Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åååå era svar gjorde mig nervösa... jag vill så fruktansvärt gärna ha huset. Men jag har aldrig varit där och vill inte köpa utan att sett det, och gjort en ordentlig besiktning. Huset säljs ju med friskrivningsklausul. Men jag är kär i huset, och sambon är ännu värre..

Jag tänker inte ens länka till huset här för jag är så rädd att någon annan ser det och också vill ha det.. Lite sådär "my precious"-halvcreepy har jag gått och blivit. Misstänker att en tjej i stallet också kommer kolla. Sambons kusin kommer kolla. Grannens kusin kommer kolla. Och grannens kusins kompis kommer kolla. Jag ska ha det!

Men ring mäklaren pronto!! Mäklaren måste framföra bud till säljaren så säljaren kanske kan visa huset för er om nu mäklaren absolut inte har tid. Ligg på och säg att det är bråttom!

Åååå era svar gjorde mig nervösa... jag vill så fruktansvärt gärna ha huset. Men jag har aldrig varit där och vill inte köpa utan att sett det, och gjort en ordentlig besiktning. Huset säljs ju med friskrivningsklausul. Men jag är kär i huset, och sambon är ännu värre..

Jag tänker inte ens länka till huset här för jag är så rädd att någon annan ser det och också vill ha det.. Lite sådär "my precious"-halvcreepy har jag gått och blivit. Misstänker att en tjej i stallet också kommer kolla. Sambons kusin kommer kolla. Grannens kusin kommer kolla. Och grannens kusins kompis kommer kolla. Jag ska ha det!

Klart du inte ska köpa det utan att ha sett de eller besiktat det, de menar nog ingen :)

Du ringer och ber om en förvisning innan den offieciella eftersom ni är så pass intresserade och inte har tid att vänta tills visningen är planerad. Om ni gillar huset och kan tänka er att köpa det så lägger ni ett bud innan officiella visningen och säger att budet gäller om ni gör affär nu, ni har lånelöfte klart. Sedan om säljaren accepterar så skriver man på avtal och i det avtalet står det att OM det uppkommer något ( olika formuleringar här kan vara en påpekningar som uppgår till en viss summa eller helt utan anledning) på besiktningen (som ni kommer utföra och betala för) så har ni rätt att dra er ut tom ett visst datum.

Och vi har bott i vårat hus 2,5 vecka ca. Dock så vart det ingen bra start alls.... :( Pelletspannan har krånglat,men nu verkar den äntligen peppar peppar fungera. Det vart driftstopp så på morgonen när man klev upp var det iskallt här inne,inte kul alls.

Sen vart gammelvovven tvärarg och irriterad,började vakta saker och ha sig,han är inte sån!!! Visste dock att han hade spondylos så ett veterinärbesök bokades in om det kanske var pga smärta i ryggen,även om jag var beredd på annat,det hittades gråstarr och vovven var antagligen i princip blind. :cry: Nytt ställe,där han inte alls kände igen sig,och såg inte riktigt heller,och ont gjorde det tydligen också,sen spondylosen som alltid visade sig så här på senhöst/förvintern. Så,min älskade gammelgubbe fick somna in i Måndags. :cry:

Det känns så himla tråkigt nu när vi äntligen köpt hus och han hade kunnat springa in och ut som han ville,sen blir det såhär. :( Usch vad jag saknar honom! Nu har vi satt tradition att tända ett ljus för honom varje kväll i kakelugnen,varje kväll kommer det lysa för honom.

Luften gick ut oss totalt så allt har avstannat. Hann få bort klickgolv/plastmatta från vårat sovrum,och få fram trägolvet,samt klä av en vägg (Vi vill ha dom gamla vackra träplankorna som en fondvägg) men nu är det stopp som sagt. :meh: Vi ska sätta fart igen såfort det känns lite lättare,nu är det mest kliva upp,iväg till dagis,gå till jobbet,jobba,komma hem,fixa mat,lägga barn,bryta ihop,gå och försöka sova.
:cry: Vilken tråkig början, jag har ju följt er på "Hund" också. Hoppas att ni kan landa eller vad man skall kalla det och finna glädje i ert hus igen men låt sorgen ta sin tid, huset springer inte ifrån er. Kram

Klart du inte ska köpa det utan att ha sett de eller besiktat det, de menar nog ingen :)

Du ringer och ber om en förvisning innan den offieciella eftersom ni är så pass intresserade och inte har tid att vänta tills visningen är planerad. Om ni gillar huset och kan tänka er att köpa det så lägger ni ett bud innan officiella visningen och säger att budet gäller om ni gör affär nu, ni har lånelöfte klart. Sedan om säljaren accepterar så skriver man på avtal och i det avtalet står det att OM det uppkommer något ( olika formuleringar här kan vara en påpekningar som uppgår till en viss summa eller helt utan anledning) på besiktningen (som ni kommer utföra och betala för) så har ni rätt att dra er ut tom ett visst datum.

Sambon ringde idag, och precis som när jag ringde och bokade in mig på visningen är det omöjligt att få komma tidigare :( När jag ringde sa jag att det var lite svårt den dagen och ville ha tidigare, men enda möjliga dagen var efter visningen. Samma idag, och mäklaren sa att han inte släpper in någon innan. Och att det är ett dödsbo så mest pengar vinner, det måste inte gå fort. Så vi är passiva budgivare och får hålla ut helt enkelt!
Jag kommer hinna bli galen på den tiden till visning..

Sambon ringde idag, och precis som när jag ringde och bokade in mig på visningen är det omöjligt att få komma tidigare :( När jag ringde sa jag att det var lite svårt den dagen och ville ha tidigare, men enda möjliga dagen var efter visningen. Samma idag, och mäklaren sa att han inte släpper in någon innan. Och att det är ett dödsbo så mest pengar vinner, det måste inte gå fort. Så vi är passiva budgivare och får hålla ut helt enkelt!
Jag kommer hinna bli galen på den tiden till visning..

Skit då, men då har ni ju testat iaf och gjort de ni kunnat, mer kan ni ju inte göra nu och ingen annan heller. Dem vill bara ha en visning och sedan vill dem ha budgivning de verkar säljarna bestämt sagt till mäklaren :) Fördelen med att ni ringt och testat är ju att ingen annan kommer ju kunna gå på visning och köpa innan heller, som hade kunnat vara risken om ni inte testade :)

@Catrool :) Ja det kändes ju bättre när han var så totalbestämd med att ingen fick komma innan visning, bara efter i sånna fall. Då kan jag ju stryka skräckscenariot att de ringer två dagar innan och säger att det är sålt, eller att vi måste fatta ett snabbt beslut att vara med och buda innan vi kunnat titta ordentligt på huset.
Det finns två negativa saker med huset som jag hoppas skrämmer lite, det är att avloppet ej är godkänt och att det värms med el enbart. Båda två är ju större "investeringar" som inte är gjorda på en handvändning. Så jag hoppas det får några att tveka lite! :)

Ni som har lite husletarerfarenheter.. Om ett hus legat ute länge till salu, kan chansen finnas att man kan pruta lite då? ;) Att ingen köpt det borde ju bero på antingen överpris eller någon/några brister på huset?

Har inte sett det live utan sitter mest och spånar ;)
Ska på arbetsintervju på måndag, sen om jag får det så måste flytt ske innan februari så måste börja leta hus på allvar känns det som! (byter jobb och därmed stad, frivilligt, så ingen panik så)

Ni som har lite husletarerfarenheter.. Om ett hus legat ute länge till salu, kan chansen finnas att man kan pruta lite då? ;) Att ingen köpt det borde ju bero på antingen överpris eller någon/några brister på huset?

Har inte sett det live utan sitter mest och spånar ;)
Ska på arbetsintervju på måndag, sen om jag får det så måste flytt ske innan februari så måste börja leta hus på allvar känns det som! (byter jobb och därmed stad, frivilligt, så ingen panik så)
Det kan vara prutläge - eller inte. Om ägarna inte vill/behöver sälja under begärt pris, så gör de inte det. Men det är nog vanligare att prutmånen ökar ju längre huset varit till salu.

Det kan vara prutläge - eller inte. Om ägarna inte vill/behöver sälja under begärt pris, så gör de inte det. Men det är nog vanligare att prutmånen ökar ju längre huset varit till salu.
Ja så kan det ju också vara!
Legat ute snart 90 dagar, men det kan ju som sagt vara att de ej har bråttom...

Eller att de först inte hade bråttom och avvisade lägre bud, för att senare få se intresset svalna och inga bud ramlar in alls. Kanske är säljaren mottaglig för ett lägre bud nu?

Eller att de först inte hade bråttom och avvisade lägre bud, för att senare få se intresset svalna och inga bud ramlar in alls. Kanske är säljaren mottaglig för ett lägre bud nu?
Spännande tanke :)

Ska kika på området när vi ska vara i närheten om ett par veckor, och om jag får jobbet så börjar vi nog med att be om en visning. Så får vi se! :)

Vårat låg ute för 895 över ett år,sen gjordes en stor sänkning till 695 (skiljsmässa) och både ägaren och mäklaren trodde det skulle bli rusning så dom hade satt upp två visningsdagar. På den första var det vi och ett par till,andra dagen var det bara vi. Vi bjöd 600,då slog dom tillbaka med 650,då sa vi 620,och inte en krona mer,utan skulle dom inte accepera det så fick vi tacka för oss,men dom tog det. :) Så visst kan man pruta lite om detlegat ute ett tag. Jag tror knappast att förra ägarna till vårat hus hade accepterat ettbud på 620 när detlåg ute för 895 om man hade blivit intresserad då. ;):p Ett prut på 275 är nog inte såååå godtaget. :angel:

Lite liknande när vi köpte vårt. Det var ute en gång för 3,5 eller 3,6 och såldes inte. 1,5 år senare lade de ut det för 3.450.000 och lät det ligga ute ett tag. (:läs, ingen köpte.) Sedan sänkte till 3,3 och jag tänkte att man kan ju alltid åka och titta lite. Det ena ledde till det andra och efter en hel del konstigheter bjöd jag 3 miljoner jämnt och det var deras enda bud så de fick vackert tacka ja trots att de inte var nöjda alls. (Har jag sedan hört från grannarna. :-) )

Wie vi har äntligen köpt hus! Efter ganska exakt 6 månaders intensivt hemnet-studerande och otaliga visningar och 4 budgivningar vann vi denna budgivningen med 5 tusen sent fredag eftermiddag och skrev kontrakt 1 timme senare (och då hade motbjudande lagt ett överbud när vi var på väg till mäklarkontoret, men säljarna var väldigt schyssta och avvisade det). Vi gick in i husletandet med många önskemål, bla. ekonomibyggnader, minst ett par ha mark och enskilt läge, men det blev ett litet hus, utan ekonomibyggander (okej en gäststuga), 1000 kvm tomt och flera grannar, men iaf på landet nära skog och hav. Vi prioriterade att få flytta till hus på landet och orkade inte vänta på drömhuset mer utan tänker att här kommer vi bo gott i några år till en billig peng, och dyker drömhuset upp så slår vi till :)

Att vara med i en budgivning är verkligen speciellt, att inte ha någon kontroll över förloppet, snabba vändningar och stålsätta sig om priset springer iväg och man redan köpt huset i tanken...

Wie vi har äntligen köpt hus! Efter ganska exakt 6 månaders intensivt hemnet-studerande och otaliga visningar och 4 budgivningar vann vi denna budgivningen med 5 tusen sent fredag eftermiddag och skrev kontrakt 1 timme senare (och då hade motbjudande lagt ett överbud när vi var på väg till mäklarkontoret, men säljarna var väldigt schyssta och avvisade det). Vi gick in i husletandet med många önskemål, bla. ekonomibyggnader, minst ett par ha mark och enskilt läge, men det blev ett litet hus, utan ekonomibyggander (okej en gäststuga), 1000 kvm tomt och flera grannar, men iaf på landet nära skog och hav. Vi prioriterade att få flytta till hus på landet och orkade inte vänta på drömhuset mer utan tänker att här kommer vi bo gott i några år till en billig peng, och dyker drömhuset upp så slår vi till :)

Att vara med i en budgivning är verkligen speciellt, att inte ha någon kontroll över förloppet, snabba vändningar och stålsätta sig om priset springer iväg och man redan köpt huset i tanken...

Haha, precis som vi i önskemål och slutresultat, även tankarna om att vi inte orkar vänta utan vi börjar här! :-)

Grattis! :)

Budgivning är verkligen speciellt, jag tyckte det var fruktansvärt!! :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18