skriver.

För en del är signaturen på pappret väldigt viktig. Att veta att det nu är sålt och att de kan flytta in i sitt nya eller köpa jordenruntsegelbåten eller vad de har tänkt sig. Kanske struntade köparen i att besiktiga, och det kändes skönt för säljaren, kanske kunde köparen flytta in precis när det passade säljaren. Summan är bara ett av alla kort man kan spela, som du själv skriver.

Absolut, så är det ju. Men marknaden där jag letar just nu är verkligen säljarens så jag tror inte att ngn säljare behöver vara så desperat eller rädd att inte få sålt. Såklart så kan det ju vara sånt som ingen besiktning eller friskrivningsklausul eller snabb inflyttnings om spelar in (fast som sagt med den marknad som är nu så kan troligen flera spekulanter erbjuda samma sak).

Jag tänker att det kanske kan vara så att alla inte är jättebra på att vara säljare heller. Många som skriver här i köpa hus-tråden verkar insatta lite över genomsnittet, men kanske en oerfaren säljare inte är så insatt i marknaden och budgivning utan blir glad över att få ett snabbt bud och dessutom ett över accept/utgångspris och så skriver man. Men jag vet inte, bara lite spekulationer så här på morgonkvisten.

Jag tänker att det kanske kan vara så att alla inte är jättebra på att vara säljare heller. Många som skriver här i köpa hus-tråden verkar insatta lite över genomsnittet, men kanske en oerfaren säljare inte är så insatt i marknaden och budgivning utan blir glad över att få ett snabbt bud och dessutom ett över accept/utgångspris och så skriver man. Men jag vet inte, bara lite spekulationer så här på morgonkvisten.

Så kan det alldeles säkert vara. De kanske tänker att de behöver få ut ett visst pris för att täcka lån och nytt köp och så får de mer än det och är nöjda.

Vi letar gård här uppe och har inte kommit så himla långt. Har inte ens varit på bankmöte än utan det blir nästa vecka. Är så himla nervös för det eftersom vårt sparande är pinsamt lågt och jag vet att de kan var väldigt hårda med det. Har hursomhest hängt en massa på hemnet senaste tiden och jag om trodde att det skulle vara hyfsat enkelt att hitta något med ett litet hus, ekonomibyggnader och 2-4 ha mark har uppenbarligen haft jättefel. Allt är avstyckakt alldeles brutalt även om det ligger mitt ute på landet:(. Vill ha hästarna hemma och det ska finnas bra möjligheter till lösdrift, tänker inte ha hästar på stall som ska passas.

Ja ja, vi får väl se om det nånsin kommer ut något som passar och som vi kommer ha råd med...

I övermorgon blir jag ägare till mitt nya hus! (Ja, eller banken äger väl än så länge en stor del av det.)

I helgen ska jag åka dit med en del av min ved och sedan bara gå omkring och titta, känna och förhoppningsvis glädjas.

Nästa vecka ska golvfirman lägga in nytt golv och veckan därpå kommer målarna. Jag hoppas verkligen att de hinner göra allt, för flyttlasset går första veckan i december. Kan inte riktigt fatta det... (Smiliesarna funkar inte - men ni kan tänka er bananer och hoppande bollar mm.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka