Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast nu har jag hittat ett annat hus jag vill ha. Sambon är fortfarande mer sugen på rishögen men jag är mer och mer tveksam både till läget och till allt arbete som det kommer krävas innan vi ens kan bo där.
Huset jag vill ha ligger inte ute på hemnet än, men det ligger på cykelavstånd från stan och max 1 km från stallet. Minus med det huset är att tomten och huset ligger i en bergssluttning, och sambon måste ju prompt ha ett garage. Det blir lite bökigt att spränga in garaget i berget.. Sen lär det huset, som kommer ligga på 495', locka betydligt fler intresserade så det lär bli budgivning helt säkert.
Vi får se! :)

Åh, jag följer tråden med skräckblandad förtjusning. Det känns så långt tills vi skall flytta i slutet på februari/början på mars, samtidigt är det så mycket man måste hinna med! På grund av hälsan orkar jag inte så mycket i taget men det får väl ge sig. Mestadels är det saker som skall rensas väck, jag får lite separationsångest...
Nu när det är så mörkt på kvällarna tänker jag även på att sen är det slut på att kunna gå ut med hundarna i upplysta bostadsområden, dags att införskaffa fler reflexer och pannlampa!

Jag fick rota fram pannlampan och reflexerna. Jag brukar lägga upp det så att jag inte går den längsta promenaden när det är kolsvart heller.

På tomten till mitt hus har det legat ett grenadjärtorp och jag har hittat uppgifter om den siste livgrenadjären som bodde där! Så intressant! Jag tror att ladugård och uthus härrör från den tiden.

Är det någon som vet hur man kan hitta de tidigare grenadjärerna (om det funnit några förstås)?

De tidigare ägarna till mitt hus hittade en lapp under golvet när de renoverade. Där stod ungefär att det varit ett tungt arbete att bygga huset och när allt var klart så var man värd en sup. Jag har kvar lappen - också så kul!

@aprilmaj Så häftigt! Jag vill också veta historiska grejer om mitt hus. Det närmsta jag kommit är Lantmäteriets "Historiska kartor", där får en upp gamla dokument också om området en söker i så kanske går att hitta något där? Dock är det inskannade bilder av gamla dokument = svårt att läsa ibland. Finns säkert bättre sätt att hitta gammal info ;)

http://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Historiska-kartor/

Åh, så kul det känns att vara husägare :D Blev en intensiv dag och nu är det dags att sova så en orkar med en minst lika intensiv dag imorgon ;) Det är väl dock dags för mig att sluta uppdatera om mitt husköp i den här tråden! Ni hittar en länk i min profil om ni trots allt vill fortsätta bli uppdatera er :up:

Åh, så kul det känns att vara husägare :D Blev en intensiv dag och nu är det dags att sova så en orkar med en minst lika intensiv dag imorgon ;) Det är väl dock dags för mig att sluta uppdatera om mitt husköp i den här tråden! Ni hittar en länk i min profil om ni trots allt vill fortsätta bli uppdatera er :up:
Kuul! Grattis husägare! :D lycka till nu med alla planer :)

Grattis @McFlurry :D

Själv sitter jag på nålar just nu. Det har kommit ut ett nytt hus, som jag såååååå gärna vill ha. Jag tror jag har skrivit om det tidigare i tråden också.
Men vi har inte varit hos banken än, så jag vet inte hur det går med lån.
Och dessutom så läggs det aldrig ut på hemnet! Det sitter uppe i fönstret med en bild på utsidan, jag har bokat in mig på visning den 2 dec men jag vill ju se mer bilder!! Hur seg får man vara som mäklare egentligen, när vi ringde i torsdags förra veckan sa att att det skulle ligga ute på måndag.. idag är det ju onsdag! Jag hade gärna haft en driftskostnad på huset att ta med till banken, men nu vet vi ju ingenting..

Och vi har bott i vårat hus 2,5 vecka ca. Dock så vart det ingen bra start alls.... :( Pelletspannan har krånglat,men nu verkar den äntligen peppar peppar fungera. Det vart driftstopp så på morgonen när man klev upp var det iskallt här inne,inte kul alls.

Sen vart gammelvovven tvärarg och irriterad,började vakta saker och ha sig,han är inte sån!!! Visste dock att han hade spondylos så ett veterinärbesök bokades in om det kanske var pga smärta i ryggen,även om jag var beredd på annat,det hittades gråstarr och vovven var antagligen i princip blind. :cry: Nytt ställe,där han inte alls kände igen sig,och såg inte riktigt heller,och ont gjorde det tydligen också,sen spondylosen som alltid visade sig så här på senhöst/förvintern. Så,min älskade gammelgubbe fick somna in i Måndags. :cry:

Det känns så himla tråkigt nu när vi äntligen köpt hus och han hade kunnat springa in och ut som han ville,sen blir det såhär. :( Usch vad jag saknar honom! Nu har vi satt tradition att tända ett ljus för honom varje kväll i kakelugnen,varje kväll kommer det lysa för honom.

Luften gick ut oss totalt så allt har avstannat. Hann få bort klickgolv/plastmatta från vårat sovrum,och få fram trägolvet,samt klä av en vägg (Vi vill ha dom gamla vackra träplankorna som en fondvägg) men nu är det stopp som sagt. :meh: Vi ska sätta fart igen såfort det känns lite lättare,nu är det mest kliva upp,iväg till dagis,gå till jobbet,jobba,komma hem,fixa mat,lägga barn,bryta ihop,gå och försöka sova.

Jag är väl den i tråden som haft tillgång till mitt hus längst och den enda som ännu inte flyttat in.men nu tar det sig sakta men säkert,ny el,provgrop grävd för "kiss o bajs brunn" allt rivningsarbete avklarat,gipsskivor uppsatta och en hel del målat, tom tapetserat ett rum :) idag tittade jag på ett kök som kostade......... trumvirvel 110000 :eek: , tänk om tänk rätt !

Och vi har bott i vårat hus 2,5 vecka ca. Dock så vart det ingen bra start alls.... :( Pelletspannan har krånglat,men nu verkar den äntligen peppar peppar fungera. Det vart driftstopp så på morgonen när man klev upp var det iskallt här inne,inte kul alls.

Sen vart gammelvovven tvärarg och irriterad,började vakta saker och ha sig,han är inte sån!!! Visste dock att han hade spondylos så ett veterinärbesök bokades in om det kanske var pga smärta i ryggen,även om jag var beredd på annat,det hittades gråstarr och vovven var antagligen i princip blind. :cry: Nytt ställe,där han inte alls kände igen sig,och såg inte riktigt heller,och ont gjorde det tydligen också,sen spondylosen som alltid visade sig så här på senhöst/förvintern. Så,min älskade gammelgubbe fick somna in i Måndags. :cry:

Det känns så himla tråkigt nu när vi äntligen köpt hus och han hade kunnat springa in och ut som han ville,sen blir det såhär. :( Usch vad jag saknar honom! Nu har vi satt tradition att tända ett ljus för honom varje kväll i kakelugnen,varje kväll kommer det lysa för honom.

Luften gick ut oss totalt så allt har avstannat. Hann få bort klickgolv/plastmatta från vårat sovrum,och få fram trägolvet,samt klä av en vägg (Vi vill ha dom gamla vackra träplankorna som en fondvägg) men nu är det stopp som sagt. :meh: Vi ska sätta fart igen såfort det känns lite lättare,nu är det mest kliva upp,iväg till dagis,gå till jobbet,jobba,komma hem,fixa mat,lägga barn,bryta ihop,gå och försöka sova.

Uch så jobbigt när ni äntligen fått flytta in :( Men han har det bra nu och bra av er att ta de svåra beslutet :) Beklagar!

Jag går på nålar här just nu!
Igår var vi på banken och fick lånelöfte!! :banana::banana::banana:
Det var inga problem!
Men nu för varje dag som går så hör vi någon mer som också är intresserad av huset vi vill ha. Jag blir så orolig! Jag ska ha det!
Imorgon ringer vi mäklaren och säger att han ska säga till om det kommer bud. Visningen är inte än på två veckor.
Vad har ni haft för taktik när ni budat på husen ni velat ha?
Känner mig lite orolig och lost i den här nya husköpar-världen..

Lägg ett bud och be dom ställa in visningen! Det gjorde ett par som ville köpa vårat förra hus,och det gick vi med på! ;)

Be att få titta på huset innan visningen,varför vänta 2v?
Jag hade aldrig väntat två veckor. Vips ringer nån annan och ber om förhandsvisning och så är det borta. Jag har varit på väg att kliva in i bilen för att åka och se hus när mäklaren ringt och sagt att ledsen, jag vet att du är på väg, men det är borta. Kontraktet skrevs nyss.

Jag hade aldrig väntat två veckor. Vips ringer nån annan och ber om förhandsvisning och så är det borta. Jag har varit på väg att kliva in i bilen för att åka och se hus när mäklaren ringt och sagt att ledsen, jag vet att du är på väg, men det är borta. Kontraktet skrevs nyss.

Håller med alla andra ring mäklaren och säg att ni vill ha förhandsvisning och förösk sedan göra affär innan officiell visning ( eller innan någon annan hinner före er) Säg att ni har finansieringarna klara och kan tänka er att göra affär idag till summan av XXXX om märklaren tar bort huset från hemnet och ni skriver direkt.

Det är ju just det jag är rädd för! Men när jag ringde och bokade visningen, sa jag att vi egentligen inte kunde då och ville ha en tidigare tid. Det tidigaste han kunde erbjuda var dagen EFTER ord. visning.
Gubben som bodde där har dött, så jag vet inte om det barn eller vilka det är som säljer huset. Men jag tror inte det är någon panik för deras del heller att bli av med det, för det har stått tomt sedan i våras egentligen.
Maah... tänk om någon annan köper det innan jag ens fått titta...!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat