Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kunde lika gärna varit jag som skrev det där, @Fiorano
Precis så har vi det också. Inga direkta sparpengar. Letar lagom stort hus med lagom med mark.
Antingen är det 30-40 hektar, eller så är det helt avstyckat. Jag vill bo kvar i kommunen, då blir det ännu mindre utbud..
Jag är dessutom lite arg för att min kommun ligger utmed Vättern. Det innebär ju att det blir hälften så lite "landet" runt staden än om man inte hade bott vid sjön. Jävla vatten!

@HotrodKitten Alltså det är kanske tramsigt, men på nåt sätt känns det skönt att det finns fler än vi som inte har ett fantastiskt sparande:o. Jag har som aldrig trottatt jag ens skulle träffa någon att köpa hus mef så det har inte varit prioriterat. Men även om vi måste låna till kontantinsatsen har vi ändå rätt bra marginaler. Får bara hoppas att banken håller med..

@Fiorano och jag tyckte det var så skönt att läsa om er också :) Man känner sig lite "skamlig" när man vill köpa hus och inte har massa pengar sparade.
Vi kan få loss pengar om banken totalvägrar, vi har bilar ihop som lånen i stort sett är avbetalda på och som sammanlagt kanske kan ge 300` typ. Men bilarna vill vi ju egentligen inte sälja.. ;)

Fast sen finns ju det lilla problemet med att jag pluggar nu. Är det någon som har någon erfarenhet av att söka lån när en av er pluggar? Jag jobbar extra, ca 10-15 timmar i veckan, så helt utan inkomst är jag ju inte.
Jag trodde det var helt kört men har pratat med ett par stycken som säger att det funkat för "folk de känner"..

@aprilmaj Oj, så roligt - äntligen! :D

Vi får nycklarna på måndag och flyttlasset går på torsdag. Under dagarna där emellan ska vi måla taken, matrummets ena vägg (ful fondvägg nu) och tapetsera vardagsrummet. Full rulle blir det :p
Jag undrade just hur det går för er! Torsdag redan - så snart! Förstår att det blir busy-busy :)

@aprilmaj Ja vi lever i ett stort kaos nu, lägenheten är belamrad av flyttlådor och massa annat :p Och imorgon och fredag kommer jag vara bortrest på ett litet avslutningsläger på den utbildning jag gått detta året, så de dagarna försvinner för min del... Men det är skönt att vi har kvar lägenheten fram till sista november så det är inte hela världen om vi inte lyckas flytta allt den 20e :)

Det kunde lika gärna varit jag som skrev det där, @Fiorano
Precis så har vi det också. Inga direkta sparpengar. Letar lagom stort hus med lagom med mark.
Antingen är det 30-40 hektar, eller så är det helt avstyckat. Jag vill bo kvar i kommunen, då blir det ännu mindre utbud..
Jag är dessutom lite arg för att min kommun ligger utmed Vättern. Det innebär ju att det blir hälften så lite "landet" runt staden än om man inte hade bott vid sjön. Jävla vatten!
Kan du inte köpa en gård med mer mark och arrendera ut då?

Fast sen finns ju det lilla problemet med att jag pluggar nu. Är det någon som har någon erfarenhet av att söka lån när en av er pluggar? Jag jobbar extra, ca 10-15 timmar i veckan, så helt utan inkomst är jag ju inte.
Jag trodde det var helt kört men har pratat med ett par stycken som säger att det funkat för "folk de känner"..

Jag pluggar och vi hade inga problem alls med att få lån. De gick på vår sammanlagda inkomst (värt att tänka på att inte räkna in studie-lånen) och det var öht inte någon fråga om att det skulle vara svårt för oss att få lån.

Sambon jobbar heltid och jag studerar heltid. För oss var det inga problem att få lån, men då hade jag i princip kunnat betala lägenheten kontant med eget kapital, jag läser en jobbsäker utbildning och sambons mamma har mycket kontakter inom bankvärlden. Vår bankkvinna sa att huvudregeln är att alla som står på lånet ska förvärvsarbeta men de gör alltid en individuell bedömning.

Vad skönt att höra @Tassetass !
Jag jobbar som sagt lite också, och är inte helt utan inkomst. Utbildar mig till grundlärare som väl får räknas till en ganska jobbsäker utbildning ändå, och sambon jobbar skift på mejeri så har får ofta ut ganska bra lön också.
I värsta fall borde det väl gå om jag tjatar med mig typ mor som medlåntagare? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka