Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi (och 75 andra) var på visningen idag. Fantastiskt hus men alldeles för mycket renoveringsbheov. Dessutom fanns det en färdig deal på 350' över utgångspris redan.

Vi (och 75 andra) var på visningen idag. Fantastiskt hus men alldeles för mycket renoveringsbheov. Dessutom fanns det en färdig deal på 350' över utgångspris redan.
Trist, både för er och huset. Det låter som att ni skulle tagit väl hand om det. Hoppas att ni hittar ett annat snart och hoppas att huset hamnar hos någon som inte renoverar sönder det.

350' över innan visning var inte dåligt :o tråkigt när en kommer på visningen och får reda på det. En går ju på visning (eller i alla fall jag) för att en tycker att objektet är intressant, i intresset ligger i regel priset med som en faktor. Visst får en räkna med att det går upp, men 350' innan budgivning kan göra rätt mycket.

Jag har också tittat på hus i helgen. Bra känsla i huset men en del frågetecken. Ff a avståndet. Jag känner att jag har tappat lite hur jag ska resonera. Har precis flyttat till en "håla" med hästar och allt och har letat hus i närheten av den, det här huset ligger ett par mil bort, i en annan håla... Det kanske är dumt att låsa sig vid att jag vill ha ett hus i håla 1 när jag egentligen inte ens boat in mig där. Men samtidigt känns det tungt att börja om igen. Någon med bra input?

@Bubbla Jag tänker att om du räknar med att bo i huset under en lång tid är det värt det att börja om igen, om huset känns hundra. Att börja om tar väl några månader upp till ett år och bor du i huset i 10 år blir de få månaderna väldigt små i jämförelse.

@Pontevecchio Dålig stil att få en sån prisinformation när en redan är på visningen tycker jag! Jag gillar verkligen inte mäklare... Litar inte ett dugg på dem :p

priset var väl en sak men att det låg färdigt för kontraktskrivning dagen efter...
"jag kunde inte ställa in visningen" ehh jo?

Vårt intresse var dock inte seriöst pga renoveringsbehovet. Vi har varken kunskap, pengar eller tid till det. Men det ska bli kul att se om det kommer ut på marknaden om 1-2 år renoverat. Potential fanns i massor

@Bubbla Jag tänker att om du räknar med att bo i huset under en lång tid är det värt det att börja om igen, om huset känns hundra. Att börja om tar väl några månader upp till ett år och bor du i huset i 10 år blir de få månaderna väldigt små i jämförelse.

@Pontevecchio Dålig stil att få en sån prisinformation när en redan är på visningen tycker jag! Jag gillar verkligen inte mäklare... Litar inte ett dugg på dem :p

Mycket som är oklart just nu (med blivande sambons försäljning av hus och vad han får ut etc.) och huset var inte hundra men kan bli med en hel del renovering. Men potential som det så fint heter (fast det stod faktiskt inte så i mäklarannonsen).

Men du har ju helt rätt i att det kan vara värt om man sen tänker sig att bo i huset en längre tid. Vilket ju såklart är tanken. Har varit en jobbig tid det senaste året bara med tillfälliga boenden och farande kors o tvärs till hästar o barn. Så känns skönt att ha landat någonstans.

Jag som drömt om hus på landet i många, många år, har kanske hittat något jag vill ha. Dessvärre är det riktigt jävla uselt i skicket. Nu pratar vi totalrenovering. TOTAL.
Vi har bokat in oss på visning, men eftersom det är ett dödsbo har vi redan varit där och snokat flera gånger. Känslan utomhus är bra. Nu återstår det att se hur det känns inomhus.
Sambon har redan börjat renovera i tanken. Han är redan färdig med huset och har börjat bygga garaget. Jag är lite mer avvaktande, jag vill se hur det ser ut inne innan jag planerar iväg hur långt som helst.
Men med det priset så...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-hjo-kommun-korsberga-tegelbruk-25-6727739

Tyvärr har jag inte pratat med min mamma sedan jag råkade kläcka att vi tänkte gå på visning av huset. Hon blev minst sagt jätteupprörd. Hon vill inte att vi köper det.
Sambon släkt, vars farfar var byggmästare och vars farbröder alla har mer eller mindre totalrenoverat hus är inte alls lika avigt inställda som min mor..

Haha! Jämfört med huset jag köpte i sommras så är det där rena semestern i renovering, i "erat" hus finns ju både kök och badrum :D

Ja, projekt är det ju minst sagt.. Det är inte bara huset som är i dåligt skick utan det ligger sopor och skit över hela tomten. Varje skjul är fyllt med sopor - alltså hushållssopor. Så frågan är ju om man har tid och ork att reda ut ett sådant stort projekt. Det är väl det mamma inte tror, jag är lite smålat och sambon har svårt att komma igång. Hon är väl rädd för att det ska bli Arga snickaren över alltihop.
MEN jag har jobbat som målare och sambon som snickare - sambon kan mura, putsa, lägga tak, lättare rörläggning osv. Hans far är snickare, hans farfar byggmästare som kan allt. Vi har en vän som är rörmokare och far min är elektriker. Så med lite stöttning borde vi kunna få bra hjälp när det uppkommer frågor. Det är väl det att vi ska orka "hålla ut" hela vägen. Och det vet man ju inte innan man provat :)

Men som sagt - visning först. Jag skiter i om huset visar sig vara helt ok, är inte känslan rätt vill jag inte bo där.

Vad tråkigt! 350 över utgångspriset var inte dåligt heller!
Är det bara i lgh-marknaden det är ganska vanligt med ett förhandsbud som meddelas på visning tro? När vi sålde vår bostadsrätt i höstas så fick vi förhandsbud på ett par hundra tusen över acceptpris och det var väldigt vanligt när vi letade för ett par år sedan också att man fick besked om att det låg ett bud och att om ingen matchade det så skrevs en eller Max två dagar senare.

Som säljare är det ett underbart läge, inte lika kul som köpare men ga vanligt nu när förhandsbud blir allt vanligare. Vi "tappade" två hus innan visning också, uppskattningsvis efter bud på dryga halvmiljonen över acceptpriset... Galen marknad på sina håll.

Är det bara i lgh-marknaden det är ganska vanligt med ett förhandsbud som meddelas på visning tro? När vi sålde vår bostadsrätt i höstas så fick vi förhandsbud på ett par hundra tusen över acceptpris och det var väldigt vanligt när vi letade för ett par år sedan också att man fick besked om att det låg ett bud och att om ingen matchade det så skrevs en eller Max två dagar senare.

Som säljare är det ett underbart läge, inte lika kul som köpare men ga vanligt nu när förhandsbud blir allt vanligare. Vi "tappade" två hus innan visning också, uppskattningsvis efter bud på dryga halvmiljonen över acceptpriset... Galen marknad på sina håll.

Nej jag upplever att det är jättevanligt både bland hus och lägenheter. Vi springer på en del husvisningar just nu och på var och varannat hus finns det redan bud när visningen är. Så länge förhandsbuden som kommer in inte är av typen "detta bud gäller enbart innan visning" så finns det ju ingen som helst anledning för säljarna att ställa in visningen :)

Nu för tiden tycker jag det känns mer vanligt att de säljs innan visning. Tycker jag see det överallt på hemnet "borttagen innan visning" vilket också är sjukt störande för då får man inte ens en chans att matcha!

priset var väl en sak men att det låg färdigt för kontraktskrivning dagen efter...
"jag kunde inte ställa in visningen" ehh jo?

Vårt intresse var dock inte seriöst pga renoveringsbehovet. Vi har varken kunskap, pengar eller tid till det. Men det ska bli kul att se om det kommer ut på marknaden om 1-2 år renoverat. Potential fanns i massor

Men är det så taskigt egentligen? Någon har bestämt sig snabbt och erbjuder en viss summa, utöver det erbjuder de snabb kontraktsskrivning, men chansen finns kvar för andra att vara med och bjuda över. (Mäklaren är skyldig att vidarebefordra alla bud)

Hoppar in i tråden, fast vi måste sälja det hus vi har först. SEN ska vi köpa oss ett gemensamt hus :D

Som säljare (eller ja eg.bara sambon) så märker man hur folk resonerar. Vi har fått diverse förslag, även skambud. Huset kom till försäljning nu i höst, sambon flyttade därifrån december 2012 så han har inte haft bråttom :laugh: Huset ligger i ett pyttelitet samhälle så det spred sig med den berömda djungeltelegrafen att det skulle säljas nästan så fort han körde av gården med flyttlasset. Kruxet är att min käre sambos kontaktuppgifter inte går att hitta, såvida man inte vet mitt namn :meh:

Kanske är vanligt, jag har ingen koll. Har märkt att en hel del ryker innan första visningen vilket jag förstår men här kändes det som en "done deal". Jag fick inte känslan av att det var öppet för budgivning utan hon beklagade att vi kom på visningen ungefär. Dåligt mäkleri kanske :)

Jag som drömt om hus på landet i många, många år, har kanske hittat något jag vill ha. Dessvärre är det riktigt jävla uselt i skicket. Nu pratar vi totalrenovering. TOTAL.
Vi har bokat in oss på visning, men eftersom det är ett dödsbo har vi redan varit där och snokat flera gånger. Känslan utomhus är bra. Nu återstår det att se hur det känns inomhus.
Sambon har redan börjat renovera i tanken. Han är redan färdig med huset och har börjat bygga garaget. Jag är lite mer avvaktande, jag vill se hur det ser ut inne innan jag planerar iväg hur långt som helst.
Men med det priset så...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-hjo-kommun-korsberga-tegelbruk-25-6727739

Tyvärr har jag inte pratat med min mamma sedan jag råkade kläcka att vi tänkte gå på visning av huset. Hon blev minst sagt jätteupprörd. Hon vill inte att vi köper det.
Sambon släkt, vars farfar var byggmästare och vars farbröder alla har mer eller mindre totalrenoverat hus är inte alls lika avigt inställda som min mor..
100 000!! haha vilket pris!

är det inte bättre att riva och bygga nytt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka